PDA

View Full Version : welke apparatuur nodig voor zelfbouwkit.



diengeman
23 februari 2008, 16:41
Zoals in meerdere onderwerpen van mij staat, wil ik dus een 2061 head kopen. Maar ik zit er ook steeds meer aan te denken om een kit te kopen bij bijvoorbeeld ceriatone en deze zelf te bouwen.
Ik heb geen ervaring in het bouwen van versterkerkits en weet ook niet echt veel van electronica, e.d.

1. Is het mogelijk voor mij om deze te bouwen (ben snugger genoeg, alleen weinig kennis op dit gebied en ik leer snel ;))?

(1a) Die kits van ceriatone (390 $)hoeven dacht ik alleen de trafo's en buizen nog aangesloten te worden.

2. Hoelang gaat het ongeveer duren om deze aan te sluiten, e.d. voordat ik er op kan spelen?

(2a) Je kan deze Ceriatone-kit ook kopen die al in elkaar zit. Dan kost hij maar 70$ meer. Lijkt mij dus dat je er niet lang over doet om hem zelf in elkaar te zetten en dezelfde kwaliteit sound eruit te krijgen.

3. Welke apparatuur heb je allemaal nodig om de kit in elkaar te zetten? Is een multimeter voldoende?

4. En zit er ook een bouwersgebruiksaanwijzing bij de kit, dus welke waarden, welke manieren en welke punten je alles door moet meten, afstellen, e.d. om hem werkende te krijgen?

Groeten,
Dingeman

diengeman
23 februari 2008, 16:49
........En een soldeerbout natuurlijk.


Of is een ander type Ceriatone makkelijker om te bouwen? Of ongeveer hetzelfde?
Bijvoorbeeld de 18 watter, plexi 50 of JTM45?

chennie
24 februari 2008, 22:37
Tsja, ik denk dat de eerste reactie van de mensen hier zal zijn: als je niet weet wat je aan het doen bent, begin er niet aan. Buizen electronica werkt met hoge spanningen en stromen, die dodelijk zijn. Je geeft zelf aan weinig verstand van te hebben, maar je leert snel. Echter het kan zijn, dat je geen tweede kans krijgt bij een eventuele fout.

Wat je nodig hebt: soldeer bout en tin en benodigdhenden. Tangetjes en schroevendraaiers. Wat materiaal zoals snoertjes en krimpkousen en dergelijke. Multimeter. Als je echt bezig wilt zijn is een oscciloscoop wel handig en toch enige kennis wat je aan het doen bent mbt electronische componenten zoals een weerstand, een capaciteit of hoe een trafo werkt.

jacky
24 februari 2008, 22:52
70 dollar als je het nog nooit hebt gedaan niet aan beginnen maak eerst een en champ oid.
Lees je in op fora
Koop gereedschap
Wees voorzichtig

Stel dat je die kit laat komen en je red het niet dan is een amp tech er een uurte of drie vier mee zoet en wat zijn dan je kosten ......

caliban
24 februari 2008, 22:56
Ik ben als noob aan een project begonnen, dat nu gemaakt is, klinkt super, uiteindelijk gewoon goed opgelet met de hoge spanningen en veel zitten lezen over versterkers en elektronica. Ik heb geen kit gevolgd ofzo, gewoon een schema genomen en alles nodig besteld.

sebastiaan88
24 februari 2008, 23:05
Ja caliban ik weet dat je gelijk hebt omdat ik je er zelf een paar keer over gesproken heb. Echter jij hebt alleen het voorversterker gedeelte gehad, en hier komt ook nog een eindversterker bij kijken. Toch weer wat extra kennis nodig. Ik ben het idd eens met de mensen die zeggen eerst een champ bouwen. Zo lang ben je er niet mee bezig. Maar het belangrijkste is dat je weet wat je enigsinds doet. Dat je weet dat een condensator ervoor kan zorgen dat je een doodsklap krijgt als je iets van het circuit aanraakt waar hij aan hangt. En waarom. En waar hij dan daadwerkelijk aan hangt. Kijk dat je niet weet wat een weerstand/condensator doet mbt bep freq. daardoor zou ik me niet laten weerhouden om een amp NA te bouwen. Als het goed is is het denkwerk al voor je gedaan. Maar je moet toch enigszins weten wat wat is.
Er zijn genoeg sites om erover te lezen. En wie weet kom je er bij die champ wel achter dat je zoiets hebt van. Hee dit is raar dat bouw ik liever net iets anders in mn uiteindelijke amp. En wat je ook kan doen is natuurlijk het voorversterker deel vande uiteindelijke amp of iig 1 kanaal ervan (dat is waar ik caliban ook bij heb geholpen) te bouwen. en dat eerst eens proberen in je return van je huidige amp. maarja daar moet je dan ook iemand voor hebben die je dat wilt uitleggen. Maar daar is dit forum wel goed voor denk ik;) als je zelf maar laat zien dat je er zelf ook tijd in hebt gestoken wat dingen uit te zoeken.

word het al saai mijn verhaal?

caliban
25 februari 2008, 01:54
Hey sebastiaan, ik ben je heel erg dankbaar voor al je hulp. Een poweramp maken lijkt me ook inderdaad heel wat moeilijker, toch ga ik me er waarschijnlijk ooit wel aan wagen.
Theoretisch snapte ik er op voorhand bijvoorbeeld redelijk veel van, maar de praktijk was voor mij eerder het echte moeilijke.
Op een schema zien waarom een bepaald stuk van een versterker op een of andere manier reageert is wel leuk, maar neem nu mijn preamp en mijn uiteindelijk fout in verband met jacks aansluiten.
Gewoon omdat ik nooit iets van techniek mee heb meegekregen.
Nu mijn preamp eindelijk af is, ben ik zeer tevreden. Ik heb een mesa mark III, een ENGL e530 preamp, die na veel zoekwerk eigenlijk ongeveer een powerball fireballachtige preamp is geworden. En mijn eigen brouwsel vind ik eigenlijk het beste klinken. Zeer dik en vet geluid echt. Nu nog eens vergelijken met een echte 3+ lead kanaal.

bluegate
26 februari 2008, 19:45
Ik heb zojuist mijn Ceriatone Overtone kit 2 opgehaald.

Je vragen waren bij het uitpakken snel beantwoord:
1. Waarschijnlijk niet.
1a. Nee, je moet alles monteren en daarna ook aansluiten.
2. Duurt even, want je krijgt er geen handleiding bij.
2a. Zou ik het zeker niet voor laten, in NL krijg je niemand zover voor dat bedrag.
3. Schroevendraaiers, tangen, soldeerbout en multimeter is minimum.
4. Nee, helemaal niets zelfs het schema zit er niet bij.

Laten we de droom van veel mensen maar lekprikken...
Zonder degelijke kennis van zaken kun je géén Ceriatone in elkaar zetten!



1. Is het mogelijk voor mij om deze te bouwen (ben snugger genoeg, alleen weinig kennis op dit gebied en ik leer snel ;))?

(1a) Die kits van ceriatone (390 $)hoeven dacht ik alleen de trafo's en buizen nog aangesloten te worden.

2. Hoelang gaat het ongeveer duren om deze aan te sluiten, e.d. voordat ik er op kan spelen?

(2a) Je kan deze Ceriatone-kit ook kopen die al in elkaar zit. Dan kost hij maar 70$ meer. Lijkt mij dus dat je er niet lang over doet om hem zelf in elkaar te zetten en dezelfde kwaliteit sound eruit te krijgen.

3. Welke apparatuur heb je allemaal nodig om de kit in elkaar te zetten? Is een multimeter voldoende?

4. En zit er ook een bouwersgebruiksaanwijzing bij de kit, dus welke waarden, welke manieren en welke punten je alles door moet meten, afstellen, e.d. om hem werkende te krijgen?

diengeman
26 februari 2008, 20:15
Ah super!!!!!!!!

Bedankt voor je reactie!!!!

Dan is meteen alles duidelijk voor me.
Dan koop ik iig geen kit dus. Als er al geen bouwershandleiding bij zit dan moet ik me wel binnen korte tijd heel erg veel verdiepen in veel leerstof om hem te kunnen bouwen. Er gaat heel wat tijd in zitten denk ik om alles bij elkaar gezocht te hebben wat ik moet weten om hem te bouwen.

Dan koop ik eerst een Marshall 2061x die waarschijnlijk ook nog eens een heel stuk beter klinkt en dan kan ik ondertussen op mijn gemakje mezelf eens heel goed verdiepen in versterkers bouwen en daarna veel genieten van het zorgvuldig bouwen van de kit.