PDA

View Full Version : Tung Olie (waar te koop in Belgie, Nederland?)



oddman
23 februari 2008, 18:31
Hoi,

Heb onlangs een all parts halsje gekocht voor op mijn strat.
Ik moet hem zelf nog finishen en zou dit graag met olie doen.
Na wat gezocht te hebben kwam ik op Tung Olie, een chinese houtolie die zeer hard opdroogt.

De grote houthandelaar, kon mij hier niet aan helpen.
stewmac in the states heeft em maar dat kan dan weer even duren ..

Weet er iemand iets dichter in de buurt?

tips zijn ook welkom.
Bedankt

Reynaert
23 februari 2008, 19:30
Tru -oil zal je waarschijnlijk bedoelen.Kan je bestellen bij
target- master in Nederland.Wordt vaak gebruikt om geweerkolven
te onderhouden.

Van Dattum
23 februari 2008, 19:41
Kijk eens bij Baptist in Arnhem (ook online bestellen). Verkopen Rustins Danish Oil, net als Tung oil ook een uithardende afwerkolie. Goed spul!

jan jansen
23 februari 2008, 19:50
http://www.guitarsupplies.nl/

danisch oil.... 6 euro nog wat....

oddman
23 februari 2008, 20:04
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Heb gezien dat baptist zowel Danish als Tung oil heeft.

Wat is het verschil tussen beide?
Dacht ergens gelezen te hebben dat Danish oil bestaat uit een mengsel van Tung en nog iets ..

Welke adviseren jullie?

Mattia
23 februari 2008, 20:46
Pure Tung oil moet je niet willen gebruiken. Gewoon niet.

Danish Oil en Tru Oil zijn eigenlijk een soort olie vernis (varnish), die goed intrekt en ook goed en snel hard wordt. Bied ook meer bescherming dan alleen maar tung oil.

Dus: Tru oil, danish oil, prima. Doen!

oddman
25 februari 2008, 16:43
Danish Oil besteld bij http://www.willyvanhoutte.be.

Ik dank jullie zeer !

Van Dattum
25 februari 2008, 19:07
Hoho!! Onze adviezen zijn niet gratis! Dat kost je wel een foto van het resultaat makker! :)

Kakihara
17 maart 2008, 13:23
Danish Oil besteld bij http://www.willyvanhoutte.be.

Ik dank jullie zeer !

Da's een heel erg interessante shop (ik wist niet dat er zoveel beitels bestonden :o )
En hoe zit dat met die foto's ondertussen ? :D

Nielsje
17 maart 2008, 13:29
hm.. Toch maar even hier reageren, onnodig om een nieuw topic te openen.

Ook ik wil m'n Allparts hals 'even' in de olie zetten, maar waarom zou ik bijvoorbeeld Danish Oil nemen van guitarsupplies, en niet bijvoorbeeld meubelolie oid?

Erg thuis ben ik niet in deze wereld, misschien iets voor een FAQ of stickie (staat nog niet zo veel in over olieën).

fred dons
18 maart 2008, 10:45
voor een maple nek kun je volstaan met meubel olie (of liever een wax), omdat maple tamelijk hard is, niet zo poreus etc, voor de wat kwetsbare houtsoorten zou ik wel danish gebruiken
ik smeer normaal gesproken meubel was over de nek (beetje overvloedig) en dan schuur ik het uit met 2000 grit schuurpapier

G.G.
18 maart 2008, 10:52
voor een maple nek kun je volstaan met meubel olie (of liever een wax), omdat maple tamelijk hard is, niet zo poreus etc, voor de wat kwetsbare houtsoorten zou ik wel danish gebruiken
ik smeer normaal gesproken meubel was over de nek (beetje overvloedig) en dan schuur ik het uit met 2000 grit schuurpapier

Ik gebruik Kiwi vloeibare bijenwas of Pledge meubelolie op esdoorn (die kale achterkanten van halzen).

Nielsje
18 maart 2008, 10:58
Bedankt voor uw reacties, ik zal vandaag of morgen als ik wederom geen zin heb om te leren even de stad in fietsen :)
Als ik hem nog een beetje wil kleuren, kan ik dit dan doen met wat donkergele ecoline, of kan ik hem beter gewoon 'inspelen'.?

G.G.
18 maart 2008, 11:00
Bedankt voor uw reacties, ik zal vandaag of morgen als ik wederom geen zin heb om te leren even de stad in fietsen :)
Als ik hem nog een beetje wil kleuren, kan ik dit dan doen met wat donkergele ecoline, of kan ik hem beter gewoon 'inspelen'.?

ja, op het hout dan he, in de olie lijkt me geen succes (vet en water mengt niet :sssh: )

Voor een echt vintage uiterlijk ga ik in het vervolg alleen de lak nog kleuren, niet het hout want in close-up zie je het verschil toch (inkt in de nerven).

fred dons
18 maart 2008, 11:33
ja dan moet je ook geen inkt gebruiken :D

ik schuur meestal eerst het hout al superglad zodat de kleurstof inderdaad niet in eventuele krasjes of porieren gaat zitten maar ik begrijp wel wat je bedoelt en heb er ook wel last van gehad,
ik gebruik nu een autocolour vernis (op waterbasis)die eigenlijk voor bouwpakketjes is en die perfect met transtint te mengen is

G.G.
18 maart 2008, 11:48
ja dan moet je ook geen inkt gebruiken :D


Ik gebruik momenteel op jouw advies airbrushverf (600 en 601)



ik schuur meestal eerst het hout al superglad zodat de kleurstof inderdaad niet in eventuele krasjes of porieren gaat zitten maar ik begrijp wel wat je bedoelt en heb er ook wel last van gehad,

Zo doe ik het ook. Ecoline werkt goed, maar airbrush verf nog beter.

Kakihara
18 maart 2008, 12:03
Ben nogeens gaan kijken op die site van Willy Vanhoutte bij de afwerkingsproducten. En nu duizelt het een beetje in mijn hoofd:
Kan je citroenolie ook gebruiken daar waar je Deense olie gebruikt? Kan je acrylvernis of cellulosevernis gebruiken ? Die spiritstain, werkt dat als gewone kleurbeits, zonder dat je de nerven opnieuw hoeft glad te schuren? Shellawax dient enkel voor draaibanken of kan je het ook zo gebruiken en heeft het dan wel nu op een gitaar ?
Veel vragen, maar dan moet men het maar niet zo moeilijk maken :)

fred dons
18 maart 2008, 13:14
nou doe ik er eentje, nee citroenolie is meer om hout schoon te maken en droogt het hout eerder uit dan dat het het hout sealt

ok nog 1tje dan
vernis; beide kun je gebruiken maar niet in combi met olie

Kakihara
18 maart 2008, 13:22
nou doe ik er eentje, nee citroenolie is meer om hout schoon te maken en droogt het hout eerder uit dan dat het het hout sealt

ok nog 1tje dan
vernis; beide kun je gebruiken maar niet in combi met olie
Bedankt, ben weer end verder :)
Maar heb nog een vraagje : kan ik ook finishing oil gebruiken ? Dat is een combinatie van Tung Oil 'met andere vegetarische oliën en harsen, die het hout zeer weinig verkleurt', of is dat een no-go ?

Kim Wilson
18 maart 2008, 13:31
nou doe ik er eentje, nee citroenolie is meer om hout schoon te maken en droogt het hout eerder uit dan dat het het hout sealt


Nu heb ik laatst een flesje fretboard-/citroenolie gekocht om mijn rosewood toets mee te conserveren. Voor schoonmaken was het volgens de winkelier niet echt geschikt. Hoe moet ik me dit dan voorstellen?

Mattia
18 maart 2008, 13:57
Bedankt, ben weer end verder :)
Maar heb nog een vraagje : kan ik ook finishing oil gebruiken ? Dat is een combinatie van Tung Oil 'met andere vegetarische oliën en harsen, die het hout zeer weinig verkleurt', of is dat een no-go ?

Van Liberon? Werkt net zo goed als Danish oil.

Verder: genoeg mensen die over een olie vernis/olie finish lakken, moet je wel alleen goed indichten (ik gebruik schellac), en goed testen op restanten. Heb maar een gitaar met de combi olie -> schellac -> nitro gedaan, houd 't 4 jaar later nog goed vol, alleen is het resultaat nou niet beduidend beter dan 'gewoon' schellac met lak eroverheen, dus ik doe 't niet meer. Je moet namelijk goed lang wachten voordat je kan sealen en aflakken...

Kakihara
18 maart 2008, 14:16
Van Liberon? Werkt net zo goed als Danish oil.

Verder: genoeg mensen die over een olie vernis/olie finish lakken, moet je wel alleen goed indichten (ik gebruik schellac), en goed testen op restanten. Heb maar een gitaar met de combi olie -> schellac -> nitro gedaan, houd 't 4 jaar later nog goed vol, alleen is het resultaat nou niet beduidend beter dan 'gewoon' schellac met lak eroverheen, dus ik doe 't niet meer. Je moet namelijk goed lang wachten voordat je kan sealen en aflakken...

Van Chestnut, het merk maakt weinig verschil uit denk ik. Ik ben gewoon aan het zoeken naar manieren om een toekomstige zelfbouwgitaar naturel af te lakken. Ik heb altijd gedacht dat vernis misschien te 'zacht' was voor alledaags gebruik, vandaar al mijn vragen :)

fred dons
18 maart 2008, 15:52
Nu heb ik laatst een flesje fretboard-/citroenolie gekocht om mijn rosewood toets mee te conserveren. Voor schoonmaken was het volgens de winkelier niet echt geschikt. Hoe moet ik me dit dan voorstellen?
bij normaal gebruik zal je toets meer "plezier" hebben van het vet van je vingers dan van de citroenolie, bij veel gebruik zal de "lemonoil" (misschien door het zuur in de citroen ?) je toets uitdrogen en niet echt "voeden", maar wanneer je het zo 1 keer per jaar gebruikt zal dat m.i. weinig uitmaken en ziet je toets er na gebruik in ieder geval een stuk donkerder uit

maar het doel van deze olie is dus meer voor de normale schoonmaak dan echt te conditonen (wat de winkelier of de verpakking ook zegt :D )
als je toets echt vuil is heb je inderdaad weinig aan lemonoil

Kim Wilson
18 maart 2008, 19:18
Maar het wordt verkocht als fretboard-olie. Het is ook een eigen recept, van het Speeltuygh in Zwolle, dus het is niet zomaar een prutser die me dit verkocht. En of het helemaal lemonoil is, weet ik niet. Er zit ook iets van sinaasappel bij in.

Waar moet je een toets dan mee conditioneren?

Excuses trouwens voor de offtopic...

Nielsje
19 maart 2008, 12:05
Was trouens net bij de Hema, en ik zag die blikken was die ze daar verkopen voor de vloeren. Vroeger zette ik m'n les paul in die blanke was (ze hebben ook donkere). Zou dit ook goed werken voor halsjes? Ze hadden trouwens ook Teak-olie staan, misschien dat ook goed werkt? Onneuzel, ongeduldig en nieuwsigierig als ik ben heb ik een flesje gekocht (2.50) en even een klein stukje van m'n hals gedaan. Er staat op het flesje dat het wat donkerder opdroogt.. ben benieuw!

Zou het misschien ook mooi werken op deze gitaar?

http://img508.imageshack.us/img508/8748/pict3106hd7.jpg

Nielsje
20 maart 2008, 09:43
Aangezien er nog geen reactie is, kan ik er dan van uit gaan dat ik het zomaar overal op kan smeren? 8-)

Ik heb tentamen periode, en moet toch wat te doen hebben in de tussentijd ;)

Nielsje
22 maart 2008, 11:59
Inmiddels zitten d'r een paar laagjes olie op (ik doe er 's ochtends een, en 's avonds een, lekker dun). Echter, ik wrijf het er gewoon in met een doekje. Fred Dons doet het echter met een schuurpapiertje (korrel 2000 oid? Fijn in ieder geval, dacht ik). Wat is nou de toegevoegde waarde van een schuurpapiertje gebruiken.

De Hema olie bevalt goed (tot nu toe). Ik heb nog niet de hals bespeeld, maar de kleur die het de blanke hals meegeeft, vind ik erg mooi. Nog niet zo geel/bruin als m'n afgespeelde halsen, maar gewoon 'mooi bruinig'. Ik zal over een paar dagen even een paar foto's maken, met onge-oliede hals er naast als vergelijk.

jan jansen
22 maart 2008, 12:35
De Hema olie bevalt goed (tot nu toe). Ik heb nog niet de hals bespeeld, maar de kleur die het de blanke hals meegeeft, vind ik erg mooi. Nog niet zo geel/bruin als m'n afgespeelde halsen, maar gewoon 'mooi bruinig'. Ik zal over een paar dagen even een paar foto's maken, met onge-oliede hals er naast als vergelijk.[/QUOTE]


Ik heb mn bas hals afgelopen week gekleurd en daarna een paar keer in de danisch oil gezet.Ziet er gelijk uit of was ie 20 jaar oud en al die tijd in een kroeg had gehangen waar dag en nacht was gerookt.Zal binnenkort ffe een foto plaatsen,

jj

Nielsje
22 maart 2008, 12:44
Gekleurd met ecoline oid? Ik heb bewust niets gekleurd. Die olie laklaag laat 'snel vuil worden' toch wel toe, en ik speel veel in rokerige ruimtes, bovendien is m'n zweet gewoon killing 8-)

Ben benieuwd!