PDA

View Full Version : Eigen Stompbox Collector



Meneer I.
20 februari 2008, 19:57
Al weer een tijd terug had ik een Zoom Fx processor gekocht en die gebruikte ik met een Valvestate. Hier kreeg ik goed bruikbare geluiden uit, echter ik werd beperkt doordat ik van te voren alle patches helemaal moest uitdokteren (dus niet even snel een compressor of Wah erbij zetten).

Ik heb inmiddels de Valvestate verkocht en mijn eigen buizenamp in elkaar geflansd, maar de superlekkere buizen-tone wordt nu volledig 'verkracht' door de Zoom, onacceptabel dus. Ik ben daarom weer losse effecten erbij gaan gebruiken. Nu heb ik nog geen pedalboard, dus dat is een ratjetoe van snoeren en het ziet er wat chaotisch uit. Ik kreeg toen het idee om alles in een behuizing te proppen. Zie tekening hieronder:


http://home.casema.nl/iwanvanree/PEDALBOARD.JPG

VOX WAH
Compressor (clone)
Germanium Treblebooster (clone)
Germanium Fuzz (clone)

En in de FX-loop:
* H20 (Chorus/Echo)
* Vintage Phaser (Behringer, echt super geluid! maar crappy pot en switch dus die worden vervangen. Ik ben niet kapot van Behringer, maar deze klinkt echt goed)
* Clean booster (clone)

Verder dan nog de Ch1/2 en ++ switch van mijn Amp footswitch, en een A/B switch om naar een externe tuner te kunnen schakelen.
De Wah zit links want ik ben linkshandig/voetig dus rechts is mijn standbeen, echter ik speel wel rechtshandig. De meeste rechtshandige spelers hebben de Wah rechts zitten.

Ik heb uiteindelijk een ruime behuizing gevonden bij musikding (ca.43x25cm), moet allemaal wel gaan passen. Ik heb het nog niet besteld want ik moet even goed kijken of ik alles heb. Wellicht worden de knoppen nog beige net als op mijn amp. Zodra de boel binnen is volgen er foto's van de voortgang.


De zoom blijft overigens dienst doen als 'oefendinges' als de kids op bed liggen. (lekker meespelen met youtube filpjes via de laptop)



Wordt vervolgd..... :satisfie:

Il_Falco
20 februari 2008, 20:00
excuseer me,








Dit lokt toch geen discussie uit?

Il_Falco
20 februari 2008, 20:02
excuseer me (nu meen ik het :cooler: )
ik had de 'wordt vervolgd' niet zien staan.

maareuh, moet het dan niet in bouwen? (Tenzij je zo'n ding kan kopen :satisfie: )

Meneer I.
20 februari 2008, 20:05
Dit lokt toch geen discussie uit?
Ik hoop het niet, want het is bedoeld als een bouwverslagje.
Dus niet een Behringer is goed/slecht of buizenamp en/of processors zijn goed/slecht.

De effecten worden inderdaad allemaal van hun eigen behuizing ontdaan en de alu box van 43x25cm moet idd eerst helemaal bewerkt worden (boren, lakken, letteren..).

Vonk
20 februari 2008, 20:14
Een Pete Cornish-style pedalboard? In de Werkbank is iemand ook bezig met zo'n soort project. Misschien interessant om inspiratie op te doen.

Koop je bij Musikding zo'n aluminium behuizing? Pas wel op: als je er schakelaars op gaat zetten, zo rond het midden, dan trap je er zo doorheen. Die alu behuizingen zijn bedoeld voor amps en dus niet voor stampen.

EDIT: ja die van 1mm aluminium. Ik zou er heel rustig mee omgaan...

Meneer I.
20 februari 2008, 20:23
EDIT: ja die van 1mm aluminium. Ik zou er heel rustig mee omgaan...
Ja daar zit ik ook nog een beetje mee in m'n maag. Of ik moet afstandhouders hier en daar gaan plaatsen of ik moet iemand vinden die een behuizing volgens specificatie wil/kan maken (muchos euro's ben ik bang, maar wellicht valt dat nog mee...)

Nielsje
20 februari 2008, 20:34
Ja daar zit ik ook nog een beetje mee in m'n maag. Of ik moet afstandhouders hier en daar gaan plaatsen of ik moet iemand vinden die een behuizing volgens specificatie wil/kan maken (muchos euro's ben ik bang, maar wellicht valt dat nog mee...)

Nee man, heb je thuis een werkbank (zo'n black en dekker workmate is trouwens ook goed)

Gewoon staalplaat kopen van 1.5 of 2 mm, en dan buigen op je werkbank. En dan twee halve 'U' profielen als het ware maken.. (zoals bijvoorbeeld een EHX small stone)

Eventueel in het midden een blokje hout, klaar.

qwertyuiop
20 februari 2008, 20:42
wat een tof idee! ik ben benieuwd naar de eerste foto's en het resultaat!

JeroenSchaaf
20 februari 2008, 20:51
Een Pete Cornish-style pedalboard?

Dacht ik ook al direct aan! :satisfie:

Meneer I.
20 februari 2008, 20:55
Ik heb net even gegoogled op Pete Cornish (ik had nog niet van de beste man gehoord nl...) maar die maakt erg fraaie pedalboards zeg!

Zo'n board met 'tilted angle' is ook wel praktisch(er), hmm dan wellicht toch zelf een plaatje vouwen zoals Nielsje voorstelt?....

Meneer I.
22 februari 2008, 08:49
Ok,
eerste bestelling is de deur uitgegaan bij Musikding.

Toch de 43x25cm case van Hammond (deze is 1.3 mm dik ipv de 1mm die op de site staat) en een germanium treblebooster, germanium Fuzz, A/B switch en nog wat kleine hardware. Waarschijnlijk is het eind volgende week binnen. De knoppen bestel ik later ik ben er nl nog niet helemaal uit welke ik ga toepassen.
De bodemplaat van de case heb ik niet besteld, de 43x25cm case komt samen met de Vox vast te zitten op 1 onderplaat (waarschijnlijk hout met tolex).

Wordt wederom vervolgd..

BeeJee
22 februari 2008, 11:28
Of hout gebruiken icm. met een mooie laksoort.

Meneer I.
26 februari 2008, 20:47
Klaus heeft vandaag de hele bende verstuurd, ben benieuwd hoe lang het dit keer gaat duren voordat het binnen is.

De layout wordt iets anders, de Phaser gaat nl uit de FX loop en komt voor de compressor. Ik speel graag clean en funky en de Phaser klinkt dan erg lekker voor de compressor. Daarbij komt dat de Phaser in de FX loop erg beroerd klinkt in de Higain modus.

Setup:
Line: VoxWah, Phaser, Compressor, Treblebooster, Fuzz
FX-loop: H20, (Clean)Booster
Amp: footswitch CH1/2, Gain++

Meneer I.
9 maart 2008, 10:38
De hele bende is al weer een tijdje in huis en een eerste begin is gemaakt. De behuizing is voorgeboord, en voorzien van hamerslag antraciet lak, erg fraai.
(iemand nog tips voor belettering??)

De eerste effecten zitten er al in, aleen loop ik nu tegen een probleempje aan, waar ik eerder nog niet aan gedacht heb.
De Germanium Fuzz heeft een positieve ground, dus heeft een eigen power supply nodig. Of ik moet een tweede power supply aansluiting erbij maken speciaal voor de Fuzz, of de Fuzz op een battery laten werken. Ik weet even niet hoeveel mA die trekt. Eigenlijk heb ik geen zin in een tweede afzonderlijke powersupply, maar een batterij die straks leeg is tijdens het spelen lijkt me ook niets. :sneaky:

Anyway vanavond foto's van de voortgang.

Speeddemon
9 maart 2008, 15:17
De hele bende is al weer een tijdje in huis en een eerste begin is gemaakt. De behuizing is voorgeboord, en voorzien van hamerslag antraciet lak, erg fraai.
(iemand nog tips voor belettering??)

De eerste effecten zitten er al in, aleen loop ik nu tegen een probleempje aan, waar ik eerder nog niet aan gedacht heb.
De Germanium Fuzz heeft een positieve ground, dus heeft een eigen power supply nodig. Of ik moet een tweede power supply aansluiting erbij maken speciaal voor de Fuzz, of de Fuzz op een battery laten werken. Ik weet even niet hoeveel mA die trekt. Eigenlijk heb ik geen zin in een tweede afzonderlijke powersupply, maar een batterij die straks leeg is tijdens het spelen lijkt me ook niets. :sneaky:

Anyway vanavond foto's van de voortgang.
Als ik jou was, zou ik proberen een Negative-ground (dus NPN) Germanium fuzz te maken. Op generalguitargadgets.com staan diverse projecten.

Geheim van de chef: OC140 transistors. :cooler:

guitaraddict
9 maart 2008, 15:40
Geheim van de chef: OC140 transistors.


Waar kun je die kopen ?


Alf

Speeddemon
9 maart 2008, 16:55
Waar kun je die kopen ?


Alf
I pointed you in the direction of the sword. Now YOU need to pull it out of the stone, young Arthur. :hippie:

Meneer I.
9 maart 2008, 18:44
Bedankt voor de suggestie. Maar ombouwen naar een NPN gaat niet zo eenvoudig met de parts die ik heb (3 germanium transistors (PNP), dan moet ik eigenlijk weer van scratch beginnen. Daarbij ben ik erg benieuwd naar de sound. :satisfie:

Ik heb nog een ongebruikte Zoom adapter liggen die ik ga verlengen zodat die met de rest van de kabels naar 't pedalboard gaat. Maw toch een tweede voeding dus speciaal voor de Fuzz...

guitaraddict
9 maart 2008, 19:21
I pointed you in the direction of the sword. Now YOU need to pull it out of the stone, young Arthur.


Well , if you are young Arthur the sword has already been pulled.

Give my regards to Guinevere.


Alf

guitaraddict
9 maart 2008, 19:22
Weet iemand of ze ook in Europa te bestellen zijn.

Small Bear is me te ver weg momenteel en $ 9,50 is ook wat veel.

Alf

Speeddemon
9 maart 2008, 19:50
Guinevere sends her regards from Ebay.co.uk :satisfie:

Meneer I.
11 maart 2008, 21:57
http://home.casema.nl/iwanvanree/pedalboard/pedalboard1.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/pedalboard/pedalboard2.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/pedalboard/pedalboard3.jpg

Meneer I.
11 maart 2008, 21:59
http://home.casema.nl/iwanvanree/pedalboard/pedalboard4.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/pedalboard/pedalboard5.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/pedalboard/pedalboard6.jpg

Het idee is duidelijk lijkt me. De washer bij het rode lampje vooraan gaat nog weg btw.

interessander
11 maart 2008, 22:03
Je hebt lekker doorgewerkt zeg!! Ik hoop dat de compressor bevalt?!

Meneer I.
11 maart 2008, 22:07
Je hebt lekker doorgewerkt zeg!! Ik hoop dat de compressor bevalt?!Yep, compressor bevalt super. Clean erg lekker met de Phaser ervoor of met Wah, met Higain geeft het super-sustain, toppertje!
Hij/zij staat trouwens 'uitgekleed' op de derde foto.


De Behringer Vintage Phaser krijgt nog een degelijke pot,schakelaar en switch alvorens hij de stompbox collector mag betreden.

imlikeajungle
12 maart 2008, 00:24
Lekker! Geen last van extra brom e.d. - storing ofzo? Ziet er zeer net alternatief uit voor een normale plank, wel niet zo handig als je graag van setup wisselt :)

JeroenSchaaf
12 maart 2008, 07:35
Ziet er supergaaf uit jo!

Ben benieuwd naar de verdere afwerking!

Meneer I.
12 maart 2008, 09:08
Lekker! Geen last van extra brom e.d. - storing ofzo? Ziet er zeer net alternatief uit voor een normale plank, wel niet zo handig als je graag van setup wisselt
Storing brom e.d. moet nog blijken, maar ga vooralsnog uit van niet.
Verder wissel ik niet (meer) van setup. Dit zijn de effecten die ik gebruik na ca. een jaartje te hebben geexperimenteerd met de Zoom effectprocessor en diverse stompboxes. Enige vraagteken blijft de Germanium Fuzz, deze heb ik nog niet van te voren gehoord, maar het schema ziet er veelbelovend uit.

Eens kijken of ik vandaag weer wat verder kan komen met de bouw. Ik wacht ook nog op een kleine extra bestelling van Musikding.

Heeft iemand nog een goede suggestie voor de belettering??

JeroenSchaaf
12 maart 2008, 09:12
Storing brom e.d. moet nog blijken, maar ga vooralsnog uit van niet.
Verder wissel ik niet (meer) van setup. Dit zijn de effecten die ik gebruik na ca. een jaartje te hebben geexperimenteerd met de Zoom effectprocessor en diverse stompboxes. Enige vraagteken blijft de Germanium Fuzz, deze heb ik nog niet van te voren gehoord, maar het schema ziet er veelbelovend uit.

Eens kijken of ik vandaag weer wat verder kan komen met de bouw. Ik wacht ook nog op een kleine extra bestelling van Musikding.

Heeft iemand nog een goede suggestie voor de belettering??


Hmmm je bent en blijft gitarist he! een keer zeggen we dat allemaal. en dan na een aantal weken toch weer...

Meneer I.
12 maart 2008, 09:22
Ach plakken we tegen die tijd er een tweede kast aan vast met nieuwe effecten ;) De volgorde van de effecten ben ik wel uit inmiddels, en anders is die met een kleine soldeersessie zo om te bouwen.

DiscoFreq
12 maart 2008, 10:06
Heeft iemand nog een goede suggestie voor de belettering??
Cornish gebruikt gewoon Dymo tapes voor de lettering ;)

doordrukletters (of hoe noemt dat?) zijn ook gemakkelijk.

Wat ik zelf eens deed was eerst de kleur van de letters spuiten, dan daar plaklettertjes over, spuiten in de kleur van de kast en plaklettertjes wegnemen.

Of laten graveren (en evtl nog opvullen met verf)

interessander
12 maart 2008, 10:11
De teksten laten snijplotten zou ook kunnen, volgens mij is dat niet zo duur.

dunnoaname
12 maart 2008, 17:57
Waterslide decals?

Hallie
12 maart 2008, 18:10
decals inderdaad, ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar schijnt goed te zijn.
ik vind dymo labeltjes wel stijlvol.
super tof project trouwens!

Dweezman
12 maart 2008, 19:51
goed bezig! Super project.

Sinner
17 maart 2008, 17:09
RESPECT!

Het zou voor mij niet werken, want:
a) twee linker handen
b) ik denk om de 2 maanden dat ik mijn ultieme setup/volgorde/tone heb gevonden:-)

vet project, erg benieuwd naar het eindresultaat. :rockon:

Valoosj
17 maart 2008, 18:31
Holy shit, wat een project, en ik heb het pas vandaag ontdekt!
Ponq is in de werkbank ook met zoiets bezig. Zijn behuizing gaat wel van hout gemaakt worden.

Tip voor je belettering: etsen. Ik heb het onlangs gedaan op mn nijboertje, en het is stukken beter dan decals. Bij decals zie je ook altijd een klein randje, en dat is echt rot. Als je etst kan je mooie resultaten krijgen.
Hier wat foto's...

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01484.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01485.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01486.jpg

Dit kan je achteraf nog vullen door er met zwarte verf op te spuiten, dan zie je het nog beter wat er staat.

Meneer I.
18 maart 2008, 10:10
Thnx guys voor de positieve commentaren. Ga deze week weer verder. Belettering wordt denk ik toch met dymo labels, dat etsen ziet er trouwens ook erg fraai uit Valoosj.

Moet nu eerst als bandleider even een crisis oplossen....de bassist heeft aangegeven ermee te gaan stoppen om prive redenen. En een soul/disco/pop/rock zonder bas klinkt nu niet echt spannend. Ik moet dus even een plan de campagne opstellen, en wellicht open ik op 't forum nog wel een "Bassist gezocht" draadje.

Meneer I.
17 april 2008, 13:02
Zo, bassist probleem is opgelost! Via dit forum een andere gevonden, EN blijkt na drie emailwisselingen dat het een ex-collega is! Dit is echt puur toeval .(ter info onze band bestaat alleen maar uit (ex) collega's)

On topic:
En gisteren dan eindelijk de laatste onderdelen binnengekregen uit duitsland, dus asap afmaken die hap.

Vooralsnog blijft ie even onbeletterd want hij moet snel de oefenruimte in ivm een optreden volgende maand.

Valoosj
17 april 2008, 23:18
Cool. Ik kijk uit naar je werk!

Meneer I.
19 april 2008, 20:57
Bijna klaar nog inwendig e.e.a. met elkaar doorverbinden en dan de boel testen.
Intussen wel alle hardware erop en het geheel zit op een 18mm plaat met alu randafwerking.

Alvast een paar (crappy) foto's':

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/pedal1.JPG
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/pedal2.JPG

Sommigen zullen deze wel herkennen (H20):
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/pedal3.JPG

DiscoFreq
20 april 2008, 12:04
Bijna klaar nog inwendig e.e.a. met elkaar doorverbinden en dan de boel testen.
Intussen wel alle hardware erop en het geheel zit op een 18mm plaat met alu randafwerking.

Alvast een paar (crappy) foto's':

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/pedal1.JPG
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/pedal2.JPG

Sommigen zullen deze wel herkennen (H20):
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/pedal3.JPG
Mooi werk!

Ik denk soms ook over zoiets, maar omdat ik nog een origineel exemplaar wil houden koop ik dubbele exemplaren van m'n goedkopere favorieten om ze in zo'n bord of m'n modular te steken, maar bij 2 wil ik ze soms ook wel allebei los gebruiken (of omdat ik ze dan toch ineens iets te zeldzaam vind), dus neem ik nog een 3de enz... :D

Wicked Willy
20 april 2008, 17:17
Ziet er zeer strak uit zeg.........complimenten!

Riky
17 mei 2008, 19:28
tjonge wat gaaf zeg! Heb je je eigen buizen bak en effect processor!!
Nog ff een eigen gitaar maken en je bent helemaal custom made:D

Gaaf van die uitdagende projecten!

ponq
17 mei 2008, 19:34
Ziet er zeer strak uit zeg.........complimenten!

+1!

Hoe is t met de phaser?

Meneer I.
17 mei 2008, 21:09
tjonge wat gaaf zeg! Heb je je eigen buizen bak en effect processor!!
Nog ff een eigen gitaar maken en je bent helemaal custom made:D

Gaaf van die uitdagende projecten!
Eigen gitaar heb ik ook al gemaakt, een tele met P90 en HB met een 22 frets strat hals.



+1!

Hoe is t met de phaser?Ik krijg er alleen nog maar een soort dolfijnengepiep uit, het reageert wel op de settings van de pot en switch, maar 'phasen' doet ie niet meer. De print is met van die miniatuur weerstandjes en IC's gemaakt dus troubleshooten op het PCB lukt niet :mad:

Ik ga maar op zoek naar een andere...

Riky
18 mei 2008, 12:24
vet:D! is dat lang geleden... misschien als ik foto zie dat ik het weer weet:)

Meneer I.
18 mei 2008, 12:54
vet:D! is dat lang geleden... misschien als ik foto zie dat ik het weer weet:)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95693&page=1&pp=10

Alleen zit er nu een zwarte kap op en een asbakbrug met messing zadels.




Overigens doet de stompboxcollector het!
Zij het met een enigszins net te irritante brom.... :sneaky:
Nog twee weken de tijd om te troubleshooten, want dan hebben we weer een groot optreden.

Resume:

in de FX loop:
H2O en een Clean booster, werken prima geen ruis of brom

in de lijn (hier komt ergens de brom vandaan):
Vox Wah werkt goed
Phaser is stuk, en is uit de loop gehaald
Compressor lijkt of het niet helemaal werkt als voorheen (?) =>uitzoeken
Germanium Treblebooster werkt goed. Heeft driestanden schakelaar voor 3 verschilende caps
Germanium Fuzz werkt goed, was wel even lastig ivm de negatieve spanning waarop die werkt. Lekker geluidje trouwens.

bij de input:
A/B switch werkt ook goed.

power:
9VDC power voor de effecten werkt prima, en de aparte voeding voor de Fuzz ook. Intern lopen de 9VDC draden wel langs de signaaldraden hier en daar, maar of dit nu de brom veroorzaakt??? Dacht dat DC niet zo'n kwaad kon? Ik ga de massa aansluitingen eerst maar eens goed nalopen. Het huis van de Vox bijv is door het ontbreken van de jackinputs niet meer direct doorverbonden met massa.



Dus Compressor nakijken, Wah behuizing en massa aansluitingen nalopen.

Riky
18 mei 2008, 13:25
aah ja die ken ik wel! Mooie gitaar!!

Ik hoop dat je de oorzaak van de brom vind!

Denk dat je eerst die compressor moet fixen... volgens mij is dat het meest voor de hand liggende.

Is de brom altijd hoorbaar? of alleen als je een vd effecten inschakeld, anders kan het ook nog aan de aarding liggen..

Meneer I.
18 mei 2008, 13:28
Helaas is de brom altijd hoorbaar. Het zit in ieder geval niet in de fx loop.

dunnoaname
18 mei 2008, 16:21
Als alle effecten TB zijn, zou het bromprobleem dus niet in de printjes liggen. De wah lijkt em een kandidaat, die veroorzaken zowieso al vaak brom als ze dicht bij een voeding staan, en als je de massa hebt onderbroken zou het best wel eens iets met die wah kunnen zijn.

Meneer I.
18 mei 2008, 16:29
thnx voor de suggestie.

Alles is inderdaad TB behalve de Wah, wellicht maak ik hem straks ook wel even TB met de onderdelen van de stukke phaser en zal meteen de behuizing eens deugdelijk aarden. Kijken of dat wat uitmaakt.

dunnoaname
18 mei 2008, 16:51
Mag ik trouwens nog even zeggen dat ik dit een van de coolste projecten van gitaarnet vind!!!!:cooler:

IK heb een absolute haat/liefde verhouding met mijn pedalboard. Te veel snoeren, te veel onhandigheid, te vieze velcro etc. Zoiets als dit lijkt me echt ideaal!

Valoosj
18 mei 2008, 18:42
Hoe heb je die Fuzzen aangesloten?

True bypass kan je op 2 manieren doen, en volgens mij heb jij de foute manier gebruikt. Als je zorgt dat de input van je printje geaard is, dan is de brom weg tijdens bypass. Als je die niet aard heb je vaak last van brom. Zeker bij fuzz.

Doe het eens zo als je dat nog niet gedaan hebt.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/3pdtSwitchWiring.gif

Meneer I.
18 mei 2008, 19:01
Het zit nu zoals de bouwtekening:
http://www.musikding.de/images/product_images/popup_images/derbender.gif

Dus wezenlijk anders, ik ga het eens proberen zoals jij 't voorstelt.

EDIT: jouw schema gaat dat uit van een positieve of negatieve spanning? De fuzz die ik heb heeft een negatieve, dus de plus ligt aan massa.

Valoosj
18 mei 2008, 19:12
Goh, positive ground ben ik niet zo goed mee. Maar ik veronderstel dat die nu al een aparte aarding heeft tov de andere pedalen. Dus wat nu je aarding is voor die pedaal gewoon gebruiken. Ik denk (hoop) dat het niet uitmaakt. Aarding is aarding, of je nu een positieve of negatieve aarding gebruikt. Het zou hetzelfde moeten zijn.
Quote me hier nu niet op, gewoon proberen. Ik heb deze tip van Ponq gekregen en ik bedraad nu standaar mn pedalen zo. Phasers kunnen soms ook nog 'doorklinken' in bypass. Op deze manier van bedraden dus niet meer.

EDIT; ik realiseer me ook net dat jij een volledig metalen behuizing hebt, en daarin positive en negative ground dooreen. Je pots en switch van de Fuzz kan je mss best afschermen, want de aarding zou daar wel eens kunnen foutlopen. Dit is maar een idee, ik ben er niet zeker van dat het uitmaakt. Probeer alvast eerst je switch anders te bedraden. Goed mogelijk dat het dan opgelost is.

Meneer I.
18 mei 2008, 20:00
Toch denk ik niet dat het de Fuzz is, want als ik de power van de Fuzz afhaal en in bypass zet dan doet ie niet meer mee, maar de brom is er nog steeds.

Stappenplan:
1. de Wah TB maken en de behuizing goed aarden
2. de compressor bedrading eens goed nalopen
3. de Fuzz TB anders bedraden
4. de pots e.d. isoleren tov de behuizing.

Valoosj
18 mei 2008, 20:03
Probeer het eens met al je drive pedalen. Je kan natuurlijk snel vinden waar de fout is door elke pedaal apart een keer van de stroom te halen. Met wat geluk vind je zo de dader.

Meneer I.
22 mei 2008, 22:41
Troubleshoot update:

Wah TB gemaakt => nog steeds brom
Compressor uit de loop gehaald => nog steeds brom
Fuzz powerloos => nog steeds brom
A/B switch ge-bypassed => nog steeds brom

Treble booster nog niet gecheckt


H20 en Cleanbooster zitten in de FXloop, de amp footswitches voeren geen signaal, dus daar kan het niet aan liggen.

Nu valt het me op dat als de behuizing normaal staat, dus knoppen naar boven, de brom harder klinkt dan met de knoppen naar de grond????? Lijkt haast of de behuizing als een antenne werkt oid. Iemand een idee??

ponq
22 mei 2008, 22:59
is de behuizing geaard?

Meneer I.
22 mei 2008, 23:05
In principe via de jackinputs/outputs , en zo naar de versterker. Ik heb geen 220V in het board, maar alleen 9Vdc. Dus geen directe aarde, maar dus via de kabels naar de amp en die weer naar het geaarde stopcontact.

Valoosj
23 mei 2008, 00:19
Probeer eens door elk effect apart er volledig uit te halen, dan weet je tenminste of het van een effect komt, en zoja, het welke. Dan weet je al iets meer.

Meneer I.
23 mei 2008, 08:07
Tja alles los en een voor een toevoegen is de laatste optie die ik wil doen.
Ik ga vanavond eerst eens de behuizing direct aan de randaarde van het stopcontact verbinden. De brom is van zo'n (constant) niveau dat ik niet meer geloof dat het uit een effect komt.
In principe zijn er al vele effecten losgekoppeld geweest zonder resultaat.

Meneer I.
25 mei 2008, 16:54
't Enige dat enigszins hielp is een extra massadraadje bij de A/B switch.
Er zit nog wel wat brom in de effectenbak, maar het gros van de brom komt uit.....de versterker zelf! De versterker doet dit op standen vanaf ca. 1/3 volume. Dit was bij mijn weten voorheen niet het geval! Ik ga de bias eerst maar weer eens goed inregelen.
De brom werd nog eens versterkt door de Les Paul P90 (had ik kunnen weten), met een Fender Tele was het al een heel stuk minder.

Om nu de effectenbak eens aan de tand te voelen op een ander amp neem ik het morgen mee naar de repetitieruimte en op verschillende amps aan te sluiten. Kijken hoeveel brom er nu echt uitkomt.

De effecten zijn trouwens erg lekker op volume! Ik denk dat de buren blij met me waren
- De Germanium Fuzz van musikding klinkt super
- De treblebooster geeft solo's extra feedback/harmonics erg cool :cooler:
- De Compressor werkt ook weer naar behoren, ik had het kleine ledje vervangen door een grote (5mm), maar vervolgens brande deze minder intens en werkte de compressor niet geheel juist. De led loopt nu via de switch en niet meer via het board, probleem opgelost.
- De H20 staat ingesteld op een subtiele echo die prima klinkt als reverb. De chorus is sowieso goed van de H20.
- De cleanbooster zit in de fx loop en kleurt dus niet de gain oid maar brengt gewoon het gehele signaal een volume-tje hoger.
- tja de A/B switch....switched
- de footswitches van de amp werken ook goed.

Nu nog op zoek naar een nieuwe phaser.
(Ik ga Valoosj en ponq, maar eens benaderen voor een Ross Phaser pcb.... :satisfie: )

Valoosj
25 mei 2008, 19:49
Hehe, ik heb de Ross Phaser deze week nog maar afgewerkt. Vanavond als ik tijd heb maak ik er wel een filmpje van.
Hier alvast een plaatje ;)

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC01664.jpg

Meneer I.
25 mei 2008, 19:56
Ben benieuwd naar 't filmpje!

Valoosj
25 mei 2008, 23:38
Morgen zal ik snel iets opnemen, vandaag echt veel te lang gewerkt en nu is het te laat om nog lawaai te maken. Maar t komt eraan.

Valoosj
26 mei 2008, 22:01
Filmpje staat in mn topic Iwan.

Meneer I.
27 mei 2008, 07:43
UPDATE omtrent de brom:

Gisteren het apparaat maar eens meegenomen naar de repetitie en aangesloten op een Fender Amp aldaar.....totaal geen brom ruis of wat dan ook!
Was wel een K$%&#@t Fender amp, clean was wel te hachelen maar het drivekanaal was echt bagger, maar dit terzijde.

Probleem zit 'm dus helaas in de Madamp...

Vervolg:
- Madamp op verschillende geaarde contacten proberen
- Bias controleren
- controleren op losse massaverbindingen/solderingen??
Wel vreemd voorheen had ik dit probleem nl niet met de Madamp.


EDIT:

Filmpje staat in mn topic Iwan.
Zal vanavond eens hier naar kijken, heb geen geluidskaart op 't werk....zucht

Meneer I.
27 mei 2008, 22:48
Grrrrrr#$%Klo@@#$%#te#@ku@#&t

Ik snap er niets meer van!!!! Klinkt dit desperate of niet...

Pedalenbak werkte gisteren prima tijdens de repetitie op een andere versterker. Probleem zit dus in de amp. Deze heb ik vanavond helemaal doorgemeten, voltages gecontroleerd, massapunten gecontroleerd, solderingen, elco's en bedrading gecontroleerd. Alles is goed volgens de Madamp handleiding, maar nog steeds brom (humm). Voorheen deed ie het gewoon goed.

Zelfs met de gitaar direct in de amp en het volume staat uit is er al humm. Met de pedalenbak aangesloten wordt dit zelfs erger. Nog op een andere geaarde groep geprobeerd maar zonder succes. Ik ben een beetje radeloos aan het worden, zeker omdat ik de amp vrijdag a.s. nodig heb voor een grote gig (ca.400man ).
Ik ga nu naarstig op zoek naar een backup amp, want om nu 400 man te trakteren op een berg humm lijkt me ook niet zo...

Heeft iemand nog suggesties?????? (of een buizenamp te leen voor a.s. vrijdag en wonende in de buurt van Castricum?)

TimmU
27 mei 2008, 22:54
Als haarlem voor je te doen is, heb ik een peavey 50 watt tube bak staan, 2x12 combo , gaat hard zat als je er een cab ondergooit, heb ik ook tijden gedaan.

Blijft wel clean ,dus ik hoop dat je pedalenbak een overdrive heeft ( mits nodig )

ponq
27 mei 2008, 23:03
Heb je ook al eens met een andere gitaar en/of andere kabels geprobeerd? (elimineren van mogelijke oorzaken).

En, mijn ervaring met brom situaties, zet je gitaar niet helemaal uit, maar zet m op standje 2.
(vraag me asjeblieft niet naar de logica...tis iets wat ik me herinner van toen ik een brom probleem had....)

Meneer I.
27 mei 2008, 23:05
Thnx voor het aanbod Timmu! Haarlem is prima te doen kom er dagelijks langs, en het optreden is op Schiphol dus op de route.
50W top zou moeten werken op mijn 60W 2x12 Cab. Verder wordt mijn versterker opgepikt door een mic en verder via een geluidsman gemixt met de rest dus extra cabs zij niet nodig.

Helaas speel ik de helft van de set met lichte en zwaardere Overdrive die ik uit de Madamp haal, ik heb alleen een Fuzz en een Treble booster in mijn pedalenbak zitten. Heeft die peavey een drive kanaal of alleen een clean kanaal?

Meneer I.
27 mei 2008, 23:10
Heb je ook al eens met een andere gitaar en/of andere kabels geprobeerd? (elimineren van mogelijke oorzaken).

En, mijn ervaring met brom situaties, zet je gitaar niet helemaal uit, maar zet m op standje 2.
(vraag me asjeblieft niet naar de logica...tis iets wat ik me herinner van toen ik een brom probleem had....)

Yep een Les Paul P94 een Fender Tele Std en een zelfbouw met P90 en Humb, allen hetzelfde resultaat.

Enige dat wel anders is dan voorheen is dat ik de FXloop kabels en de AMP in kabel en twee 9VDC kabels, en de footswitchkabel in 1 kabelboom heb samengebonden. Dit gaf bij de repetitie geen probleem maar wellicht is de buizenamp hiervoor gevoeliger. Maar dit gezegd hebbende zelfs met een enkele kabel direct in de amp is er al humm dus de kabelboom lijkt hiermee ook uitgesloten

B_2_the_a
27 mei 2008, 23:14
heb je ook pedalen in de fx loop van de amp hangen?
Je hebt daarvoor gescheiden voedingen nodig! (pre en post preamp)

scheelt al een hele hoop :)

verder, m'n amp staat klaar (je mag hem lenen, marshall 8100 + 1960a) maar ik denk niet dat het jou ding is en hij staat in schiedam :P

Meneer I.
27 mei 2008, 23:19
heb je ook pedalen in de fx loop van de amp hangen?
Je hebt daarvoor gescheiden voedingen nodig! (pre en post preamp)

scheelt al een hele hoop :)

verder, m'n amp staat klaar (je mag hem lenen, marshall 8100 + 1960a) maar ik denk niet dat het jou ding is en hij staat in schiedam :P

Ik heb de H2O en Cleanbooster in de FX loop zitten op dezelfde voeding als de ' in line' effecten en dit werkte gisterne prima op de oefen amps, en ook op mijn zoom processor (als amp met koptelefoon).
Verder heb ik het pedalenbakkie ook aangesloten zonder FX en met maar zonder merkbaar verschil, en zoals gezegd zelfs zonder pedalenbakkie zit er al humm in de Madamp.

Schiedam ligt inderdaad iets te ver uit mijn buurt. Wel dank voor je aanbod!

TimmU
27 mei 2008, 23:25
Thnx voor het aanbod Timmu! Haarlem is prima te doen kom er dagelijks langs, en het optreden is op Schiphol dus op de route.
50W top zou moeten werken op mijn 60W 2x12 Cab. Verder wordt mijn versterker opgepikt door een mic en verder via een geluidsman gemixt met de rest dus extra cabs zij niet nodig.

Helaas speel ik de helft van de set met lichte en zwaardere Overdrive die ik uit de Madamp haal, ik heb alleen een Fuzz en een Treble booster in mijn pedalenbak zitten. Heeft die peavey een drive kanaal of alleen een clean kanaal?

Ik PM je even mijn mobiele nummer. Ik woon niet exact in Haarlem, ik woon in Veslerbroek . De peavey staat op dit moment in ijmuiden, maar die kan ik wel ophalen voor je woensdag, dan ben ik er toch weer.

Die Peavey heeft ook een drive kanaal, footswitch zal ik je meegeven. Ook de reverb en de phase klinken best oké.

het is een combo trouwens!

met 2x12 cab eronder klinkt ie gaaf.
Het drive kanaal heeft niet belachelijk veel gain, ik zou gewoon de Fuzz ervoor gooien! Dan zou het goed moeten klinken!


JE HEBT PM !!!

Meneer I.
27 mei 2008, 23:56
Super ik ga vrijdag de Madamp, 't pedalboard en mijn Cab eens testen bij Timmu en als het probleem dan nog steeds aanwezig is dan kan ik de Peavey lenen!
Top! :dance:

Nu naar m'n nest want om 5:30 gaat die klotewekker weer....zucht :sneaky:

Meneer I.
28 mei 2008, 22:39
Probleem gevonden! (tweeledig)

1. Een snoer fungeerde min of meer als antenne (crappy kwaliteit blijkbaar)

2. Ik heb vandaag eens even rigoreus de pedalenbak uit elkaar gesoldeerd. De Wah weer in ere herstelt, maar met de TB mod. De wah blijkt een enorme brom te genereren!

Vervolgens de footswitches weer in de originele behuizing gedaan. De MADAMP werkt weer naar behoren met de originele footswitch maar de Wah is k#%t.

Ik heb de Wah gemod volgens onderstaand schema. Enige dat anders is dat ik de bruine draad niet bij de connector heb afgeknipt, maar langer heb gelaten. Zou dit als antennetje fungeren?

http://homepage.ntlworld.com/s.castledine/greenfuz/effects/tb3.png

Ik ga zo de Wah nog even nalopen, maar helaas heb ik geen tijd meer om de pedalenbak weer in ere te herstellen. Ik ga dus alleen met de footswitch en Wah optreden vrijdag, ach da's voor mij ook wel het bare minimum.


@ TimmU, als ik de Wah niet gefixed krijg heb je dan een Wah te leen ipv een AMP? :D :seriousf:

Meneer I.
28 mei 2008, 22:58
Draadje net verder afgeknipt, maar helaas nog teveel brom/ruis (ik weet niet meer wat het is inmiddels). Zonder Wah klinkt de amp goed (hele lichte ruis op hogere volumes (50%).


Wellicht heeft iemand een (brom/ruis vrije) Wah te leen voor vrijdag a.s.???

TimmU
29 mei 2008, 00:52
AAAAH! Had je niet even kunnen bellen!

Zal even kijken of ik een wah voor je kan regelen.

B_2_the_a
29 mei 2008, 01:19
Draadje net verder afgeknipt, maar helaas nog teveel brom/ruis (ik weet niet meer wat het is inmiddels). Zonder Wah klinkt de amp goed (hele lichte ruis op hogere volumes (50%).


Wellicht heeft iemand een (brom/ruis vrije) Wah te leen voor vrijdag a.s.???
jup
kom maar halen

Meneer I.
29 mei 2008, 09:50
AAAAH! Had je niet even kunnen bellen!

Zal even kijken of ik een wah voor je kan regelen.
Sorry was al laat en ik zag je niet online op 't forum. :satisfie:
Als Rude Perception vrijdag naar je komt heeft hij dan wellicht een Wah die ik kan gebruiken? Ik kan nog wel even proberen langs te komen vrijdag rond 12u zodat jullie de MADAMP eens kunnen uittesten, maar hangt even af of ik nog langs mijn werk moet 's ochtends (weet ik vanavond pas...).


@ B_2_the_a, thanx maar Schiedam ligt nog steeds niet op mijn route (alhoewel ik ben vandaag in Den Haag).




Even terugkomend op het probleem met de Wah:
tijdens het storingzoeken heb ik de Wah niet geheel losgekoppeld maar via wat extra draden de input en output direct doorverbonden. Blijkbaar heeft de brom van de Wah toch nog invloed hierop gehad want de brom bleef, en ik dacht dat hiermee de Wah niet het probleem bleek te zijn. Pas na het weer loskoppelen van de Wah en er weer jackaansluitingen op te solderen kwam ik erachter dat de brom zelfs na de TB mod behoorlijk aanwezig is!

Wat wel vreemd is dat wanneer de amp met pedalboard was aangesloten er dus brom was, maar als ik het pedalboard loskoppelde er een grote mate van brom overbleef in de amp?? Als ik de Amp aanzet zonder pedalboard dan doet ie het weer normaal. Op een of andere wijze loopt het pedalboard te kloten met de amp.
Wat ik nu vermoed is dat de footswitch van de Amp er wat mee te maken heeft. Waarschijnlijk is de nuldraad van de footswitch niet gelijk aan massa, maar deze zit wel in het pedalboard (via de jackinput) aan massa doorverbonden. De brom (of een deel ervan) zou dus de voeding van de footswitches kunnen zijn! Dit verklaart wellicht ook waarom bij het repeteren (waar ik de footswitches niet kan gebruiken) het brom nivo niet duidelijk aanwezig was. Verder hadden we 4 ventilatoren draaien in de oefenruimte waardoor enig overgbleven brom niet direct hoorbaar was.

Afijn, in ieder geval kan ik vrijdag de amp gebruiken met de Madamp overdrive en boost, de reverb komt wel goed (we spelen in een hangaar), compressor kan wel een keertje zonder, alleen de Wah is een must.

Meneer I.
24 augustus 2008, 23:00
Lang geleden maar even een update:

Volgorde is iets aangepast, voedingen zijn aangepast, meer coax kabels gebuikt intern, footswitches van de amp lopen nu via een van de behuizing geisoleerde jack.

Footswitches MADAMP:
-channel 1/2
-Gain ++

In serie:
-Gitaar
-A/B (switcht naar externe tuner)
-Treblebooster
-Germanium Fuzz
-Wah
-Phaser (BYOC, moet nog binnenkomen)
-Compressor
-AMP input

In FX-loop:
-H2O
-Cleanbooster

3xDC power supply:
1x voor de serie
1x voor de fx-loop
1x voor de Fuzz (positive ground)


Wat nog niet goed werkt: :mad:
-de ledjes A/B box (solderingen nakijken)
-phaser (ontbreekt nog)
-Fuzz (alles lijkt goed aangesloten maar er komt nada geluid uit-> troubleshooten!)

Wat wel werkt: :soul:
de rest!
en zonder RUIS of BROM of hoe je de ongewenste geluiden maar wilt noemen!!


Dus nu nog wachten op de phaser en de ledjes van de A/B box nakijken.
De Fuzz moet ik wat verder in graven, ik snap nog even niet waarom het niet werkt.
Wel lekker dat de rest het icm de Madamp goed klinkt! (en hard...sorry buurtjes, ach we gaan toch verhuizen :D )

Meneer I.
4 september 2008, 10:13
Nou weer wat verder en weer nieuwe problemen.

Fuzz power
De Fuzz adapter bleek niet goed te passen op de power input (middelste pin maakte geen contact dus geen power...) Dit opgelost door er een batterij direct op te zetten. Ah, ledje werkt dan weer, maar nog steeds geen fuzz (heeft het wel gedaan). De transistors zijn goed. Ik heb van ellende de fuzz uitgebouwd.

Probleem na uitbouw fuzz
ECHTER met alle effecten uit heb ik goed signaal/geluid. Zodra ik een willekeurig effect aanzet gaat het ledje prima branden alleen wordt het geluid gekilled???? Ik snap er niets van, logica ontgaat me, tenzij het iets te maken kan hebben met de batterij van de fuzz die 'lading; achterlaat in de andere effecten of zo.

Ik ga nu maar alle effecten weer lossolderen en stuk voor stuk controleren door er tijdelijk jacks aan te solderen.

Ombouwen Fuzz
Verder wil ik toch graag die fuzz erbij, dus ga ik toch proberen de PNP om te bouwen naar NPN.
CORRECT ME IF I'M WRONG: ik draai alle diodes en ELCO's om, en stop er 3 NPN transistoren in en sluit de +- weer aan als negative ground.
Dit zou moeten werken lijkt me??

Welke NPN transistors?
Tevens vraag ik me af welke en waar ik 3 NPN germanium of desnoods silicon NPN's kan bestellen (online). Ik heb nu als ik het goed heb 2xEFT83C (Q1 en Q2) en 1x AC122 (Q3). De Q's zijn de transistoren in het musikding Der Bender schema.
Volgens mij heb ik een hfe voor Q1 en Q2 nodig van ~80 en een hfe voor Q3 van ~120. Iemand adviezen?