PDA

View Full Version : Bezig met samenstellen van pedalboard



Highway49
19 februari 2008, 14:40
Hallo,

omdat ik besloten heb verschillende losse pedaaltjes te kopen ipv. 1 multi-effecten bak, ben ik een beetje begonnen met rondkijken.

Ik beschik nu enkel nog over de Boss OverDrive OD-3, en de Boss Chromatic Tuner.

De stijl die we (willen) spelen neigt een beetje naar het oude toe. Bluesrock / rock 'n roll. Maar af en toe wil ik in een paar nummers wat slepende solo's gooien die best mogen janken, met een lekkere reverb (dus wat moderner mogen klinken eventueel) Ik zit eraan te denken een reverbje te kopen, en een vriend van me raadde me ook nog een fuzz-pedaaltje aan.

Zelf heb ik zitten kijken naar een Sustain-compressor van Boss. Op de Boss site is een filmpje hiervan te zien, waarop het naar mijn idee mogelijk lijkt om met veel sustain een reverb geluid te creëren, of raden jullie dat erg af, en moet ik toch een losse reverb nemen? Heel andere tips zijn natuurlijk ook welcome....

charlie45
19 februari 2008, 15:17
compressie is echt heel wat anders dan reverb hoor.

probeer de boss reverb/delay is, heeft een hoop mogelijkheden om je geluid ruimte te geven.

verder probeer het zo in te richten dat je tussen drie geluiden kan schakelen: clean, crunch (beetje drive ongeveer even hard als clean) en lead (veel drive en heel hard)

Mitch
19 februari 2008, 15:27
Als je écht veel sustain wil hebben kun je beter naar een fuzz kijken dan naar een compressor. Als je namelijk een compressor zó ver opendraait dat -ie echt veel sustain geeft en dan oko nog voor een drive gooit, dat wordt meestal een flinke bak ruis en een niet zo lekkere sound, te weinig dynamiek.
Het stapelen van twee drives kan ook aardig werken, dus je OD3 met een BD2 of, ook niet onaardig als lead sound, een Rat.

Highway49
20 februari 2008, 00:11
Dankjewel! Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga dan denk ik sowieso voor de extra overdrive (die Blues) en de Fuzz...

Als ik dan 2 overdrives over elkaar gooi is het niet nodig (of zelfs veel teveel?) om er nog een reverb overheen te gooien zeker? Reverb wil ik misschien sowieso nog wel om cleane stukjes wat reverb mee te geven. Maar voor scheurende/jankende solo's heb ik aan 2 overdrives over elkaar dus genoeg?

Nogmaals dank...

10Man
20 februari 2008, 10:38
Probeer eens wat drives pedaaltjes uit. Sommige werken beter stand-alone, anderen in combinatie. Misschien is een Big Muff wat voor jou, of zoals gezegd een Rat.

In plaats van een reverb kun je ook op zoek gaan in de richting van een echo/delay. Daar worden je solo's lekker dik van, en clean ook uitstekend te gebruiken. Check b.v. de Ibanez DE7, of een uit de Boss DD serie. Kort door de bocht is de ibanez is beter in echo, en de boss beter in digitale delay.

Mitch
20 februari 2008, 10:43
Reverb voor solo's ? Kan wel natuurlijk.... ik zag dat forumlid Rutger een EBS reverb te koop heeft, zijn erg goede dingen.
Een delay vind ik persoonlijk honderd keer prettiger, maar goed: da's heel smaakgebonden natuurlijk. Een DE7 is inderdaad ontzettend lekker qua klank ,maar die kan slecht omgaan met drive pedaaltjes, die moet echt in de loop. De bossjes klinken strakker, clean is dat niet zo mooi maar met drive werkt het wel makkelijker. Persoonlijke favoriet is de BYOC Digital Delay, die heeft een vergelijkbaar goede sound als de DE7 maar gaat veel beter om met drive, hij is ook veel subtieler in te stellen. Dat geeft ook een beetje een reverb achtig effect trouwens.