PDA

View Full Version : hulp met gitaarkeuze



vpr
21 februari 2008, 15:21
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier maar ik heb jullie diskundigheid nodig.
Ik speel al een aantal jaar gitaar en dat bevalt uitstekend.
ik heb een Epiphone sg-special electrische gitaar (voor zijn geld een uitstekende gitaar naar mijn idee) en een Ibanez akoestische gitaar.

AL met al helemaal top.
Nu heb ik mijn vriendin zo gek gekregen mijn passie te delen.
En met succes, ze heeft talent! :)

Nu wil ik voor haar een low- budget akoestische gitaar kopen.
De vraag is echter: Welke?!

Er zitten een paar eisen aan de gitaar:

Hij moet vrij klein zijn. Mijn Ibanez heeft een voor haar gigantische body.
Hij moet een kleine actie hebben. De snaren moeten eigenlijk zo dicht mogelijk tegen de gitaar aan liggen vanwege haar kleine handen.

We hebben rond gekeken en ze is erg gecharmeerd van de Ovation style gitaren. kleine body, mooi uiterlijk (blijft een vrouw hé :P), en een kleine actie, pickup etc.

Een ovation zelf is te duur. Ik heb een Stagg a 2006(150 euro) gezien.. maar jullie zijn over het algemeen niet erg te spreken over een stagg.. ik heb een Harley benton HBO850BB (110 euro) gevonden op internet maar dat zegt me al helemaal niks..

conclusie: Help me aub!
Mijn budget is dus max 200 euro..

Alle hulp is welkom!!

Bedankt!

Makor1966
21 februari 2008, 15:35
Zoiets? http://link.marktplaats.nl/147071560

wel keiper ofzo...

sanderz
21 februari 2008, 15:35
Waarom low-budget als ze talent én passie heeft?!

Deskundiger kan ik het niet maken, leuker overigens ook niet. Spaar nog even door of koop een gebruikte Yamaha of, als je die kan vinden, een Blueridge.

vpr
21 februari 2008, 15:39
um naja, talent en passie zijn gratis...
een gitaar niet... met andere woorden:
Ik (wij) hebben niet veel geld op onze bankrekening.

En ze verliest de zin door mijn Ibanez.. dus wil ik nu een low-budget
gitaar voor d'r aanschaffen zodat ze even kan blijven pingelen.
En dan tzt als ik wel een hoop geld heb een echte mooie gitaar voor d'r/ons kopen. :)

is dat een goeie voor zijn prijs? (die Shallow Bowl?)

ps. vergeten te zeggen. Ik zoek een western gitaar :)

Pais
21 februari 2008, 16:11
Maar een lowbudget zal niet zo snel beter bespeelbaar zijn dan jou Ibanez denk ik. Een lage actie is op elke gitaar te realiseren met een correcte halslijn.

chris c
21 februari 2008, 16:53
Sommige Staggs zijn nog zo slecht niet voor de prijs, maar die Ovation-kopieën zijn echt waardeloos, en als je vriendin talent heeft zal ze dat ook gauw merken.
Tweedehands is dikwijls een betere optie als je weinig geld hebt, bv. een Seagull, Art & Lutherie, Yamaha, Cort...

Roosje_Katoen
21 februari 2008, 18:19
Tja... in Hilversum kun je een prachtige Epiphone western krijgen voor maar 99 euro. Maarja, klein is die niet...
Persoonlijk zou ik niet zomaar iets van internet kopen. Gewoon naar een winkel gaan en de low budget gitaren daar uitproberen. Ik had zelf niet veel ervaring met western gitaren, maar met even uitproberen hoor je al snel welke klank je mooi vind en welke gitaar je fijn vind spelen. Vooral ook een paar uitproberen die iets boven je budget liggen, dan weet je of het de moeite waard is om nog net dat beetje door te sparen. ;)
Maar als je via internet iets vindt wat perfect lijkt kun je dat natuurlijk ook gewoon doen, ik heb daar zelf geen ervaring mee dus weet niet of dat kan tegenvallen ofzo.

peterhajo
22 februari 2008, 21:47
hee,
als ik jou was zou ik zeker eens naar de playmate pdce gaankijken.
ik heb m zelf ook, kostte me 159 euro geloof ik.
ik speel er nu een aantal jaren op, en vind m nog steeds lekker klinken.
je moet wel werken om er op te kunnen spelen, maar dat went vrij snel.

Dit is in mijn ogen veel gitaar voor weinig geld.

maar goed.. echt klein is deze ook niet.....

ik weet dat deze neit helemaal(nouja, helemaal niet) aan je eisen voldoet, maar kijk er in ieder geval naar;)

Groeten

Flipkoos
22 februari 2008, 22:39
Koop een tweedehands Seagull of Simon and Patrick...

Droffie
23 februari 2008, 10:08
koop idd niets op internet maar ga naar een grote gitaarwinkel en laat haar net zo lang op low budget gitaren spelen tot ze DE one gevonden heeft. Jeemig, een gitaar uitzoeken in de winkel is deel van de fun van er een kopen en laat je niet gek maken door malle gitaristen op gitaarnet. Zij moet er immers op kunnen spelen ;)

Succes

Geoffrey
23 februari 2008, 10:36
koop idd niets op internet maar ga naar een grote gitaarwinkel en laat haar net zo lang op low budget gitaren spelen tot ze DE one gevonden heeft. Jeemig, een gitaar uitzoeken in de winkel is deel van de fun van er een kopen en laat je niet gek maken door malle gitaristen op gitaarnet. Zij moet er immers op kunnen spelen ;)

Succes
Volledig mee eens..
Ga naar een gitaarwinkel en gewoon alles uitproberen..je hebt een bepaald budget en het is om mee te beginnen, dan moet je niet zoeken naar een specifiek merk.. gewoon zoeken wat haar goed in de handen ligt en toch een degelijke klank heeft.
Ga gewoon eens testen..
Zo heb ik onlangs ook mn eerste acoustische gitaar gekocht:
Me geen bal aangetrokken van het merk.. gewoon op klank en hoe de gitaar me ligt.

succes.. :hippie:

martelino
23 februari 2008, 19:30
Idd in een grote gitaarwinkel alles uitproberen, en je heel goed realiseren dat ze daar NIET goed zijn afgesteld. Dan de lekkerste gitaar tweedehands op internet zoeken of bij een kleinere zaak bestellen, particuliere verkopers weten vaak 100 dingen over 1 gitaar en (s)groothandelaars 1 ding oven 100 gitaren.

fretboardtoash
27 februari 2008, 09:22
Waarom low-budget als ze talent én passie heeft?!

Deskundiger kan ik het niet maken, leuker overigens ook niet. Spaar nog even door of koop een gebruikte Yamaha of, als je die kan vinden, een Blueridge.

Yamaha's zijn bijna altijd goed en er is vast wel een fatsoenlijke en betaalbare 2ehands te vinden. Ook ben ik ervan overtuigd dat 2ehands en dus al ingespeelde gitaren beter zijn voor beginnelingen, zie het als een 2e leraar die al weet van het klappen van de zweep.

vpr
28 februari 2008, 13:25
bedankt allemaal voor de fijne hulp!!
we gaan van het weekend eens naar de feedback :satisfie:

Blend
28 februari 2008, 13:39
Koop een tweedehands Seagull of Simon and Patrick...

als een Ibanez Jumbo al een te grote klankkast heeft, dan zal een Seagull of S&P ook niet veel goeds doen denk ik...

kijk eens naar Applause, de Squier van Ovation zeg maar, dat schijnen ook wel aardige gitaartjes te zijn

charles
28 februari 2008, 17:45
Succes met een nieuwe gitaar kopen, hoop dat jullie iets redelijks kunnen vinden voor het geld. Ik heb een aantal goedkope gitaars gehad, ik zou zeker zoeken naar een tweedehands gitaar als je maar tot 200 euro kan gaan.

Ik wou vorige week ook een tweede gitaar kopen (heb al een Martin DM, maar wou iets geschikter voor fingerstyle) en heb voor een Blueridge BR-73 gekozen.

Zoals eerder in deze thread werd geschreven, als het even kan, zou ik even doorsparen (al is dat niet echt leuk, dat weet ik) voor zoiets als een Blueridge. Erg leuk geluid voor het geld, heel goed speelbaar, klein model (heel goed voor tokkelen) en een iets smallere nek (ik vind het zo lekker spelen, al heb ik hele grote handen).

Ik heb ze voor tussen de 450 en 600 euro op het net gezien. Wel wat duurder, maar wat mij betreft een van de betere "goedkopere" gitaren.