PDA

View Full Version : Juan Estruch



marcel_uk
10 februari 2003, 23:23
Graag zou ik reactie's willen horen van mensen die ervaring hebben met Juan Estruch gitaren. Het zijn klassieke, handgemaakte gitaren uit Barcelona.

GreatGuitars
7 juni 2013, 13:30
De gevraagde reacties zijn wel over de datum maar toch even mijn mening over datgene wat ik van Juan Estruch in mijn handen heb
gekregen. Dat betreft dan een Concierto no. 2 model. Een goed afgewerkte gitaar met massieve houtsoorten: Spruce, fichten of sparren zo je wilt voor het bovenblad en Indiaas palissander voor zij - en achterbladen. Een ebben toets en dito kam. Geluidstechnisch ben ik nogal verwend met een Jose Ramirez clase 1A concertgitaar waarvan ik er diversen in mijn bezit heb gehad.
Daarnaast een Juan Roman Padilla en een Manuel Romero Macias. Ik ben ook degene die het Blog over de Juan Orozco gitaren gestart is.
Maar terugkomend op de Juan Estruch. Je hebt toch duidelijk twee kanten (en misschien wel kampen) in de gitaarbouw: De bouwers die voor de maximale vibraties gaan en zo licht mogelijk construeren (Romero Macias en Juan Roman Padilla en de meer "gestuurde"
bouwwijze, die doorgaans zwaardere gitaren oplevert zoals de Jose Ramirez en de Juan Orozco. De Juan Estruch behoort hier ook toe.
Deze laatste klinkt misschien daarom niet zo volumineus (De Ramirez en de Orozco doen dat trouwens weer wel) maar de toon klinkt prachtig afgewerkt: helder, kernachtig, vol met een altijd aangenaam timbre. Nooit agressief. Maar zoals vaker met klassieke gitaren
kan dit exemplarisch zijn, dat kan ik helaas niet bevestigen en mijn Juan Estruch komt uit 1972 en heeft lang in zijn koffer vertoeft.
Wellicht groeit de klank nog de komende maanden. dat is zeker het geval als er nieuwe snaren op zittejn en er een tijd stevig op is gespeeld. Als hij nog iets losser zou komen dan vind ik het een top gitaar. Als je niet voor puur volume gaat, zijn de Estruchs wellicht
het proberen waard. Een klassieke Torres bracing van het bovenblad en de in deze serie toegepaste Torres kop die natuurlijk zeer fraai is. Overigens worden alleen de gitaren met labels die gesigneerd zijn door Juan Estruch zelf gebouwd. De concierto 1 en 2 worden
onder toezicht van andere meesterbouwers in elkaar gezet. De naam Estruch verdient wellicht meer bekendheid maar ja, Fleta zat
natuurlijk vlakbij (ook Barcelona) Voor prijzen van Juan Estruch gitaren kun je de volgende link raadplegen.
http://en-us.myspanishguitar.com/catalog/index.php?oms=2500

Ik verdien er niets aan hoor! hahaha...

arnoldtims
8 juni 2013, 09:51
Dit moet de bump van het jaar zijn, 10 jaar na de eerste post een reactie.
De reactie is dus wel wat meer dan over datum en ik denk niet dat de TS dit nog ooit leest.

LaurentB
8 juni 2013, 14:46
Maar evengoed een interessant verhaal en dus nuttige bijdrage :)