PDA

View Full Version : Valvestate 8100 potmeters (ja weer een potmeter topic :p)



epivince
20 februari 2008, 21:44
Ik heb een tijd geleden een marshall valvestate 8100 gekocht hij werkt verder goed maar ik wil hem nu toch wel opknappen. Enkele potmeters kraken (ik durf nu niet te zeggen welke precies ben nu niet thuis) en ik wil de buis vervangen er zit een 12AX7 in de voorversterker van wat ik gelezen heb.

Solderen heb ik geen problemen mee ik heb erg veel gesoldeerd in spelcomputers. Het grootste probleem is dat ik de spullen voorgeleverd moet krijgen anders weet ik niet wat ik moet bestellen. Mijn vraag nu:

Zijn alle potmeters hetzelfde in mijn versterker? Zo ja welke kan ik het beste bestellen? Als ze niet hetzelfde zijn zal ik straks even kijken welke er precies niet meer goed werken.

Welke buis kan ik er het beste in plaatsen?

Hoe ontlaad ik een versterker goed zonder dat ik mezelf opblaas als ik hem open? :seriousf:

Hier zijn de schema's van de versterker:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/8080-pre.gif
http://www.drtube.com/schematics/marshall/8080-pwr.gif

Chris Winsemius
20 februari 2008, 21:47
Op het schema kun je de waardes v/d potmeters lezen.

epivince
21 februari 2008, 13:50
Ik kom er niet helemaal uit als ik eerlijk ben. Volgens mij een potmeter van 22k lineair. Maar durf het niet 100% zeker te zeggen. De knoppen waarmee ik ruis/kraak krijg zijn de gain knop op de normal channel, de treble op de boost channel en de effects knop op de master channel.

Welke potmeters zou je mij het beste kunnen aanraden?

Chris Winsemius
21 februari 2008, 14:23
Ik kom er niet helemaal uit als ik eerlijk ben. Volgens mij een potmeter van 22k lineair. Maar durf het niet 100% zeker te zeggen. De knoppen waarmee ik ruis/kraak krijg zijn de 1) gain knop op de normal channel, de 2) treble op de boost channel en de 3) effects knop op de master channel.

Welke potmeters zou je mij het beste kunnen aanraden?

1) 220k lin
2) 220k lin
3) 220k lin

Allemaal 220k lin dus.
Waar je ze kunt krijgen kan ik je helaas niet vertellen, ik werk nooit aan valvestates, voor de meeste andere amps gebruik ik ander formaat/etc.-pots. Het gekraak/geruis kan ook door andere dingen komen.

Misschien Xavier van DrTube in het oosten v/h land even contacten?

MarkS
21 februari 2008, 14:38
Zou het merkbaar verschil geven als je er gewoon 250k pots voor gebruikt?

Chris Winsemius
21 februari 2008, 14:48
Zou het merkbaar verschil geven als je er gewoon 250k pots voor gebruikt?

Niet of nauwelijks, iig. niet iets om je in dit geval druk over te maken.
Het gaat er in dit geval voornamelijk om dat de nieuwe pots goed/makkelijk op de print te solderen zijn.

epivince
21 februari 2008, 15:15
Ik zal straks is kijken hoe ze precies bevestigd zijn. Als het het ook maar een beetje buiten mijn bereik van ervaring is laat ik het aan de vakman over.

Ik heb al een paar leuke ervaringen gehad met flinke opdonders in de bouw. Ik heb hem nu 2 dagen uit het stopcontact gehad is het nu nog mogelijk om een opdonder te krijgen?

Han S
21 februari 2008, 16:53
De potmeters van de 8100 zijn niet geweldig en kraken al snel. Ik heb er ook een en ga alle potmeters vervangen door hopelijk beter exemplaren, dus houd ik me aanbevolen voor tips.

De eventuele spanning blijft achter in de elco's, even kortsluiten met een draadje, spetter en klaar. Wel dat ding uit het stopcontact halen eerst.

Chris Winsemius
21 februari 2008, 17:02
Elko's ontladen: 1k/5W weerstanden over de + en - zetten, pure kortsluiting met schroevendraaier is niet bevoordelijk voor de levensduur!!!

epivince
21 februari 2008, 17:25
Ik zie nog steeds niet waar je die 220k lin vandaan haalt? Mischien moet ik maar eens naar de opticien.. :chicken: Ik neem aan dat niet alle potmeters in de versterker dezelfde waarde zijn? Want als ik toch bezig ben kan ik ze net zo goed allemaal vervangen.

Han S
21 februari 2008, 23:36
Elko's ontladen: 1k/5W weerstanden over de + en - zetten, pure kortsluiting met schroevendraaier is niet bevoordelijk voor de levensduur!!!

Vgoegah deden we niet anders en dan heb ik het over eind jaren 50 toen ik als radiomonteur (leerling) aan al die buizenradio's mocht knutselen.

B_2_the_a
21 februari 2008, 23:50
even vraagje over de buis,
ik heb zelf ook ene 8100 en ik wil de buis vervangen, in de hoo pdat het geluid iets beter wordt!

Gewoon uitzetten, stekker eruit... buis eruit trekken en een nieuwe? zo ja: wat voor buis dan?

pots blijven ookeen ramp maar ik zit er bijna niet aan dus dat scheelt

Han S
21 februari 2008, 23:53
Ik heb het al vaker gepost, maar de preamp van de VS is weinig mis mee, als je een veel beter geluid wilt moet je er een buizenbak achter hangen, bij de VS line out en dan in een JCM800 of iets dergelijks. Je weet niet wat je hoort en ik begrijp niet waarom Jim Marshall er zo'n dweil van een power amp in heeft gehangen.

Roel#1
22 februari 2008, 11:41
Ik zie nog steeds niet waar je die 220k lin vandaan haalt? Mischien moet ik maar eens naar de opticien.. :chicken: Ik neem aan dat niet alle potmeters in de versterker dezelfde waarde zijn? Want als ik toch bezig ben kan ik ze net zo goed allemaal vervangen.

Kijk eens bij www.conrad.nl
Bij zoekterm 220k invullen en voila...

Succes

B_2_the_a
22 februari 2008, 11:43
heb gewoon het gevoel alsof ie niet helemaal 100 % is... vreemd is dat heh?

epivince
22 februari 2008, 12:21
Kijk eens bij www.conrad.nl
Bij zoekterm 220k invullen en voila...

Succes

Ik doelde meer op het schema waar ik het precies op terug kan vinden. :p Maar bedankt voor de link! Ze zijn daar niet bepaald duur, maar werken alle knoppen die erop zitten met 220k lin? Anders bestel ik er meteen 13 om alles te vervangen.

Maurits84
22 februari 2008, 14:31
Ik heb zelf een Valvestate S80 8240 en deze heeft ook 1 krakende potmeter. Ik heb al contact spray gekocht en dit geprobeerd in de potmeter te spuiten (via het frontpanel). De kraak is minder maar nog wel hoorbaar. Nu overweeg ik om heel het frontpanel open te schroeven maar weet niet goed hoe en wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn.
Ik denk dat het via de bovenkant van de amp moet, maar het panel zweeft als het ware in de kast. Schroef ik deze los, dan valt hij in de kast naar beneden en worden er wellicht draadjes etc losgetrokken.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en waar moet ik op letten? (wegbrengen wil ik niet, nieuwe potmeter ook niet, wil er niet meer in investeren, wil goedkope oplossing).

M Kactus
22 februari 2008, 14:41
Ik zie nog steeds niet waar je die 220k lin vandaan haalt? Mischien moet ik maar eens naar de opticien.. :chicken: Ik neem aan dat niet alle potmeters in de versterker dezelfde waarde zijn? Want als ik toch bezig ben kan ik ze net zo goed allemaal vervangen.

Het schemaatje wat jij aangaf, is een beetje onduidelijk. Hier (http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf)staat een beter leesbaar schema, waar je duidelijk kan zien welke potmeter welke waarde heeft. De potmeters hebben als symbool een weerstand waar een pijl naar wijst, en als afkorting VR1... Niet allemaal 220K Lin dus. Er zijn er ook van 22KLin.

epivince
22 februari 2008, 14:46
Het schemaatje wat jij aangaf, is een beetje onduidelijk. Hier (http://www.drtube.com/schematics/marshall/pc0689.pdf)staat een beter leesbaar schema, waar je duidelijk kan zien welke potmeter welke waarde heeft. De potmeters hebben als symbool een weerstand waar een pijl naar wijst, en als afkorting VR1... Niet allemaal 220K Lin dus. Er zijn er ook van 22KLin.

Bedankt! Ik zie het nu inderdaad een stuk duidelijker.