PDA

View Full Version : Front van mijn amp opleuken.



rhcp_schipper
22 februari 2008, 12:50
Klinkt misschien heel erg dom, maar ik wil dus graag de voorkant(front) van mijn amp wat mooier maken.

Nu wil ik sowieso dat lelijke rooster weg hebben, en daarvoor in de plaats gewoon speaker doek. Maar mijn idee was om niet het speaker doek om de baffle heen te maken, maar er een soort van frontje op maken, die gewoon met klitteband vast zit. (net zoals op de harley benton cabs, ben ik achtergekomen).
Dus een frontje met speakerdoek en piping, waardoor het geheel wat mooier word.

Zitten hier verder nog nadelen aan, of is dit gewoon goed en makkelijk te doen? en zijn er dingen waar ik goed op moet lekketn mbt op eht speakerdoek en de piping? En is er iemand die dit vaker gedaan heeft, en hier misschien iets van documentatie van heeft. Of misschien andere handige tips.

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=D36URY8J

Alvast bedankt.

Groeten Tim

rhcp_schipper
23 februari 2008, 14:21
Niemand die wat tips voor mee heeft?

bass blom
23 februari 2008, 14:38
ik heb een klein voxje, VR30 die die construxie heeft zoals jij dat wilt.
en dat rammelt :chicken:

no 1 hops
24 februari 2008, 10:14
gewoon van een stuk plaatwerk (multiplex)een plaat uitzagen met in het midden een gat voor de speaker.
die plaat verven (kun je leuke dingen mee doen als je speaker doek niet dicht geweven is , dus met contrast kleuren werken)
daarna dus het doek eromheen en evt met nietmachine vastzetten
(en dat is nog het moeilijkste als je de weving mooi recht wil hebben en strak)

ik vraag mij af of er in electronica zaken onderdelen te krijgen zijn zodat je dit paneel vastklikken kan.
misschien eens bij velleman.be kijken
of misschien heeft tonefactory.nl van dit soort spul.
klitte band is er in verschillende kwaliteiten.
heb hier een GNX met klitte band die ik niet fatoenlijk op de vloer kanleggen omdat het klitte band aan de vloerbedekking vast blijft zitten (en niet zo'n beetje)

had vroeger een leuk effect met een paneel zoals dat van jou en heb daar van dat rode net overheen gespannen wat je bij sinnasappels/mandarijnen ziet in de winkel

je zou er ook aankunnen denken die zwarte plaat met verftechieken te veranderen

guitarnijboer
24 februari 2008, 12:22
Volgens mij kun je beter geen plaat met gat maar een vierkant raam gebruiken waar je het speakerdoek over plaatst. Ik denk dat dit minder rammelt. Sessionette versterkers hebben dit ook gewoon met klitteband en rammelen niet.

rhcp_schipper
24 februari 2008, 23:17
Volgens mij kun je beter geen plaat met gat maar een vierkant raam gebruiken waar je het speakerdoek over plaatst. Ik denk dat dit minder rammelt. Sessionette versterkers hebben dit ook gewoon met klitteband en rammelen niet.

Dit is ook precies het geen ik aan zat te denken. Nu alleen nog even een goede manier bedenken om een stevig, maar niet al te zwaar raam te maken.

Bedankt allemaal voor jullie inbreng.

bert k
24 februari 2008, 23:53
Vier houten latjes met in de binnenhoeken een houten driehoekje voor de stevigheid. Lijmen en/of een schroefje erdoor.


http://www.sleepwalkers.nl/foto/raam.jpg

rhcp_schipper
25 februari 2008, 10:39
Vier houten latjes met in de binnenhoeken een houten driehoekje voor de stevigheid. Lijmen en/of een schroefje erdoor.


http://www.sleepwalkers.nl/foto/raam.jpg

Bedankt voor de tekening bert K. Op deze manier kan ik voor weinig geld mijn amp er wat leuker/mooier uit laten zien. Nu alleen nog even mooi speaker doek vinden dat mooi bij mijn cabinet past.

Schummie
19 maart 2008, 14:26
Beste Tim,

een stuk traanplaat en daar je speaker uitzagen/slijpen, dat geeft ook een gaaf effect.

Groetjes en succes Schummie.

rhcp_schipper
19 maart 2008, 15:14
Ik zit eraan te denken om er ook maar gelijk een nieuwe baffle in te zetten, maar ik was nog wel benieuwd naar een paar dingen zoals:

1) welk hou kan ik het best gebruiken?
2) welke dikte?
3) Hoe kun je het best het gat uitzagen(decoupeerzaag), en hoe groot moet het gat zijn voor een 12 inch speaker?

Ik hoop dat iemand mij hierover wat informatie kan geven.

rhcp_schipper
2 maart 2009, 13:35
Om mijn oude topic maar weer even omhoog te halen.

Ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen om mijn amp op te leuken, maar hier wil ik nu graag snel aan beginnen.

Ik wil dus ook graag een nieuwe baffle in mijn combo zetten, maar heb geen idee wat voor soort hout ik hier het beste voor kan gebruiken? Iemand suggesties voor houtsoort, diktes enz?

Ook ben ik benieuwd hoe inslag moeren werken, ram je die gewoon in het hout, of moet je die nog voorboren?

Groeten Tim

Kim Wilson
2 maart 2009, 13:51
Baffle kun je maken van 9 of 12 mm multiplex. Inslagmoeren moet je inderdaad voorboren, zodat de huls in het hout past. Je slaat alleen de 'haken' in het hout.

rhcp_schipper
3 maart 2009, 08:09
Misschien een domme vraag, maar ik vroeg me af, hoe groot word het gat in de baffle voor een 12 inch speaker? Is daar een standaard maat voor?

nico verduin
3 maart 2009, 10:02
Datasheet van de speaker erbij pakken. Daar staat aangegeven, de buitenmaat, maat voor de schroeven en de maat voor het gat zelf

rhcp_schipper
4 maart 2009, 13:57
Datasheet van de speaker erbij pakken. Daar staat aangegeven, de buitenmaat, maat voor de schroeven en de maat voor het gat zelf

Dankje wel, had ik zelf nog niet aan gedacht.

Morgen eerst repeteren, dan de versterker mee naar huis, en dan lekker klussen!

rhcp_schipper
18 maart 2009, 07:51
Hallo mensen,

Eindelijk een update van mijn werk.

Zo was de versterker:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=D36URY8J

En nu ziet hij er zo uit:
http://lh4.ggpht.com/_AtCjKOBezbI/ScCGeNq7HII/AAAAAAAAAR8/SDWykQSYu7Y/s640/IMG_1106.JPG

Voor meer/betere foto's zie mijn Sig!

Nu komt er nog een raamwerk voor met speakerdoek, nieuwe hoeken, nieuw handvat, maar het geld is op, dus dat word eind van de maand :) Daar volgen natuurlijk ook foto's van! :)

Groeten Tim

rhcp_schipper
20 maart 2009, 10:01
Mijn volgende stap word een raamwerk maken voor het speakerdoek, zijn er bij het bevestigen van het speakerdoek op het raamwerk nog dingen waar ik op moet letten/rekening mee moet houden?

Zijn er misschien mensen die wat tips hebben voor het vast maken van het speakerdoek op het raamwerk? Ik dacht zelf aan nieten, is dit de beste manier?

Groeten Tim

rhcp_schipper
22 maart 2009, 09:01
Niemand die goede tips voor me heeft? :???:

oigun
22 maart 2009, 09:58
Nieten is prima als je er maar genoeg nietjes inslaat.

JohnLord
22 maart 2009, 11:57
Doek voor het vastnieten even in warm water leggen, dan trekt het lekker strak. Niet overdrijven!

rhcp_schipper
22 maart 2009, 13:20
Doek voor het vastnieten even in warm water leggen, dan trekt het lekker strak. Niet overdrijven!

Wat moet je niet overdrijven???

Ome Keith
22 maart 2009, 22:55
Ik weet niet of je al doek hebt, maar als het echt heel goedkoop moet kan je
aardig doek voor heel weinig krijgen bij Akustikstoffe in Duitsland.

rhcp_schipper
23 maart 2009, 07:36
Ik weet niet of je al doek hebt, maar als het echt heel goedkoop moet kan je
aardig doek voor heel weinig krijgen bij Akustikstoffe in Duitsland.

Ik heb nog geen doek, maar het hoeft niet perse heel goedkoop, ik wilde het doek en nog wat andere spullen halen bij tonefactory.

Daar hebben ze wel een mooi en niet al te duur doek.

rhcp_schipper
25 april 2009, 17:33
Hallo Mensen,

Ik bump mijn oude topic even om jullie het resultaat te showen.
Eindelijk is mijn versterker zoals ik hem wilde hebben:blast:. Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat(vind ik). Op de foto's zie je het raamwerk nog (een beetje) door het doek, dit is in het echt niet zo.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

http://lh3.ggpht.com/_AtCjKOBezbI/SfMr-3LoGSI/AAAAAAAAAX8/xWJ3zuxGBYE/s640/IMG_1145.jpg

http://lh4.ggpht.com/_AtCjKOBezbI/SfMsBpc-l_I/AAAAAAAAAYM/9xjZY4HqzN8/s640/IMG_1147.jpg

Zo heb ik hem gekocht:

http://mijnalbum.compuserve.nl/Foto=D36URY8J

Dingen die ik vervangen/veranderd heb zijn:
1) Nieuwe stoothoeken
2) nieuw handvat
3) nieuwe baffle
4) raamwerk met speakerdoek

Groeten Tim

Ome Keith
25 april 2009, 18:22
Mooi gedaan!
Witte piping staat cool.

rhcp_schipper
25 april 2009, 18:24
Mooi gedaan!
Witte piping staat cool.


dankje!:cooler:

fredjuh
26 april 2009, 22:30
Die is zeker geslaagd!

rhcp_schipper
27 april 2009, 12:35
Die is zeker geslaagd!

Zo dacht ik er zelf ook over. Ben er zeer tevreden over!

pueblo
27 april 2009, 19:25
ziet er veel beter uit, straalt meer klasse uit ook

rhcp_schipper
28 april 2009, 10:39
Ik heb mijn nieuwe cabinet van tube town ook binnen! Zal ook wel even gezamelijke foto posten van nieuwe cab + versterker.

Bedankt voor de complimeten.

Groeten Tim

Remork1970
5 maart 2010, 15:18
Heel erg mooi geworden!
Maar zou ik mogen vragen waar je dat speakerdoek gehaald hebt?
Ik wil zelf binnenkort ook een kastje gaan maken en dat doek ziet er zeer mooi uit vind ik.

JohnLord
5 maart 2010, 16:58
Is de amp ook iets anders gaan klinken door de nieuwe baffle?

matto
5 maart 2010, 20:47
Ziet er goed uit , hoe klinkt ie?

Remork1970
5 maart 2010, 21:00
Zou de topicstarter nog leven?