PDA

View Full Version : Lampen, EL34, 6L6, KT88, lampencombo 50W



combo
23 februari 2008, 21:05
Hallo,

Ik heb een Lampencombo. Met 5 High Gain voorversterkerlampen en 2 JJ EL34L eindlampen.

Probleem dat ik 2 jaar geleden gehad heb: 1 lamp is beginnen gloeien en moest daarom nieuwe kopen, amp ging niet meer luid en klonk slecht na dit incident. Heb nieuwe gekocht en afgeregeld (bias) met zo een hulpdingetje, anodespanning meten, en zo berekenen wat de ruststroom moest zijn. Perfect gelukt, nu, 2 jaar later na heel content te zijn van performantie, weer hetzelfde incident... ik zie ook dat er een weerstand vlak op de voet van de lamp vrij warm gehad heeft...

Mijn vraag is, moet ik die weerstand vervangen...

De lampen in ieder geval wel weer...

Bijkomende vraag, kan ik ipv EL34 die veel mids versterken 6L6 plaatsen om meer hooh en laag te hebben ? Of de KT88 ?

Maar KT88 zijn beesten heb ik begrepen, denk dat ik te luid kan gaan dan, maar kan ik daat plaatsen zonder weerstanden aan te passen ?

Graag wat tips.

De versterker is een Conquest 65R

guitarnijboer
23 februari 2008, 22:32
Voor het plaatsen van 6L6 of KT88 buizen moet je de versterker hier en daar even aanpassen. KT88 of 6550 werkt in een versterker bedoeld voor EL34 beter dan 6L6. Maar je moet dus net zo goed de versterker eerst aanpassen.

jacky
24 februari 2008, 18:40
die amp gaat die stroom voor dat type eindpitten niet leveren

gewoon je weerstanden vervangen die aangebrand zijn nieuw setje eind buizen plaatsen en afregelen

Kan je weer 2 jaar verder

drap
25 februari 2008, 11:03
Ik ben geen techneut op het gebied van versterkers, maar volgens mij kan het KT88 verhaal sowieso niet in een 50 watt versterker ivm vermogen. Naast dat die dingen ook nog eens bakbeesten van buizen zijn en het waarschijnlijk sowieso niet past.