PDA

View Full Version : Fender houtsoorten



gerritje tralalalala
19 februari 2008, 17:06
goejemiddag gitaarhelden,

ik heb ff een klein vraagje.
Op de fender site staat bij de classic series 60s strat dat je voor de kleur 3 - color sunburst 50 Eu Extra betalen moet omdat ze ander hout zouden gebruiken.

Nou staat bij de specs dat ze allemaal alder hout voor de body hebben,
hoe zit dat??

Nobler
19 februari 2008, 17:08
Ik denk dat, omdat door de sunburst de houtnerf zichtbaar is, dat ze extra geld willen hebben voor het uitzoeken van een MOOI stukje Alder, terwijl dat voor een strat in een dekkende uni kleur niet zo nodig is als voor een sunburst.

gerritje tralalalala
19 februari 2008, 17:11
Ok, begrepen :rockon:

Mr.Fingers
19 februari 2008, 17:23
Wat nobler zegt...

Ook als je een body hebt uit meerdere stukken hout, gaan ze voor sunburst ervoor zorgen dat de naden zo goed mogelijk weg vallen, of gebruiken ze 1 groot (en dus duurder) stuk hout ipv 2 of 3 kleintjes... bij een dekkende lak plakken ze gewoon wat planken bij een...

iWishmaster
19 februari 2008, 17:33
Sommige mensen zeg ook dat doorzichtig gelakte gitaren om die reden beter klinken. Maar ik weet niet of het mooi uitzien en goed klinken van hout op die manier aan elkaar gerelateerd is ...

vulvasonic
19 februari 2008, 23:12
.......of gebruiken ze 1 groot (en dus duurder) stuk hout ipv 2 of 3 kleintjes... bij een dekkende lak plakken ze gewoon wat planken bij een...

Bijna. Je zult zelden of nooit een body uit 1 deel tegenkomen. Dat is ook nooit zo geweest. De meeste strats hebben een body, bestaande uit 3 delen. Heel soms twee, voor de echte mazzelaar. De dekkende bodies kunnen soms uit wel 8 delen (!) bestaan. Ik heb ergens vernomen dat ze het zo bond niet meer maken, maar een body uit 1 stuk zul je hooguit tegenkomen als custom order bij de custom shop van Fender.

Er zijn jaren geweest dat sunburst varianten een essen body kregen, daar waar de solid coloured broertjes van deze gitaren waren voorzien van een elzen body. Tegenwoordig heb je daar volgens mij alleen verschil in als het ook in de naam vermeld staat.

In jouw geval gaat het waarschijnlijk inderdaad alleen om een fraaier stukje hout, waarvan de nerven iets meer uitwapperen. Elzen kan nogal saai ogen.

Saf
19 februari 2008, 23:24
dat is wel de reden waarom je als je een el cheapo gitaar koopt als donor gitaar je altijd een sunburst of een naturel moet kopen daar gebruiken zelf de b-merken of zeg maar gerust d-merken de mooiste bodies voor.

jimihattricks
20 februari 2008, 09:36
wat fender ook weleens doet (op de mexicaanse standard-modellen iig) is gewoon een body uit drie of meer delen bouwen, en dan op voor- en achterkant een alder-fineertje plakken..
de zwarte laag van de sunburst laten ze dan in de tummy-cut lopen, zodat het niet opvalt:
http://www.elderly.com/images/fmic/30N/FSST-BSB-MPL_body-back.jpg
btje raar om daar 50 euro extra voor te betalen

bij de wat duurdere modellen (dus ook op die 60's series denk ik), zoeken ze wel een mooi stukje hout uit, en spuiten ze de sunburst zoals 'ie hoort (kijk hier bv naar de classic player 60's strat):
http://www.davesguitar.com/product/76542.jpg

overigens zou ik bovenstaande gitaar ook even testen, als je toch de 60's series strat probeert

artnaz
20 februari 2008, 10:33
Maar of de gitaar uit meerdere stukken, of uit één stuk is gemaakt, maakt (praktisch) niks uit voor de sound, toch?

jimihattricks
20 februari 2008, 11:41
Maar of de gitaar uit meerdere stukken, of uit één stuk is gemaakt, maakt (praktisch) niks uit voor de sound, toch?

hoeft niet, kan wel :satisfie:

overigens zul je zelden een gitaarbody uit 1 stuk vinden, praktisch elke gitaar bestaat uit twee stukken die tegen elkaar zijn gelijmd..

artnaz
20 februari 2008, 13:54
hoeft niet, kan wel :satisfie:

overigens zul je zelden een gitaarbody uit 1 stuk vinden, praktisch elke gitaar bestaat uit twee stukken die tegen elkaar zijn gelijmd..Bij Warmoth bijv. kun je voor €40 extra een body uit één stuk kiezen.

Maargoed, volgens mij maakt het vrij weinig uit. Tuurlijk is het ideaal als je het uit één stuk hebt, maar sounds-gewijs maakt dat niks uit. Je zegt zelf dat bijna alle gitaren uit meerdere stukken zijn, en het lijkt me niet dat de bestklinkende gitaren heel toevallig uit één stuk zijn gemaakt...

jimihattricks
20 februari 2008, 15:24
een tweedelige body wordt verondersteld meer rigide te zijn, omdat het spiegelen van de nerf extra stabiliteit bewerkstelligt.. maar ik weet er ook het fijne niet van

gerritje tralalalala
21 februari 2008, 17:42
dit is iig een verduidelijking.
thnx guys 8-)

Mr.Fingers
21 februari 2008, 17:51
Ook nog...

Een effen kleur is relatief makkelijk te spuiten, voor een sunburst is toch een redelijk geschoold persoon nodig die er een mooie kan neerzetten --> manuren --> geld