PDA

View Full Version : Wrap over, wel of niet?



Michel de Bruyn
21 februari 2008, 16:56
Hee,

Ik heb een Gibson SG Special en nou ontdekte ik pas dat je de snaren erop 2 manieren op kan doen, met dat wrap over gedoe. Was me nooit opgevallen, maar zou ik dit moeten doen? Heeft er al iemand ervaring mee? Wat zijn de voordelen ervan?

Rinze
21 februari 2008, 16:59
Wanneer je de snaren over het staartstuk heen laat lopen is de hoek die de snaren maken achter de brug minder groot. Dit leidt ertoe dat de neerwaartse druk op de zadeltjes kleiner is.

Het geluid verandert hierdoor, het is even uitproberen onder welke hoek van de snaren je gitaar het beste klinkt. Een ander voordeel van die kleinere hoek is dat de snaren minder stijf aanvoelen, daardoor kun je dikkere snaren gebruiken of met je gewone snaardikte makkelijker spelen en opdrukken.

Michel de Bruyn
21 februari 2008, 17:17
Ik ga het meteen proberen!

Michel de Bruyn
21 februari 2008, 17:27
Maar schiet de snaar dan niet veel makkelijker van de zadel af?

Rinze
21 februari 2008, 17:39
Dat kan, maar als je de snaren over het staartstuk heen laat lopen moet je het staartstuk gewoon helemaal naar beneden draaien. Met een .010 of .011 setje heb ik er nooit problemen mee gehad. Zal een beetje afhangen van de gitaar, maar ik denk dat het wel goed gaat.

heinz3110
21 februari 2008, 17:40
Ik wil het niet nog ingewikkelder maken, maar je kan ook nog wrap-under doen. :)

Michel de Bruyn
21 februari 2008, 17:42
haha, ja ik heb men gitaar net een wrap over behandeling gegeven dus die wrap under doe ik een andere keer wel weer:p

Michel de Bruyn
21 februari 2008, 17:55
Zo het speelt wel tien keer zo lekker, lekker soepel! Hoera!

Rinze
21 februari 2008, 19:29
Mooi zo, en het geluid?

Ibanez666
21 februari 2008, 19:38
huh, wat hoor ik nou na 22 jaar? Heeft iemand hier fotos van want ik kan me er niks bij voorstellen

Barkeepert
21 februari 2008, 19:41
Ditte.

http://i122.photobucket.com/albums/o259/LosiePix/Tailpiece.jpg

Ibanez666
21 februari 2008, 19:47
Ditte.

http://i122.photobucket.com/albums/o259/LosiePix/Tailpiece.jpg


ah thnx, dat heb ik nog nooit gezien moet ik zeggen

Wiellem
21 februari 2008, 21:18
Zo is het toch eigenlijk nooit bedoeld neem ik aan?

Rinze
21 februari 2008, 21:20
Nee, maar dat geeft toch niet? Zakk Wylde doet het ook, om soepeler te spelen.

Barkeepert
21 februari 2008, 21:29
Zo is het toch eigenlijk nooit bedoeld neem ik aan?
Je hebt wel wrap-around bruggen op Les Paul Juniors (Geheid ook op meerdere modellen, maar daar weet ik niets van) dus het zou heel goed kunnen dat deze gewoonte overgevlogen is toen de TOM kwam.

Makor1966
21 februari 2008, 21:34
ah thnx, dat heb ik nog nooit gezien moet ik zeggen
Zoek maar 's ff naar de les paul van bass blom...

Guitarrepair
21 februari 2008, 21:56
Even een kleine opmerking, als de snaren wrapover zijn is de hoek juist groter ... haaks is 90 graden en als ze rechtdoor zouden gaan is het 180 graden, dussssss ... :) veel suc6 met de snaartjes ..enne ..... wrapover resoneert beter ....

Pais
21 februari 2008, 22:07
Vreemd, je zou anders verwachten.
Bij klassieke gitaren knopen ze soms de snaren anders om de hoek over het brugbeentje te verkleinen. Dit zou zijn om de hefboomwerking van de snaren tov de brug te vergroten, waardoor je een effectievere trillingsoverdracht krijgt.
Met dit verhaal in gedachten, zou ik zeggen dat dit juist de het geluid tekort zou doen.

Barkeepert
21 februari 2008, 22:11
Zoek maar 's ff naar de les paul van bass blom...http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1577175&postcount=5

Die foto schijnt hier zeer geliefd te zijn, gezien de reacties daar? hahaha

Rinze
21 februari 2008, 22:29
Even een kleine opmerking, als de snaren wrapover zijn is de hoek juist groter ... haaks is 90 graden en als ze rechtdoor zouden gaan is het 180 graden, dussssss ... :) veel suc6 met de snaartjes ..enne ..... wrapover resoneert beter ....

Oeps, je hebt helemaal gelijk. @ Pais: ja, gek he? Maar het geluid verandert qua karakter, het gaat niet zozeer om volume. Ik heb dat bij een klassieke gitaar inderdaad weleens gedaan, de hoek verkleinen en daar werd het geluid duidelijker door, exacter.

cas121
21 februari 2008, 22:30
Ik vind het verschil in geluid bij topwrappen echt nihil. Heb 2 identieke gitaren en na veel a-b'en is dat mijn gedachte. Het speelt wel lichter idd.

Rexke21
21 februari 2008, 23:50
Hoe weet je of je wrap over kan doen of niet?
Ik heb een richwood les paul, zie dat ook wel zitten

Zamalan
22 februari 2008, 09:08
Even een kleine opmerking, als de snaren wrapover zijn is de hoek juist groter ... haaks is 90 graden en als ze rechtdoor zouden gaan is het 180 graden, dussssss ... :) veel suc6 met de snaartjes ..enne ..... wrapover resoneert beter ....

Niet noodzakelijk... 2 lijnen die elkaar kruisen hebben 2 hoeken.

Trek eens de lijn van de snaar door en bekijk de hoek aan de andere kant van de brug
http://img50.imageshack.us/img50/4417/naamloostj8.jpg
Een rechte hoek is dan 90° en rechtdoor 0°. Met een grotere hoek bedoeld men dus dat er meer buiging is.

Guitarrepair
22 februari 2008, 10:47
Mijn reactie was op dit bericht :::

`Wanneer je de snaren over het staartstuk heen laat lopen is de hoek die de snaren maken achter de brug minder groot. Dit leidt ertoe dat de neerwaartse druk op de zadeltjes kleiner is.`


duidelijk waarom ik gereageerd heb met mijn visie ????

Rexke21
22 februari 2008, 18:03
Hoe weet je of je wrap over kan doen of niet?
Ik heb een richwood les paul, zie dat ook wel zitten

Niemand die me dat kan zeggen?

Rinze
22 februari 2008, 18:08
Niemand die me dat kan zeggen?

Gewoon even inschatten of de snaren nog wel een kleine hoek maken na de brug, wanneer je de boel bovenlangs doet. Je kunt je staartstuk dan natuurlijk helemaal op de body schroeven. Meeste LP-achtigen kunnen het wel hebben. Gewoon proberen.

bass blom
22 februari 2008, 18:25
ik doe het spreekwoordelijk al eeuwen enwel hierom:
mijn hals staat kennelijk iets meer naar achteren dan gemiddeld.
daardoor staat de brug tamelijk hoog.
en ook nog eens op van die hele dunne boutdraadjes, vrij gammel dus.
de hoger druk die dan bij de normale, wrapunder, manier op de brug komt lijkt me niet pluis.

Pais
22 februari 2008, 20:03
Niet noodzakelijk... 2 lijnen die elkaar kruisen hebben 2 hoeken.

Trek eens de lijn van de snaar door en bekijk de hoek aan de andere kant van de brug
http://img50.imageshack.us/img50/4417/naamloostj8.jpg
Een rechte hoek is dan 90° en rechtdoor 0°. Met een grotere hoek bedoeld men dus dat er meer buiging is.
Lari. Als je je afvraagt welke hoek de snaar maakt, vraag je je niet af welke hoek de afwijking van de snaar is tov de ongebroken lijn. En dat is wat op het plaatje staat. Het zijn geen twee lijnen die elkaar kruisen - het is 1 snaar.

Zamalan
25 februari 2008, 09:54
Lari. Als je je afvraagt welke hoek de snaar maakt, vraag je je niet af welke hoek de afwijking van de snaar is tov de ongebroken lijn.
Wrap over is dan een grotere hoek (bovenste plaatje).

En dat is wat op het plaatje staat. Het zijn geen twee lijnen die elkaar kruisen - het is 1 snaar.
Ongeacht of de lijnstukken al dan niet stoppen op het kruispunt, de 2 lijnstukken vormen twee hoeken. Pure wiskunde, daar kun je niet omheen.


Toch blijf ik het raar vinden dat er overal geschreven wordt dat een grotere hoek aan de topkam voor meer sustain zorgt. En daar bedoelen ze ook me dat de snaar meer buiging heeft, dachtik... Als ik hier fout redeneer hoor ik dat graag.