PDA

View Full Version : biassen van el84 buizen????



diengeman
23 februari 2008, 15:13
Heeee el84 liefhebbers,

Ik ben van plan om een 20 watt versterker te kopen, de Marshall 2061x, Vernet, CMW, of Ceriatone.
Nu heb ik wel eens gelezen dat je niet hoeft te biassen met een el84 versterker als je er nieuwe inprikt.

Maar is dit zo? Of verscheelt dit per versterker?

Als je niet hoeft te biassen, dan is dit ook weer een pluspunt om een el84 versterker te kopen of er eventueel zelf 1 te bouwen. Want ik heb verschillende keren een Marshall opnieuw laten bebuizen en toen was ik 150-200 euro kwijt.
Als er met de el84 buizen dus niet gebiast hoeft te worden en je de buizen er zo in kan prikken, dan ben je alleen de kosten voor de buizen kwijt. Dat scheelt weer heel wat.
En ik neem aan dat el84 net zolang meegaan als el34 buizen.

Mitch
23 februari 2008, 15:32
Dat ligt niet aan het type buis maar aan hoe de versterker zelf in elkaar steekt. Een 2061 is net als bijvoorbeeld een AC30 kathode gebiassed, wat in de praktijk inhoudt dat de bias inderdaad niet hoeft te worden afgesteld.

Chris Winsemius
23 februari 2008, 15:34
Of je 'n versterker moet (laten) biasen hangt af v/h circuit, bij cathode-biased amps (zoals de 2061) hoef je ip. niet te biasen, bij (adjustable) fixed bias amps wel.

De reïssue Marshall 2061X stookt de EL84s behoorlijk heet :) , er zijn wat manieren om die, te hete, biasing wat te temperen maar het kan invloed op de sound en feel hebben.

Levensduur is afhankelijk van:
- heetheid biasing
- gebruiksuren
- mechanische belasting (trillen en stoten)
- extreme temperatuursschommelingen

Ik heb zelf goede ervaringen met mil. specd. EL84s qua levensduur en klank.