PDA

View Full Version : Wie kent de Stramp versterkers?



Han S
19 februari 2008, 20:18
http://www.paulfenton.com/img/weststramp.jpg

Vele jaren geleden kocht ik zo'n ding van iemand in brabant voor een paar honderd gulden. Ik ging voor een Leslie 147 naar die man en die kocht ik ook van hem, maar er bleek onder de trap zo'n amp te staan waar ik nog nooit van had gehoord, maar ik nam hem wel mee. Is een versterker van begin jaren 70 van het merk dat Rory ook gebruikte en wordt vergeleken met de plexi.

Wat direct opviel was het enorme volume, ze gaan echt onwijs hard, heeft vier EL34's dus moet zo'n 100 watt trekken, maar hij gaat veel harder dan een 100 watt Marshall of London City.

De versterker heeft twee ingangen met aparte volumeregeling waarbij de een een helder geluid geeft met veel bite en de ander een donker geluid met veel laag. Als je een kort jack/jack snoertje in beide ingangen plugt (zijn beiden dubbel) dan kun je met de ene knop je laag regelen en met de ander de rest van je geluid.

Wat ik dan wel deed was een Valvestate 8100 gebruiken waarbij ik er bij de line out uit ging en dan in die Stramp. Dat geeft een geluid als een eskader jachtvliegtuigen en ineens hoor je dat bij de VS 8100 de eindversterker kut is, maar de voorversterker is niks mis mee.

Maar die Stramp was wel heel erg onstabiel en regelmatig ging hij in de stress, waarbij de roosters van een of twee buizen roodgloeiend werden en de keramische weerstanden tussen de eindbuizen opgloeiden, begeleid met vreemde geluiden.

Ik bracht hem naar de reparateur, maar dat hielp niet echt. Tot ik vorig jaar een 60's band binnen had waarvan de geluidsman een die hard buizenfreak is en Vox amps repareert en update. Kees heet hij en ik vroeg aan Kees of hij mijn Stramp wilde nakijken en dat wilde Kees wel.

Een week of drie later kwam hij weer terug en Kees had er vier nieuwe EL34's in gezet, er het een en ander aan veranderd kwa voeding en hem goed afgeregeld. Hij klonk als vanouds, de brom was er uit en ik heb hem opgeknapt met een nieuw jasje en een voorkant van Lexan zodat je de vuurflesjes in volle glorie kunt zien.

De laatste ontdekking die ik deed was het volgende, ik heb een Trace Elliot AH250 met 1*18", 2*12", 1*15"en 4*10" baskasten. Die TE klinkt typisch als een transistoramp, loeihard, maar kil en clean, beetje dozerig ook. Daarnaast heb ik een Hartke 140 watt bascombo met een 15" JBL speaker er in. Die klinkt totaal anders, erg goed met een contrabas met element.

Dan heb ik nog een London City 100 watt amp die het best goed doet met een bas, maar toch vrij snel in de distortion gaat.

Tot ik toevallig de Stramp eens aansloot op de 18" kast met Electro Voice speaker. Een openbaring, veel minder kan ik er niet van maken. Een mooi warm maar toch helder basgeluid en hij gaat veel harder dan de London City en blijft ook lang clean. Voor mij een bijna ideaal basgeluid met veel body en toch veel definitie.

En dan moet je bedenken dat ik dat ding al een jaar of 12 heb, als je er een tegenkomt denk dan hier aan: Stramp.

http://www.paulfenton.com/gear.htm

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar%20Amp/product/Stramp/2100a%20Head/10/1

link met lang url (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.paulfenton.com/img/weststramp.jpg&imgrefurl=http://www.asylumnation.com/asylum/_r/showthread/threadid_41704/index.html&h=203&w=300&sz=17&hl=nl&start=28&tbnid=cPhWFD7rmZCAlM:&tbnh=78&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3DStramp%2Bguitar%2Bamps%26start%3D20%2 6gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26sa%3DN)

bass blom
19 februari 2008, 20:27
goh, zag je er zo uit 12 jaar geleden? wat gaat die tijd toch hard he? :D

Han S
19 februari 2008, 20:30
Zo zie ik er nog steeds uit Bass en het geheim daar achter blijft een geheim.

Chris Winsemius
19 februari 2008, 20:47
Qua sound, volume (hoge voedingsspanning, joekel v/e OT), detail, "vetheid" te gekke amps MAAR

- voeding niet echt jofel voor moderne EL34s
- printplaatconstructie niet echt slecht maar ook niet super

Leslie West (Mountain) heeft ze, dacht ik, ook gebruikt.

Qua "plexi": meer '66 dan '68 :)

Saf
19 februari 2008, 23:35
Is toch duits of vergis ik me nu heel sterk. Ik dacht dat het een duitse "london city" was, zeg maar.

Ik heb overig thuis ook een london city dea130 staan die ik vaker gebruik met bas maar die blijft net zo lang clean als mijn bassman135 en mijn sound city. Ligt bij mij heel erg aan welke bas ik gebruik of meer welk element er i ndie bas zit. Zo had ik een musicmaster bas met een telecaster bas humbucker. Veel mensen vinden het een geweldig element geen een van mij nbuizenbakken blijft clean met dit element. Gaat dus snel uit die musicmaster en gewoon een single coil erin.

Han S
20 februari 2008, 00:01
De Stramp is gemaakt door Peter Struven, Str(uven)amp dus. De man is een paar jaar terug overleden.



It's a 2 channel 4 input. Channel 1 is the bright channel, Channel 2 is the normal channel. Shared tone controls, and 2 volume knobs. No Master Volume and that crap, just crank for the best sound you can get. But that brings it's biggest problem. This baby is so terribly loud!

Chris Winsemius
20 februari 2008, 00:51
Idd. Peter Struven. Er zijn ook nog andere modellen geweest maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Duitse LC :) ...
LCs kunnen leuk zijn maar dit is echt 'n aantal klasses beter.

Saf
20 februari 2008, 07:25
oke sorry, dat is wat men ooit eens tegen me zei, toen ik er eentje aangeboden kreeg als inruil op een basgitaar. Ik zat toen nog niet zovee lop dit forum, had ik het dan toe ntoch maar hier gevraagd.

guitaraddict
22 februari 2008, 10:23
Hier nog een ander type Stramp , Alnico speakers zo te zien en een trafo maar waarvoor ??
Toch niet de uitgangstrafo ??

http://i113.photobucket.com/albums/n233/alfafalfa/powerbaby2.jpg


Alf

Rutger
22 februari 2008, 10:39
Dan heb ik nog een London City 100 watt amp die het best goed doet met een bas, maar toch vrij snel in de distortion gaat.

Grappig, een bevriende bassist gebruikt ook een London City als bas-amp.
Vindt ie mooier dan z'n handgebouwde Hevos amp :satisfie:

Kaboemba
22 februari 2008, 12:19
Ik heb de zoektoch naar informatie over mijn duitse mesa klonen opgegeven.
Heb veel geprobeerd, was er op een gegevens ogenblik achter dat enkele ex-medewerkes van dat bedrijf bij een bepaald bedrijf werkten, gemaild maar nooit meer iets gehoord.
Duits blad (gitaare und basse) aangescheven, ook nooit meer iets gehoord. Ik dacht dat duitsers altijd zo correct waren.

Squier4ever
24 februari 2008, 14:22
Grappig, een bevriende bassist gebruikt ook een London City als bas-amp.
Vindt ie mooier dan z'n handgebouwde Hevos amp :satisfie:

Hevos schijnt ook geweldig te zijn, vooral voor contrabassen enz.

Han S
27 februari 2008, 10:38
Ik heb zo'n 140 watt Hartke combo waarin ik de originele 15" aluminium speaker heb vervangen door een JBL (omdat dat aluminium scheurde) en daar zijn de contra bassisten strontgek mee, klinkt heerlijk.

bass blom
27 februari 2008, 11:02
ja die 15 inch JBL's, hmm weemoed en verlangen naar de dual showman die ik had met een kast met 2 van die jongens :p

Joey Handsome
27 februari 2008, 11:35
Staat er eentje te koop bij de String in A'dam. Nieuw uit de verpakking, nooit gebruikt zegt men. 950,- Jammer, als ik het geld had... Klinkt wel te mooi voor woorden...

bass blom
27 februari 2008, 11:37
Staat er eentje te koop bij de String in A'dam. Nieuw uit de verpakking, nooit gebruikt zegt men. 950,- Jammer, als ik het geld had... Klinkt wel te mooi voor woorden...

ja die zag ik ook al :p

Han S
9 maart 2008, 22:56
Ik vrees dat mijn Stramp de voornaamste basversterker is geworden, man, wat klinkt dat heerlijk vol en rond. En dan moet je bedenken dat ik hem wel al zo'n 12 a 13 jaar heb en nooit kon gebruiken omdat hij instabiel was, tot vorig jaar een amateur buizenguru hem wel goed kreeg terwijl het een vakman niet lukte.

Ik ben er blij mee.

Dylanvgrinsven
8 mei 2013, 17:01
Heee dylan hier,

Ik heb laatst 2 stramp boxen uit de 70s gerolen tegen een oude gitaar zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen en evt
Wat deze waard zijn?

Ik zal even kijken ofdat het lukt met foto's van de boxen!

Mvg dylan

Dylanvgrinsven
8 mei 2013, 17:20
Hier een link met wat foto's

http://stereosets.ruilen.nl/64105-zeldzame-stramp-boxen.html

Gr dylan

Gearjunkie
8 mei 2013, 20:21
Leuk dat je die kasten geruild hebt...
Waard wat de gek ervoor geeft??