PDA

View Full Version : Taylor of Martin



peterhajo
22 februari 2008, 21:12
Hallo,

ik ben voornemens een nieuwe gitaar te kopen.
Na een aantal tests blijf ik hangen tussen twee gitaren.
Namelijk de Martin DX1e en de Taylor 214e.
Over beide gitaren ben ik enorm te spreken over de klank, ik denk dat voor mij de Martin nét iets lekkerder klonk. Daar tegenover staat weer dat ik de Taylor weer lekkerder vond spelen, en de afwerking wat mooier vond.

De Taylor is grofweg 150 euro duurder(als je bij de Martin nog een case optelt)

Nou voelen jullie de vraag al aankomen:
Welke moet ik volgens jullie kiezen?

Ik hoop op jullie kritische reacties.
Alvast bedankt.

Groeten,

Pim :)

Edit: zie update onderaan

northernlake
22 februari 2008, 23:09
Kies vooral met je oren. Bespeelbaarheid is aan te passen, tenzij het het halsprofiel is dat je goed bevalt o.i.d.

Droffie
23 februari 2008, 10:01
Tja moeilijke keuze lijkt me, naar mijn idee vind je eigenlijk beide gitaren het net niet helemaal...wat is belangrijker toon of bespeelbaarheid. als je nu niet goed overweg kan met de hals zal dat niet veel beter worden.

Ik weet dat je er niet omgevraagd heb maar doe het toch. Je shopt in de onderklasse van de dure merken. persoonlijk vind ik beide gitaren het niet waard wat je er voor betaald. Er zijn alternatieven die veel meer gitaar bieden voor dezelfde prijs of minder. Als je toch behoorlijk geld uitgeeft, stop niet met zoeken voordat je 100% tevreden bent.

Succes iig, laat even weten waar je keuze uiteindelijk op gevallen is.

D.

peterhajo
23 februari 2008, 13:24
Tja moeilijke keuze lijkt me, naar mijn idee vind je eigenlijk beide gitaren het net niet helemaal...wat is belangrijker toon of bespeelbaarheid. als je nu niet goed overweg kan met de hals zal dat niet veel beter worden.

Ik weet dat je er niet omgevraagd heb maar doe het toch. Je shopt in de onderklasse van de dure merken. persoonlijk vind ik beide gitaren het niet waard wat je er voor betaald. Er zijn alternatieven die veel meer gitaar bieden voor dezelfde prijs of minder. Als je toch behoorlijk geld uitgeeft, stop niet met zoeken voordat je 100% tevreden bent.

Succes iig, laat even weten waar je keuze uiteindelijk op gevallen is.

D.

hee,
bedankt, dit maakt het nog een beetje moeilijker.
wat voor gitaar zou jij me aanraden?

Groeten,

Pim

evilpompie
23 februari 2008, 13:36
Probeer eens een blueridge. Ik vind mijn blueridge van 400 euro bijvoorbeeld beter klinken dan de Martin D16 van een maat van mij.

Droffie
23 februari 2008, 17:04
hee,
bedankt, dit maakt het nog een beetje moeilijker.
wat voor gitaar zou jij me aanraden?

Groeten,

Pim


nou blueridge is al eerder genoemd...uit china komen hele goede gitaren voor een mooie prijs...kijk eens http://www.jic.nl/ bij Jic, die maken London City gitaren...heb je een mahonie zij- en achterkant en massief spruce toppie voor nog geen 500 euro. Wil je een Taylor of Martin met die specs ben je 3x meer kwijt. persoonlijk vind ik die london city gitaren erg goed klinken, wel proberen voordat je koopt er kunnen maandagochtend exemplaren tussen zitten...maar daar heb ik ook van de topmerken genoeg van in mijn handen gehad....Aria maken ook goede gitaartjes....

tis alleen maar een advies, wil je een A-merk gitaar, wees dan bereid om heel veel geld neer te leggen voor een topmodel...de onderklasse zijn meestal niet om over naar huis te schrijven en je zuurvediende centen niet waard. ;)

martelino
23 februari 2008, 19:16
Probeer ook eens een wat oudere gitaar. Een tweedehands Taylor of Martin kan wel duur zijn, maar een nog goeie Yamaha of Sigma (in japan gemaakt onder Martin auspiciën) is zo van Marktplaats te plukken. Ze klinken meteen beter, want zijn al meer open. En een oudere gitaar die nog oke is, heeft zich al bewezen. Ik vind veel van die nieuwere gitaren wel "technisch" goed klinken en spelen, maar weinig karakter hebben, en van wel heel fris hout gemaakt. En ik denk dat een Taylor na 10 jaar toch mooier gaat klinken dan een Blueridge, maar ja misschien heb je dan al lang weer wat anders... (SPAM: staat trouwens een mooie 2e hands Taylor bij Dijkman in A'dam)

greencharlie
24 februari 2008, 17:03
Furch....?

peterhajo
25 februari 2008, 11:36
update:

ik ben nog eens wezen rondkijken.
en nu is mijn keuze nog moeilijker geworden.
inmiddels gaat de keuze tussen de Martin 000m en een Furch D22....
iemand op-/aanmerkingen?
dit keer is de martin duurder, 250 euro om precies te zijn...

Groeten,

pim

chefdaniel
25 februari 2008, 11:37
wou ik ook net zeggen, furch. heel veel gitaar voor je geld, kijk maar eens op de site van vox humana, voor de prijs van die martin of die taylor koop je een gitaar waar die twee echt niet aan kunnen tippen.

--=HANS=--
25 februari 2008, 11:46
Moeilijk vergelijk, een 000 model van Martin met een dreadnought van Furch. Ik heb zelf een Furch dreadnought gehad en heb nog steeds een 000 model van Martin. Beide fijne goede gitaren maar totaal niet te vergelijken.

Ik weet niet wat je er mee wil gaan spelen maar ik ben in dit geval geneigd te zeggen dat de Furch het meeste waar voor z`n geld geeft.

Groet, Hans

peterhajo
25 februari 2008, 12:54
ik wil vooral john mayer stijl spelen(beetje van alles wat dus:))
slag, fingerstyle, etc....

(ik heb de indruk dat ik weer eens niet makkelijk ben;) haha)

ps. het gaat om een nieuwe martin of een 2e hands furch....

Mattia
25 februari 2008, 17:09
Voor Mayer en dergelijke zou ik geen Dred nemen, eerder een OM of een 000 (in wezen dezelfde body, andere halsplacement en mensuur, dat wel).

Maargoed, ga voor de klank. Die paar honderd euro uitgesmeerd over een boel jaren (als je het meteen goed doet), da's niet veel. En Martins en Taylors behouden toch erg geod hun verkoopwaarde als je op termijn nog iets anders zoekt.

peterhajo
26 februari 2008, 01:07
oke,

ik ga voor de 000M(€850).
nu zag ik ook de 00016-GT(€999).
deze is helemaal massief.
maar is het de 150 extra waard?
ik denk dat ik het toch hou bij de 000M,
ook gezien ik deze al wat aan de dure kant vind(lees: aangezien deze al wat boven mijn budget zit)

heel erg bedankt in ieder geval voor jullie informatie!

--=HANS=--
26 februari 2008, 08:46
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik doorsparen en toch voor de massieve gaan. Grap is alleen wel dat je dan weer in de range van de € 1.000,- gitaren bezig bent en dan zijn er weer volop andere mogelijkheden, en zo blijf je bezig, hahahahahaha.

Succes met je keuze!

Groet, Hans

peterhajo
26 februari 2008, 09:18
haha, wat een gez**k eigenlijk he:P
nouja.. ik ga gewoon naar die zaak, en ga ze allebei testen;)
dank jullie allemaal voor jullie hulp!

blindfaith85
11 maart 2008, 11:37
HI,

Bij dijkman in alkmaar hangt een hele mooie 214, als het goed is nog het massieve model, klinkt stukken beter dan de 214's die ik recent bespeelt heb, heb zelf alleen het geld er nog ff niet voor anders had ik hem zelf gekocht.

stratestic
11 maart 2008, 12:12
Waar zit hem dan het verschil in tussen die verschillende 214?

blindfaith85
11 maart 2008, 16:20
Pre 2007 214's zijn massief(sapele) na 2007 zijn gelamineerd(rosewood), de GA3 heeft nu zeg maar de oude 214 specs. daarom daalt de prijs van de 214's ook de laatste tijd. alleen die sukkels van dijkman prijzen nu dus hun 214 (in alkmaar)ook voor lagere prijs terwijl het betere gitaar is, dus als je daar gebruik van kan maken.... Want op hun site staat hij voor 765. Let wel op want in de winkels staan hun gitaren duurder (850 als ik me niet vergis) dan op internet, als je ze vraagt of er nog wat vanaf kan zeggen ze meestal nee totdat je ze met hun website prijs confronteer. Maar is erg goede gitaar, enigste vraag is of je ze bij die eikels wel wil kopen. Een GA3 is nu 1000.

stratestic
11 maart 2008, 17:38
Bedankt toch nog iets geleerd vandaag.

peterhajo
13 maart 2008, 00:24
hallo mensen.

ik heb vandaag dan mijn nieuwe gitaar gekocht.
Het is uiteindelijk een Tanglewood TW170-AS geworden.
ik heb vele gitaren bespeeld het afgelopen half jaar. varierend van 500 tot 3500. Deze gitaar(slechts 300 euro) vond ik (naar mijn smaak) de beste. Ik vond hem als beste klinken(heel volle bas, sprankelend hoog, genot om naar te luisteren), hij speelt super soepel.
enige nadeel, er zit geen element in(dan kun je zeggen, dan neemje toch de CE-versie: nee, die is dan weer bagger, dat verbaasde mij ook... slecht afgewerkt, klinkt als een strijkijzer met hoogtevrees... en iedere keer als ik de knoppen van de eq aanraakte, was ik bang dat ik ze af zou breken).
maar ik ga er een rare earth single coil in laten bouwen.
dus is ook dat probleem weer opgelost.
Ook ga ik er nog een pin inzetten bij de hiel, zodat ik 'm aan een strappie kan hangen:)


Toch wil ik jullie allen heel hartelijk bedanken voor jullie kennis en hulp.

Groeten,

Pim Wessels

blindfaith85
13 maart 2008, 17:17
En zo zien we mar weer dat zelf proberen de beste manier is om de juiste gitaar te vinden:P

Kunnen we nu deze topic sluiten denk?

hendrix2
13 maart 2008, 21:42
sluiten is toch nergens voor nodig? of mis ik iets?

Topicstarter, je weet toch dat we niet tevreden zijn voor aleer je plaatjes van je nieuwe gitaar geplaatst hebt!!!

gitaarvrouwtje
13 maart 2008, 23:38
ben ook wel benieuwd naar je nieuwe gitaartje
enne heel veel plezier ermee!
mijn eerste gitaar was een richwood van 250 euro..ik heb em nog en dat is een heel fijne gitaar met best een erg mooie klank (al haalt ie t nu toch echt niet meer bij de guild die ik onlangs kocht, maar ja die is massief)
er hingen er drie op een rij maar deze klonk beter dan de andere twee, van t zelfde type..
dus inderdaad is zelf spelen altijd t beste
fijn dat je gevonden hebt wat je zocht!
fotooo

sanderz
14 maart 2008, 07:36
Kunnen we nu deze topic sluiten denk?


sluiten is toch nergens voor nodig? of mis ik iets?

Hendrix2, het topic heeft de naam: "Martin of Taylor" dus dan is een Tanglewood tamelijk off-topic als je het mij vraagt. Kun je TS niet een permanente IP-Ban geven?

Maar wacht, inderdaad, in ruil voor een paar foto's vind ik dat Peter Hajo mag blijven. Een soundclip zou wat extra krediet geven, maar dat mag ie zelf bepalen. Ach wat maakt het allemaal uit, het is bijna Pasen, hij mag van mij zo ook wel blijven.

@Peter Hajo: gefeliciteerd en zo. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt.

blindfaith85
15 maart 2008, 17:36
Hi

sanderz, peter hajo heeft destijds de topic gestart om advies te vragen, en hij heeft uit eindelijk door zelf te proberen een tanglewood gekozen dus om iemadn van zijn eiegn topic te bannen? maar mssn moeten we hem om dopen naar een topic waar we eindeloos gaan steggellen over wie denk dat wat beter is:P martin of taylor,maar ik blijf erbij, ze kunnen beiden mooie gitaren maken. Martin met de hand taylor met mijn machines, maar het blijft uit eiendelijke de speler die het geluid bepaalt. Zelf vind ik martins erg mooi, maar als ik er zelf op speel klinkt in mijn handen een taylor mooier en beter.

sanderz
15 maart 2008, 21:27
Excuus, ik ben weer eens vergeten de code ... toe te voechen. Zorry.