PDA

View Full Version : potmeters



GLP
20 februari 2008, 18:49
Hier weer een vraagje. Hoe bepaal ik welke potmeters ik wil? Er staan een paar met verschillende kohms, maar hoe moet ik bepalen welke ik nodig heb?

pasqual
20 februari 2008, 21:38
wat voor een elementen gebruik je? de regel is: singles: 250 kohm, humbuckers: 500 kohm. volumepot = A lineair , tonepot = B logaritmisch.
zo kun je ook nog H-S-S hebben en dan wordt het een compromise maken.

groeten Pasqual.

KoenB
20 februari 2008, 21:43
wat voor een elementen gebruik je? de regel is: singles: 250 kohm, humbuckers: 500 kohm. volumepot = A lineair , tonepot = B logaritmisch.
zo kun je ook nog H-S-S hebben en dan wordt het een compromise maken.

groeten Pasqual.

Euuh, volgens mij is de volume pot log en de tonepot lineair hoor ;)

hassent
20 februari 2008, 22:06
Smaken verschillen, er zijn er die de voorkeur geven aan en logaritmische tone en een lineair volume pot.

Mijn gevoel en ervaring zegt ook volume=log. Het is maar net wat je fijn vindt in gebruik.

orreltak
20 februari 2008, 22:29
stel.....een strat met 3 hb in een sc jasje heb ik met 500 kohm pots.wat doen die precies met 250 kohm.klinken ze dan meer ingetogen?

Orpheo
21 februari 2008, 00:14
stel.....een strat met 3 hb in een sc jasje heb ik met 500 kohm pots.wat doen die precies met 250 kohm.klinken ze dan meer ingetogen?

ingetogen? ik weet niet wat je daarmee bedoeld. ik weet alleen dat 250k meer hoog attenueert ('wegsnoept', in lekentaal) dan 500, en dat 500 weer meer wegsnoept dan 1000.

ik vind vaak dat 't te warm word, maar als je gitaar echt heel helder/schel/veel hoog is/heeft, zou ik niet eerst kloten met nieuwe pups, maar effe een 800k weerstandje parallel aan de lugs solderen, om er zo een 250k pot van te maken, en kijken of dat werkt om minder hoog te hebben.

no 1 hops
21 februari 2008, 08:56
@glp

meestal, af fabriek, zullen ze de beste waarde wel gekozen hebben voor de pups die erin zitten.
tweaken van de sound kan ook door te kijken naar je hoogte van de pups ten opzichte van de snaren, gitaarkabel kwaliteit en versterker.

dus eigenlijk is het zoeken naar wat je zoekt/mist in je geluid en dan kijken hoe je setup eruit ziet om de zwakste schakel te zoeken.

dus misschien zijn je pups goed maar je versterker laat dat niet horen

Henkie spenkie
21 februari 2008, 11:57
ff beetje domme offtopic vraag, maar waar halen jullie altijd je potmeters vandaan?

Ik heb in mijn bas 1 zitten die stuk is, en bij de plaatselijke electronica zaak hebben ze niet een potmeter die ik voor mijn bas kan gebruiken (zit zo'n hele lange "regelknop" op waar het knopje van mijn bas niet op past.
zo een:
http://www.elektronica-online.nl/productimages/8155.jpg


bij de plaatselijke muziekhandels moeten ze die dingen bestellen, maar dat duurt eindeloos lang en ik wil mijn bas weer kunnen gebruiken eigenlijk.

p.s. sorry als ik niet de juiste vaktermen gebruik, ik ben nogal een leek op het gebied van electronica.

pbas
21 februari 2008, 12:14
Als de diameter van de as hetzelfde is als het gat van je knop kun, je de potmeter gewoon bij de electronica zaak kopen.
De as zaag je dan op de gewenste lengte af.
Succes.

Henkie spenkie
21 februari 2008, 12:19
maar de oude potmeter heeft een bovenkant zoals deze:

http://www.guitargear.be/images/photos/les_paul_potmeter_gaten_2.jpg

die kun je aan de bovenkant iets breder maken (door er een schroevendraaier tussen te drukken) zodat de knop er beter op klemt. In praktijk heb ik dat nogal eens gebruikt, dus wilde ik dat graag nu weer. Vandaar dat ik een adresje zoek waar ze precies dezelfde hebben.

no 1 hops
21 februari 2008, 12:27
@henkie spenkie
eerst zul je moeten weten welke waarde die potmeter heeft
dan zijn ze zo te bestellen bij de vele online muziekonderdelen winkels.
wat je moet weten is de schacht hoogte (dus de schroefdraad lengte), de waarde van de potmeter in Kohm en hoe groot de diameter van de potmeter is aan de onderkant.
(want die zijn er in groot en klein)

GLP
21 februari 2008, 17:31
Ik zie vaak dat er vier potmeters gebruikt worden, dat zullen dan wel twee toon en twee volume pots zijn, maar wat is het nut hiervan?

iig bedankt voor jullie reacties.

no 1 hops
21 februari 2008, 20:27
Ik zie vaak dat er vier potmeters gebruikt worden, dat zullen dan wel twee toon en twee volume pots zijn, maar wat is het nut hiervan?

iig bedankt voor jullie reacties.
nut soms niet echt, maar om je gitaar vliegensvlug een andere sound te geven is het wel makkelijk als je elke pup een volume en tone pot geeft.

maar er zijn er genoeg die nooit aan een tonepot komen

pasqual
21 februari 2008, 21:40
Euuh, volgens mij is de volume pot log en de tonepot lineair hoor (Koen B)

dat bedoel ik toch! :sssh: net zoals ik wel eens duncan-seymour heb geschreven.

groeten Pasqual.

Orpheo
21 februari 2008, 22:50
ik vind het hebben van 4 pots wel handig. ik wil dat tone vaak alleen geld voor een van de 2 pups, en blenden met beide pups kan met volume per pup, en met mastervolume en mastertone kan dat niet.

GLP
22 februari 2008, 15:11
Oh, nu snap ik het. 1 pup per 2 pots. Ik dacht dat beide pups aan alle 4 de pots aangesloten waren. Dat bespaart me weer een grandioze fout :sssh:

Henkie spenkie
26 februari 2008, 11:36
@henkie spenkie
eerst zul je moeten weten welke waarde die potmeter heeft
dan zijn ze zo te bestellen bij de vele online muziekonderdelen winkels.
wat je moet weten is de schacht hoogte (dus de schroefdraad lengte), de waarde van de potmeter in Kohm en hoe groot de diameter van de potmeter is aan de onderkant.
(want die zijn er in groot en klein)
Bedankt voor de tips!

Ik ben maar even langs Tonika in Groningen geweest, in de hoop dat ze daar potmeters op voorraad hadden. En dat was het geval. De waarde opgegeven en gezegt dat het om een volume pot ging en nu heb ik er een mee gekregen. Ik kwam er thuis alleen achter dat op mijn originele potmeter "B 500 KOhm" staat en op de nieuwe "A 500 KOhm". Maakt die A of B nog iets uit? Waar staat dat voor? Kan ik deze gewoon gebruiken of moet ik er weer even mee terug?

no 1 hops
26 februari 2008, 12:27
nu vergeet ik het altijd, maar het heeft met logaritmisch en linear.
dus de waarde is goed, maar hoe snel het geluid ervan al draaiende wegvalt is net even anders.
gebruik je hem niet veel dan maakt het niet uit.

Henkie spenkie
26 februari 2008, 13:18
nu vergeet ik het altijd, maar het heeft met logaritmisch en linear.
dus de waarde is goed, maar hoe snel het geluid ervan al draaiende wegvalt is net even anders.
gebruik je hem niet veel dan maakt het niet uit.
Dank je. Dat vermoeden had ik al. Maar als ik het goed begrijp kan ik die er gewoon op dezelfde manier aansluiten? En het maximale en minimale volume blijft dan wel gelijk?

Di Stefano
26 februari 2008, 13:23
Ja. Maar als je expliciet om een volumepot hebt gevraagd zouden je ze toch een logaritmische moeten gegeven hebben. Wat standaard op de meeste gitaren zit.

no 1 hops
26 februari 2008, 14:00
Ja. Maar als je expliciet om een volumepot hebt gevraagd zouden je ze toch een logaritmische moeten gegeven hebben. Wat standaard op de meeste gitaren zit.nu weet ik het niet zeker maar was er ook niet een verschil?
heb dat eens gehoord dat amerika anders codeert dan europa dus waar vs a heeft europa b

maar kan dus mis zijn
wat betreft Henkie S
even bellen lijkt mij met tonika

en voor de rest hetzelfde aansluiten als de oude

Di Stefano
26 februari 2008, 18:52
Ik maak net iets vreemds mee. Ik heb net nieuwe potmeters in mijn gitaar gezet. Nu als ik het volume helemaal dichtdraai, blijft hij toch nog een beetje output geven. Weet iemand een oplossing hiervoor?

no 1 hops
26 februari 2008, 19:00
Ik maak net iets vreemds mee. Ik heb net nieuwe potmeters in mijn gitaar gezet. Nu als ik het volume helemaal dichtdraai, blijft hij toch nog een beetje output geven. Weet iemand een oplossing hiervoor?toch terug, ding lijkt kapot ,kunnen ze doormeten met een multimeter.

toch niet ergens een heel fijn contactje dmv een los draadje of zo?
dus eerst checken

Di Stefano
26 februari 2008, 20:01
In orde, er was een draadje losgekomen.

Henkie spenkie
28 februari 2008, 21:48
Bedankt voor de tips. De potmeter zit erin en doet het prima (eindelijk weer dat lekkere basknorretje). Viel eigenlijk best mee. De potmeter is alleen wel logaritmisch, misschien dat ik dat toch nog eens ga veranderen, maar voorlopig goed. Dank jullie! :hippie: