PDA

View Full Version : Vibrato Fender Twin defect



Rickenbicker
19 februari 2008, 13:05
Weet niet of dit topic al eens is aangekaart hier, maar de Vibrato van mijn Fender Twin Reverb versterker (circa 1982) doet het niet meer.
Suggesties/tips?

Kim Wilson
19 februari 2008, 13:07
Tikt ie nog wel? Er zit een lichtgevoelige weerstand in die het tremolo-effect veroorzaakt, en die wil nog wel eens de geest geven. Had ik ook bij mijn Bandmaster. Is een routineklusje, het zal niet al te veel kosten.

Rickenbicker
19 februari 2008, 13:13
Nee, geen tik of niks.
Kan het met de buizen/een buis te maken hebben?

Kim Wilson
19 februari 2008, 13:16
Hmm, hij tikt dus niet? Zet hem eens wat harder (geen gitaar aansluiten), en trap je pedaaltje eens in, dus de vibrato aantrappen. Als ie dan zachtjes tikt op het tempo van je vibrato, is het die weerstand.

Zo niet, zou een voorbuisje idd ook nog kunnen. Heb je die al eens vervangen?

Rickenbicker
19 februari 2008, 13:21
Nee, absoluut geen tik.
En ik heb nog geen buis vervangen.............!?

Kim Wilson
19 februari 2008, 13:23
Hoe lang heb je deze amp al dan?

Rickenbicker
19 februari 2008, 13:28
Sorry, met "nog geen buis vervangen" bedoelde ik, sinds de problemen met de Vibrato. Alle buizen zijn zo'n jaar of 3 geleden vervangen. Ik gebruik hem plm. 10-12 keer per maand. Heb deze amp nu een jaar of 10....

Rutger
19 februari 2008, 13:40
Het kan van alles zijn, van een defecte buis tot een losse soldeerpunt, maar erg ingewikkeld kan het niet zijn.

Eerst even het buisje checken, zo ook je footswitch (je tremolo doet het toch niet zonder footswitch?) en als die het niet zijn even naar een amptech om hem van binnen te bekijken.

Kim Wilson
19 februari 2008, 13:42
Als ik het schema goed heb bekeken, is de buis in V5 (de tweede vanaf je eindbuizen) de buis voor je vibrato. Je zou die even kunnen vervangen door de buis uit V1. Dan kun je checken of het aan de buis ligt.

Rickenbicker
19 februari 2008, 13:43
Footswitch lijkt goed, heb ook nog een andere geprobeerd. Reverb doet het wel OK.
OK, zal hem vanavond eens openschroeven en buis vervangen en/of weerstand en soldeerpunten bekijken.
Thx!

Kim Wilson
19 februari 2008, 13:44
Let er met losschroeven wel even op dat je geen elco's raakt. De spanningen binnenin een buizenversterker zijn dodelijk, ook als ie niet meer in het stopcontact zit.

Rutger
19 februari 2008, 13:45
En als je het toch doet, maak dan een foto :D

Maar idd voorzichtig, gewoon niks met je blote handen aanraken.

Kim Wilson
19 februari 2008, 13:45
En als je het toch doet, maak dan een foto :D
Ja, leuk! Flitser is niet nodig!

Chris Winsemius
19 februari 2008, 13:47
KIJK UIT!!!

Er kunnen nog hoge spanningen in je versterker staan na het uitzetten.

Check even of die switch wel voor de reverb werkt (niet gebruikte plug wel aan massa-kant tegen het chassis drukken).

V5 is idd de trem-buis. (van achteren gezien de 5e buis van rechts).

Rickenbicker
19 februari 2008, 13:54
Okido, dank voor jullie zorgen...
Zal er voor uitkijken dat ik niet heel Gelderland (z)onder stroom zet!
:)