PDA

View Full Version : van achteren..



zoon van Piet
20 februari 2008, 12:30
vanuit dat selmertopic en de youtube-link was ik effe aan het joetoepen..altijd leuk.
Ik kwam vanzelf bij een van mn gitaarhelden (http://www.youtube.com/watch?v=AXoA7JjDU9g&feature=related) uit en zie dat hij zijn fender amp achterstevoren op het podium heeft staan. Dat heb ik vroeger ook een tijd gedaan, met name toen ik een AC30 had. Ik meende dat ie dan minder knerpend hoog had - althans op de plek waar ik stond. En dat ie minder hard ging op het podium, al ontdekte ik al snel dat ie van achteren net zoveel herrie schopt als van voren.
Zijn er meer lui die hun versterkers zo neerzetten? die het dus liever van achteren doen, als het ware?

Rutger
20 februari 2008, 12:37
Ik heb dat weleens gedaan, maar scheelde niks. Het ging ons toen voornamelijk om het podiumgeluid en de toetsenist die ernaast zat werd nog steeds gek.

bass blom
20 februari 2008, 12:52
ik kwam pas boxen tegen die gemaakt zijn voor van voor en van achter gebruik..

http://www.guitarampcab.com/blue.html

Wizz
20 februari 2008, 13:53
Ontdekte laatst wel dat ik een Fender Champ 600 van achteren beter vind klinken dan van voren !

Wizz

dunnoaname
20 februari 2008, 14:48
brian may schijnt het ook veel gedaan te hebben tijdens opnamen. Ook leuk is om En van voor En van achter een mic te plaatsen, wel uitkijken voor faseverschillen.

Mr.Jay
21 februari 2008, 14:01
Mr. Buchanan met zijn omgedraaide VibroluxRev., mooi !.
Ik zet mijn bassman wel es schuin weggedraaid van ij, richting zijmuur of zo. Omdat ik dan a) het geluid beter vind omdat je wat meer van de achterkant meekrijgt, en b) omdat dan het voorste publiek c.q. PAman niet alles recht op zijn oren krijgt. Want die horen precies die sound die jij zelf ook nite graag hoort.

Nobler
21 februari 2008, 16:37
Ik heb mijn versterker ook wel eens platgelegd, dus met de speaker richting plafond, niet tijdens optredens, maar wel thuis of tijdens repetities. Dat was in de pre-beamblocker tijd. Je had dan niet zo'n last van de 'geluidsstraal'. Ik had het idee gekregen doordat ik thuis ook vaak de schemerlampen op het plafond richtte om prettiger 'diffuus' licht te krijgen. Ik ben alleen geen techneut en vroeg me altijd af of ik mijn speakers niet in gevaar bracht. Wat denken jullie?

Dude
21 februari 2008, 17:01
een van mn gitaarhelden (http://www.youtube.com/watch?v=AXoA7JjDU9g&feature=related)

onwijs vet filmpje zeg !!

zoon van Piet
21 februari 2008, 17:33
onwijs vet filmpje zeg !!

een gitarist zonder enige opsmuk.. maar magische muziek!

Die man was echt een klasse apart. en het flmpje linkt door naar nog meer moois van hem..
Jammergenoeg ook naar minder werk uit zijn latere jaren.. (waaronder hoe hij met zn vrouw en al zuipend een gitaar test..)
vergelijk dat vette filmpje maar met dit (http://www.youtube.com/watch?v=On5372UztI0&feature=related): hetzelfde nummer, dezelfde gast..maar toch..
Drank maakt meer kapot dan je lief is!

heinz3110
21 februari 2008, 19:01
een gitarist zonder enige opsmuk.. maar magische muziek!

Die man was echt een klasse apart.

Een dikke +1 !
The Messiah Comes Again is echt wel mijn favoriete nummer van die man .

Het enige gebruik van "de achterkant" doe ik als de drummer wat meer gitaargeluid wil. Dan zet ik 'm zo dat de achterkant wat meer naar 'm straalt. :)

Mr.Jay
21 februari 2008, 21:40
OP de 1e versie speelt ie tenminste wel een echte Tele :-)

JohnLord
21 februari 2008, 23:49
Toch ontzettend zonde dat zoveel topgitaristen zoals ook deze Roy Buchanan vaak errug vroeg doodgaan.........

vulvasonic
24 februari 2008, 15:57
Toch ontzettend zonde dat zoveel topgitaristen zoals ook deze Roy Buchanan vaak errug vroeg doodgaan.........

Had Buchanan niet zelf een eind aan z'n leven gemaakt?

zoon van Piet
24 februari 2008, 16:42
Officieel wel... hij is onder verdachte omstandigheden in een politiecel overleden. Hij zou zichzelf opgehangen hebben aan een tralie van het doorgeefluikje, een halve meter boven de vloer.. Er is nadien nog een onderzoek geweest om de waarheid te achterhalen..
In ieder geval een waar einde van een bluesgitarist.

Saf
25 februari 2008, 18:31
Volgens mij zetten ze met name in de 60 en begin 70 de versterker vaken andersom op het podium en dan zeker bij basgitaren. Omdat de bas vaak pas na ee nmeter of drie echt goed te horen is. Je overbrugt dus al de afstand van ampp naar muur weer naar jouw. Tenministe zo werd het mij ooit eens uitgelegd door zo'n notoire ouwe rocker.

Zal wel een kern van waarheid inzitten want op kleinere pdia hoor ik mijn fender bassman ook vaak niet terwijl ze achter in de tent/zaal de bas goed kunnen horen. I kden kalleen dat onze drummer gek word als ik mijn amp omdraai.