PDA

View Full Version : Telecaster Thinline MIJ



Dweezman
22 februari 2008, 17:18
Telecaster-helden! Ik ben sinds kort in het bezit van een hele fraaie mahonie Thinline, met een cs-pup in de neck en een Lil '59 in de brug. Ik weet dat hier meer forummers zitten een '59 in de brug. (Vulva?)

De gitaar klinkt clean als ehm.. een echte Tele, maar met (veel) gain gaat 'ie op de brug fluiten als n gek. (de neck doet dat niet) In een eerdere Jag heb ik ook een 59 gehad, zonder deze problemen. Kan het veroorzaakt worden door het metalen 'bakje' waar de pup inzit, iets met de aansluiting, aarde? Ik zag dat het element 4-aderig (eigenlijk 5) is.

Suggesties? Ideeën?

barno
22 februari 2008, 17:42
dat ie in een Jag (fullbody) niet fluit en in een thinline wel, tja duidelijk toch, feedback heet dat, maw het acoustisch geluid in de holtes voedt de pup permanent als je te hard speelt. heeft niks met die bridgeplate te maken, de scherpe frequentie van brugpup + volume + hollow = feedback

Dweezman
22 februari 2008, 18:01
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/thinline1.jpg

Orgasmocaster
22 februari 2008, 18:02
Nice!
Oi Loik Thinloins!

Hendriks
22 februari 2008, 18:33
Ik ben jaloers.

Dweezman
22 februari 2008, 18:43
lijkt er op of de '59 niet goed zit gesoldeerd... Ik heb nu een wiring diagram van SD er naast, en die vertoond verschillen. Ff prutsen.

Mufftin
22 februari 2008, 18:52
en ik dacht dat je een tijdje geen gitaren meer wou kopen :P. Maar mooie gitaar!

Tupelo
22 februari 2008, 18:58
Heel lang alleen interesse gehad in Thinlines met wide range buckers, maar zolangzaam aan begint het hiervoor ook wel te komen.
Al is het maar om het gewicht.

Pepe
22 februari 2008, 19:11
De gitaar klinkt clean als ehm.. een echte Tele, maar met (veel) gain gaat 'ie op de brug fluiten als n gek. (de neck doet dat niet) In een eerdere Jag heb ik ook een 59 gehad, zonder deze problemen. Kan het veroorzaakt worden door het metalen 'bakje' waar de pup inzit, iets met de aansluiting, aarde? Ik zag dat het element 4-aderig (eigenlijk 5) is.

Suggesties? Ideeën?

Japan, 5 of 6 en tachtig he zoals ik al eerder gokte.
Ik heb hem ook gehad, de neck is een beetje te bol voor mijn smaak maar verder niks mis mee, sterker nog, een van de beste telesounds die ik ken, beetje rafelig maar mooi open geluid met veel twang en toch niet dun op de hoge E snaar.

Fluiten komt door het bakje of de pickup maar die laatste is al verwisseld dus bakje. De ene tele heeft daar meer last van dan de ander. No big deal. Oude bakje bewaren, dat spreekt vanzelf.

Overigens, op deze gitaar moet gewoon een fender nocaster, no doubt.

iwamoto
22 februari 2008, 19:35
Nice!
Oi Loik Thinloins!
als jij het in een brits accent doet, dan ben ik genoodzaakt te zeggen
"well cleatus, i reckon them'here boys like some o'them crazy thinliners"
"hu hu, hu yeah poah!"

Dweezman
22 februari 2008, 19:53
Het 'bakje' is hartstikke microfonisch. Tikken op het element is net zo hard als tikken op het bakje. Hoort dat?

edit: zonder 'bakje' is het in orde.

Ik snap dit echt niet. Met een Tele kun je toch gewoon bruut raggen?

zeppo
22 februari 2008, 20:51
Het 'bakje' is hartstikke microfonisch. Tikken op het element is net zo hard als tikken op het bakje. Hoort dat?

edit: zonder 'bakje' is het in orde.

Ik snap dit echt niet. Met een Tele kun je toch gewoon bruut raggen?
Nee hoor, is altijd zo ... Zak ik m dan voor een zacht prijsje komen ophalen? Dan ben jij er ook weer van af :D
























mooie plank!

Pepe
22 februari 2008, 21:08
Ik snap dit echt niet. Met een Tele kun je toch gewoon bruut raggen?

Je koopt een tele om bruut te ragge?
Enig idee wat je met zo'n gitaar kan doen dan.... (http://www.youtube.com/watch?v=vOuey2_h7oM&feature=related)

Dweezman
22 februari 2008, 21:16
okay okay. ;-)

Maar voordat dit topic ontspoort in een discussie waarvoor je een tele wel of niet kunt gebruiken: ik weet heus wel wat ik in huis heb gehaald. En ik heb eerder tele's gehad (zonder hb in de brug) die dit probleem niet hadden.

Pepe
22 februari 2008, 23:53
zoals ik al zei, niets wat een nieuw bakje van een paar tientjes kan oplossen

er is al een hoop over geschreven, google is je vriend..

Ritch
23 februari 2008, 00:22
[/SPAM] Als die Little '59 niet bevalt... ;)

vulvasonic
23 februari 2008, 03:35
Ik heb inderdaad ook een Little '59 in de brug van mijn tele en dat klinkt helemaal perfect. Als ik mijn versterker goed afstel (en daar hoef ik maar weinig voor te doen), dan schakel ik van een overtuigend, mooi strak scheurgeluid van de Little '59 zo naar een sprankelend, doch warm clean geluid, komende van het standaard halselement. Geweldig effectief!

Zorg er wel voor dat de zooi goed gesoldeerd is en dat de humbucker in het tussenstandje een SC wordt. Doe je dat verkeerd, dan krijg je een onbruikbaar (maar wel apart) flinterdun geluidje. Doe je het goed, dan heb je ook op het middenstandje een goed en bruikbaar geluid.

Ik niet verklaren waarom de Little '59 bij jou gaat feedbacken. Het ding heeft wel meer output, dus als je te dicht bij je versterker staat en je laat je amp lekker gieren...., tsja dan wil zoiets nog wel eens gebeuren. Maar ik neem aan dat je daar wel rekening mee gehouden hebt.

Het feit dat het te maken zou kunnen hebben met de constructie van de Thinline lijkt me behoorlijk onwaarschijnlijk. Het meerendeel van die gitaar is gewoon massief. En het holle deel heeft een hele dikke, stijfe zijkant, bodem en bovenblad. De extra trilling is minimaal. En dan nog!

Ter vergelijking; de gitaar die ik bezit met de hardste output, een semi-acoustische Gibson ES 347, gaat serieus twee keer zo luid dan welke andere gitaar van mij dan ook. En door de constructie van DIE plank trilt alles mee als een bezetene. En ondanks het feit dat dat ie al snel gaat rondzingen (geen irritante fluittoon, maar wel een eindeloze schitterende sustain) heb ik de gitaar ALTIJD onder controle weten te houden.

Dus WAT het ook is met dat gefluit, het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan het element en dan durf ik ook nog te beweren dat het met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ABSOLUUT niet aan de holte in je overigens schitterende tele thinline ligt.

Blijft het kloten, dan denk ik als electronicalfabeet, dat dáár ergens het probleem moet zitten.
Heb je wel dezelfde potmeters erin laten zitten?
Je moet er niet ineens potmeters voor grote jongens-humbuckers in gaan vrotten. Ik heb geen idee of dat een drastisch effect heeft, maar dat moeten we maar beter aan de experts vragen. :D

Dweezman
23 februari 2008, 14:18
zoals ik al zei, niets wat een nieuw bakje van een paar tientjes kan oplossen

er is al een hoop over geschreven, google is je vriend..

Maar dat ding is toch van metaal, een ander bakje is dat toch ook? En ik heb gegoogled, en vind zaken over siliconenshit of rubbercement tussen de brug en de body... 'k weet niet hoor.

@Vulv: De volume pot is een 1meg-pot, terwijl dat op de schema's van SD een 250pot is, zou dat iets kunnen zijn? Ik heb 'gewoon' een drie-standen schakelaar, waarbij de middenpositie goed klinkt. (zwarte en groene draad omgewisseld, omdat de neck een fender-pup is, en geen SD)

Pepe
23 februari 2008, 14:39
Ik weet niet waar jij op googled maar ik kreeg al snel dit:

First order of business is to nuke that bridge pickup squeal -- make sure the bridge mounting screws are well torqued down, but not so tight that the front edge of the bridge plate lifts up off the body. Even a hairsbreadth of a gap between bridge plate and body is intolerable and will greatly aggravate the bridge plate's tendency to act as a crude microphone diaphragm.

I might get a lot of flack from the "vintage" faction here for suggesting this, but the best permanent cure for Tele bridge pickup squeal is a modern, non-ferrous bridge like the Gotoh L-shaped brass item sold by Warmouth, StewMac, and AllParts.

The only way to get complete squeal immunity with an ferrous (e.g. "ashtray"-style) bridge plate is to use a non-traditional pickup with a magnetic flow that doesn't intersect the plate at all, e.g. a twin-blade/rail model. Afaik all true single-coils and stacked-coil noiseless pickups are susceptible to the problem to one extent or another.

Dweezman
23 februari 2008, 19:57
Dank voor je post, Pepe. Het vervangen van mijn bridge met een non-ferrous bridge exemplaar kan in mijn geval idd een oplossing zijn. Ik ga eerst hier mee experimenteren. Thanks!

Dweezman
23 februari 2008, 23:18
update: problem solved!

3 stukjes tuinslang(!) om de schroeven voor de pupbevestiging aan de brug. Voila!

Pepe
23 februari 2008, 23:36
Good for you.
De trillingen tussen brug en pickup worden gesmoord.

Misschien dat de aarde draad er voor zorgt dat de brug niet naadloos op de body aansluit, just a thought. Maar whatever works.

Dweezman
24 februari 2008, 00:13
Good for you.
De trillingen tussen brug en pickup worden gesmoord.

Misschien dat de aarde draad er voor zorgt dat de brug niet naadloos op de body aansluit, just a thought. Maar whatever works.

Jij weet echt waar je het over hebt, he? ;-) Zou kunnen, idd. Ik heb de boel flink aangeschroefd. Wel of geen aarde maakte voor mijn feedback-prob trouwens niet uit.

Pepe
24 februari 2008, 01:40
nee, ik bedoel, ik had ooit een squeeling probleem met een seventies strat, dat was gewoon niet grappig meer, niks mee te beginnen.
Toen ik de brug eraf schroefde bleek het aarde draadje tussen de brug en body ingeklemd te zitten, een manier om de brug te aarden en dat zie je wel vaker.
Enniewee, de onderkant maakt dan slecht contact met de body met resoneren als gevolg.

Maar het zijn lastige dingen. Het komt ook voor dat het squeelen veroorzaakt wordt door resonanties in de pickup zelf, losse windingen, maar de pickup leek me hier niet de oorzaak.