PDA

View Full Version : hand gewonden elementen voor weinig maar oohh zo goed.



hagfan
22 februari 2008, 00:10
Hallo,

ik heb zins een paar maanden hand gewonden elementen en ben er echt blij mee het is voor mij een vette verbetering. vintage Fender tone to the bone.......
ik vind dat deze mannen meer aandacht moeten krijgen daarom deze linkjes

www.copperheadpickups.com

www.ocduffpickups.com

greetz

paulbekkers
22 februari 2008, 09:39
ik begrijp nog altijd niet goed waarom dat beter zou zijn.


trouwens: "zins"??

TheGoliath
22 februari 2008, 09:48
Weet je toevallig ook waar deze elementen te verkrijgen zijn in Nederland? Ben namelijk erg geďnteresseerd in de "Number One" pickups.

hagfan
22 februari 2008, 09:56
nee je moet ze bestellen bij de mannen

duurt 2 a 3 weken voordat je ze hier hebt

jimihattricks
22 februari 2008, 10:03
ik begrijp nog altijd niet goed waarom dat beter zou zijn.

heeft iets er mee te maken dat je met de hand meer controle hebt over de 'strakheid' van de windingen enzo, t is net zoiets als een top met de hand carven in plaats van met een frees denk ik..

Rutger
22 februari 2008, 10:05
Die OC Duffs zijn anders niet bepaald goedkoop....

Maar bedankt voor de links, altijd handig om op de hoogte te zijn van nieuwe producten :)

no 1 hops
22 februari 2008, 10:25
heeft iets er mee te maken dat je met de hand meer controle hebt over de 'strakheid' van de windingen enzo, t is net zoiets als een top met de hand carven in plaats van met een frees denk ik..
lijkt mij flink verzonnen.
juist in de tijd dat fender geen computer gestuurde 'winders' had waren de windingen vaak niet gelijk qua aantal, en hoe wil je haardun koperdraad op gelijke spanning houdenmet de hand?
met de klemtoon op gelijke spanning per zoveel honderde windingen.
losse windingen is feedback.

kijk je kan aan alles een speciaal sausje geven

wat is handwerk?
misschien toch ook dit?
http://www.arlowest.com/Bill%20Lawrence%27s%20Shop/album/index.html

hagfan
22 februari 2008, 10:43
wat iedereen er ook van vindt of denkt het is wat mij betreft een vooruitgang.
en het is goed voor weinig. simpel genoeg

jimihattricks
22 februari 2008, 11:24
lijkt mij flink verzonnen.
juist in de tijd dat fender geen computer gestuurde 'winders' had waren de windingen vaak niet gelijk qua aantal, en hoe wil je haardun koperdraad op gelijke spanning houdenmet de hand?
met de klemtoon op gelijke spanning per zoveel honderde windingen.
losse windingen is feedback.

kijk je kan aan alles een speciaal sausje geven

wat is handwerk?
misschien toch ook dit?
http://www.arlowest.com/Bill%20Lawrence%27s%20Shop/album/index.html

ik heb het dan meer over 'scatter winding' en scatterwound pickups... die kun je volgens mij beter met de hand maken, omdat daar deels natuurkunde, maar ook deels 'feel' bij komt kijken.. anyway, ben geen pickup expert

ben het overigens wel met je eens dat handgemaakt niet per se beter is, maar zo voelt het wel voor veel mensen, heeft ook voor een groot deel met charme te maken

guvnor
22 februari 2008, 11:38
Als ik niet zo tevreden zou zijn met mijn Strat zou ik een setje uitgeprobeerd hebben...
Misschien voor een volgend project.

Orpheo
22 februari 2008, 12:04
ik vind het ook raar, dat je met de hand een beter 'dradenpatroon' op de bobbin kan zetten dan met een computergestuurd apparaat. die kan veel sneller reageren dan een mensenhand, maar goed, zal aan mij liggen.


wat ik wel weet is dat een computergestuurd element als de dimarzio air norton heel goed klinkt, en dat een scatterwound element van bareknuckle ook heel goed klinkt, maar dat het prijsverschil van BKP zo groot is ten opzichte van de air norton, dat ik echt wel denk 'is het 't wel waard?!". ik zeg toch: ja. ik heb namelijk genoeg van dimarzio geprobeerd waar ik niet wild van werd, en om alleen maar air nortons te kopen vind ik zinloos. bij BKP is ook nog eens precies te zeggen hoe je die pup hebben wilt, en dat kan bij dimarzio natuurlijk niet.

Joey Handsome
22 februari 2008, 13:08
Geen idee of handgewonden beter is, zelf heb ik deze meneer wat voor me laten maken: http://www.curtisnovak.com/ Was er erg te spreken over, zowel de communicatie als het resultaat. Mooie elementen voor mijn Jaguar.

Chris Winsemius
22 februari 2008, 13:17
De term "hand wound" wordt ook wel gebruikt als 'n persoon met de hand de wikkelmachine instelt...

Net zo vaag als de term "hand wired", ook gear met printplaten (hoeft niet slecht te zijn) of goedkope parts kun je met de hand wiren :)

Orpheo
22 februari 2008, 13:23
ik heb die dude van copperhead gemaild over het safari-firefox probleem. Iemand een idee hoe dat opt elossen is? dat het wel af te spelen is met firefox/safari?

barno
22 februari 2008, 13:59
heb handwounds van stef peirre. i don't give a shit over hoe ze gemaakt worden maar dit zijn wel de beste pups die ik al ooit had. Voordeel daar is dat ik op voorhand perfect wist wat ik ging krijgen omdat ik met mijn gitaren ginder mijn sound kon vergelijken met vergelijkbare gitaren met peirre pups. mss zijn de copperheads ook wel straf maar samples op het internet gebruiken als toonreferentie... mmm ... mp3tje bevat maar een fractie info van de oorspronkelijke wav. ik wil de real stuff horen uit mijn eigen amp.

no 1 hops
22 februari 2008, 17:44
ik heb die dude van copperhead gemaild over het safari-firefox probleem. Iemand een idee hoe dat opt elossen is? dat het wel af te spelen is met firefox/safari?
misschien staat java uit

edit, java is nodig en dan nog werkt het niet
het verwijst naar een html pagina

hagfan
23 februari 2008, 00:37
ik heb allerlei elementen gebruikt surh, fralins, duncans, lollar etc...

en uiteindelijk is het hand gewonden geworden. hoe ze ook gewikkeld worden. zou mij een worst wezen. maar wat me opvalt is dat bij al de bovengenoemde elementen het hoog vaak pijnlijk is. schriel, dun, ice picky zo noemen die gasten dat. dat is nu niet meer. bij mijn strat niet en bij mijn tele niet.

dus voor mij een dikke 10 voor hand gewonden. maar dat hoeft niet perse voor iedereen zo te zijn.

de mp3 waren trouwens een indicatie voor hem ik heb hem vrijgelaten en gezegd dat ik het in die hoek zocht qua sound. en het is boven verwachting geworden.

zeg trouwens niet dat die andere elementen slecht zijn hoor.
die lollars zijn echt the next big thing zeer goed spul maar duur pffff

taylor
23 februari 2008, 11:11
ja tuurlijk... dat ligt zeker aan feit zoals al gezegd is dat iemand een wikkelmachine in stelt met de hand haha dat bepaalt de betere sound in jou oren.

vreemd dat iemand daar aan denkt in plaats welk soort dikkte/soort koperdraad, type magneet ect ach ja...

Negative K3 fan
23 februari 2008, 14:39
via shamray kun je ook handgewonden elementen bestellen waar naar mijn idee niet zoveel mis mee is, Chernishev, en die kosten echt geen drol want ze komen uit rusland.

Pepe
23 februari 2008, 14:57
Scatterwound zorgt voor een ongelijkmatiger patroon wat een ander geluid oplevert. Levendiger. De meeste gitaristen vinden dat lekkerder. Het is geen "vage" term, gewoon de naam die het heeft. Het is duurder want arbeidsintensiever en grote manufacturers hebben dit geautomatiseerd, ook om consistenterer pickups te produceren.

Mijn chubtones zijn ook handgewikkelt. Voor een kleine onderneming is dat automatiseren ook niet economisch haalbaar natuurlijk.
Het heeft ook wel een nadeel, het resultaat is wel eens minder geslaagd. Het is 2 maal voorgekomen dat mijn Chubtones opnieuw gewikkeld moesten worden omdat Mike Gray er zelf niet tevreden over was.

Er is een japanse firma die zijn machines heeft ingesteld op de handwikkelpatronen van een employee om het scatterwound effect te automatiseren.
Maar goed, als je het verschil niet hoort zou ik me er ook niet druk om maken.

hagfan
23 februari 2008, 22:23
precies.....

taylor
24 februari 2008, 11:37
hand gewikkelt tja....heb je wel eens gezien hoe dat gedaan wordt?

verschil zit er natuurlijk tussen elke pick-up of een set pick-ups(ook onder t zelfde merk) dat zeg ik niet..maar of dat daar grotendeels mee te maken heeft geloof ik zelf niet in..

er zijn zo veel andere factoren hoe stel je ze af ,waar stop je t in,welke waarde potmeters enz enz enz zo kun je er nog wel 1000 bedenken.

ik weet nog wel een setje texas specials in 79er strat(zeer zware body 4,5 kilo of zoiets, lompe maple hals) niet echt wat was in een 74er strat(zeer lichte body ,typische zeer dun begin 70 halsje met rosewood toets) was t weer te gek srv achtig waar ze ze voor bedoelt zijn, dan heb ik over t zelfde setje..

maarja iedereen zijn belief.

Sjel
24 februari 2008, 19:13
heb handwounds van stef peirre. i don't give a shit over hoe ze gemaakt worden maar dit zijn wel de beste pups die ik al ooit had. Voordeel daar is dat ik op voorhand perfect wist wat ik ging krijgen omdat ik met mijn gitaren ginder mijn sound kon vergelijken met vergelijkbare gitaren met peirre pups. mss zijn de copperheads ook wel straf maar samples op het internet gebruiken als toonreferentie... mmm ... mp3tje bevat maar een fractie info van de oorspronkelijke wav. ik wil de real stuff horen uit mijn eigen amp.

Damn right!!! :)
De man heeft sinds kort ook een eigen site: www.steffsen.be

timkermans
1 maart 2008, 01:08
Ik ben ook een Steffsen speler. Kan alleen maar positieve opmerkingen maken over zijn werk,...

Hij heeft net voorm ijn een custom gemaakte Filtertronachtige pickup voor in mijn tele-neck positie... Moet hem nog zelf uitfresen en installeren, want hij had geen tijd :-S

hagfan
3 maart 2008, 09:23
over een maand zijn de copperhead pickups in nederland te verkrijgen.

meer info???? mail naar dannyhendriks@upcmail.com

Kim Wilson
3 maart 2008, 09:26
Ruik ik hier een vorm van SPAM?

hagfan
3 maart 2008, 09:29
nope just info.

zeppo
3 maart 2008, 09:37
Binnenkort zijn ook de Langcaster pickups in NL te verkrijgen, zo heb ik vernomen ...

Kim Wilson
3 maart 2008, 10:00
nope just info.
Oké, sorry. :)