PDA

View Full Version : Snaren "slaan" na verlaging.



just_me3107
20 februari 2008, 21:52
Mijn vriendin heeft laatst haar Nashville gitaar binnengedaan om de snaren te verlagen, omdat de snaren redelijk ver van de hals lagen. Ze heeft de gitaar vandaag terug, maar nu slaan de "E" en de "A" snaar tegen de hals vanaf de 7de fret. De "oude" snaren liggen nog op de gitaar, behalve de "e" snaar (de dunste voor alle duidelijkheid), die is vernieuwd.
De gitaar was pas een half uur voordat ze begon te spelen in een omgeving met kamertemperatuur. Ik zeg deze dingen omdat ik denk dat ze van belang kunnen zijn in mijn ogen.

Wat ze hebben gedaan is een beetje van de kam afgeveild.

Wat ik denk dat kan zijn is:
Ze moet wennen aan de hoogte van de snaren, maar als ze op een andere gitaar speelt dan heeft ze dat niet
Dat het zich allemaal een beetje moet zetten
Dat ze beter nieuwe snaren oplegt.
of dat ze teveel hebben geveild, en dan heeft ze een probleem vrees ik.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Pais
20 februari 2008, 21:56
Dat klinkt alsof hij idd te laag staat afgesteld. Mogelijk heb je het minder met zwaardere snaren, maar dat moet je niet willen toch?


of dat ze teveel hebben geveild, en dan heeft ze een probleem vrees ik.
Dat valt wel mee hoor. Een nieuw kambeentje kost een appel en een ei, en dan betaal je nog teveel.

iWishmaster
20 februari 2008, 22:07
Dit verschijnsel komt (vooral bij elektrische gitaren) erg vaak voor en wordt vaak Fretbuzz genoemd. Meestal is het probleem dat de actie te laag afgesteld is of de hals niet helemaal recht is.

Als ze 'em naar de winkel gebracht heeft hebben die in feite wat fout gedaan, dus ik zou 'em nog een keer terug brengen. En gewoon allemaal nieuwe snaren erop leggen, dat kan nooit kwaad.

chris c
20 februari 2008, 22:31
Inderdaad, zoals Pais zegt, teveel van het brugkammetje afgevijld. Als het vanaf de 7de fret klettert, kan het alleen maar dat zijn. Nieuw kammetje laten plaatsen, beetje hoger dan de vorige aan de kant van de E en A snaar.

dede
20 februari 2008, 23:19
Ja Chris ik vrees ook dat er teveel van de brug af is, maar dit hoeft zeker geen ramp te zijn, je kaan er steeds een neiuw op steken en ik zou de uitvoerder wel trachten te overtuigen om mee zijn verantwoordelijkheid te dragen, dit is eigenlijk niet aanvaardbaar.
Ik heb dit ook laten doen bij Marc Peirelinck en dit is prima uitgevoerd.

groetjes,

Danny

freekick
21 februari 2008, 10:36
Even uitproberen.
Brugbotje eruit papiertje of zo eronder?

chris c
21 februari 2008, 10:44
Geen papiertje, dat dempt de klank. Wel een dun plaatje hardhout.

freekick
21 februari 2008, 10:49
Hi Chris. Ik heb hele harde papiertjes!

chris c
21 februari 2008, 11:03
Proberen kost niets :)

Laser
22 februari 2008, 13:28
ik zou toch opteren voor een total make-over van het zadel in been. Die flinters hout, ook hardhout, blijven steeds een bijkomend element in de trillingsoverdracht naar de brug en bovenblad. Dus mogelijk minder goede klank.