PDA

View Full Version : Selmer?



GibsonDC
19 februari 2008, 22:46
Ik heb vandaag 'ergens' op een hele mooie Selmer gespeeld. Hij klonk echt super lekker, een van de betere amps die ik heb bespeeld. Ik had er eerlijk gezegt nog nooit van gehoord (ik houd me dan ook meer bezig met de gitaar zelf). Maar ik heb eigenlijk nog een paar vragen. Ik hoop dat jullie mij daarmee verder kunnen helpen; zijn de buizen die in de amp zitten duur/zeldzaam? Op hoeveel schatten jullie de waarde van deze versterker?
Ik kon ook heel erg moeilijk informatie over de versterker vinden. Er was maar een foto van de versterker op internet te vinden. En dat was op marktplaats (ik ken deze man echt niet). Hier is de link:
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/136957627-te-koop-selmer-treble-bass-bassrig-1967-uniek.html?return=eJwtilEOgjAQBe9CUj6hLaJxCTF4kwZq aCh0012i0Xh31%2BjfzLznwMArgO4IzKGFgrzL49zNzAh1vST0 W7W6vDBG55iqLda%2FS4UzXh6xN%2BVEPSfVDEY118gCz4CCdJ voX%2FFbtcAqw7Dtq89hFF3uouSjuLKt1eZ8PElOFKTbEnHvdd G9PyaPM14%3D&df=1&fta=eNo1jl1uhDAMhO9iqfucBArLWFyhV0DRJt1GDRCRsEuLuH tN1b5Y%2FpmZzxZX7FkKrUscHjZm4oxOg7bY64vLfZmhORZ8h8 T53WWZUoHiMWFaR7%2BEG8cNWrVKXzl%2BoepMXTf8%2BUT2Ue 4vRumuaXnOAeaS0tqrE1GDkr174iCBGRUoOGFbaOxB4uUJkK6a 7rVtTEt8CFhEZU7W5SH66V4%2BTvOp1Ap0W5dlCJPz2%2F9W%2 FKPdhpMiwe4XY0D2Sfz21z5OoMJ%2BHD8aYlBw&fta_ind=1&fs=1
De eigenaar van de versterker zei ook dat hij uit 1964 kwam kan dit kloppen?

zoon van Piet
20 februari 2008, 11:25
Selmer is verloren gegaan in de mist der tijd, maar was ooit een merk dat aardig aan de weg timmerde. Ik heb ooit een Treble & Bass bespeeld, die uitstekend klonk. Antwoord op je vragen heb ik niet, maar misschien vind je ze hier. (http://www.vintagehofner.co.uk/gallery/gallery3/selm.html)

taylor
20 februari 2008, 12:22
selmer is een oud engels merk dat al voor marshall bestond geloof ik ..ze zijn wel gewild onder de liefhebbers echt veel vintage waarde hebben ze niet...

er bestonden klasse A amps van.. en die treble en bass combo was een 2 x EL34 amp verder weet ik er ook niet veel van.

heb ooit over een oude 2 x 12" box van selmer(met een oude marshall amp) gespeeld dat is 1 van de best klinkende speakerkasten die ik heb gehoord.

llahsraM
20 februari 2008, 12:40
die versterkers lijken wel veel op deze uit de clip

http://www.youtube.com/watch?v=2B2clFsLA3w

Niet die marshalls natuurlijk

zoon van Piet
20 februari 2008, 13:03
Nee, das WEM -bekend van de Copycat en de allereerste PA-systemen. Al maakten ze ook redelijke gitaaramps. Selmer is idd ouder dan Marshall. Op die link vind je ook de tubecharts (http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/facts/valves.html), de meeste amps gebruiken heel normale buizen.. al zit er af en toe een raar kristalleke tussen.

GibsonDC
20 februari 2008, 18:11
Bedankt, ik denk dat ik hem niet ga kopen en op zoek ga naar een koch twintone II. Ik kan de selmer versterke kopen voor 1500.

elerik
21 februari 2008, 18:27
Marktplaats link werkt niet meer, wat voor selmer was het?

Mocht je nog interesse hebben in een selmer kan ze beter kopen bij Ampheaven (http://www.ampheaven.com/selmer.htm)
Stuk goedkoper dan 1500.

Nobler
21 februari 2008, 18:29
Wat ik begrepen heb is dat in het begin van het pop-tijdperk in Engeland Vox 'de' versterker was die aan de weg timmerde door bekende en veelbelovende nieuwe bands gratis versterkers te geven, waardoor iedere beginnende gitarist net zo'n versterker wilde. Alleen waren ze ook toen al vrij duur, dus konden veel beginnende of armlastige muzikanten ze niet veroorloven. Wie niet op Vox speelde, speelde in die tijd op Selmer. Ik heb op verschillende plekken dat Selmer, hoewel aanzienlijk goedkoper, in die tijd echt niet onderdeed voor Vox, in ieder geval wat geluid betreft, maar Selmer had alleen de naam niet mee, en het bedrijf had de middelen niet om gratis versterkers weg te geven aan gezichtsbepaldende bands.

Rinze
21 februari 2008, 18:44
Vorig jaar stond er een 50 watter op MP voor een euro of 500, ik weet dat er ook een 100 watter is. Het zijn inderdaad goeie versterkers met vrij gangbare buizen dacht ik, weet alleen niet wat voor gelijkrichterbuis erin zit.


1500 lijkt me een beetje overdreven...

zoon van Piet
21 februari 2008, 18:58
Wat ik begrepen heb is dat in het begin van het pop-tijdperk in Engeland Vox 'de' versterker was die aan de weg timmerde door bekende en veelbelovende nieuwe bands gratis versterkers te geven, waardoor iedere beginnende gitarist net zo'n versterker wilde. Alleen waren ze ook toen al vrij duur, dus konden veel beginnende of armlastige muzikanten ze niet veroorloven. Wie niet op Vox speelde, speelde in die tijd op Selmer. Ik heb op verschillende plekken dat Selmer, hoewel aanzienlijk goedkoper, in die tijd echt niet onderdeed voor Vox, in ieder geval wat geluid betreft, maar Selmer had alleen de naam niet mee, en het bedrijf had de middelen niet om gratis versterkers weg te geven aan gezichtsbepaldende bands.

Dat verhaal past volgens mij beter bij WEM.. Maar misschien was het ook op Selmer van toepassing. weetikveel, ikwas er niet bij. Of liever, ik was er wel, maar had het te druk met in mn luier schijten om me er druk over te maken...

1500 is veeel te veel, daar koop je potdommme AC30 of plexi's voor..

GibsonDC
21 februari 2008, 19:47
Hardstikke bedankt! Ik vond het ook nogal veel geld. Ook bedankt voor link!

E-J
22 februari 2008, 15:33
Selmers... ik ken alleen dat Syd Barrett (Pink Floyd) ze gebruikte i.c.m. Fuzz, Delay en Telecasters en Danelectro's... voor de rest zijn ze bij mij onbekend :)

Chris Winsemius
22 februari 2008, 15:41
Beatles (rond Sgt. Pepper's), Who dacht ik ook.

fideelski
22 februari 2008, 19:52
Bijna alle gitaarpartijen van de eerste cd van Franz Ferdinand is opgenomen op een Selmer... Hele schone bakken...

wietse
23 februari 2008, 17:33
en voor wat meer info over selmer moet je hier zijn

http://www.vintagehofner.co.uk/gallery/gallery3/selm.html

zoon van Piet
23 februari 2008, 23:56
Daar waren we al, Wietse ;)

Pepe
24 februari 2008, 00:31
Inderdaad, Syd is de enige van roem die ik ken die daar op speelde.
Je kwam ze nog wel eens tegen in de seventies hier in Nederland zoals je Wem tegenkwam. Wem klampte nog even aan met hun H+H's maar Selmer heeft, zoals meer engels merken, die stap nooit genomen bij mijn weten.

Ze klonken warm en rond staat me bij, niet echt geschikt voor deep purple hardrock maar meer voor cleane shadows alike.
Een wonder trouwens dat Vox weer terug is gekomen. Ik maak me sterk dat dat vooral komt door de Shadows/Beatles link en de Matchless DC30.

zoon van Piet
24 februari 2008, 14:32
een hele volksstam mindere goden uit Engeland gebruikte Selmer. niet alleen voor gitaar, Gary Brooker had er een voor zijn keyboards, zag ik laatst op een oud fimpje.
Selmer was naast versterkerboer ook importeur van o.m Höfner en volgens mij ook distributeur of muziekhandel..

vulvasonic
24 februari 2008, 17:01
Inderdaad, Syd is de enige van roem die ik ken die daar op speelde.


Ik heb foto's van Lemmy Kilmister (Motörhead) waar hij met ronde Selmers te zien is. Heel apart. Het waren foto's van zijn tijd in Hawkwind.

Toaster
24 februari 2008, 17:53
Het werk is al eens voor u allen gedaan:

http://www.vintagehofner.co.uk/hofnerfs/star.html


Ik heb zelf ooit een treble n bass gehad met een MEGA groot 4x12 cabinet.

Als je het over Mojo hebt moet je Selmer nemen. Echt mooie bakkies. Maar het ziet er ongelofelijk gedateerd uit.

jacky
24 februari 2008, 18:31
Heb recent voor een vriend een treble and bass 50 gefixed uit de crocodille serie en ik vind het helemaal niet gedateerd, het ziet er super mooi uit.
En als klap op de vuurpijl het klinkt ook nog eens super

Toaster
24 februari 2008, 21:44
nah die van mij had zeker geen krokodillen leer.

het was een mk2 met lookalike vox caster.

het zag er ontzettend oud en iel uit. Echt niet betrouwbaar of solide. Maar de klank was fenomenaal.

jacky
24 februari 2008, 23:07
toch een amp uit halverwege zestiger jaren en hij deed t nog......zegt toch wel iets

Je hebt aan de gemiddelde Selmer een top amp of anders een veel beter start punt dan die hier vaak bejubelde london city amps ed

Maar goed zoveel gitaristen zoveel smaken

Toaster
24 februari 2008, 23:33
ja dat klopt. het zijn zeker little gem's.

baal er nog steeds van dat ik die versterker heb ingeruild

elerik
25 februari 2008, 21:13
T&b zijn wel erg lekkere bakjes maar een zodiac of zenith wint het toch echt in mijn mening.

T&b hadden wel het grote voordeel tot je ze zo in je rug zak kon meenemen.

Chris Winsemius
25 februari 2008, 21:32
Ff half off-topic:

Ik heb hier 'n setje trafo's uit 'n oude Selmer PA versterker liggen (100 Watt), qua constructie lijkt de OT wat op Partridge (Hiwatt/Soundcity/vroege Oranges) maar 't is vermoedelijk v/e ander merk. De stack is groter dan 'n andere OT in een 100 Watt Selmer voor gitaar.

Op de OT staat dit:
T 198
D.E.

Drake of Dagnall misschien?
4, 8, 16 ohm en 'n 100 V tap secundair.

(edit:) Welk merk trafo's gebruikte Selmer?

bvD!

vulvasonic
26 februari 2008, 01:17
Ff half off-topic:

Ik heb hier 'n setje trafo's uit 'n oude Selmer PA versterker liggen (100 Watt), qua constructie lijkt de OT wat op Partridge (Hiwatt/Soundcity/vroege Oranges) maar 't is vermoedelijk v/e ander merk. De stack is groter dan 'n andere OT in een 100 Watt Selmer voor gitaar.

Op de OT staat dit:
T 198
D.E.

Drake of Dagnall misschien?
4, 8, 16 ohm en 'n 100 V tap secundair.

bvD!

Uuuh Chris?
Wat is nu eigenlijk precies je vraag? :nervous:

Chris Winsemius
26 februari 2008, 01:39
Uuuh Chris?
Wat is nu eigenlijk precies je vraag? :nervous:

Oops, te veel soldeerdampen...

WELK MERK TRAFO'S DAT ZIJN?

:)

(zal ff editten)

Chris Winsemius
28 februari 2008, 02:27
't Blijken Dagnalls te zijn.

GibsonDC
3 maart 2008, 18:50
Ik heb net een ruilvoorstel gekregen van iemand die wil mijn Gibson DC ruilen tegen een Peavey Vintage 2x12 uit ergens uit de 70's . Hij ziet er echt nog heel erg goed uit. Amper gebruikt. Ik ken natuurlijk wel de classic series van Peavey maar van de Vintage series heb ik nog nooit gehoord. Is ook heel erg weinig over te vinden. Alleen dit filmpje http://nl.youtube.com/watch?v=qqU-tsqOMVU waar iemand met ze blues harp over een peavey vintage 4x10 speelt. Volgens mij is het geluid te vergelijken met een fender bassman? Als er mensen zijn die meer van deze versterkers weten hoor ik het graag en of dit ook wel een eerlijke ruil is (ik denk zelf eerlijk gezegt dat mijn gitaar meer waard is, maarja dat zal wel te regelen zijn) !

Edit: Weer wat meer info gevonden http://losangeles.craigslist.org/sfv/msg/593599844.html

(ik heb maar geen extra thread geopent, omdat dit maar een kleine vraag is:) )

Pepe
3 maart 2008, 21:46
Ik ken ze alleen van naam, in Nederland zal je ze niet tegenkomen. Peavy lanceerde een tweed serie begin zeventig, bassman lookalikes, en is volgens mij daarmee de eerste r.i. manufaturer in een tijd dat de japanners alleen nog current modellen copieerden.
Er was nog totaal geen besef van vintage. Een '63 strat was gewoon een tien jaar oude stratocaster. Peavy zocht zijn plek in de markt, na deze serie zouden ze zich gaan toeleggen op transistor, een paar jaar later zouden ze de "classic" serie introduceren die geheel buizen was, een markt die in de states gedomineerd werd door Fender maar Peavy wilde een alround lijn. Nog steeds proberen ze een voet tussen de high end deur te krijgen en dat blijft lastig als je ook low budgets produceert.

GibsonDC
4 maart 2008, 17:20
Bedankt Pepe! ik ben er nog niet overuit wat ik precies ga doen. Het blijft natuurlijk een Peavey.