PDA

View Full Version : Carl Martin Delayla



Maurits84
21 februari 2008, 00:18
Even een korte vraag: wie heeft er ervaring met de Carl Martin Delayla? (dus niet de Delayla XL)

Ik heb gelezen dat deze nogal wat ruis veroorzaakt en soms uit kan vallen? Is dit pedaal wel van enige kwaliteit of kan ik beter doorzoeken naar een andere (line 6 DL4 is natuurlijk mooi, maar duur-wil zelf rond de e100 eraan kwijt)

Wat is een mooie prijs voor dit pedaal 2e hands?

Aanleiding van deze vraag: ik ben dus op zoek naar een fatsoenlijk delay pedaal waarmee ik met mijn voet (tapfunctie) de timing van de delay kan regelen.

Mijn dank alvast voor de reacties.

Mitch
21 februari 2008, 00:29
Ja, hoe zat dat ook alweer? Is alweer een tijdje terug dat ik die gehoord heb (Robbert, lurk je nog ??!!) en ik moet zeggen: de klank was ont-zet-tend goed. Echt geen overmatige ruis, wel was er bij een aantal units een probleem met feedback (irritant hoog geluid) bij hogere settings.
De tap tempo was ook niet real time als ik het wel heb, maar de tap tempo was geloof ik qua intervallen te regelen met een knop, die jdan daarna kon inbrengen met de footswitch. De gebruiksaanwijzing zal nog wel online staan bij www.carlmartin.com ?
Het ding was toen best duur, klonk waanzinnig en was zijn tijd vooruit door een mate van tap tempo toe te voegen aan een analoge delay.

Nielsje
21 februari 2008, 00:32
Even een korte vraag: wie heeft er ervaring met de Carl Martin Delayla? (dus niet de Delayla XL)

Ik heb gelezen dat deze nogal wat ruis veroorzaakt en soms uit kan vallen? Is dit pedaal wel van enige kwaliteit of kan ik beter doorzoeken naar een andere (line 6 DL4 is natuurlijk mooi, maar duur-wil zelf rond de e100 eraan kwijt)

Wat is een mooie prijs voor dit pedaal 2e hands?

Aanleiding van deze vraag: ik ben dus op zoek naar een fatsoenlijk delay pedaal waarmee ik met mijn voet (tapfunctie) de timing van de delay kan regelen.

Mijn dank alvast voor de reacties.

delay's zijn altijd erg smaak gebonden..
Voor rond de 100 e is maar 1 delay met afzonderlijke tapknop die bij mij opkomt: de Akai Headrush E2 (in duitsland) Ik vind hem goed (maar ik ben dan ook geen extensieve delay gebruiker).

Rutger
21 februari 2008, 09:39
De 'tap'-switch van de Delayla is geen tempo knop! Met deze switch breng je de 'secundaire'-echo in het circuit. Het pedaal is een analoge simulatie van de tape-echo, waarbij je twee koppen had voor een primaire en secundaire echo. De primaire echo is dus de normale echo, de secundaire echo (tap) is de echo die daar tussenin valt:

Primair: ECHO....ECHO....ECHO....
Primair + secundair: ECHO..echo..ECHO..echo..ECHO..

De tap-echo is vooral geweldig goed voor rockabilly echo's :)

Met de Delayla kun je alleen handmatig het tempo van je echo instellen.

Ik heb nooit technische problemen met dit pedaal gehad, en ik heb m al een jaar of 6 (t enige pedaal dat ik al zolang heb btw). Kan me nog herinneren dat mijn Delayla tijdens een delay-shootout op een pedalenmeeting van dit forum met kop en schouders boven de rest uitstak. :)

Maar voor E100 ga je hem niet te pakken krijgen. t Beestje kostte E270 nieuw, dus reken eerder op E175.... Maar dat ben je al gauw kwijt aan een goeie echo/delay.

Mitch
21 februari 2008, 16:24
Was dat de jouwe, in die peuterspeelzaal in Leiden ? Klonk ontzettend goed.
Maar toch een tweede repeat met de tap? Heb ik het toch verkeerd onthouden...

Maurits84
21 februari 2008, 19:50
Okay dan, misschien gewoon even uitproberen dan.

Trouwens, die akai head rush kost in DE (musicstore) E111,- en in NL (feedback) E199,-! Wat een belachelijk verschil!

Maar E111,- voor de headrush (dat ook nog eens een looper is) vind ik een mooie prijs. Misschien een overweging waard in plaats van de Carl Martin Delayla (ik kan er een kopen voor E100, dus het kan toch :)). Of raden jullie dit mij af?

Mitch
21 februari 2008, 20:50
Niet met elkaar te vergelijken; budget als uitgagspositie nemen leidt erg vaak tot absurde vergelijkingen, zo ook hier...
De Akai is puik om t eloopen en klinkt aardig als delay, de Delayla is gewoon een waanzinnig klinkende analoog klinkende delay. Godsamme, 100E voor een Delayla .... het is dat ik al twee uiterst lekkere delays heb staan op mijn grote board en één op mijn kleine én één reserve anders kocht ik 'm :sneaky:

drap
21 februari 2008, 22:03
Die Delayla staat bij mij ook nog steeds ergens op het verlanglijstje als ik ooit toch weer aan de delay ga. Die, of die Ibanez reisue, voorlopig dan.

Maurits84
21 februari 2008, 22:19
wauw, dus dat is een go :).

maar wat is het grote verschil dan precies tussen een analoge delay en een digitale dealy?

Die tap functie van de Delayla voegt in mijn ogen nog weinig toe. Ik moet hem nog uitproberen, misschien dat ik er dan anders over ga denken.

Rutger
22 februari 2008, 10:14
Ja Mitch, dat was de mijne :)

De Delayla behoort gewoon tot de top-of-the-line echopedalen. Daar moet je wat extra's voor over willen hebben. M'n broer heeft er een tweedehands voor E150 op de kop kunnnen tikken, maar veel lager wordt t niet denk ik. Als je echt iets goeds wilt, moet je gewoon even doorsparen.

Let wel: het is een echo, geen delay. Dat klinkt weer net ff anders

Het verschil tussen analoog en digitaal is... dat de een analoog werkt en de ander digitaal :p
Soundwise is er digitaal vaak meer mogelijk, en klinkt de echo meestal wat gemaakter en de analoge wat natuurlijker... lastig uit te leggen, moet je even naast elkaar horen.

Anyway, er zijn genoeg topics op dit forum over deze zaken, dus gewoon even rondneuzen en je vind de antwoorden.


Maar met jouw budget: ga voor een Line6 Echo Park, veel waar voor je geld en leuke extra's.

drap
22 februari 2008, 10:17
Euh... een delay pedaal doet toch echoën?

Rutger
22 februari 2008, 10:23
Ja, maar een echo pedaal doet niet delayen :)

[edit] hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=73222&postcount=3) staat een poging tot uitleg

10Man
22 februari 2008, 11:08
Vergeet niet dat de Delayla XL ook al een tijdje op de markt is, is tweedehands te krijgen voor 180 euro, tenminste voor die prijs heb ik m gekocht en later weer verkocht (ivm aanschaf dd20). En bovendien is er nu ook de Red Repeat. Dus misschien is 100 euro wel een normale prijs.

Joey Handsome
22 februari 2008, 11:27
Sorry, maar ik snap die uitleg niet echt. Wat er staat komt in mijn oren over als het veschil tussen reverb en delay.

drap
22 februari 2008, 11:48
Sorry, maar ik snap die uitleg niet echt. Wat er staat komt in mijn oren over als het veschil tussen reverb en delay.

Ik snap het ook nog niet echt. Naar mijn weten is delay niks anders dan een echo en vice versa. Ik heb die Delayla een tijd terug heel kort getest en ik vond het ook gewoon echt een delay pedaal, zei 't met een vintage geluid, dus geen extreme herhalingen.

10Man
22 februari 2008, 11:48
Klopt; het verschil tussen delay, echo en reverb is een grijs gebied.

Kort door de bocht:

Reverb: denk aan een Cathedraal (geluid wordt weerkaatst, maar het wordt een brei)
Echo: denk aan een echoput (geluid wordt ook weerkaatst, het originele geluid is enkele malen achter elkaar hoorbaar, maar het vervormt wel)
(Digitale) Delay: het originele geluid wordt exact herhaald.

Analoge delay zit tussen echo en digitale delay in.

Joey Handsome
22 februari 2008, 11:49
Sorry, maar dit is toch gewoon onzin. Er is toch een duidelijk verschil tussen delay en reverb. Of de echo's van die delay nou wel of niet kraken of treble roll off hebben of niet.

Maurits84
22 februari 2008, 11:53
blijft dus een grijs gebied.

Ik denk nu wel dat digitale delay meer is voor mij. Misschien doorsparen voor de line 6 dl4. erg gaaf omdat het ook een loopstation is. (rond de 200e 2e hands is mooie prijs toch? als je ze vindt...)

Rutger
22 februari 2008, 12:16
Wat voor mij het meest kenmerkende verschil is tussen een echo en een delay, is dat de echo echt alleen het laatste stukje van je spel herhaalt, terwijl een delay een groter stukje van je spel kan herhalen.

Ter illustratie:

Echo: pielepielepielepielepielepielepielepiele..... piele..... piele

Delay: pielepielepielepielepielepielepielepiele..... pielepielepielepiele.....pielepielepielepiele

Een echo klinkt als een echo van een echoput, een delay klinkt als de herhaling van een opgenomen stukje geluid. Je kunt de lengte van dat opgenomen stukje geluid vaak ook instellen, dat is bij een echo niet het geval.

jimihattricks
22 februari 2008, 12:33
Okay dan, misschien gewoon even uitproberen dan.

Trouwens, die akai head rush kost in DE (musicstore) E111,- en in NL (feedback) E199,-! Wat een belachelijk verschil!

Maar E111,- voor de headrush (dat ook nog eens een looper is) vind ik een mooie prijs. Misschien een overweging waard in plaats van de Carl Martin Delayla (ik kan er een kopen voor E100, dus het kan toch :)). Of raden jullie dit mij af?

probeer ook de digitech digidelay.. heeft tap-tempo en tape sim.. vind hem zelf bruikbaarder dan mijn VisualSound H2O

Maurits84
22 februari 2008, 14:21
volgens mij heeft de digitech digidelay geen tapfunctie hoor. Is alleen aan of uit klikken met je voet. Althans, ik zie niet hoe dat zou kunnen dan.

Mitch
22 februari 2008, 16:05
Even voor de goede orde: een delay is een delay. Punt.
In de (vooral engelstalige)volksmond wordt een analoge delay vaak echo genoemd en een digitale delay vaak een delay. Dit is echter absoluut geen definitie, meer straattaal ;)
Dat een analoge delay meestal wordt gekenmerkt door delays die in geluidskwaliteit achteruit gaan (doffer worden) en dat digitale delays juist het signaal wat 'strakker' herhalen is ook maar een generalisering. Er zijn ook best analoge delays die heel helder en accuraat klinken (een oude Pearl bijvoorbeeld op diezelfde meeting waar Rutgers Delayla werd getest) maar er zijn ook plenty digitale delays die dezelfde toonfiltering hebben als een analoge (bijv. de Mad Professor DBD, de BYOC digital delay, een Ibanez DE7 etc. etc.)

Nielsje
22 februari 2008, 17:47
Als je voor weinig een Delayla kan krijgen: doen. klinkt gewoon goed.
De headrush (ik heb hem) klinkt iets minder, maar ik heb hem dus idd voor 110 euro ergens in duitsland gekocht. Ik vind hem prima voor een delay, maar hij klinkt gewoon niet zo geil als een memory man, maar dat maakt hem niet slecht. Het is wel de voordeligste met een eigen taptempo knop, wat voor mij wel een wens was. Je moet ze gewoon ff proberen. Dat loopen is ook aardig leuk te doen, gebruik het best veel moet ik zeggen.

Robbert
23 februari 2008, 11:58
(Robbert, lurk je nog ??!!)

Jawel hoor, soms ;)

Er is al over gesproken, op sommige versterkers is bij veel hoge delay een piep te horen. Met de budget-Squier versterker was dat inderdaad, mijn buizenbak heeft dat niet, een bekend fenomeen.

Ik heb nieuw gekocht, toen hij echt net uit was, en ben er soms lyrisch over, soms kritisch. Een fantastische delay, erg clean (zoals bekend van CM) zeer bruikbaar. Anderszijds wat weinig karakter, signaal wordt niet gekleurd.

Wanneer de prijs leuk is, zou ik hem zeker eens proberen. Je kunt ze altijd wel kwijt ;)