PDA

View Full Version : draadloos eW100 probleem



ben79
23 februari 2008, 10:14
ik heb enkele dagen geleden aan sennheiser EW100 gekocht.
Prima ding maar ik merk wel degelijk een verschil in sound tussen men kabel (die ik 80€ betaald heb) en men draadloos..

het lijkt of men overdrive gesqueesd wordt en men clean krijgt een randje..
ik heb al wat geprobeerd met de output regelaar maar gen verschil..

ik heb wel niet men goeie kabel erussen kunnen zetten omdat deze een haakse plug heft en die gaat er niet in bij men sennheiser.
ik heb dus een speaker kabel gebruikt..

zou dit echt het probleem zijn? ik kan dit maandag pas opnieuw proberen, eveneens met andere baterijen.
ik vrees echter dat het probleem niet daar ligt..

hebben jullie raad of advies? kennen jullie dit probleem? of zijn jullie er zeker van dat dit opgelost is met ean andere kabel en batterijen?

harrie-beton
23 februari 2008, 10:28
Prima ding maar ik merk wel degelijk een verschil in sound tussen men kabel (die ik 80€ betaald heb) en men draadloos..


Dat hoort zo, een kabel klinkt beter maar is minder praktisch. Wat dacht je waarom Dreamtheater met een draad speelt?

Er zijn veel betere zenders, ik geloof dat de rack bezitters van die dure dingen gebruiken. Weet niet welk type het is.

Probeer wel even met een volle batterij natuurlijk, als een zender bijna leeg is dan is het geluid brokkelig / overstuurd.

dml
23 februari 2008, 11:07
ik heb enkele dagen geleden aan sennheiser EW100 gekocht.
Prima ding maar ik merk wel degelijk een verschil in sound tussen men kabel (die ik 80€ betaald heb) en men draadloos..

het lijkt of men overdrive gesqueesd wordt en men clean krijgt een randje..
ik heb al wat geprobeerd met de output regelaar maar gen verschil..

ik heb wel niet men goeie kabel erussen kunnen zetten omdat deze een haakse plug heft en die gaat er niet in bij men sennheiser.
ik heb dus een speaker kabel gebruikt..

zou dit echt het probleem zijn? ik kan dit maandag pas opnieuw proberen, eveneens met andere baterijen.
ik vrees echter dat het probleem niet daar ligt..

hebben jullie raad of advies? kennen jullie dit probleem? of zijn jullie er zeker van dat dit opgelost is met ean andere kabel en batterijen?

1. Speakerkabel tussen ontvanger en versterker nooit doen, deze is niet afgeschermd. Koop dan even een kort gitaarkabeltje met rechte pluggen.

2. Waarschijnlijk moet je de inputlevel op je zender (beltpack) bijstellen, kan best zijn dat de gitaar al te hard binnenkomt op je beltpack. Dan kun je op de ontvanger draaien wat je wilt, het blijft geknepen en/ of overstuurd klinken.

3. Als de batterij (bijna) leeg is, geeft het rode ledje op het beltpack dat aan, deze begint te knipperen. Is de batterij vol, dan blijft hij gewoon normaal branden.

ben79
23 februari 2008, 11:09
ok thx voor de tip maaree hoe regel je de inputlevel op je zender?

ben79
23 februari 2008, 11:17
ok heb het denk ik, gewoon set en dan de db naar bendeden?
hij staat nu op 0db is dat te hoog?

en wat zijn de ndere functies die je er nog mee kan instellen?

TimmU
23 februari 2008, 12:12
volgens mij zou je hem op -2 tot -5 moeten zetten , dat lijkt mij het meest logisch!

ben79
23 februari 2008, 12:53
heb de handleiding gevonden online
voor luide muziek en zang zou ik tussen -20 en -30 db moeten istellen
voor presentatie tss -10 en -20db en voor presentaties tss 0 en -10
wat is een gitaar dan ? afhankelijk van je elementen waarschijnlijk?
hij stond op 0 dus daardoor kwam waarschijnlijk het geluidsverschil, zou het toch nog goedkomen dan?

voor de gïnteresseerden:
http://www.sennheiser.com/nl/icm_nl.nsf/resources/EW100.pdf/$File/EW100.pdf


wat is trouwens het RF signaal en het AF signaal op de ontvanger display?

Robert H
23 februari 2008, 13:55
wat is trouwens het RF signaal en het AF signaal op de ontvanger display?

RF = Kwaliteit draadloos signaal. Ongeveer dezelfde functie als het metertje op een wireless laptop. Dit heeft dus enkel met het draadloze signaal te maken
AF = Ingangsniveau van de beltpack. Dit gaat juist over audio en heeft niets met het draadloze verhaal te maken.


De ingangsgevoeligheid van een EW100 beltpack kun je instellen via dat displaytje. Volgens mij iets in de trant van 0dB, -5dB, -10dB, etc.

De grap is dat je op twee manieren kunt zien of het ingangsniveau een beetje klopt. Allereerst zit er een clip-lampje op de beltpack. Als die begint te branden als je staat te raggen op je gitaar, dan moet je de boel op het beltpack een stap lager instellen. Knippert het lampje dan nóg, dan herhaal je dat. Net zo lang totdat het lampje hooguit bij enorm hard raggen af en toe oplicht. De tweede manier is via het metertje op je ontvanger. Die geeft prima aan hoe hard je de beltpack instuurt. Pieken van 0dB zijn prima, maar als die meter continu vol uitslaat, moet je ook de ingangsgevoeligheid van je beltpack naar beneden halen. Mijn actieve bas stuurt zó hard uit, dat ik 20 dB moet cutten op mijn beltpack. Dan nóg zit ik af en toe te pieken, maar da's dus niet erg.

Vervolgens heb je op de ontvanger natuurlijk nog het volumeknopje achterop. Probeer die in te stellen op het niveau dat normaal gesproken overeenkomt met de output van je gitaar aan een kabel. De beste manier is een AB-opstellinkje; speel eerst een stukje gewoon met kabel. Druk vervolgens diezelfde kabel in de uitgang van je EW100 en speel via je zender. Met dat volumeknoppie achterop moet je nu het volume zo afstellen dat het ongeveer net zo hard is als aan de kabel.

Als je bovenstaande twee dingen goed inregelt, zou het verschil in sound minimaal moeten zijn. Let wel: Een EW100 is natuurlijk geen topwireless, dus je zal altijd verschil horen. Je haalt zo echter wel de maximale kwaliteit eruit en verschillen in klank kun je tot op zekere hoogte corrigeren met je toonregeling.

ben79
23 februari 2008, 17:33
thx man, ga ik doen..

Geoffrey
30 juni 2008, 17:58
Ik weet dat dit al even geleden is..

maar ik blijf ook twijfelen.. wireless of niet.

Is het "probleem" inmiddels opgelost?

ben79
30 juni 2008, 19:00
ja probleem helemaal opgelost na het lezen van de handleiding.

Misery Signals
30 juni 2008, 19:44
No way dat je probleem opgelost is... Een Sennheiser klinkt nu eenmaal niet zo goed als een kabel en zal dat nooit doen. Als je echt een zender wil die net zo goed klinkt als goeie kabel koop uit de USA een X2. Kost je opgestuurd een goeie 300 Euro voor basismodel en speelt alle andere gitaarzenders (ook de $$$$) gewoon naar huis.
Perfecte dynamiek en tone. Ik heb mijn Sennheider ervoor ingeruild, één van mijn beste moves ooit. Is nog wel niet legaal in Europa maar nog geen problemen gehad.

Koop voor iets meer ook ineens de upgradecable bij. Op Offstage.be kan je vragen hoe je dat best moet bestellen. Wie het tegendeel beweert of twijfelt, kom gerust af en neem je wireless mee... en een vuilbak om hem achteraf in te gooien :)

http://melodymusiconline.com/images/x2_xds95_system.jpg

MS

paulbekkers
1 juli 2008, 15:24
Mensen vergeten wel eens dat afstellen van apparatuur nou eenmaal hoort bij het gitarist-zijn.
Je kunt onvolkomenheden van sommige apparatuur verminderen tot een minimum.

Ik gebruik een oude samson wireless. Die moet ik inderdaad een beetje terug regelen om te hoge output te voorkomen. zelfde geldt voor de ingang van mijn Boss Gt5. Die moet ook niet te hoog, aangezien je anders ook dynamiek kwijtraakt.

Desalniettemin ben ik toch ook aan het kijken naar die X2 wireless. check mijn sig....

Geoffrey
1 juli 2008, 20:10
paulbekkers..: check je pm!!!!

boss
1 juli 2008, 20:43
No way dat je probleem opgelost is... Een Sennheiser klinkt nu eenmaal niet zo goed als een kabel en zal dat nooit doen. Als je echt een zender wil die net zo goed klinkt als goeie kabel koop uit de USA een X2. Kost je opgestuurd een goeie 300 Euro voor basismodel en speelt alle andere gitaarzenders (ook de $$$$) gewoon naar huis.
Perfecte dynamiek en tone. Ik heb mijn Sennheider ervoor ingeruild, één van mijn beste moves ooit. Is nog wel niet legaal in Europa maar nog geen problemen gehad.

Koop voor iets meer ook ineens de upgradecable bij. Op Offstage.be kan je vragen hoe je dat best moet bestellen. Wie het tegendeel beweert of twijfelt, kom gerust af en neem je wireless mee... en een vuilbak om hem achteraf in te gooien :)

MSMisery Signals, jij hebt dus een X2 set. Dat maakt jou hierbij de ervaringsdeskundige ;)
De geluidskwaliteit geloof ik inmiddels wel, vele gebruikers zijn hier lovend over.
Maar wat ik me afvroeg is het verschil tussen de set die je hier toont en het model wat 100$ duurder is??
Die heeft voor zover ik kan zien, als grote verschil, externe antennes, wat dit model niet heeft.
Zijn er nog andere, belangrijke, verschillen? Bijvoorbeeld: kanaal keuze?

In wat voor situaties heb jij ervaring met dit model?
En dan doel ik eigenlijk op:
- afmetingen podia (bereik)
- minimale afstand (sommige sets vinden het niet fijn als je te dicht bij de ontvanger staat)
- deadspots (met de EW maak ik tijdens soundcheck altijd een rondje...)
- hoe heb jij je X2 in je set-up (in 19" rack, in pedalboard, boven op je amp, iets anders)
- grote / kleine lichtsets (brommende dimmers :angry: )
- meerdere draadloze systemen tegelijkertijd (samen met bv. Sennheiser)
- slechte stroomvoorziening (agregaat...)
- eventuele andere volgens jou belangrijke wapenfeiten
Kortom, kan jij je ervaringen in de door jou toegepaste situaties schetsen?
Alvast dank!!!