PDA

View Full Version : Solo gitaar - hoe, wat, waar en wanneer



-=JEROEN=-
23 februari 2008, 16:14
Gezien de vele vragen over hoe je een solo speelt, opbouwt, oefent, enzo. Hier een klein beginnetje.

Wat is er nodig voor een 'goede' solo?

1. goede achter/ondergrond
Dit kan een bestaande backingtrack zijn, of een band. Belangrijk is dat er genoeg ruimte is voor je solo en dat je weet waar het naartoe gaat (akkoorden schema, toonsoort(en), enz)

2. theorie en/of gehoor
De één is beter in theorie, de ander doet alles op gehoor. Ik gebruik een combinatie van beide. Belangrijk is dat je weet wat je speelt. Of je dit weet vanuit de theorie of vanuit ervaring maakt niet zo uit, als je maar weet/hoort wat er gaande is.

3. techniek
Sommige willen graag het wereldrecord breken in handen van Johannes Petrus (http://www.youtube.com/watch?v=evTTHS9hwvU) uiteraard, wat je natuurlijk helemaal zelf moet weten. Maar dat is leuk voor 30 seconden en dan gaat het 90% van het publiek al weer vervelen. Ik raad je toch aan om de bend, pull-off, hammer-on, slide, legato en vibrato technieken als 1e onder de knie te krijgen. Omdat deze je solo's namelijk mooier laten klinken dan alle solo's zonder!

4. oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen
Luister naar solo's van andere gitaristen, pik hun geniale ideeën (hebben zij ook gedaan), kijk af, doe na, verbeter, overheersch, maar ga in godsnaam geen hele solo's uit je kop leren. Hoe knap ook, het zal altijd gezien worden als de solo van die-en-die, en niet als jouw solo!
Ook het domweg aflopen van toonladders heeft op een bepaald moment geen zin meer. In het begin is het goed om je vingers te trainen, maar zodra je de ladder op een beetje snelheid kan spelen, zonder al te veel fouten, ben je klaar voor het echte werk en is het tijd om te gaan werken aan welke tonen er belangrijk zijn, welke tonen springen er uit, welke klinken shit en welke klinken shit maar door de juiste opvolging juist volkomen brilliant.

5. ben ik nog wat vergeten?

Vul me aan aub...





Oh en hier een klein GuitarPro5 verzamelinkje, heb ik vanmiddag snel in elkaar geflanst, toen iemand me om wat oefeningetjes vroeg.

http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaarles/solo-oefeningen-01.rar

spoor1 = 2 simpele akkoordjes als ondergrondje
spoor2 = wat solo lijntjes

tip: zet em op repeat ;)

Pepe
23 februari 2008, 16:43
Regeltjes regeltjes..
er zijn geen regels voor een solo afgezien dat het ergens begint en ergens moet eindigen.

En wat "goed" is? Daar heeft iedereen vast een mening over en dat is allemaal waar "from one's point of view".

Speel wat je denkt te moeten spelen en probeer een beetje creatief te zijn daarin, dat is al een hele opgave.

jaspie
23 februari 2008, 17:21
4. oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen
Luister naar solo's van andere gitaristen, pik hun geniale ideeën (hebben zij ook gedaan), kijk af, doe na, verbeter, overheersch, maar ga in godsnaam geen hele solo's uit je kop leren. Hoe knap ook, het zal altijd gezien worden als de solo van die-en-die, en niet als jouw solo!
Ook het domweg aflopen van toonladders heeft op een bepaald moment geen zin meer. In het begin is het goed om je vingers te trainen, maar zodra je de ladder op een beetje snelheid kan spelen, zonder al te veel fouten, ben je klaar voor het echte werk en is het tijd om te gaan werken aan welke tonen er belangrijk zijn, welke tonen springen er uit, welke klinken shit en welke klinken shit maar door de juiste opvolging juist volkomen brilliant.



ik ben van mening dat het best goed kan zijn om ooit een hele solo te leren. Niet telkens elke solo uitje hoofd drillen, maar 1 of 2 keer dat doen alsje net begint met soleren kan je best een boost geven van hoe je een solo kan vormgeven.

piet elektron
23 februari 2008, 19:01
@Jeroen: Fijn hoor; dat je er aandacht aan besteed! :) Overigens denk ik dat het ook goed is om juist zonder kennis van toonladders te oefenen, maar juist puur op het gehoor. Eenmaal dat je alle toonladders weet, kom je (uit mijn ervaring) moeilijk weer uit de "kerk"
Het kan ook heel intreressant zijn om uit te gaan van intervallen, en stukken overslaan..

Heb jij die gp5 bestanden ook voor mac?

-=JEROEN=-
23 februari 2008, 22:28
Kan je rar bestanden openen met mac?

GP5 bestanden zijn hetzelfde voor mac, dacht ik

Ibanez666
23 februari 2008, 22:44
Vergeten?

5. Laat je solo leiden door je gevoel (je eigen emotie van dat moment, of de sfeer van het nummer)

EuroCinema
24 februari 2008, 10:28
Ik raad je toch aan om de bend, pull-off, hammer-on, slide, legato en vibrato technieken als 1e onder de knie te krijgen. Omdat deze je solo's namelijk mooier laten klinken dan alle solo's zonder!

Eens, maar hoeveel je ervan gebruikt i erg afhankelijk van smaak en stijl. Er zijn gitaristen (Jim Hall en Pat Martino schieten me als eerste te binnen) die met een minimum aan zulke versieringen prachtige dingen spelen. Ik moet bij veel bend en vibrato vaak denken aan het geloei van smartlappenzangers. :chicken:

barno
24 februari 2008, 12:45
hele goeie oefening: speel een solo met drie noten, gebruik enkel deze drie noten maar doe er alles mee wat mogelijk is, hammer on's, vibrato, bending etc... en verplicht! jezelf op geen enkele andere noot (fretpositie) te spelen. (door de bendings heb je eigenlijk al heel wat extra noten ter beschikking).

Sterik
24 februari 2008, 15:03
maar waarom geen hele solo's uit je hoofd leren?
dat vind ik juist erg leerzaam, en leert dingen doen die je normaal niet zou doen.....

o een goeie oefening:
speel een akkoord, bijvoorbeeld een D, en dat het liefst zo: x57775
en speel daar een kort stukje over, dan bijvoorbeeld een A, ook met een barre, dan G, dan weer D
ik weet dat dit een heel simpel schema is, maar het idee is, dat als je eerst een akkoord speelt, dan een klein stukje solo, dan zie je de akkoorden voor je, (vandaar dat je ook beter een barre kan spelen), en leer je dus goed over akkoorden soleren, en voor je het weet doe je het op gehoor.

Azrael
24 februari 2008, 15:12
Kan je rar bestanden openen met mac?

GP5 bestanden zijn hetzelfde voor mac, dacht ik

Beiden ja.