PDA

View Full Version : cabs met weinig wattage



princeclaud
19 februari 2008, 14:09
heyyy

ik ben opzoek naar een cab die max. 60 watt en een 2 x 12 is

iemand een voorstel? / iemand nog iets te koop?

MichaelSS
19 februari 2008, 14:11
Framus? 2x12" met 2x v30's.

Kim Wilson
19 februari 2008, 14:14
2x V30 is ongeveer 130 watt. Een 2x12 met G12H30 is een optie, of met Greenbacks. Wat voor geluid zoek je, en waarom mag het niet meer dan 60 watt zijn?

skabouter
19 februari 2008, 14:26
een cab heeft geen vermogen he, maar heeft een bepaalde belastbaarheid! Het belastbare wattage van de speakers maakt weinig uit met het volume, dat bepaald je amp...denk dat je je vraagstelling iets moet veranderen?

en anders een 2x12 met 2x greenbacks (2x25watt), dan zit je goed!

Mitch
19 februari 2008, 15:39
Wattage? Is dat die vulling binnenin ? :D
Sommige mensen hebben graag een cab die wat dichterbij het piekvermogen van de amp ligt, zodat de speakers wat harder moeten werken en meer compressen. Anderen vinden het just prettig om over spanking cleane speakers te spelen, oftewel: zoveel vermogen dat ze never nooit tot aan de rand belast worden.
De vraag naar een 60W cab vind ik dus niet zo raar. Maar dat zal zoeken worden, een hoop gangbare cabs hebben T75's of V30's die allebei ook belastbaar zijn door een 100W amp.
Misschien een Vox cab of eens shoppen bij Kool en Elfring of Vernet bijvoorbeeld en zelf samenstellen.

-Heineken-
19 februari 2008, 17:55
Ik denk dat daar vrij weinig van op de markt zijn. Die Marshall 2x12 cabinetjes bijvoorbeeld hebben zo'n beetje altijd Celestion T75's a 150 w. totaal. Dit is wel je beste optie. De speakers kan je zo verkopen en er een paar gebruikte H30's (60w. totaal) of greenbacks (50w. totaal) inzetten voor bijna dezelfde prijs. Koop je een goedkoper merk cabinetje zitten daar waarschijnlijk ook B-merk speakers in die je aan de straatstenen niet kwijt kan en waarschijnlijk ook minimaal 120w. hebben. Da's voor een bedrijf nu eenmaal veel aantrekkelijker om te verkopen omdat je daar in principe elke versterker over kan gooien.

Jimwoud
19 februari 2008, 18:28
Voor dat er verdergegaan wordt met adviezen geven, is het wel makkelijk te weten wat de reden is waarom het 'wattage' zo laag moet zijn.

princeclaud
22 februari 2008, 14:09
inderdaad wat hij al zei:

alles lekker laten werken, het wordt mn eerste cab

ik heb altijd combo'tjes gehad

helaas 'kieskeurigheid is een bitch' als t om sound gaat dus

deeper in de pocket, heeft iemand ervaring met die cabs van orange

er zat ook een lage wattage tussen 2 x 12 nl.

caliban
22 februari 2008, 16:25
Aan minder vermogen heb je niks. Voor een versterker wel om hem verder open te draaien, maar bij een cab zit het niet zo. Orange cabinets zijn voor zover ik gehoord heb heel goed. Hangt natuurlijk af van welke muziek je speelt.
Hoeveel watt is je amp trouwens. Ik zou persoonlijk niet graag over een cabinet van zestig watt met een versterker van vijftig watt spelen. Je neemt best een beetje speling. En als je graag hebt dat je speaker 'break upt', denk ik dat je gewoon tevreden gaat zijn met v30's.
Stop met kijken naar het vermogen. Kijk naar de speakers die de sound maken die je wil en de cabinet die de sound maakt die je graag wil. En naar wat het kost natuurlijk.

Kim Wilson
22 februari 2008, 18:39
Welnee, 50 watt op een 60 watt cab gaat prima. Zo vaak trek je een 50 watter niet maximaal open, zeg maar nooit.

caliban
22 februari 2008, 21:54
Een vijftigwatter gaat overstuurd wel meer als vijftig watt uitstoten dacht ik.

jerome
23 februari 2008, 00:16
Aan minder vermogen heb je niks. Voor een versterker wel om hem verder open te draaien, maar bij een cab zit het niet zo. Orange cabinets zijn voor zover ik gehoord heb heel goed. Hangt natuurlijk af van welke muziek je speelt.
Hoeveel watt is je amp trouwens. Ik zou persoonlijk niet graag over een cabinet van zestig watt met een versterker van vijftig watt spelen. Je neemt best een beetje speling. .

Nogal kort door de bocht...
Jij roept alsof dit een feit is
Maar ik (en vele andere gitaristen) zijn van mening dat het juist heerlijk is om een cab te kiezen die niet al teveel zwaarder of mss zelfs lichter is qua vermogen als de amp.
Sommige merken/typen speakers klinken namelijk juist erg lekker als ze "lekker gevuld worden" en enigsins op hun donder krijgen.
Ik speel zelf al 20 jaar met een Marshall JMP2203 100 Watt top over een 40 watt cab met 2 Celestion silver alnico speakers van elk 20 Watt.
Een zalige sound, erg dynamisch en met veel karakter, en ik krijg bij optredens regelmatig complimenten over m'n sound...
Wel belangrijk dat je goed luistert naar je speakers dat ze niet overbelast gaan raken maar dat hoor je gauw genoeg.
En ik moet er wel bij zeggen dat de mastervolume nooit harder staat dan 4 dus veel meer dan 40 watt zal ie niet gauw uitsturen denk ik.

Kim Wilson
23 februari 2008, 10:35
Een vijftigwatter gaat overstuurd wel meer als vijftig watt uitstoten dacht ik.
Tja, wat is overstuurd? Die van mij begint al te oversturen in de voortrap als ik hem op 6 zet. En dan levert ie echt nog niet de volle 45 watt. 50 watt is hard, hoor.