PDA

View Full Version : Techniek



john the dope
4 december 2001, 03:56
De rechterhandtechniek is een veelbesproken onderwerp. Mijn rechterhand heeft de snelheid van een miltrailleur maar links en houdt het bij. Dat is op zich niet het probleem. Mijn probleem is dat ik geen goede snelheid ontwikkel tussen 2 snaren. Ik schiet te ver uit. Of zo. Ik weet niet wat het is. Kan iemand mij van goed advies voorzien? Wat is de juiste techniek tussen twee snaren?

Jimi Hendrix
4 december 2001, 07:46
Controle is het sleutelwoord, dus begin met langzaam heel gecontroleerd met een kleine beweging.
Snelheid komt uit controle niet uit fysieke kracht/mogelijkheden.

taylor
4 december 2001, 11:44
1 leraar zei ik keer tegen mij snelheid kom vanzelf(als je genoeg oefent).

tis net wat jimi zegt snel spele kan alleen als je langzaam(een ladder of lick ect) begint niet op gaan fixeren.

er is eigenlijk ook niks more boring dan van die alternate(speed) oefeningen vind ik.

poeyerke
4 december 2001, 13:54
Ik heb het met mijn rechterhand, links gaat het wel, maar rechts kan ik het met het aanslaan niet bijhouden, ik blijf maar gewoon op lager tempo oefenen tot het beter gaat.

taylor
4 december 2001, 16:22
ja precies daar heb je dus die alternate oefeningen voor das niks anders dan je beide handen synchroniseren.

wat je is kan proberen is speel en lickje (loopje)met plectrum en dan alleen legato(dus alleen hamer en pull,zonder plectrum).

ik weet bijna wel zeker dat je dan legato het wel kan en ook veel sneller dan met plectrum,das heel vaak zo

Ray
4 december 2001, 16:29
yep, bij mij in ieder geval ook,

wat je in ieder geval niet moet doen is, (zoals ik) de starklicks videoband van steve lukather kopen....... waar meneer lukather zijn rechterhandtechniek demonstreert.

Ik zat een beetje vast met mijn rechterhandtechniek, speelde dan weer vanuit mijn elleboog, dan weer met mijn duim en wijsvinger etc.

Dus ik die lukathervideo aanschaffen.... de eerste lick is nog net te volgen, daarna gaat ie compleet los

Op een gegeven moment trekt ie zijn boven lip een beetje op en kan nauwelijks een gemeen lachje onderdrukken en zegt:


you just have to losen up your wrist, that's all.....

moretel
5 december 2001, 12:19
Langzaam beginnen met een metronoom, vooral in het begin. Maar wanneer snelheid op te voeren? Ik noteer tegenwoordig mijn maximumsnelheid en probeer die steeds te verhogen.
Het belangrijkste is om ALTIJD ontspannen te spelen, pas dan snelheid opvoeren. Wen jezelf aan om regelmatig op spanning in armen en vingers en rest van je lichaam te letten en ontspan dan. Als dat niet lukt zal het niet lukken om effectief je snelheid en coordinatie te verbeteren.
Ook de vingers vlak boven de snaren blijven houden, een paar millimeter er boven en niet van die uitslagen van een paar cm.
Ontspanning is het sleutelwoord, heeft bij mij goede resultaten opgeleverd. alleen soms komt het echte resultaat pas na een aantal maanden volhardend oefenen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2001-12-05 12:21 ]</font>

taylor
5 december 2001, 17:05
metronoom is opzich oke om mee te beginnen,op 1 gegeven moment moet je dat ding niet meer gebruiken ik bedoel en mens is geen sequenser, net zoals 1 drummer soms (net)iets te gehaast of(net) iets te langzaam speelt.

poeyerke
5 december 2001, 19:35
Snelheid vind ik op dit moment nog niet zo superbelangrijk, maar de speelstijl van Gary Moore spreekt me wel aan.
Hij heeft vaak van die snelle loopjes van hoog naar laag, is er een manier om dat goed te oefenen?

Ik begrijp dat Gary Moore misschien iets te hoog gegrepen is voor iemand die een jaar speelt. De meeste rustigere stukjes wil nog wel lukken, maar hij gooit er dan altijd plotseling zo'n heel snel loopje tussen.

Jimi Hendrix
5 december 2001, 21:36
Op 2001-12-05 12:19, schreef moretel:
Langzaam beginnen met een metronoom, vooral in het begin. Maar wanneer snelheid op te voeren? Ik noteer tegenwoordig mijn maximumsnelheid en probeer die steeds te verhogen.

Dat heb ik ook een tijd (een jaar of 5) gedaan, maar nu merk ik dat snel spelen toch meer tussen de oren zit, je moet de gewenste snelheid kunnen denken en dan gewoon een loopje op die snelheid proberen te spelen. Dat leidt bij mij tot 'strakkere' resultaten dan toonladders raggen en de metronoom telkens wat sneller zetten. Misschien meer iets voor gevorderden?

Jeroen
5 december 2001, 22:16
Op 2001-12-04 16:22, schreef taylor:
wat je is kan proberen is speel en lickje (loopje)met plectrum en dan alleen legato(dus alleen hamer en pull,zonder plectrum).


ja i.d.d, als je zo'n lickje dan tot treurens toe uit je hoofd kent dan kan je hem daarna met plectrum proberen (ook weer iets langzamer beginnen). Dan concentreer je je gewoon op je rechterhand. tenminste, zo heb ik m'n handen een beetje synchroon gekregen.

moretel
5 december 2001, 23:52
je moet de gewenste snelheid kunnen denken en dan gewoon een loopje op die snelheid proberen te spelen. Dat leidt bij mij tot 'strakkere' resultaten dan toonladders raggen en de metronoom telkens wat sneller zetten. Misschien meer iets voor gevorderden?

Maar voor je snel speelt moet je je vingers wel opwarmen. M.b.v. metronoom gebeurt dat effectief(ik gebruik een drumcomputer voor de variatie), ook gebruik je dan niet alleen snelle ritmes. Voor je snel gaat spelen moeten rechts en links goed gecoordineerd zijn.Gebruik van drumcomputer is niet alleen voor gebruik met toonladders. Na het vaste studiemateriaal kan je lekker loos gann op zo'n drumcomputer.

taylor
6 december 2001, 12:16
euh weet nie das bij iederen anders ik hoef niet echt optewarmen om op snelheid te spelen of je mot koude handen hebben ofzo.
(dan wacht ik altijd totdat ze warm zijn),drumcomputers nee dat vind ik niks.

john the dope
6 december 2001, 20:37
Zo'n snelle rechterhand techniek is wel te ontwikkelen. De lick/thema over Wasted Years van Iron Maiden is wel een goed voorbeeld van zo'n techniek. Dat handje heb ik ontwikkeld door naar de TV te kijken met m'n gitaar in de hand en maar gaan: uren lang.
Waar ik mee zit zijn die gemene penta-laddertjes waarbij je steeds 2 noten op een snaar speelt en ze alle 6 afloopt. Op en neer tot je er gek van wordt. Daar helpt geen metronoom bij.

Jimi Hendrix
7 december 2001, 08:23
Op 2001-12-06 12:16, schreef taylor:
euh weet nie das bij iederen anders ik hoef niet echt optewarmen om op snelheid te spelen of je mot koude handen hebben ofzo.
(dan wacht ik altijd totdat ze warm zijn),drumcomputers nee dat vind ik niks.

Nee, ik ook niet, tenzij je dus 5 minuten je toonladdertje in zestienden op tempo 160 gaat oefenen.
Drumcomputers zuigen omdat ze je nix zeggen over feel: de pest voor je timing.

taylor
7 december 2001, 11:17
ja precies drumcomputers sucks,net wat je zegt, mijn idee is dat je als je eerlijk bent tegen je zelf dat je echt wel kunt voele of je een bepaalde lick of wat dat ook op hoge snelheid kan.

je moet je ook niet concentreren op je vingers maar op de feel van die licks.

en een computer heeft geen feel.

moretel
7 december 2001, 15:12
Je moet oefenen niet gaan verwarren met creativiteit. Oefentijd moet je goed benutten, tenzij je zeeen van tijd hebt. Een metronoom is een goed hulpmiddel om geconcentreerd te oefenen en bepaalde maatsoorten adequaat te oefenen. En ga me nu niet vertellen dat je niet hoeft op te warmen. Een voetballer of hardloper sprint ook niet direkt op topsnelheid. Rustig warm worden is het devies. Topgitaristen als Satriani en Vai hebben een haast rituele warming up voor dat ze gaan optreden of denk je dat ze die waanzinnige licks zomaar ala minuut eruit knallen zonder enige voorbereiding. Je kunt wel iets denken maar je vingers moeten het ook kunnen uitvoeren. In gedachte speelt iedereen snel, maar vaak op de bekende luchtgitaar.

taylor
7 december 2001, 15:53
ik zeg niet dat je niet moet opwarmen ik zei dat is voor iederen anders ik bv niet(ligt er aan wat bv die ladders op 160 ja das wat anders).

ik zei ook dat je meer op feel moet spele vaak met zo'n metronoom enzo wil je alleen sneller zonder echt op te leten hoe die lick er nou echt uit komt dat is eigenlijk 100x belangrijker dan dat je dat op 200bpm kan.

bv en goed gespeelde lick(met alle zwaartepunten)langzamer(140 of 150) klinkt veel sneller dan en lick op 160bpm maar niet helemaal goed gespeelt.

Jimi Hendrix
7 december 2001, 20:19
Inderdaad

Megalodon
7 december 2001, 21:24
Ik vind het afhangen van wat je wilt. Ik kan begrijpen dat als je lekker op gevoel wilt spelen en wat wilt jammen enzo dat je zo'n statische drum niets vind.

Maar ik vind het bijvoorbeeld weer wel erg fijn om mijn Sweep-techniek te trainen mbv zo'n statische loop.

Jimi Hendrix
8 december 2001, 08:39
Daar heb je een punt, maar je moet oppassen dat je niet alles computerstrak gaat timen want dan wordt het een levenloze bende.

Megalodon
9 december 2001, 15:09
Ben ik het mee eens. Toevallig ben ik bezig met een solo die geheel bestaat uit Sweep Picking. En ik wou eigenlijk wat synthesizer dingen gaan maken op de achtergrond enzo, en dat alles ondersteund door wat drumloops. Maar bij nader inzien denk ik dat ik alles zonder begeleiding ga doen, omdat ik dan meer kan spelen met lichte ritmewisselingen en volume.

Misschien upload ik het wel. Het is zo'n beetje een 'etude' geworden van Sweepings :grin:

moretel
9 december 2001, 16:05
luister eens naar de laatste van Satriani, Engines of creation, begeleiding is geheel gecomputeriseerd, komen alleen machines aan te pas. Ik vindt het een van de beste albums van Satriani.

Ook drummers hebben in de studio vaak een klik klak op en hoofd om maar in de maat te
blijven.
Een drummachine blijft een hulpmiddel, daar wordt je spel nooit slechter van. Sommige stukjes zijn ritmisch wat lastig en studeer je veel sneller in dan zonder. Wat je er daarna mee doet staat je dan geheel vrij.

taylor
9 december 2001, 16:38
nee daar heb je wel gelijk aan dat laaste met drumcomputers, maar als je met 1 echte drummer zou spele das nog veel beter voor je spel.

programmer/editing van midi/sampels(drums) is wat anders als je dat echt goed kan kun je daar ook heel veel feel in stoppe.

Megalodon
10 december 2001, 00:20
Ik vind het alleen zo jammer dat je daar dan, naast je gitaarintrument, ook zo vreselijk veel tijd in moet stoppen willen die drums wat voorstellen... Ik gebruik nu Fruityloops voor drums en het klinkt wel aardig, maar toch zou ik wel eens willen weten hoe die Satriani en anderen dat dan allemaal zo voor elkaar gebokst hebben en wat voor tools ze precies gebruiken.

Jimi Hendrix
10 december 2001, 07:58
Op 2001-12-09 16:05, schreef moretel:
Ook drummers hebben in de studio vaak een klik klak op en hoofd om maar in de maat te
blijven.

Het gaat niet om het tempo, daar kun je natuurlijk best een metronoom voor gebruiken.
Het gaat om de interpretatie van de feel.
Dus bijvoorbeeld: hoe recht zijn je zestienden? etc.
Dus als je op elke tel een tik krijgt kun je qua feel alle kanten op, maar als je je drumcomputer op zo'n zestiendenritme zet, dan is de feel helemaal weg.

moretel
10 december 2001, 09:16
Dan wordt het net een mitrailleur, nogal eentonig ja.

Het kost inderdaad veel tijd om alles in te programmeren. Doe ik soms om een demotje voor de bandleden te maken van een nieuw nummer. Je kan dan maat voor maat programmeren maar na een nummer is de lol er snel af. Ik besteed mijn tijd dan liever aan het gitaarspelen en maak gebruik van alle standaardloops. Toch is het ook leuk om wat afwijkende ritmes te proberen zoals die hip hop, drum &amp; base e.d. Goed voor de variatie en inspiratie.
Er gaat niets boven en echte drummer geef ik toe. Vooral de dynamiek en interactie mis je met de drumcomputer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2001-12-10 11:42 ]</font>

taylor
10 december 2001, 14:11
dat programmeren/editing van midi of samples is een kunst opzich.

het scheelt al een hoop als je veel van ritmes weet of je zelf kan drummen.

zo niet dan zou dat altijd moeilijk blijven

john the dope
12 december 2001, 03:09
Je kunt een godsgruwelijke hoop zonder bandleden, dat is gewoonweg waar. En buiten het feit dat je in het "circuit" altijd live-mensen kunt krijgen, word je krankjorem van de techno-mogelijkheden die je worden aangereikt. Buiten realtime-play kun je zo', beetje alles voor mekaar krijgen. Een drummer moet van goede huize komen om een programmeur na te volgen. Uiteindelijk gaat het dan om de compositie en wat drummen betreft om de drumcomp[ositie. En dat is waar veel programmeurs scheef schaatsen. Door hun gemis aan daadwerkelijke drumtechniek zijn zij gedwongen tot versimpeling. En dat is jammer. Wat dat betreft raak je uiteindelijk met een band aan het programmeren: de drummer doet zijn drumprogram, de gitarist zijn program en de toetsenist het zijne. Over de zanger wil ik het niet eens hebben.

john the dope
12 december 2001, 03:24
Mega; vertel wat over die "fruityloops". Daar heb ik nog nooit van gehoord: leg uit! Dat sweeppicking raakt aan arpeggio's en die heb ik redelijk onder de knie maar ik vind dat ze een beetje neigen naar vals-spelen. Ik kan ze maken maar ik vraag me af hoe je rechterhand is tussen twee snaren. Niet een complete up- of downstroke over 6 snaren maar een wisseling tussen 2 snaren.

dirkw83
4 februari 2002, 11:19
Poeyerke , je zei dat je een jaar speelde. Hoe ver staat het bij jou al ? Dwz wat kun je wel en niet, even heel globaal? Ik speel namelijk ook bijna een jaar en heb de indruk dat het best goed gaat. Heb je overigens les?