PDA

View Full Version : Help, Marshall 2203 troubles



Lexvandoef
22 februari 2008, 05:02
Zo ik kom net voldaan terug van een mooie energieke gig, maar helaas wel met een kapotte 2203 :(

Halverwege de 2e set hoor in ineens geen geluid meer uit het high kanaal van het apparaat. Hij is echt doodstil, geen ruisje of brommetje te bekennen, ook niet met alle gain/volumes op 10. In de low input prikken dan maar, hehe gelukkig heb ik geluid en kan ik doorspelen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik vermoed zelf dat buisje v1 kaduuk is, het low kanaal bypassed namelijk die buis om zo aan zijn cleane geluid te komen. Iemand van de amptechs hier die mijn vermoedens kunnen bevestigen of een ander idee hebben? :)

Thnx
Lex

Franc
22 februari 2008, 07:14
Het is niet helemaal zoals je zegt: de twee helften van die eerste buis staan in cascade als je hi gebruikt. Prik je in lo dan gebruik je maar 1 helft.
Dus ofwel een helft vd buis is kapot ofwel iets in het circuit rond die helft heeft de geest gegeven.

Kan bijna niets ernstigs zijn.

Rinze
22 februari 2008, 07:15
Buisje V1 vervangen ( de eerste vanaf de input), misschien?

jerome
22 februari 2008, 07:38
Ik zou als eerste even de input zelf checken.
Gewoon met versterker uitgeschakeld een gitaar kabel erin stoppen en met een mulimeterje kijken of de "plus en de min" wel door lopen en contact maken
En als het probleem daar niet zit even een ander buisje in V1
En als dat het ook niet is naar een amp dokter...

Franc
22 februari 2008, 08:15
Ik zou als eerste even de input zelf checken.
Gewoon met versterker uitgeschakeld een gitaar kabel erin stoppen en met een mulimeterje kijken of de "plus en de min" wel door lopen en contact maken
En als het probleem daar niet zit even een ander buisje in V1
En als dat het ook niet is naar een amp dokter...

?? Plus en min doorlopen?

Moeilijkheid bij deze versterker is dat de inputs het al dan niet cascaderen regelen. Prik je iets in hi en niet in lo dan worden beide buishelften gebruikt, maar zodra je iets in lo prikt wordt dat pad onderbroken. Van buitenaf meten gaat dus niet (als zou je al weten wat te meten) omdat er iets verandert zodra je een kabel inprikt.

Lexvandoef
22 februari 2008, 10:50
@Franc, oke, op die manier werkt de lo-input dus, had ik ff verkeerd begrepen.

Anyway, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik plug hem vanochtend in, en ja hoor, de hi-input maakt weer net zo veel herrie als normaal :rockon:

Toch vreemd, maar goed, hij doet het in elk geval weer. :)

Chris Winsemius
22 februari 2008, 11:34
Lex:

Misschien 'n vuil contact in hi-input-ingang, mail/bel anders ff.

mVg,

Chris

jerome
22 februari 2008, 19:38
?? Plus en min doorlopen?

Moeilijkheid bij deze versterker is dat de inputs het al dan niet cascaderen regelen. Prik je iets in hi en niet in lo dan worden beide buishelften gebruikt, maar zodra je iets in lo prikt wordt dat pad onderbroken. Van buitenaf meten gaat dus niet (als zou je al weten wat te meten) omdat er iets verandert zodra je een kabel inprikt.

Okee, signaal en massa dan, eigelijk ook gewoon een soort plus en min
wat een gemiereneukgeneuzel weer :)
Ik heb ook wat gezeik gehad met de input van mijn JMP2203 en na wat weinig effectieve acties met contactspray heb ik m maar gewoon maar vervangen door een nieuwe.
Goed voor de volgende 30 jaar speelplezier...

Lexvandoef
9 maart 2008, 16:09
BUMP!

En ja hoor, het is weer terug. Ik heb net een uurtje gespeeld op de lo-input (heb de hi nog niet eens ingeplygd gehad), ik wil overschakelen op de hi-input. Geen geluid :mad:

Chris Winsemius
9 maart 2008, 16:13
Lex: geef even 'n belletje (mag ook zo); ik vermoed dat de lo-input-jack niet helemaal ok of vuil is.

jerome
9 maart 2008, 16:19
Heb je (zoals al eerder door iemand gezegd) al eens een ander V1 buisje erin geprikt?
2 minuten werk en je weet gelijk heel wat meer!
En de input vervangen kan iig geen kwaad...
Kost geen drol en als die 2203 van jou net als die van mij 30 jaar oud is zit dat er toch vroeg of laat eens aan te komen... ;)
Die inputs krijgen na zoveel jaar speelplezier lamme en/of vuile en/of geoxideerde contacten... :)

Lexvandoef
9 maart 2008, 16:21
Lex: geef even 'n belletje (mag ook zo); ik vermoed dat de lo-input-jack niet helemaal ok of vuil is.

Edit: Chris, ik ben je van de week wel ff er over, het blijkt nu niet zo goed uit te komen.

@Jerome, nope nog geen nieuw buisje ingeprikt, heb ff geen reservebuizen hier liggen. Hij is trouwens net een half jaar geleden voor volledige revisie + modificatie weg geweest, dus feitelijk issie niet meer 30 jaar oud :)

Nielsje
9 maart 2008, 17:16
Verpats die herriemaker toch gewoon;)

Hij staat altijd te hard, en is nog onbetrouwbaar ook..

Vervelend. Ik zou hem gewoon ff openschroeven, en kijken of je input idd niet wat vuil is. Misschien een kleine draadbreuk? Kan niets ernstigs zijn.

Lexvandoef
9 maart 2008, 17:36
Verpats die herriemaker toch gewoon;)

Hij staat altijd te hard, en is nog onbetrouwbaar ook..

Vervelend. Ik zou hem gewoon ff openschroeven, en kijken of je input idd niet wat vuil is. Misschien een kleine draadbreuk? Kan niets ernstigs zijn.

Je doet het er maar mee ;), het duurt nog wel een paar maanden voordat ik ga shoppen voor een nieuwe :satisfie:

Maar goed, openschroeven durf ik eigenlijk niet zo goed aan, met al die horrorverhalen over dood en verderf ivm de hoge voltages. :hippie:

Nielsje
9 maart 2008, 18:12
Niet bang zijn Lexie.
De hoge spanningen staan op de grote filter Elco's, heeft Christ d'r geen 'ontladingsweerstanden' op gezet de vorige keer? (even na vragen).

Anders even zoeken binnen het forum hoe je ze kan ontladen. Als ik het wel heb, ontlaad je je filterelco's door, nadat je versterker aanstond, beide schakelaar om te zetten, en je elco's 'leeg te spelen' als het ware.

Staat hierover in de werkbank niet een of andere sticky of FAQ?
Ik wil ook wel even voor je kijken hoor..Maar heb niet echt veel tijd over..

Lexvandoef
9 maart 2008, 18:18
Je hoeft niet te kijken hoor Nielsje, ik heb nu ook niet heel veel tijd om dat ding open te maken, maar thnx anyways.

Dat trucje van de elco's leeg spelen kende ik ook al, maar ik had hier weer ergens gelezen dat ze dan toch niet 100% leeg blijken te zijn.

hmmmmmm....

Chris Winsemius
9 maart 2008, 18:24
Lex, ik was net even lang in gesprek, bel anders over 'n uurtje ff.

EDIT: contact me ff v/a dinsdag 11 uur.

Zoals al eerder gemeld: contact me even en het wordt hier opgelost.

Lexvandoef
9 maart 2008, 18:27
Lex, ik was net even lang in gesprek, bel anders over 'n uurtje ff.

Zoals al eerder gemeld: contact me even en het wordt hier opgelost.

Over een uurtje? Oke!

Chris Winsemius
9 maart 2008, 18:29
Over een uurtje? Oke!

Is goed, moet eerst even eten :)

Lexvandoef
9 maart 2008, 18:30
Is goed, moet eerst even eten :)

hehe, ik ook ;)

Chris Winsemius
9 maart 2008, 18:33
Niet bang zijn Lexie.
De hoge spanningen staan op de grote filter Elco's, heeft Christ d'r geen 'ontladingsweerstanden' op gezet de vorige keer? (even na vragen).



56k Rs over de elko's v/d schermroosters.

MAAR dat zijn feitelijk gezien geen ontladingsweerstanden maar spanningsdelers.

"Ontladingsweerstanden": niet goed voor de sound/punch en natuurlijk totaal onnodig als 'n technicus aan 'n amp gaat werken...

jerome
9 maart 2008, 19:51
Je doet het er maar mee ;), het duurt nog wel een paar maanden voordat ik ga shoppen voor een nieuwe :satisfie:

Als het een JMP2203 is wil je me dan mailen, Lex?
Ik zoek nog een 2e... :cooler:

Lexvandoef
9 maart 2008, 20:16
Als het een JMP2203 is wil je me dan mailen, Lex?
Ik zoek nog een 2e... :cooler:

Wie zegt dattie dan weg gaat? :satisfie:

Edit: en het is officieel een 2103, de combo versie, maar die zit nu in een 2203 head (althans, wanneer die af is dan :satisfie: )

jerome
9 maart 2008, 20:33
Nee, joh als je een nieuwe amp hebt speel je er toch nooit meer op en dus kan m dan beter aan mij verkopen... ;) :)

Lexvandoef
9 maart 2008, 20:36
Nee, joh als je een nieuwe amp hebt speel je er toch nooit meer op en dus kan m dan beter aan mij verkopen... ;) :)

haha, ik heb er serieus 3 nodig omdat ik te lui ben om te gaan sjouwen ;)

1 voor bij mijn ouders
1 voor bij mij
1 voor in het oefenhok dat we ooit nog eens gaan krijgen

Maar goed, misschien denk ik er straks weer heel anders over;)

jerome
9 maart 2008, 22:24
Dan koop je toch 2 nieuwe amps? :D

Lexvandoef
9 maart 2008, 22:33
Dan koop je toch 2 nieuwe amps? :D

Ja hela, mijn geldboom z'n bladeren zijn geen 500e biljetten hoor ;)

Lexvandoef
14 maart 2008, 00:15
BUMP

ff laten weten dat ik vandaag bij CMW ben geweest en dat het probleem gefixed is, thnx Chris :hippie:

Oh en Max de kat loopt en springt alweer perfect, alleen wel met een wijde boog om mij heen :seriousf:

jerome
14 maart 2008, 00:25
Input stuk?

Lexvandoef
14 maart 2008, 00:29
Nope, iets met een losse/niet helemaal jofele massapunt bij V1, dacht ik.

jerome
14 maart 2008, 00:41
Lekker dat ie het weer doet, brullen met het beest!

Lexvandoef
14 maart 2008, 00:44
Lekker dat ie het weer doet, brullen met het beest!

Jep!!!!!! :hippie:

Chris Winsemius
14 maart 2008, 16:55
Stock massadraadje printplaat was niet jofel (nu massa printplaat via ander punt naar de massaleiding gezet), inputs waren op zich ok maar twijfelachtig.

@Lex:

Max is 'n figuur hoor, hij is 'n beetje éénkennig maar ik vermoed dat ie jou wel mag anders was ie direct weggerend.