PDA

View Full Version : JTM45 blues



Puerco
22 februari 2008, 18:52
Tijdje geleden bij Ceriatone een JTM45 besteld, pracht amp ben er nog steeds erg tevreden mee. Alleen die 412 speakerkast met v30 speakers die ik gelijkertijd had gekocht is een beetje veel van het goede (mijn hele huis trilt mee) en had beter iets van een 212 met greenbacks ofzo gekocht maar dit terzijde.
Ik had dus een paar (2) probleempjes met die JTM45...
Het eerste begon al vrij snel, het gebeurde soms dat de amp heel erg begon te kraken en soms het geluid maakte alsof er een dikke V8 motor in mijn kamer werd getest....Bij nog koude amp of hard spelen was het het ergste. Bleek één van die KT66 buizen te zijn die dat ook deed als er zachtjes tegen getikt werd.
Dus een setje JJ KT66 besteld, blijkt dat die dingen een veel breder voetje hebben dan gewone KT66 en niet pasten tussen die bereklem achtige dingen die om de sockets heenzitten.... Die dingen zitten vastgeschroefd met een moertje aan de onderkant en het heeft nogal wat moeite gekost om dat moertje terug te krijgen maar is toch goedgekomen allemaal.
Heb dus ook heel snel moeten leren wat biassen inhoud, Nik had me verteld dat de amp op 35 a 40 mA afgesteld moest worden op de testpunten maar ik kwam er proefondervindelijk en door veel lezen snel achter dat je dat dus moet meten in mV :D Uiteindelijk de JJ KT66 gebiast op 40mA bij 408 V spanning op pin 3. Volgens mij is dat rond de 65% als ik uitga van 25W buizen wat standaard is voor KT66 maar ik snap die JJ specificatie (http://www.jj-electronic.com/pdf/KT66.pdf) niet helemaal, volgens mij is dat ding 27 Watt ofzo?
Ik heb gekozen voor JJ KT66 ondanks dat gezegd word dat het geen echte KT66 is enzo omdat hij veel steviger is dan al die andere, die meegeleverde die volgens mij shuguang waren, die waren zo fragiel dat ik dat extra dikke glas van die JJ met een interne support in de top waardoor die dingen practisch shockproof worden wel zag zitten.
Het geluid? Ik had hem eerst veel te koud gebiast (35mA) en vond het geluid erg tegenvallen, veel strakker en erg kil in vergelijking met die andere. Na het instellen van de bias op 40mA is dat erg verbeterd en volgens mij weer vergelijkbaar met die andere maar dat blijft moeilijk te zeggen als je er tussentijds weer een ander geluid tussendoor hoort. Ben er echter wel tevreden over maar kon niet testen hoe ze heter gebiast zouden klinken want die bias stelknop ging niet verder. Daar ik echter tevreden ben ga ik geen weerstanden vervangen en beschouw de zaak gesloten.

Tweede probleem:
Zit van de week samen met mijn schoonvader te spelen hadden ieder een gitaar ingeplugd in de twee bovenste van de vier inputs, speelden om de beurt een stukje (tegelijk is echt geen gehoor :D), merk ik ineens dat het lampje niet meer brand... Amp werkte verder gewoon perfect maar daar die lampjes bij Ceriatone direct aan de heaters vastzitten maakte ik me heel even toch wel zorgen... Ga er echter vanuit dat als de heaters niet werken de amp geen geluid geeft of een pokkeherrie ofzo en ik zo veilig kan blijven spelen? Zag trouwens dat het lampje bij Ceriatone aan de heaters vastzit, bij metropoulos (metro amps) met 1 draad aan de heaters en de andere aan de on/off switch en bij weber kits zitten beide draadjes direct aan de trafo samen met de heaters.
Tsja de vraag natuurlijk: Hoe krijg ik zo een lampje (dat normaal tientallen jaren werkt) zo snel kapot??? Komt het door de andere buizen, door 2 inputs tegelijk te gebruiken of heb ik gewoon pech en een slecht lampje of los draadje?
Vervangen is niet zo moeilijk lijkt me en die dingen kosten ook een drol maar ik heb geen zin om dat maandelijks te doen natuurlijk. En als ik toch bezig moet past daar dan ook zo een Fender lampje in want ik zag dat die verwisselbare lampjes hadden of moet ik dan een enorm gat boren??

Ehm, deze post is nogal lang geworden maar ik zou dankbaar zijn als iemand de moeite zou willen nemen om mijn vragen te beantwoorden. bvb dank.

Chris Winsemius
22 februari 2008, 19:24
Bij oude JTM45s zit de B+ rond de 440-450 Volt.
Pa max v/e KT 66 is 25 Watt, bias die op +/- 70% in rust (vermogen is spanning maal stroom).
Als je iets heter wilt biasen maar de trim-pot komt niet verder dan kun je de weerstand die naar de trimpot gaat in het gedeelte dat (ook) naar massa gaat wat in waarde verlagen.

Lampje:
Kan op verschillende manieren gevoed worden, in dit geval dus met 6.3V maar met andere lampjes kan het ook met 120 of 220 Volt.
Lampje kan vroeg kaopt zijn gegaan door trillingen tijdens transport.

Celestion speakers:
Heritage M20s of Alnico Blues of Golds, of oude Greenbacks op de kop tikken.

Succes!

Puerco
22 februari 2008, 19:41
Bedankt voor het antwoord,
Die weerstand zal ik toch een naar gaan kijken dan want ik zit nog steeds iets te laag dus en vraag me nu wel af hoeveel beter het nog kan klinken.

Het gebeurd dus wel vaker dat die lampjes kapot gaan? Ik was in de veronderstelling dat die dingen bijna het eeuwige leven hadden, dus niet.
Lampje bestellen dus.

Die speakers die je daar op noemt lijken me geweldig en dat is waar ik maar voor ga sparen met een mooi 212 cabinetje erbij.
Bedankt voor het antwoord, ik weet voorlopig even genoeg.

Puerco
26 februari 2008, 15:05
Ok even een update, vandaag even naar Televersum (electraboer) geweest om een paar weerstandjes te halen. Ik zie nu dus pas dat je hebt gezegd dat ik hem moest verlagen maar ik wist het niet zeker dus heb iets hogere en iets lagere gekocht. Gelijk maar even een paar zekeringen (0.5 en 2 amp) gekocht want je weet maar nooit.... (zie de rest van dit verhaal).
Naar een lampje had ik me online rotgezocht en wat schetst mijn verbazing toen ik mijn geld op de glazen toonbank wou leggen??? Onder die glasplaat lagen Fender en Marshall stijl pilot lampjes Voor +/- €2,- het stuk
Helaas Marshall stijl alleen in 220Volt en die Fender stijl waren veel te dik maar er was ook nog een model met verwisselbare lampjes net als Fender maar met een dunne schacht, ik heb nu dus een beetje een zielig pilot lampje maar het werkt en ik kan de lampjes verwisselen.
Daar ik niet wist of ik hoger of lager moest gaan met die bias weerstand heb ik dus eerst een 68K geprobeerd (standaard was 56K) maar dat was dus fout en bias ging daarna niet hoger dan 25mA...
Die van 47K werkt echter perfect en ik kan nu van bijna niks naar ver over de 50mA regelen dus dat zit wel goed, ik heb de buizen nu op 44mA gebiast met spanning van iets over de 400V op pin 3.
400V x 0.044A = 17.6 Watts en zit dus net iets boven de 70% (17.5= 70% van 25Watts).
Qua geluid dacht ik eerst dat het geen moer uitmaakte totdat ik het volume wat opengooide en het viel me gelijk op dat de distortion wat lekkerder klonk, minder rauw en voller van klank, nog even op de oude stand getest maar rond de 70% is toch wel het lekkerst en hoger gaf geen verbetering meer dus met een voldaan gevoel kon alles weer in elkaar. Nog even een laatste keer alles nameten, even pin3 en ja hoor deze boerelul speelt het klaar om uit te schieten..... Met een luide plof stopt de amp er ook gelijk mee..... Maar mijn nieuwe lampje brande nog... Met tranen in de ogen en knikkende knieen op zoek naar de schade, blijkt alleen de 0.5 zekering geklapt te zijn, ben ik ff blij dat ik die net gekocht had... En gelijk die "slo-blo" 2A zekering aan de achterkant vervangen door zo een die gelijk knalt als er wat is.


Mijn nieuwe, beetje zielige lampje (met verwisselbare lampjes):
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/lamp.jpg

Het resultaat van mijn arbeid:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/biasresistor.jpg
Waarom heb ik eigenlijk grotere gekregen? Maakt dat wat uit???
Ziehier het verschil tussen de nieuwe en de oude:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/biasresistor2.jpg

Bedankt Chris, je bent een held, als je een meisje was had je een zoen van me gehad :D
Ik ben weer helemaal happy, heb er nog wat van geleerd en heb het nog overleefd ook, alleen die speakers zullen nog even in de wachtkamer moeten ( €€€ )

Chris Winsemius
26 februari 2008, 18:25
Graag gedaan!

Grootte v/e weerstand:
- hoe groter hoe meer vermogen de weerstand kan verwerken
- verschilt per merk/type/materiaal

Speel ze!