PDA

View Full Version : Exporteren naar mp3



shredbeast
21 februari 2008, 07:09
yowkes,


Mijn vraag is kort en simpel maar niet echt onbelangrijk!

Hoeveel kbit/s en kHz heb je nodig(stereo) om weinig vervorming te krijgen?
vroeger stelde ik het veel te laag in en nu is het 192kbit/s en 44.100 kHz.
Verstandige keuze?

ps
Weet iemand wat het verschil is tussen een "real time export" kwa klank met een gewone.
En wat staat "update display" daar nu te doen?

Bedankt!

bass blom
21 februari 2008, 11:21
192/44.1 zie ik als het minimum wat te gebruiken is voor mp3.

real time export kan door sommige plugins vereist zijn.
ofwel, hoor je bij niet real time rare dingen als knetters en/of spetters, dan real time proberen.

update display moet ik gokken, dat ie gewoon laat zien wat je normaal in play ziet? nooit geprobeerd :satisfie:

shredbeast
21 februari 2008, 20:56
192/44.1 zie ik als het minimum wat te gebruiken is voor mp3.

real time export kan door sommige plugins vereist zijn.
ofwel, hoor je bij niet real time rare dingen als knetters en/of spetters, dan real time proberen.

update display moet ik gokken, dat ie gewoon laat zien wat je normaal in play ziet? nooit geprobeerd :satisfie:



k bedankt!!

ps je youtube uploads zijn echt wel lekkr! :p

harrie-beton
21 februari 2008, 21:27
192 bitrate is redelijk maar besef dat met een mp3 altijd iets verloren gaat. Als je een redelijke kwaliteit wilt behouden gebruik je geen mp3 maar flac. Ook een 256 bitrate mp3 is geen garantie van kwaliteit.

hb

shredbeast
22 februari 2008, 07:54
192 bitrate is redelijk maar besef dat met een mp3 altijd iets verloren gaat. Als je een redelijke kwaliteit wilt behouden gebruik je geen mp3 maar flac. Ook een 256 bitrate mp3 is geen garantie van kwaliteit.

hb



shik, wist ik niet! je kan overal downloads vinden maar niet voor vista.
en in cubase heb je waarschijnlijk geen mogelijkheid tot flac exporten

lsd

guhlenn
22 februari 2008, 09:46
Harrire; is de gemiddelde kopteelfo uitgang van een mp3 speler niet veel te beroerd om dat verschil te laten horen?

Roman
22 februari 2008, 12:06
Volgens mij moet Shred eerst maar eens inlezen over MP3 etc....

harrie-beton
22 februari 2008, 14:13
met een koptelefoon hoor ik juist meer problemen van een mp3, die zit met name in het hoog boven de 12 khz, dynamiek en in het stereobeeld.

Een 128 bitrate mp3 is 11 keer zo klein als een WAV, dat verschil moet ergens vandaan komen.

bert k
22 februari 2008, 14:26
Daarom klinkt dance zo lekker als mp3. Het programma zegt: 'Deze beat vijf minuten volhouden.' Dan krijg je kleine files...:D

Azrael
22 februari 2008, 14:43
Tuuuuuuuuuuuuuuurlijk Bert. :seriousf:

Even serieus. Met een goede codec is 192kpbs mp3 100% transparant voor mij. Ik hoor geen enkel verschil en pak daarom 256kpbs als max om eventuele nihili dingen ook te voorkomen.

shredbeast
23 februari 2008, 09:04
Volgens mij moet Shred eerst maar eens inlezen over MP3 etc....


weet jij goeie site's dan??

zo wel interessant kunnen zijn...

harrie-beton
23 februari 2008, 09:50
wikipedia.


Design limitations of mp3
There are several limitations inherent to the MP3 format that cannot be overcome by any MP3 encoder.
Newer audio compression formats such as Vorbis and AAC no longer have these limitations.

In technical terms, MP3 is limited in the following ways:
* Time resolution can be too low for highly transient signals, may cause some smearing of percussive sounds although this effect is to a great extent limited by the psychoacoustical properties of the Musicam polyphase filterbank (Layer II). Pre-echo is concealed due to the specific time-domain characteristics of the filter.
* Due to the tree structure of the filterbank, pre-echo issues are made worse, as the combined impulse response of the two filterbanks does not, and can not, provide an optimum solution in time/frequency resolution.
* The combination of the two filterbanks creates aliasing issues that must be handled partially by the "aliasing compensation" stage, but that create excess energy to be coded in the frequency domain, thereby decreasing coding efficiency
* Frequency resolution is limited by the small long block window size, decreasing coding efficiency
* No scale factor band for frequencies above 15.5/15.8 kHz
* Joint stereo is done only on a frame-to-frame basis
* Internal handling of the bit reservoir increases encoding delay
* Encoder/decoder overall delay is not defined, which means lack of official provision for gapless playback. However, some encoders such as LAME can attach additional metadata that will allow players that are aware of it to deliver seamless playback.

guhlenn
23 februari 2008, 11:45
IK stelde de vraag blijkbaar niet helder; de meeste koptelefoon uitgange zijn vrij beroerd. of ik nou naar een CD of MP3 luister. en de meeste mensen luisteren naar mp3s op hun mp3 speler. Vraag me af of die mensen al die zgn kwaliteits verschillen horen aangezien de uitgang en kopetelefoon troep zijn. of luistert er hier ook iemand echt mp3's voor z;n plezier, en niet alleen vanwege praktische motieven?

bass blom
23 februari 2008, 11:49
IK stelde de vraag blijkbaar niet helder; de meeste koptelefoon uitgange zijn vrij beroerd. of ik nou naar een CD of MP3 luister. en de meeste mensen luisteren naar mp3s op hun mp3 speler. Vraag me af of die mensen al die zgn kwaliteits verschillen horen aangezien de uitgang en kopetelefoon troep zijn. of luistert er hier ook iemand echt mp3's voor z;n plezier, en niet alleen vanwege praktische motieven?

is dat dan niet meer de discussie over de DAC?

Azrael
23 februari 2008, 12:25
IK stelde de vraag blijkbaar niet helder; de meeste koptelefoon uitgange zijn vrij beroerd. of ik nou naar een CD of MP3 luister. en de meeste mensen luisteren naar mp3s op hun mp3 speler. Vraag me af of die mensen al die zgn kwaliteits verschillen horen aangezien de uitgang en kopetelefoon troep zijn. of luistert er hier ook iemand echt mp3's voor z;n plezier, en niet alleen vanwege praktische motieven?

Ik luister mp3 voor mijn plezier. On the road met een ipod nano en een hd-25. Klinkt uitstekend. Wel eens dubbel blind testen gedaan? Erg weinig mensen die verschil horen tussen 192kpbs mp3 en de normale audio file.

shredbeast
23 februari 2008, 15:40
IK stelde de vraag blijkbaar niet helder; de meeste koptelefoon uitgange zijn vrij beroerd. of ik nou naar een CD of MP3 luister. en de meeste mensen luisteren naar mp3s op hun mp3 speler. Vraag me af of die mensen al die zgn kwaliteits verschillen horen aangezien de uitgang en kopetelefoon troep zijn. of luistert er hier ook iemand echt mp3's voor z;n plezier, en niet alleen vanwege praktische motieven?



Ik probeer al gedurende een jaar een betere kwaliteit te krijgen voor mijn liekes om zelf naar te luisteren. Ik kan er nie aan doen ma da geeft nu eenmaal ne kik bij mij... Stilaan komt er een beetje verandering in kwaliteit, ma ter zijn zoveel mogelijkheden die allemaal onbruikbaar kunnen zijn. bv. Sommige combinaties van geluiden die niet samengaan of mooi klinken na opname, of oversturing hebben en toch bijna niets kunnen horen terwijl alle volume instellingen al openstaan, ruis die onstaat bij de verbinding met synthesier etc., de pc die geen driver kan terugvinden, de pc die geen wave opname heeft, de asio off-line die alleen maar foutmeldingen geeft... er komt geen eind aan.

www.myspace.com/allthesoundsarebrilliant "fighting in the shade of love" is het nieuwst en toch heb ek et gevoel dat er iets onbreekt..

mss weet gij mij wel te vertellen wat...

bass blom
23 februari 2008, 17:05
myspace hercompresst toch?
daar heb jij geen controle meer op de kwaliteit.

verder vind ik dat plat belgs weinig uitnodigend om er verder op in te gaan :sneaky:

Azrael
23 februari 2008, 17:06
myspace hercompresst toch?
daar heb jij geen controle meer op de kwaliteit.

96kpbs....lage klote sound variant.

shredbeast
23 februari 2008, 17:35
myspace hercompresst toch?
daar heb jij geen controle meer op de kwaliteit.

verder vind ik dat plat belgs weinig uitnodigend om er verder op in te gaan :sneaky:


Plat Belgs??? :eek:

Een beetje fierheid over de Belgische dialecten mag wel hoor...

We zijn een van de enigste landen met zoveel plaatselijke taaltjes!

Tes tog wor ziekerst!! ale slu é

bass blom
23 februari 2008, 20:20
Plat Belgs??? :eek:

Een beetje fierheid over de Belgische dialecten mag wel hoor...


moet dat hier?

shredbeast
24 februari 2008, 08:58
moet dat hier?



voor jou wil ik me gerust aanpassen :D

bass blom
24 februari 2008, 10:47
voor jou wil ik me gerust aanpassen :D

kijk, dat is super :D

bert k
24 februari 2008, 11:02
Plat Belgs??? :eek:

Een beetje fierheid over de Belgische dialecten mag wel hoor...

We zijn een van de enigste landen met zoveel plaatselijke taaltjes!

Tes tog wor ziekerst!! ale slu é
Helemaal waar, maar we begrijpen het gewoon niet...

guhlenn
25 februari 2008, 10:34
Idd. toen ik het las dacht ik; als je nou eens in het nederlands uitlegt ipv met die vlaamse zwier, dan begrijp ik je wellicht. Ik houdt van welbespraaktheid, maar dit is een brug te ver. en ik kom nog wel uit limburg GVD...

@Azrael; ik converteer dagelijks mijn eigen dingetjes van .wav naar .mp3. Als die HD25 echt zo goed is moet je wel een verschil horen hoor. Het is niet groot ofzo, maar het is er wel.

Wil best een blindtest doen, maar dan wel op mijn monitoren (de uitgang van de Ipod is niet wat je noemt super nl. als ik de testberichten moet geloven, al heb ik zelf een philips iets.) Zou trouwens best de DAC kunnen zijn bass. eigenlijk nog niet aan gedacht.

bass blom
25 februari 2008, 10:37
de dac is tegenwoordig, voor iedereen die digitaal opneemt/aflevert het belangrijkste ding in de keten.
ik zet opnames op een cdtje, of het nou wav is of mp3 maakt niet zo gek veel uit.
de gebruiker maakt het analoog bij afspelen..
gebeurt dat met een ruk dac van een paar cent of met 1 van een paar ruggen, dat maakt nogal wat uit.

DaBok
25 februari 2008, 12:00
Wat ik zelf belangrijk vind bij het encoderen naar MP3 is de gebruikte codec en het gebruik van Variable Bitrate (VBR). Persoonlijk ben ik een grote fan van de open source codec: Lame. VBR gebruik ik omdat je het beste van twee werelden krijgt. Het variabele zorgt ervoor dat audio die weinig bits nodig heeft om ge-encodeerd te worden ook met weinig bits wordt ge-encodeerd en een breed stereo-beeld met veel hoog krijgt veel bitjes toegewezen. Het gaat een stuk efficienter om met de bitjes.

Nadeel is dat oudere MP3 spelers wat moeite kunnen hebben met het decoden van de VBR-MP3. Afspelen gaat eigenlijk altijd alleen skippen binnen de MP3 vinden deze spelers soms moeilijk. Dit probleem is wel aan het afnemen bij de moderne spelers.

Azrael
25 februari 2008, 13:48
Idd. toen ik het las dacht ik; als je nou eens in het nederlands uitlegt ipv met die vlaamse zwier, dan begrijp ik je wellicht. Ik houdt van welbespraaktheid, maar dit is een brug te ver. en ik kom nog wel uit limburg GVD...

@Azrael; ik converteer dagelijks mijn eigen dingetjes van .wav naar .mp3. Als die HD25 echt zo goed is moet je wel een verschil horen hoor. Het is niet groot ofzo, maar het is er wel.

Wil best een blindtest doen, maar dan wel op mijn monitoren (de uitgang van de Ipod is niet wat je noemt super nl. als ik de testberichten moet geloven, al heb ik zelf een philips iets.) Zou trouwens best de DAC kunnen zijn bass. eigenlijk nog niet aan gedacht.

Ik heb het dubbelblind getest op vanalles en nog wat en hoor geen verschil. Je denkt vaak dat je wat hoort maar ik durf te wedden dat je je verbaast over hoge kwaliteit mp3. OGG vorbis doet het bij mij nog beter, daar houdt het echt op bij 160kpbs dan is het voor mij al transparant (of het was 192 ben het vergeten).
Ik ben in iedergeval erg tevreden met mp3.

shredbeast
26 februari 2008, 10:02
Ik heb het dubbelblind getest op vanalles en nog wat en hoor geen verschil. Je denkt vaak dat je wat hoort maar ik durf te wedden dat je je verbaast over hoge kwaliteit mp3. OGG vorbis doet het bij mij nog beter, daar houdt het echt op bij 160kpbs dan is het voor mij al transparant (of het was 192 ben het vergeten).
Ik ben in iedergeval erg tevreden met mp3.



Ik neem mijn muziek op met koptelefoontjes (bijgeleverd bij geluidskaard) en elk spoor is dan ook stelselmatig gesynchroniseerd en gemixt, met wat ik hoor door de oortjes. Maar wanneer ik alles omzet naar mp3 (192 kbits 44.1) en alles afspeel met andere oortjes is er een wereld van verschil te horen!!

Ik moet wel zeggen, die oortjes passen wel niet bij het mp3 spelertje passen, maar andere songs die er opstaan van Grote Artiesten (aerosmith--what it takes;...) klinken er nog altijd prima door!!!

Enig idee of tips i.v.m opnemen via oortelfoontjes? :)

bass blom
26 februari 2008, 10:11
dus als je aan het mixen bent klinkt het prima en als je een mp3 gemaakt hebt klinkt het ruk?

tip, leg eene een bekend nummer, van 1 van die grote artiesten, naast je eigen spul in de tijdlijn en vergelijk dan..

Azrael
26 februari 2008, 10:12
Ik neem mijn muziek op met koptelefoontjes (bijgeleverd bij geluidskaard) en elk spoor is dan ook stelselmatig gesynchroniseerd en gemixt, met wat ik hoor door de oortjes. Maar wanneer ik alles omzet naar mp3 (192 kbits 44.1) en alles afspeel met andere oortjes is er een wereld van verschil te horen!!

Ik moet wel zeggen, die oortjes passen wel niet bij het mp3 spelertje passen, maar andere songs die er opstaan van Grote Artiesten (aerosmith--what it takes;...) klinken er nog altijd prima door!!!

Enig idee of tips i.v.m opnemen via oortelfoontjes? :)

Sorry, maar dit kan ik niet serieus nemen. Opnemen doe je met een microfoon. Niet met oortjes, het kan wel, maar erg veel klank zal er niet inzitten. Afmixen doe je met een goede (boven de 100 als voorbeeld al zegt dat heus niet alles) koptelefoon of monitors.
De rest snap ik ook de ballen niet van. Erg onduidelijk geschreven en ik vind het jammer dat zo weinig mensen snappen wat mp3 is en hoe je het kan vergelijken met .wav of een ander lossless formaat.

bass blom
26 februari 2008, 10:37
hij zal toch niet bedoelen dat hij daadwerkelijk die oortjes als microfoon gebruikt? :chicken:

Azrael
26 februari 2008, 10:56
hij zal toch niet bedoelen dat hij daadwerkelijk die oortjes als microfoon gebruikt? :chicken:

Vast niet. Maar het staat er wel en je kent me he! :seriousf:

guhlenn
26 februari 2008, 11:21
Kom maar op met die blindtest... :D

shredbeast
26 februari 2008, 14:25
Sorry, maar dit kan ik niet serieus nemen. Opnemen doe je met een microfoon. Niet met oortjes, het kan wel, maar erg veel klank zal er niet inzitten. Afmixen doe je met een goede (boven de 100 als voorbeeld al zegt dat heus niet alles) koptelefoon of monitors.
De rest snap ik ook de ballen niet van. Erg onduidelijk geschreven en ik vind het jammer dat zo weinig mensen snappen wat mp3 is en hoe je het kan vergelijken met .wav of een ander lossless formaat.



TOTAAL mis begrepen dus :D


nee helemaal nie VIA oortjes. Ik bedoel dat alles zonder boxen gebeurt maar met bijgeleverde oortjes.
Wat ik opneem veranderd gewoon helemaal als ik het niet beluister met die oortjes. Dus een andere koptelefoon gebruiken kan niet zonder geluidsverandering... dan vraag ik me af, wat ik het beste doe in het vervolg.
Alles beluisteren via mijn pc boxen en zo op die manier beginnen mixen,.. of toch vai een koptelefoontje?

bass blom
26 februari 2008, 14:29
via het koptelefoontje dan maar en voortaan al je klanten dwingen alleen via zo'n dinkie te luisteren :D

maargoed, monitoring heb je het dan over.
daar is een boel over te lezen hier.
belangrijk is, regelmatig op verschillende systemen luisteren..

shredbeast
6 maart 2008, 07:29
via het koptelefoontje dan maar en voortaan al je klanten dwingen alleen via zo'n dinkie te luisteren :D

maargoed, monitoring heb je het dan over.
daar is een boel over te lezen hier.
belangrijk is, regelmatig op verschillende systemen luisteren..


klanten? :D

lol