PDA

View Full Version : stratocaster serienummer



~Dimitri~
23 februari 2008, 14:06
Hallo ,

Kan iemand me vertellen van welk jaar dit serienummer is : F002110
Het komt van een zwarte japanse stratocaster.
En hoeveel zou zoiets mogen opbrengen tweedehands ?

Alvast bedankt ,

Dimitri !

Anti
23 februari 2008, 14:12
Uit 1986-1987, tussen de €400-€500.

~Dimitri~
23 februari 2008, 14:15
Aha , oke bedankt !

Hoe is de kwaliteit van die gitaren ?
Ik kan er namelijk met een beetje geluk ééntje kopen voor 350 euro .

Hoe verhouden ze zich tegenover de mexicaantje of de US & Atjes ?

Groeten Dimi

dimitri
23 februari 2008, 14:29
Zijn goede gitaren. Sommige hier zweren bij Japanse strats. Ikzelf heb er ook eentje en ben hier best tevreden over. Dus voor 350 kan je wel een goeie deal doen hoor. Alleen even testen, dan weet je wat je in handen krijgt.

Pepe
23 februari 2008, 14:50
Knap, aan de hand van een serienummer alleen een prijs advies geven.

Japanse strats komen in verschillende series met verschillend hout en hardware, de nieuwprijzen van een japanse strat lopen uiteen tussen 30.000 en 120.000 yen.

Mr.Fingers
23 februari 2008, 15:16
Dimi had me gezegd dat het de deze is (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Elektrische_gitaren/7814062/Fender_Stratocaster_Made_in_Japan.html)

pasqual
23 februari 2008, 15:18
japanse strat lopen uiteen tussen 30.000 en 120.000 yen.

hoeveel is dat in roebel?

groeten Pasqual.

Pepe
23 februari 2008, 15:27
hoeveel is dat in roebel?

groeten Pasqual.

100.000 yen is 22.7963 rub.
Hoezo?

@ mr.Fingers. ben jij Anti dan?

Mr.Fingers
23 februari 2008, 15:39
100.000 yen is 22.7963 rub.
Hoezo?

@ mr.Fingers. ben jij Anti dan?


Anti???

Nee, ik ben Mr.Fingers, maar Dimi overlegt altijd via MSN met me over de eventuele aankopen die hij wenst te plegen

Pepe
23 februari 2008, 15:45
ah, op die fiets.

Gitaar is aan het logo te zien het japanse equivalent van de mexicaanse standaard. Geen vintage dus. Da's jammer, de vintage serie is beduidend beter. Die zie ik ook wel voor dit soort prijzen van eigenaar verwisselen (heb er zelf eentje verkocht voor 350 paar maanden geleden.. na heel veel geleur ook nog..)

Eko
23 februari 2008, 17:10
Hele vintageseries bestonden toen nog niet eens. Het is er een uit de tijd dat Fender net begon als producent onder eigen naam in Japan. Eerst was er ervaring opgedaan met series Squier zoals de JV en de Sq.
Voor 350 euries is het een goede koop. Deze series zijn de eersten met Japans materiaal , maar zeer goed gebouwd.

Pepe
23 februari 2008, 17:25
Hele vintageseries bestonden toen nog niet eens. Het is er een uit de tijd dat Fender net begon als producent onder eigen naam in Japan. Eerst was er ervaring opgedaan met series Squier zoals de JV en de Sq.
Voor 350 euries is het een goede koop. Deze series zijn de eersten met Japans materiaal , maar zeer goed gebouwd.

Hmm Eko, meestal snijdt het wel hout wat je zegt

Japanse vintage strat vanaf '82, eerst fender, later squier, vanaf 84 meer vintage modellen en ook contemporary, zowel onder fender als squier brand.
Dit logo is uit de generieke contemporary serie, die is altijd budget geweest met japanse hardware en basswood bodies.

Een hoop vintage modellen hebben trouwens ook lindehout bodies, het modelnummer verwijst bijna altijd naar de yen prijs wat een indicatie van het model en specs zijn.

jerome
23 februari 2008, 19:33
Hmm Eko, meestal snijdt het wel hout wat je zegt

Japanse vintage strat vanaf '82, eerst fender, later squier, vanaf 84 meer vintage modellen en ook contemporary, zowel onder fender als squier brand.
Dit logo is uit de generieke contemporary serie, die is altijd budget geweest met japanse hardware en basswood bodies.

Een hoop vintage modellen hebben trouwens ook lindehout bodies, het modelnummer verwijst bijna altijd naar de yen prijs wat een indicatie van het model en specs zijn.

Contemporary series hebben toch altijd alder body's en geen basswood?

Megadeth22
23 februari 2008, 19:44
S 901203

Dat is de serial number van mijn squier stratocaster.. *gebruikt dit topic maar even voor eigen doeleinde*

weet iemand waar hij vandaan komt of hoe oud hij is etc.?

Edit: net via wikipedia iets gezien.. kan het kloppen dat mijne een Koreaanse squier is uit 1989?

~Dimitri~
23 februari 2008, 20:08
Dus....:nervous:

Is het nu een koopje en een goeie gitaar ?
Of is het een gewone budget strat met budgetonderdelen ?
Want dan heb ik er geen behoefte aan om mijn zuur verdiende gitaargeld aan te hangen.

Ja ik houd voor mezelf mijn zakgeld en mijn geld dat ik verdien door te werken gepsplitst in 2 groepen , eentje voor alle zaken en eentje voor men gitaarmateriaal :satisfie:

Mr.Fingers
23 februari 2008, 20:27
Ja ik houd voor mezelf mijn zakgeld en mijn geld dat ik verdien door te werken gepsplitst in 2 groepen , eentje voor alle zaken en eentje voor men gitaarmateriaal :satisfie:

Vergelijkbaar met een MIM Fender Stratocaster, kunnen goeie bijzitten, kan ook extreme bagger bij zitten... Gaat heen en test het eens uit (of koop toch maar die '50 Telecaster)

~Dimitri~
23 februari 2008, 20:32
:seriousf: William toch... :roll:

:satisfie:

Mr.Fingers
23 februari 2008, 20:35
Bakkes trut, jij bent nog een Junior Member ;)



(grapje he :D)


Nee, ga gewoon eens uittesten, die strat kan best goed zijn (en nee, ge moet niet zagen dat ge niet goed weet hoe te testen, je merkt het wel of de feel van die gitaar je meezit of niet)

Orgasmocaster
23 februari 2008, 22:48
Dit logo is uit de generieke contemporary serie, die is altijd budget geweest met japanse hardware en basswood bodies.
QUOTE]

ook fout!
het is een standard japanse fender.. (dus inderdaad de standard smith strat (2e) en voorloper van de mex standard)
de contemorary serie hebben schaller trems - system I, II, & III, en hebben en alder body (heb er zelf al 2 gestript.)
De Standard 22 is weer anders dan de standard in is officieel onderdeel van de contemporary series.

[QUOTE]According to the excellent 'Fender Book' by Tony Bacon and Paul Day the Standard model was produced for US and UK consumption between 1988 and 1991.Prior to that date Standards had been marketed under the Squier banner, and after 1991 production moved to Mexico.

They were based on the vintage Stratocaster but not modelled on any particular year. There appears to have been a lot of mixing and matching of parts. For instance both single and triple ply pickguards were used. And although the examples I picture above have rosewood fretboards with the truss rod adjuster at the body end, I am almost sure I've seen Standard models with maple fretboards or the truss rod nut at the headstock end. Correct me if you know better.

Whatever the mix of parts what seems to have been common to the Standard model are two string guides, modern gotoh tuners and non-staggered pole pickups.

Pepe
23 februari 2008, 23:50
[QUOTE=Pepe]
Dit logo is uit de generieke contemporary serie, die is altijd budget geweest met japanse hardware en basswood bodies.
QUOTE]

ook fout!
het is een standard japanse fender.. (dus inderdaad de standard smith strat (2e) en voorloper van de mex standard)

Contemporary is een ander woord voor standard....

jerome
24 februari 2008, 12:33
[QUOTE=Orgasmocaster]

Contemporary is een ander woord voor standard....

Volgens mij betekent Contemporary "modern" of "eigentijds"

en het zijn toch wel de wat betere gitaren uit de Japanse fabrieken, dus zeker geen budget gitaren...

~Dimitri~
24 februari 2008, 13:06
Kan iemand me zeggen waar je die serienummers kan identificeren ?
IK wil namelijk wat meer info vinden over dit serienummer : MZ7083455
Maar op de fender site vind ik het niet :???: Er komt niets overeen met dit nummer.

Bedankt ,
Dimi

drap
24 februari 2008, 13:08
http://www.guitardaterproject.org/

bass blom
24 februari 2008, 13:09
MZ zou mex zijn maar guitar dater zegt onbekend :chicken:

Eko
24 februari 2008, 13:13
Koreaanse squiers met een S serienummer komen uit eind jaren tachtig-begin negentig. De S staat voor de Samickfabriek.

De Japanse Fender van de topicstarter is zeker de moeite waard. Verzameltechnisch en speelwaarde een goede investering.

~Dimitri~
24 februari 2008, 13:21
Zal de gitaar , de strat , zijn waarde behouden naarmate hij ouder wordt ?
Of zal hij een meerwaarde krijgen ?

Anti
24 februari 2008, 13:29
De prijzen van jap strats zijn redelijk stabiel gebleven de laatste jaren dus ik vermoed dat dit nogwel enkele jaren zo zal blijven. Dus ik vermoed dat je hem niet binnen 5 jaar aan het dubbele kwijt kan....

~Dimitri~
24 februari 2008, 13:31
Ok , zal dan de verkoper eens contacteren en hem eens gaan uitproberen ( de gitaar hé )

Anti
24 februari 2008, 13:36
Aha , oke bedankt !

Hoe is de kwaliteit van die gitaren ?
Ik kan er namelijk met een beetje geluk ééntje kopen voor 350 euro .

Hoe verhouden ze zich tegenover de mexicaantje of de US & Atjes ?

Groeten Dimi

Er is al veel geschreven op dit forum over de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende gitaren maar waar het vaak op neerkomt is dat de Jap Strats vaak de USA strats evenaren of zelfs voorbij schieten terwijl ze stukken goedkoper zijn. Men zegt dat dit reden is dat de Japanse Fender gitaren daarom enkel nog op de Japanse markt verschijnen en niet meer internationaal geëxporteerd worden. Het zou ook te maken hebben met de grote en goede houtvoorraden in Japen,...
Ikzelf verkies een oude Jap gitaar over een nieuwe USA gitaar maar dat is natuurlijk subjectief.

~Dimitri~
24 februari 2008, 13:40
Aah oke , bedankt Anti.

Heb ook al een paar keer op een usa strat gespeeld.
Het enige nadeel is dat de jap wel een rosewood toets heeft en ik liever maple heb .
Maar ja , testen en zien wat het is zeker ?

Anti
24 februari 2008, 13:46
Kan iemand me zeggen waar je die serienummers kan identificeren ?
IK wil namelijk wat meer info vinden over dit serienummer : MZ7083455
Maar op de fender site vind ik het niet :???: Er komt niets overeen met dit nummer.

Bedankt ,
Dimi

De serienummer is inderdaad nergens te vinden maar:


MZ0+ 6 DIGITS = 2000-2001
MZ1+ 6 DIGITS = 2001-2002
MZ2+ 6 DIGITS = 2002-2003
MZ3+ 6 DIGITS = 2003-2004
MZ4+ 6 DIGITS = 2004-2005
MZ5+ 6 DIGITS = 2005-2006

bijgevolg:

Mz7+6 digits zou een Mexicaan uit 2007-2008 moeten zijn.

Pepe
24 februari 2008, 14:16
Er is al veel geschreven op dit forum over de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende gitaren maar waar het vaak op neerkomt is dat de Jap Strats vaak de USA strats evenaren of zelfs voorbij schieten terwijl ze stukken goedkoper zijn. Men zegt dat dit reden is dat de Japanse Fender gitaren daarom enkel nog op de Japanse markt verschijnen en niet meer internationaal geëxporteerd worden. Het zou ook te maken hebben met de grote en goede houtvoorraden in Japen,...
Ikzelf verkies een oude Jap gitaar over een nieuwe USA gitaar maar dat is natuurlijk subjectief.

Dat generaliseren met termen als "de jap strat", "men zegt" en "het zou"...


Het is per definitie niet mogelijk om een absolute uitspraak te doen over 2 gitaren -de USA strat en de japanse strat- die in tientalle uitvoeringen in verschillende prijsklasse over 3 decennia is verschenen.

Je kan de japanse strat grofweg in 2 categorieen indelen, de export en domestic. Die laatste is nooit hier verschenen, hence the name. De domestic is voor Fender Japan de tegenhanger van de USA serie, de export die van de Mexico. Die laatste is opgeheven aangezien die produktlijn naar Mexico is overgeheveld.
De domestic, waar iedereen aan refereert, is makkelijk te herkennen. Het heeft een modelnummer waar de yenprijs in is verwerkt.
Uitzondering zijn de jaren tot '86 toen de exportlijn evenwijdig liep met de domestic.

De japanse domestics zijn te zien op de site van Fender Japan. De enige manier om daar nog aan te komen is via een Engelse dealer of een japanse Ebay verkoper aangezien Isibashi ze sinds vorig jaar ook niet maar aan particulieren verkoopt.

En nou geen onzin meer verder over de japanse strat!

jerome
24 februari 2008, 14:22
En nou geen onzin meer verder over de japanse strat!

Moet je zelf ook niet doen door te roepen dat Japanse Contemporary Series standaard én budget gitaren zijn met een basswood body.... :)

drap
24 februari 2008, 14:24
Ze zullen er vast zijn, maar ik ben nog nooit een Japanse Fender tegengekomen met een nitro cellulose laklaag, ook niet die niet voor de Europese markt bedoeld zijn. Vind ik toch een behoorlijk verschil tussen Fender Japan en Fender USA.

Anti
24 februari 2008, 14:28
Dat generaliseren met termen als "de jap strat", "men zegt" en "het zou"...


Ik trachtte enkel even samen te vatten wat er in het algemeen over de vergelijking gezegd wordt maar je hebt gelijk...

Pepe
24 februari 2008, 14:30
Ze zullen er vast zijn, maar ik ben nog nooit een Japanse Fender tegengekomen met een nitro cellulose laklaag, ook niet die niet voor de Europese markt bedoeld zijn. Vind ik toch een behoorlijk verschil tussen Fender Japan en Fender USA.

Nee, die zijn zeldzaam. De hoogste domestic modelnummers hebben cellulose zoals de JV 120 indertijd. Af en toe zie ik bij Katana "52 cellulose telecasters voorbijkomen. Ik neem aan dat dat de japanse tegenhanger is van de USA ri.

De modelnummers ST54-120DMC (http://www.fenderjapan.co.jp/fender/2007fender/strat/st54120dmc.htm)ST57-105DMC (http://www.fenderjapan.co.jp/fender/2007fender/strat/st57105dmc.htm)ST62-105DMC (http://www.fenderjapan.co.jp/fender/2007fender/strat/st62105dmc.htm)
zijn cellulose momenteel. Ik lees dat het een hele toer is om zo'n gitaar te importeren aangezien japanse verkopers hun dealership kwijtraken bij export.
Ik mag aannemen dat de particuliere exporten zo groot werden dat het de USA modellen schaadde.

http://www.fenderjapan.co.jp/fender/fnd_st/st54_120dmc_2ts.jpg
l

Pepe
24 februari 2008, 15:15
Moet je zelf ook niet doen door te roepen dat Japanse Contemporary Series standaard én budget gitaren zijn met een basswood body.... :)

Contemporary betekent hedendaags. Current. Fender gebruikt termen als contemporary (USA standard), vintage en special editions.

Fender Japan heeft een aantal jaren special editon gitaren met o.a. tremlocks als modelnaam contemporary meegegeven. Dat is verwarrend natuurlijk, dat begrijp ik.

De contemporary vintagemodellen, dat zijn reisues die nou in de winkel hangen itt tot de reisues van 20 jaar geleden die vintage vintage zijn...:seriousf:

jerome
24 februari 2008, 15:47
Contemporary betekent hedendaags.

Dat schreef ik al in post #21...
Je schreef eerst btw wat anders... :)
Ik moet toegeven dat ik het ook even opgezocht had...
Want ik zat er in eerste instantie ook naast want ik dacht dat contemporary "tijdelijk" betekende....
In ieder geval zijn het heerlijk klinkende en spelende Japanse Strats gemaakt van goed hout en goede hardware
Ik heb er 2 en die gaan iig nooit meer weg... :strat: