PDA

View Full Version : Epiphone vj als top



A_monkey
19 februari 2008, 20:27
Zoals de titel zegt, Kan je de Epiphone Valve Junior ook als top gebruiken (niet de top maar de combo natuurlijk)? Dus dan zou die dus eigenlijk harder kunnen toch want dan gebruikt hij ook de interne speaker?
Sorry voor de domme vragen

Yannicks
19 februari 2008, 22:03
Zoals de titel zegt, Kan je de Epiphone Valve Junior ook als top gebruiken (niet de top maar de combo natuurlijk)? Dus dan zou die dus eigenlijk harder kunnen toch want dan gebruikt hij ook de interne speaker?
Sorry voor de domme vragen
Volgens mij zit er geen speaker out op. En of je nou 5 watt over 1,2 of 2000 speakers knalt, het gaat altijd even hard. Met meer speakers heb je alleen grotere geluidsspreiding. :)

oh, en vragen zijn nooit dom.

Puerco
19 februari 2008, 22:24
Er zit 1 speaker uitgang op met een stekker die naar de ingebouwde speaker gaat. Als ik me niet vergis is het een 4 Ohm uitgang en daar kun je dus in plaats van de ingebouwde speaker een 4 Ohm cabinet aanhangen maar dus niet beide.
Als je handig bent kun je er een impedantie switch inbouwen, dan kan het wel. Deze en vele andere mods vind je op talloze sites op het net (tip: Google (http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=epiphone+valve+junior+mod) )

Chris Winsemius
19 februari 2008, 22:50
Antwoord #2: niet juist, meer speakers meer luchtverplaatsing dus meer volume
Antwoord #3: dan moeten er wel meerdere taps op de uitgangstrafo zitten en bij de VJ in combo-uitvoering is dat volgens mij niet zo (alléén 4 ohm tap); andere uitgangstrafo is dan nodig.

@TS: gewoon 'n losse 4 (eventueel) 8 ohms kast IPV. de ingebouwde speaker aansluiten

Yannicks
20 februari 2008, 07:58
Antwoord #2: niet juist, meer speakers meer luchtverplaatsing dus meer volume
Antwoord #3: dan moeten er wel meerdere taps op de uitgangstrafo zitten en bij de VJ in combo-uitvoering is dat volgens mij niet zo (alléén 4 ohm tap); andere uitgangstrafo is dan nodig.

@TS: gewoon 'n losse 4 (eventueel) 8 ohms kast IPV. de ingebouwde speaker aansluiten

Mijn ervaring is toch echt dat het niet uitmaakt hoeveel speakers je gebruikt (miss wel met een db-meter). Meer speakers lijkt harder omdat je geluidsspreiding dusdanig groot is dat ie beter en voller klinkt.

Kim Wilson
20 februari 2008, 08:00
Mijn ervaring is toch echt dat het niet uitmaakt hoeveel speakers je gebruikt (miss wel met een db-meter). Meer speakers lijkt harder omdat je geluidsspreiding dusdanig groot is dat ie beter en voller klinkt.
Ga er toch maar vanuit dat een 2x12 luider gaat/klinkt dan de 10" speaker die in de combo zit. :)

BasHermus
20 februari 2008, 09:28
2 speakers ipv van 1 komt neer op een volume toename van 3dB (dat geldt voor iedere verdubbeling, dus 4 ipv 1 levert 6dB extra op).
3dB is een net hoorbaar volume verschil.

Maar als je er vanuit gaat dat de efficiëntie van die 8" speaker in de VJ rond de 95dB zal liggen, tegen de 100dB van bijvoorbeeld een V30 12" speaker. Zou het aansluiten van een 2x12 cabinet een toename van zo'n 8 dB kunnen opleveren.
Dat is wel degelijk duidelijk meer volume.

Je zult dan wel wat moeten solderen in het cabinet, omdat de meeste 2x12 intern in serie staan ipv van paralel.
Ook moet je er op letten dat er geschikte speakers in zitten. Een speaker die gemaakt is om 100 Watt voor zijn kiezen te krijgen, klinkt meestal niet zo goed als hij er maar 5 krijgt.

En als het je echt om volume gaat, kun je ook beter geen Greenbacks nemen (klinken wel fantastisch), omdat die maar een efficiëntie van 97dB hebben.

M Kactus
20 februari 2008, 10:06
Er zit 1 speaker uitgang op met een stekker die naar de ingebouwde speaker gaat. Als ik me niet vergis is het een 4 Ohm uitgang.

Op de nieuwe versie zitten drie uitgangen: 4, 8 en 16ohm. Aan die laatste hangt de speaker standaard bij die versie.

Puerco
20 februari 2008, 15:49
Antwoord #3: dan moeten er wel meerdere taps op de uitgangstrafo zitten en bij de VJ in combo-uitvoering is dat volgens mij niet zo (alléén 4 ohm tap); andere uitgangstrafo is dan nodig.
Ik had begrepen dat die er wel opzat maar alleen niet aangesloten was. Ik heb het in ieder geval van HIER (http://duhvoodooman.com/VJr/VJr_mods.htm) en HIER (http://www.euthymia.org/DIY/VJmods.html) :

Switchable Output Impedance - Here's a useful mod that's very easy to do. The output transformer of the Valve Junior has an 8 ohm "drop" that isn't wired in on the original version of the combo amp. Here's how to make use of it:

Get a small 2-position SPDT toggle switch and mount it on the rear of the VJr chassis, next to the speaker output jack. Then fish out the 8-ohm output wire from the tied back wire bundle of the OT (it's the red one) and solder it to one of the two outside lugs of the toggle switch. Disconnect the 4 ohm output (the brown OT wire) from the output jack and solder it to the other outside lug of the toggle. Then run a wire from the switch's middle lug to where the 4 ohm wire was previously connected on the output jack. Voila! You can now switch the output impedance between 4 and 8 ohms, and use the Valve Junior with an 8 ohm speaker cabinet. Very handy when you want a bigger sound than the onboard 8" speaker can deliver!


Op de nieuwe versie zitten drie uitgangen: 4, 8 en 16ohm. Aan die laatste hangt de speaker standaard bij die versie.
Dat is helemaal perfect, scheelt je werk en je kan gewoon je garantie houden :)