PDA

View Full Version : Engl Tube Toner gekocht



Jimwoud
22 februari 2008, 20:06
Hey,

Ik heb een Engl Tube Toner gekocht, hoewel ik niet zo van Engl ben, klinkt dit ding erg lekker. Ik kon hem voor een leuke prijs krijgen dus dacht waarom niet eens proberen. Heb hem niet van te voren uitgeprobeerd. Even een kort reviewtje. Ik heb hem in de poweramp in van m'n Sovtek hangen.

Het is een 2 kanaals buizen (2x12ax7) floor preamp die op allebei de kanalen nog een boost heeft. Zo heb je een soort van 4 kanelen, die alle met een eigen footswitchs kunt activeren. Je kunt echt van clean naar al over the top in 4 stappen, clean, crunch, soft lead, heavy lead. En met maar één toonregeling zijn ze aardig goed op elkaar afgestemt.

Clean klinkt lekker, niet super maar zeker niet slecht. de clean gain regelt ook meteen de gain voor de crunch.

Crunch heeft iets te weinig gain, en als je meer gain indraait heb je eigenlijk niet echt een clean meer, maar m'n Jekyll & Hyde doet wonderen om hem lekker te boosten.

Soft lead klink bij mij meer als een heavy crunch, beetje classic rock achtig. Erg bruikbaar en nog even lekkerder te maken met de J&H.

De heavy Lead, voor mij het belangrijkst en de reden waarom ik hem gekocht heb(of te wel waarom ik hem zou willen). Dikke vette hardrock/ metal sound, met echt bakken gain, heb hem ongeveer op 10 uur staan, maar dat was ik wel gewend van Engl. Klinkt erg strak en vet. Of te wel zoals een moderne high gain moet klinken.

Hebben meer mensen hier een Tube Toner? Ben wel benieuwd naar de ervaringen. Ik ga nog wel m'n sovtek laten aanpassen, want hoe de poweramp in nu gemaakt is heb ik niet genoeg volume voor gigs. Hoop iig dat het aangepast kan worden, want als ik hem gewoon gebruik gaat dat ding echt kneppel hard.

almarvk
22 februari 2008, 20:31
Deze gaat naar effectpedalen.

Jimwoud
22 februari 2008, 20:58
Deze gaat naar effectpedalen.
Ik was al aan het twijfelen waar hij het best onder zou vallen, bedankt.

Fuhgawz
23 februari 2008, 01:12
Jouw Tube Toner heeft dezelfde knoppen/kanalen als mijn Engl Screamer combo. Zou die Tube Toner soms de preamp van de Screamer in een pedaaltje zijn ofzo? Als het inderdaad zo is: lekker veelzijdig in ieder geval!

Jimwoud
23 februari 2008, 16:27
Jouw Tube Toner heeft dezelfde knoppen/kanalen als mijn Engl Screamer combo. Zou die Tube Toner soms de preamp van de Screamer in een pedaaltje zijn ofzo? Als het inderdaad zo is: lekker veelzijdig in ieder geval!
dat zou heel goed kunnen hoor, hoewel er wel maar 2 preamp buizen inzitten.

Ik heb ook een Engl E530 gehad, maar dat vond ik niet zo veel. Had toen ook geen optimale andere apparatuur(valvestate 8008, koch 2x12 met jensens). Heb ook eens een Powerball, Screamer en Thunder geprobeerd, was ik toen ook niet weg van, maar die tube toner klinkt erg lekker,

Jellyfish00
23 februari 2008, 16:39
Wat heeft ie gekost, als ik vragen mag?

Jimwoud
23 februari 2008, 17:22
Wat heeft ie gekost, als ik vragen mag?
250 euro........

artnaz
23 februari 2008, 17:37
Mooie prijs!

Ik wilde hem destijds ook aanschaffen, maar toen kwam er (helaas) iets anders voor in de plaats. Gefeliciteerd! Misschien neem ik er nog wel een keer één voor thuisgebruik.