PDA

View Full Version : D dim?



piet elektron
19 februari 2008, 16:02
Hallohallo,

In bepaald thema ga ik vanuit dm7 ( X5356X ) naar dit accoord: X5346X .

Volgens GP5 noemt dit accoord Bm/5-/D. Sowieso een eigenaardige naam voor een accoord, maar goed daar heb ik in andere posts al over gezeurd...

Volgens het, wellicht betrouwbaardere, http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php , is het een B dim.

Het is natuurlijk een G7 zonder root, dat zie je meteen. Maar omdat ik hem vanuit dm7 benader, vraag ik me af hoe je deze nou precies noemt. Het is dan een dmin, maar met een verhoogd zesje. Of een verlaagde kleine zeven natuurlijk...

Of is het soms gewoon een D dim? Wordt niet doorgaands de 5 vermindert in een dim accoord? Zoals bij het halfverminderd B accoord gezien vanuit de C majeur-toonladder (7e trap)?

Kunt u mij nog volgen :confused:

MAW: Hoe noem je dit accoord?

Harald
19 februari 2008, 16:16
Wat doet de bas(gitaar) hierbij? En, geen G7 maar een 13 als ik me niet vergis, je speelt nl. ook een 6 op de b snaar. Speelt de basgitaar een G dan zou je het als een G13/D kunnen benoemen. Maar ik zou het op een chord chart dan op G13 houden. Speelt de basgitaar een D dan is het gewoon een D-6. Wat is de context verder? (andere akkoorden in het schema)

bassej
19 februari 2008, 16:28
B dim??? check deze site :dance:

piet elektron
19 februari 2008, 16:30
Neem me niet kwalijk :) maar een 13? ik zou dan zeggen 14, toch :???: als ik er op de B-snaar op de zesde fred een F pak?

Wat betreft de kontekst: hij gaat dus vanaf dm7 via dat accoord naar F.

Het betreft hier een interpretatie van "My Way" (Comme d'Habitude), gespeeld in C:
Thema:
4|4: C/Emin/G7/A7,
4|4: Dm7/ ???acc/ F/G7/ C

etc..

piet elektron
19 februari 2008, 16:30
B dim??? check deze site :dance:

welke site?

bassej
19 februari 2008, 16:38
haha sorry , k kom net uit school dan heb je dat soort dingen :satisfie:
http://www.gootar.com/guitar/ deze geloof ik post anders nog een keer zal ik hem ffe opnieuw opzoeken :hippie:

piet elektron
19 februari 2008, 17:29
haha sorry , k kom net uit school dan heb je dat soort dingen :satisfie:
http://www.gootar.com/guitar/ deze geloof ik post anders nog een keer zal ik hem ffe opnieuw opzoeken :hippie:

www.all-guitar-chords.com zegt bij dm6 bijvoorbeeld dit: x53435

Zou het dan toch gewoon een dm6 zijn?
Maar hoe zit het dan met die 6? Die is dan, gezien in de 'gewone' mineurtoonladder, verhoogd?

Overigens, als ik daar Ddim7 opzoek, geeft hij: x5646x, maar daar zit die specifieke kleine terts, de mineur dus, niet in.

LuukieRayVaughan
19 februari 2008, 17:45
5346 heeft een D (stamtoon) een F (terts) een B (de 6) en nog een F.
Nu zie je hier dat dus de kwint niet gespeeld wordt maar wel een 6. De 6 vervangt de kwint en blijft dus nog een drieklank.
Alleen omdat je geen aparte benaming hebt voor een akkoord (iig niet dat ik weet) waar de 5 vervangen wordt door de 6 heet dit akkoord gewoon een Dm6.

piet elektron
19 februari 2008, 18:09
5346 heeft een D (stamtoon) een F (terts) een B (de 6) en nog een F.
Nu zie je hier dat dus de kwint niet gespeeld wordt maar wel een 6. De 6 vervangt de kwint en blijft dus nog een drieklank.
Alleen omdat je geen aparte benaming hebt voor een akkoord (iig niet dat ik weet) waar de 5 vervangen wordt door de 6 heet dit akkoord gewoon een Dm6.

Op zich klopt dat denk ik wel wat je zegt, maar het verklaard nog niet de verhoogde zes, toch? Een Dm6 zou vlgs mij dan ook zo kunnen worden gespeeld: x5336x, dus dat is willekeurig...toch?

bassej
19 februari 2008, 18:29
d dim is dus dieene die je vraagt , volgens die site die ik je gaf, als je er dan een 6 bi doet D + 6 stapjes = Akruis , wat op de 6e fret van de hoge e word gespeeld. ik ben ook maar een beginner , speel een half jaartje.

LuukieRayVaughan
19 februari 2008, 18:39
Er is bij akkoorden geen verhoogde 6. Alle 6en zijn verhoogd dus spreek je niet van een verhoogde 6 maar van een 6. Als je een verlaagde 6 wil spelen dan schrijf je dat namelijk niet met een 6 maar met een #5. Dus dat akkoord wat je daar geschreven hebt is een Dm#5.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt! Groeten Luuk

piet elektron
19 februari 2008, 18:49
Er is bij akkoorden geen verhoogde 6. Alle 6en zijn verhoogd dus spreek je niet van een verhoogde 6 maar van een 6. Als je een verlaagde 6 wil spelen dan schrijf je dat namelijk niet met een 6 maar met een #5. Dus dat akkoord wat je daar geschreven hebt is een Dm#5.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt! Groeten Luuk

Als ik in D mineur de vijf verhoog kom ik uit op bes. De 'normale' D mineurtoonladder heeft als 6 een bes, correct me if I'm wrong. Het accoord waar het over gaat heeft een b. Dus, zou ik zeggen, is het:

1) een verhoogde 6
2) een 'verlaagde' klein septiem
3) (volgens LuukieRay's theorie) een ##5
of
4) een 6, maar dan uit mineur dorisch :confused: ?

Voidhead
19 februari 2008, 19:35
Als je een verlaagde 6 wil spelen dan schrijf je dat namelijk niet met een 6 maar met een #5. Dus dat akkoord wat je daar geschreven hebt is een Dm#5.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt! Groeten Luuk

Een verlaagde 6 is dus b6. Een #5 is een verhoogde 5 en is iets heel anders als een b6.

Het akkoord waar Piet om vraagt is Dm6 omdat je D in de bas ligt. Een 6 is van zichzelf al groot, je noteerd b6 als deze klein is (dus in D mineur is dat Bes). In dit geval is het een B en die komt inderdaad uit de dorische ladder.

piet elektron
19 februari 2008, 19:41
Kijk, we komen er wel :satisfie:

Is, volgens void's theorie, x5336 dan een Dm#5, uitgaande van de 'gewone' mineurstelling?

Voidhead
19 februari 2008, 19:48
Nee, uitgaande van de 'gewone' mineur, ik neem aan dat je hiermee op aeolisch doelt, is dat dan eerder Dm(b6), wat eigenlijk zelden voorkomt. De mineur ladder heeft geen #5, want er zit al een normale 5 in.

-=JEROEN=-
19 februari 2008, 23:25
Bij een 6 akkoord ga je altijd uit van de grote sext, heb ik begrepen. Ik weet ook niet waarom en vind dit uiterst onlogisch. Ik zou een Dm6 dus ook met een kleine sext willen spelen (ook al klinkt dat niet ;)), maar het moet dus een grote sext zijn, misschien vanwege de dissonantie ofzo.

Dus:
C = 1 3 5
C6 = 1 3 5 6
Cm = 1 b3 5
Cm6 = 1 b3 5 6

Toch bestaat er een kleine sext. In de frygische, eolische en lokrische modi en in harmonisch mineur bijv, zit allemaal een kleine sext. Maar wanneer gebruik je dat ding dan in een akkoord? Ik zie wel eens staan C7#5(with 5), daar zit dus een #5 en een gewone 5 in? Waarom heet dat ding dan niet C7b6?

piet elektron
20 februari 2008, 08:48
Zullen we het voorlopig maar houden op een Dm6? Dank voor de leerzame bijdragen :)

peter_heijnen
20 februari 2008, 10:53
Zullen we het voorlopig maar houden op een Dm6?
Amen en niets anders.

Harald
20 februari 2008, 11:39
Yep! D-6 idd. Zat even scheef te kijken met de 13, niet helemaal wakker geloof ik... :(

Voidhead
20 februari 2008, 12:36
Toch bestaat er een kleine sext. In de frygische, eolische en lokrische modi en in harmonisch mineur bijv, zit allemaal een kleine sext. Maar wanneer gebruik je dat ding dan in een akkoord? Ik zie wel eens staan C7#5(with 5), daar zit dus een #5 en een gewone 5 in? Waarom heet dat ding dan niet C7b6?

C7#5(with5) is wel een rare notatie... Wat wel voor kan komen is een dominant septiem akkoord met b6, maar dat wordt vaak als b13 genoteerd. E7b13 zou bijvoorbeeld de 5e trap in A harmonisch mineur kunnen zijn. En dan is de b13 de kleine sext als toevoeging, hier kan een normale kwint tegenaan zitten. Als je een dom7 akkoord hebt met #5 dan stamt ie af van de gealtereerde ladder en zit er geen normale 5 in.

LuukieRayVaughan
20 februari 2008, 20:14
Ik heb een fout gemaakt. Als je de kwint niet speelt dan heeft het een #5. Wil je ze allebei in het akkoord hebben dan heet het b13. Akkoorden kennen geen b6.
Alleen 5(of b5,#5), 6, 7(of maj7), 9 (of b9,#9), 11(of #11), 13(of b13) en sus,alt,+, etc akkoorden.

Guitarmania
20 februari 2008, 20:52
Akkoorden kennen geen b6.


Is dat zo? Hoewel het wrsch. zeer K* klinkt, kan ik me een akkoord met 1-3-5 en b6 voorstellen. Die b6 heet pas b13 als je er een septiem in brengt.

-=JEROEN=-
21 februari 2008, 01:09
Dan heet dat waarschijnlijk een addb13.

Op gitaar maken ze er zowiezo een zooitje van, soms speel je juist niet de 13e toon (een sext PLUS een oktaaf hoger) of precies andersom als je de 6 speelt die dan weer wel (ook nog) een oktaaf hoger ligt.

Op piano is dat volgens mij een stuk duidelijker.

Als je op gitaar een open E akkoord speelt, speel je eigenlijk een E 5 8 10 12 15 (no 3rd), hahaha.

Tristan
21 februari 2008, 01:36
Een akkoord waarin schijnbaar een b6 zit kan je altijd logischer benoemen...
Het akkoord met grote terts, reine kwint en kleine sext is een vrij normaal voorkomend akkoord:
1-3-5-b6 = e-g#-b-c = c-e-g#-b = Cmaj7(#5)
Je kan het akkoord in die ligging dus Cmaj7(#5)/E noemen, dat is theoretisch gezien de meest logische benaming...

Guitarmania
21 februari 2008, 22:07
Kortom, het onding bestaat... ;-)

Effe naar Jeroen: je hebt het over X addb13. Dat is iets waar ik vaker tegenaan lopp: hoe benoem je akkoorden.

Wat ik heb geleerd, is dat je pas boven de 7/8 gaat tellen als de septiem onderdeel is van een akkoord. De term "add" bij een cijfer boven de 7/8 ken ik daarom niet.

Add ken ik trouwens in de zin van vervangen. Een add4 vervangt de 3, en een add 2 ook. Wat vervangt de add b13?

Dan ook nog even de vraag naar het verschil tussen "sus" en "add". Wat is dat?

Pff, heb zomaar weer een hoop vragen. Heb dit altijd lastig gevonden; akkoorden benoemen...

piet elektron
21 februari 2008, 22:26
:chicken: Wikipedia:
Sus twee: grondtoon + dubbel verminderde terts + reine kwint(c d g) (symbool Csus2)
Sus vier: grondtoon + dubbel overmatige terts + reine kwint(c f g) (symbool Csus4)

Volgens mij komt sus van suspended, en is niet zozeer een toevoeging alswel het "verplaatsen" van een akkoordnoot. Maar dat weet ik niet zeker.

appyhaan
22 februari 2008, 01:41
Sus staat inderdaad voor suspended wat betekent dat er een voorhouding plaats vindt. In het geval van onze sus akkoorden, een voorhouding voor/van de terts. Add is een toevoeging uiteraard... Een tip over het gebruik van wikipedia wat voor veel onderwerpen geldt, maar toch zeker voor muziek: De Engelse versie is over het algemeen veel vollediger en ook qua inhoud correcter.

-=JEROEN=-
22 februari 2008, 09:30
Zoals ik het geleerd heb:

Sus = suspended = vervangen (letterlijk: geschorst) = je vervangt (tijdelijk) de 3 voor de 2e of de 4e toon van de toonladder

Add = added = toegevoegd = je voegt een toon toe

dus:

Csus4 = 1 4 5
Cadd4 = 1 3 4 5
Cadd9 = 1 3 5 9 (dus juist zonder 7!!!)
C9 = 1 3 5 7 9 (daarom heet die ander add9 http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif)

appyhaan
22 februari 2008, 12:46
Dat van add klopt als een bus, maar sus betekent voorhouding...

-=JEROEN=-
23 februari 2008, 08:45
Dat zeg ik: tijdelijke vervanging.

Al ben ik het daar niet mee eens, in de pop en rock muziek wordt het veelvuldig als losstaand akkoord gespeeld.

appyhaan
23 februari 2008, 10:30
Voorhouding inderdaad ja, ongeacht of het als los akkoord wordt gebruikt blijft het nog steeds een voorhouding.

terrasbeest
23 februari 2008, 11:43
geen gitaar hier, dus wordt het gokken.
Het is een G7.
verder :

add akkoorden zijn akkoorden met extenties zonder de 7.

Kan het dat er in de voorgevoerde discutie verwarring bestaat tussen een dim7 en een m7b5??? (Een dim7 is feitelijk een dim6,)

-=JEROEN=-
23 februari 2008, 15:36
Ja lijkt mij ook, gezien de context.

EuroCinema
24 februari 2008, 10:20
Ik heb hier wel een gitaar en het klinkt idd ook erg als een G7.

piet elektron
24 februari 2008, 19:11
geen gitaar hier, dus wordt het gokken.
Het is een G7.
verder :

add akkoorden zijn akkoorden met extenties zonder de 7.

Kan het dat er in de voorgevoerde discutie verwarring bestaat tussen een dim7 en een m7b5??? (Een dim7 is feitelijk een dim6,)

en ook @ € Cinema:

G7, dat zeg ik toch in de eerste post al? :sneaky: Het gaat erom hoe we hem noemen als we de D als root beschouwen. Naar aanleiding van de reacties hou ik het voorlopig op Dmin6 :noob:

terrasbeest
24 februari 2008, 19:42
en ook @ € Cinema:

G7, dat zeg ik toch in de eerste post al? :sneaky: Het gaat erom hoe we hem noemen als we de D als root beschouwen. Naar aanleiding van de reacties hou ik het voorlopig op Dmin6 :noob:

is een C majeur progressie, vandaar. En om het even simpel te houden, natuurlijk. ( :sssh: Het gaat maar om ' nomenclatuur')

Guitarmania
25 februari 2008, 00:10
Dan heet dat waarschijnlijk een addb13.


Nog even add en sus: maar wat betekent addb13 dan? Waarom kun je dat niet ook addb6 noemen? Als add = addendum, en dat is toevoegen, dan is b6 toch gewoon een toevoeging aan 1-3-5?

En dan toch effe een aantal vragen (X-cuse, ik besef, ik varieer op het topic) maar het is echt iets wat ik minder beheers:

Sus: gebruik je dat enkel als het gaat om noten die de 3 vervangen? Of gebruik je bijv. ook de term sus b6 om een vervanging van de 5 aan te duiden?

Ik ken enkel sus 2 en sus 4. Zijn er anders susjes?

EuroCinema
25 februari 2008, 09:36
en ook @ € Cinema:

G7, dat zeg ik toch in de eerste post al? :sneaky: Het gaat erom hoe we hem noemen als we de D als root beschouwen. Naar aanleiding van de reacties hou ik het voorlopig op Dmin6 :noob:

G7/D dan :)

piet elektron
25 februari 2008, 10:59
is een C majeur progressie, vandaar. En om het even simpel te houden, natuurlijk. ( :sssh: Het gaat maar om ' nomenclatuur')

Je hebt helemaal gelijk, in deze progressie moet het als G7 worden beschouwd.

Anderzijds is het zo, dat ik dit soort akkoorden regelmatig bij wijze van "overgangs-akkoorden" gebruik in bepaalde progressies. Zou je dat dan allemaal als gewone "X7" akkoorden moeten beschouwen? Als voorbeeld (C trap):

http://home.planet.nl/~pietvanderwerf/progr-c-overgangen.gif

(off-topic:) Wie kan mij vertellen hoe ik tekst-tabs kan plaatsen zonder dat ze helemaal uit elkaar vallen?

-=JEROEN=-
25 februari 2008, 11:03
@Guitarmania:
Sus geldt alleen voor de terts (heeft met de voorhouding te maken).
Add gebruik je als je een toon toevoegd.
Add b6 gebruiken ze niet, waarschijnlijk omdat de grote 6 de standaard is (wordt niet gealtereerd), net zoals de 2 en 4, dus b2 b4 b6 zie je zelden, b9 b11 b13 zie je veel vaker. Waarom weet ik ook niet, kwestie van afspraak vermoed ik.

@Piet:
Met de [ code ] tags. Klik op http://www.gitaarnet.nl/forum/images/editor/code.gif

piet elektron
25 februari 2008, 11:17
(off topic)
Hij valt nog steeds uit elkaar, maar het is al beter


x (Cmaj7) x (C#min6? of F#7?) x (Dmin7) x (..?) x (Emin7) x (...?) x (Fmaj7) x (..?) x (G7) x (...?) x (Amin7) x (...?) x (B 1/2verminderd) x (..?)
5 5 6 6 8 8 10 10 12 12 13 13 3 3
4 3 5 4 7 6 9 8 10 10 12 11 2 1
2 2 3 3 5 5 7 7 9 9 10 10 3 3
3 4 5 5 7 7 8 9 10 11 12 12 2 2
x x x x x x x x x x x x x x

-=JEROEN=-
25 februari 2008, 11:20
Uit welk programma kopieer je dit?

-=JEROEN=-
25 februari 2008, 11:26
x (Cmaj7) x (C#min6? of F#7?) x (Dmin7) x (..?) x (Emin7)
5 5 6 6 8
4 3 5 4 7
2 2 3 3 5
3 4 5 5 7
x x x x x enz

Je speelt telkens een soort van stapje terug. Het klinkt als een grote 7 die telkens kleine 7 wordt (majeur naar dominant). Maar soms doe je ook een verhoging in de bas.

Ik ben hier niet zo goed in. Weet niet veel van progressies.

EuroCinema
25 februari 2008, 11:47
Anderzijds is het zo, dat ik dit soort akkoorden regelmatig bij wijze van "overgangs-akkoorden" gebruik in bepaalde progressies. Zou je dat dan allemaal als gewone "X7" akkoorden moeten beschouwen?

Okee, laat ik dan wat uitgebreider antwoorden. Als jij dat theoretisch gezien interessant vindt, kun je dat akkoord vanuit D benoemen. Je kunt een C majeur ook een B#1#3#5 noemen als je daar blij van wordt. :) In elk geval is er geen enkele reden om elk akkoord vanuit de laagste noot te interpreteren. Elk van de noten in een akkoord kan in bas belanden als dat zo uitkomt en bij gelijke geschiktheid geef ik de voorkeur aan de eenvoudigste interpretatie. Daarom zou ik die G7 zien als een G7/D. G7 met D in de bas dus.

piet elektron
25 februari 2008, 11:58
...In elk geval is er geen enkele reden om elk akkoord vanuit de laagste noot te interpreteren...

Ik ben misschien een miereneuker :) , maar als ik van het ene accoord naar het volgende accoord ga, en deze accoorden liggen in directe lijn met elkaar, dus bijv C-D, of D-E, dan lijkt het mij handiger om zo'n tussenakkoordje te relateren aan ofwel het uitgangsakkoord, of het doelakkoord.

Temeer omdat, zoals in deze reeks, er allemaal X7-akkoorden zouden worden toegevoegd die niet in de toonaard thuishoren...

@Jeroen: ik gebruik standaard texteditor in Mac OSX

EuroCinema
25 februari 2008, 13:51
Temeer omdat, zoals in deze reeks, er allemaal X7-akkoorden zouden worden toegevoegd die niet in de toonaard thuishoren...

Die G7 past er prima in, is diatonisch voor C majeur en lijkt logisch na die Dm (ii-V-cadens). Dat tweede akkoord is lastiger. Het heeft sterk de neiging om op te lossen, daarom zou ik het als een dominant benaderen. De noten die erin zitten zijn Db, E en Bb. Een Edim is E, G, Bb, Dd. Het is niet gek om de iii om te bouwen tot een III7 of IIIdim, E7 is immers de V van Am (relatief mineur van Cmaj). Bovendien hoor je C-Edim wel vaker, bijvoorbeeld in Georgia on my mind.

Ik zou dus zeggen dat je hier een vrij normale, vrijwel diatonische progressie hebt: Cmaj7-Edim-Dm-G7/D-Em7.

* edit * Op de wc schoot me nog de term te binnen voor die E(dim): een secundaire dominant (V van vi).

-=JEROEN=-
25 februari 2008, 14:48
Dit is dus waarom ik vaak geen reet begrijp van progressies. Er wordt links en rechts met akkoorden uit voor mij volkomen andere ladders gesmeten, en dan wordt er maar vanuit gegaan dat je dat dan snapt. (Ondanks dat sommige van jullie duidelijk uitleggen waar het vandaan komt, snap ik het nog steeds niet)

De C majeur progressie is voor mij:
Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5

Daar zit dus geen Edim, F#7 of Cm6 in.

EuroCinema
25 februari 2008, 17:34
Dat is geen progressie, dat zijn de drieklanken die je uit die ladder kunt halen.

In een progressie kun je best eens wat noten gebruiken die niet in de toonaard zitten, als leidtoon bijvoorbeeld. (Denk aan E7 in een Am blues).

piet elektron
25 februari 2008, 18:09
Dit is dus waarom ik vaak geen reet begrijp van progressies. Er wordt links en rechts met akkoorden uit voor mij volkomen andere ladders gesmeten, en dan wordt er maar vanuit gegaan dat je dat dan snapt. (Ondanks dat sommige van jullie duidelijk uitleggen waar het vandaan komt, snap ik het nog steeds niet)

De C majeur progressie is voor mij:
Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5

Daar zit dus geen Edim, F#7 of Cm6 in.

Volgens mij is een akkoorden progressie gewoon een opeenvolging van akkoorden, maak niet uit welke.

G/B is eenprogressie, A/Bdim#5add21/Hsus3/Wmin is ook een progressie. Correct me if I'm wrong..

terrasbeest
25 februari 2008, 18:41
Je hebt helemaal gelijk, in deze progressie moet het als G7 worden beschouwd.

Anderzijds is het zo, dat ik dit soort akkoorden regelmatig bij wijze van "overgangs-akkoorden" gebruik in bepaalde progressies. Zou je dat dan allemaal als gewone "X7" akkoorden moeten beschouwen? Als voorbeeld (C trap):

http://home.planet.nl/~pietvanderwerf/progr-c-overgangen.gif

(off-topic:) Wie kan mij vertellen hoe ik tekst-tabs kan plaatsen zonder dat ze helemaal uit elkaar vallen?

Zelf gebruik ik m7b5 als dominant akkoord/arpeggio ( bvb Em7b5 = C9 zonder grondtoon ), als me dat goed uitkomt in een progressie. Hetzelfde met dim7, al dan niet in combinatie met voornoemde m7b5.
bvb. Em7b5- Edim7, vandaar kan je braafjes naar Dm7, of afhankelijk van de functie van het akkoord naar A7.

Kwestie van ' beweging' te krijgen in je progressie. Je kan dat ook nog eens doen met je ' baslijn'. Moeilijk hoor, zelfs bij een simpel nummertje, een blues bvb.

piet elektron
25 februari 2008, 20:07
Zelf gebruik ik m7b5 als dominant akkoord/arpeggio ( bvb Em7b5 = C9 zonder grondtoon ), als me dat goed uitkomt in een progressie. Hetzelfde met dim7, al dan niet in combinatie met voornoemde m7b5.
bvb. Em7b5- Edim7, vandaar kan je braafjes naar Dm7, of afhankelijk van de functie van het akkoord naar A7.

Kwestie van ' beweging' te krijgen in je progressie. Je kan dat ook nog eens doen met je ' baslijn'. Moeilijk hoor, zelfs bij een simpel nummertje, een blues bvb.

ZIJN het dan niet gewoon Dim-akkoorden die ik speel :???: Als ik Edim7 zo speel:

x
8
6
5
7
x

Dan is dat toch een Edim7 met een E als root? M.a.w., dan kan ik het toch gewoon "Xdim7" akkoorden noemen, met als root de laagste noot van het akkoord?

Wordt een Xm7b5 overigens niet ook een "Halfverminderd" akkoord genoemd?

terrasbeest
25 februari 2008, 20:37
ZIJN het dan niet gewoon Dim-akkoorden die ik speel :???: Als ik Edim7 zo speel:

x
8
6
5
7
x

Dan is dat toch een Edim7 met een E als root? M.a.w., dan kan ik het toch gewoon "Xdim7" akkoorden noemen, met als root de laagste noot van het akkoord?

Wordt een Xm7b5 overigens niet ook een "Halfverminderd" akkoord genoemd?

een Edim7= X7868X ( voicing doet er niet toe) , dus E,Bb ( komt niet voor in jouw akoord) , C#, G .Voor mijn part mag je jouw akkoord een dim ( C#dim) noemen maar geen dim7.....
Ik ben niet zo'n theorie mens ( er zijn er hier die dit beter zouden kunnen uitleggen), maar ik meen dat een dim7 voortkomt uit de harmonisatie van een diminished toonladder , en een m7b5 uit de harmonisatie van een majeur toonladder. (Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?)

piet elektron
25 februari 2008, 21:33
een Edim7= X7868X ( voicing doet er niet toe) , dus E,Bb ( komt niet voor in jouw akoord) , C#, G .Voor mijn part mag je jouw akkoord een dim ( C#dim) noemen maar geen dim7.....
Ik ben niet zo'n theorie mens ( er zijn er hier die dit beter zouden kunnen uitleggen), maar ik meen dat een dim7 voortkomt uit de harmonisatie van een diminished toonladder , en een m7b5 uit de harmonisatie van een majeur toonladder. (Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?)

Hmmm, het wordt steeds vager. Bij het spelen van een dergelijk akkoord ga ik altijd uit van deze toonladder, of meer arpeggio (in het geval van bijv C#? x4235x):

cis-e-g-bes-cis

Waarbij dus ook de akkoorden C#? x4535x, en x4532x gespeeld kunnen worden. In principe is dat hetzelfde akkoord in verschillende liggingen, toch? En kan het akkoord als root de cis hebben, maar ook de e, g of bes :???: :???: :???: :noob:

terrasbeest
25 februari 2008, 22:12
Stapje voor stapje. In jouw vb hierboven speel je 3 noten : C#, E, G ( maar dan een omkering). Dat is een C#dim : R, b3,b5.In jouw voicing : b3, b5, R,b5.
Maar je noemt dit een Edim7 ( vierklank dus.) E, G, Bb, C#zijn de noten in een Edim7. E=R, G=b3,Bb= b5. De 7 in een dim akkoord is niet een D zoals in een majeur toonladder maar C#.
Omdat in de diminished toonladder die C# de 7de noot is.

Waarschijnlijk weet je dit al, maar ik kan het je niet vragen , dus :
Speel alle omkeringen van Edim7. (Omkeringen bevatten steeds dezelfde noten, right? ).

In geval van dim7 akkoorden, worden de 3 omkeringen 3 nieuwe akkoorden;
Gdim7, Bbdim7 en Gdim7. Zelfde noten, andere akkoorden.

Geef maar teken als je mee bent.

terrasbeest
25 februari 2008, 22:47
Ik ben misschien een miereneuker :) , maar als ik van het ene accoord naar het volgende accoord ga, en deze accoorden liggen in directe lijn met elkaar, dus bijv C-D, of D-E, dan lijkt het mij handiger om zo'n tussenakkoordje te relateren aan ofwel het uitgangsakkoord, of het doelakkoord.

Temeer omdat, zoals in deze reeks, er allemaal X7-akkoorden zouden worden toegevoegd die niet in de toonaard thuishoren...

@Jeroen: ik gebruik standaard texteditor in Mac OSX

progressies kan je best relateren aan toonladders, zoals Eurocinema al aangaf.
( in iets minder eenvoudige bewoordingen, sorry Euro)

terrasbeest
25 februari 2008, 22:50
Dit is dus waarom ik vaak geen reet begrijp van progressies. Er wordt links en rechts met akkoorden uit voor mij volkomen andere ladders gesmeten, en dan wordt er maar vanuit gegaan dat je dat dan snapt. (Ondanks dat sommige van jullie duidelijk uitleggen waar het vandaan komt, snap ik het nog steeds niet)

De C majeur progressie is voor mij:
Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5

Daar zit dus geen Edim, F#7 of Cm6 in.

Dat zijn waarschijnlijk akkoordsubstituties.Bestaat hier nog geen Topic over?