PDA

View Full Version : Na een decenium Gibson, effe iets anders.



sugarfish
19 februari 2008, 08:20
Na een jaar of 10 Gibson LP (p90) spelen ben ik tot de conclusie gekomen, dat dit toch niet (meer) mijn ding/sound is, daarnaast ging het gewicht mij echt tegen staan..(heb ik het als vrouw toch lang volgehouden met dat gewicht) Kortom, knoop doorgehakt, ik heb hem verkocht!

Ik zoek een wat "sprankelender" geluid, met wat meer veelzijdigheid. Een tele (comet) heb ik, en dat vind ik al een prettige gitaar.
(nee ik wil geen ibanez, ondanks dat het leuke gitaren kunnen zijn, vind ik die headstocks zo vreselijk)
Ik ben gecharmeerd (denk ik) van strat. Ooit in het verleden eentje vastgehad.
Ik heb voorkeur voor een maple neck.

Nou zit ik te denken om een Fender Lite Ash strat aan te schaffen. Nou vraag ik me af, hoe de verhouding is tussen bijvoorbeeld een LC Spitfire en deze Fender Lite Ash. (qua techniek/materiaal/electronica)
(ik ben na die comet wel gecharmeerd van LC, maar op uiterlijk ben ik meer gecharmeerd van de Fender)

Ik weet dat jullie voornamelijk gaan zeggen, ga testen, en dat ga ik ook doen. Maar mogelijk hebben jullie nog opmerkingen of tips die ik mee kan nemen.
Wat ik speel? Alles, pop/alt-rock/jazzy/funk/80's (voornamelijk clean)

Realeigo
19 februari 2008, 08:22
Al eens een aan PRS gedacht?

drap
19 februari 2008, 09:02
Meer sprankel en voor pop/alt-rock/jazzy/funk/80's, persoonlijk zou ik voor een '62 USA reissue strat gaan. Desnoods 2ehands als het budget een probleem is. Je ziet ze vaak genoeg op Marktplaats voorbij komen. Als er ooit nog een strat moet bbijkomen hier, dan is het er ook zo één.

sugarfish
19 februari 2008, 09:57
Een '62 reissue is inderdaad een duurdere prijsklasse dan ik in gedachten had.
Ik ben nog geen gitaar tegengekomen die ik het echt waard vind om zoveel geld aan uit te geven. Die Gibson was een prijsklasse van 800/900 euro, en speelde ik liever/lekkerder op een gitaar van 200 euro....... en ik was tevreden over de sound.

Mijn spel wordt niet beter van een dure gitaar! Als een gitaar mij lekker in de vingers ligt dan komt de gitaar vaak goed tot zijn recht. (de allergoedkoopste meuk even buiten beschouwing gelaten)
Op basis van deze ervaring dacht ik aan een budget van 500/600 euro.

Aan prs heb ik inderdaad niet gedacht, omdat ik denk ik in mijn hoofd er aan uit ben dat het een strat gaat worden.

Kim Wilson
19 februari 2008, 10:01
Misschien is een Fender Mex Classic Player '50s iets voor je.

Hendriks
19 februari 2008, 10:05
Voor jouw budget kun je een aardige 2dehands Fender Japan of mischien een USA kopen , ik heb ook een Lite-ash gehad en vond hem wat te scherp klinken , maar dat is weer persoonlijk.

drap
19 februari 2008, 10:06
Een '62 reissue is inderdaad een duurdere prijsklasse dan ik in gedachten had.
Ik ben nog geen gitaar tegengekomen die ik het echt waard vind om zoveel geld aan uit te geven. Die Gibson was een prijsklasse van 800/900 euro, en speelde ik liever/lekkerder op een gitaar van 200 euro....... en ik was tevreden over de sound.

Mijn spel wordt niet beter van een dure gitaar! Als een gitaar mij lekker in de vingers ligt dan komt de gitaar vaak goed tot zijn recht. (de allergoedkoopste meuk even buiten beschouwing gelaten)
Op basis van deze ervaring dacht ik aan een budget van 500/600 euro.

Aan prs heb ik inderdaad niet gedacht, omdat ik denk ik in mijn hoofd er aan uit ben dat het een strat gaat worden.

Ik zeg ook niet dat je spel beter wordt van een duurdere gitaar en die '62 zijn er 2ehands voor rond de €900,-. Daarom dacht ik ook aan een 2ehandse. Maar met een budget van 600,- ga je het inderdaad niet redden. In dat geval zou ik gewoon een zooi strats/tele's uitproberen in de winkel. Dat is denk ik dan eigenlijk de enige goeie raad met alle respect.

sugarfish
19 februari 2008, 10:06
@ Kim Wilson
Kan inderdaad, maar zeg je hiermee dat ik beter naar een mexicaan moet kijken ipv die Lite Ash of LC?
(ik mis nog wat onderbouwing.....ik ben namelijk, ondanks jaren spelen, niet wereldkundig op gebied van gitaren zoals sommige van jullie)

barno
19 februari 2008, 10:07
Misschien is een Fender Mex Classic Player '50s iets voor je.

+1
lijkt me inderdaad dat je een goed Mexicaantje moet uitzoeken, de 50's of de 62 RI zijn echt fantastisch, ook gezien hun prijs. Check de hals uit, er zit nogal wat verschil op en dat je die LC zo lekker spelen vindt doet me vermoeden dat dat komt doorhet piepdunne halsje.

In mijn band hebben de gitaristen een 30-tal gitaren ter hunner beschikking en maar toch zijn er vaak twee mexicaantjes te horen op het podium ...

zeppo
19 februari 2008, 10:09
Weet niet of je tweedehands wilt kopen, en hoe je staat tegenover Ebay, maar ik zou je deze (http://cgi.ebay.de/Peavey-Limited-VT-Strat-Custom-Shop-made-in-USA_W0QQitemZ280202030088QQihZ018QQcategoryZ46650Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) willen voorstellen. Ik heb zelf de HSS uitvoering, en dat is echt een supergitaar.

Nieuwprijs lag ongeveer bij 1500 Euro. Verkoper heeft 100% positieve feedback, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Anders ga ik zelf misschien wel voor deze gitaar.

Een test van deze gitaar, inclusief samples, vind je hier (http://www.planetguitar.net/tests/peav_limvt/limvt.html)

rocker_71
19 februari 2008, 10:09
Een goede Squier lijkt de gulden middenweg. Die zijn niet te duur en zeker de japanse van goede kwaliteit.
De London City ben ik trouwens zelf ook erg benieuwd naar. Ik lees daar wel vaker goede verhalen over en ze kosten niet veel. Voor 200 euro heb ik niet eens een nieuwe set pickups.

barno
19 februari 2008, 10:15
Een goede Squier lijkt de gulden middenweg. Die zijn niet te duur en zeker de japanse van goede kwaliteit.
De London City ben ik trouwens zelf ook erg benieuwd naar. Ik lees daar wel vaker goede verhalen over en ze kosten niet veel. Voor 200 euro heb ik niet eens een nieuwe set pickups.

Iemand die 10 jaar op LP speelt overschakelen naar een squier? don't think so, al was het maar omdat je dan echt een vet dik geluid gewoon bent dat komt uit kwaliteitshout, en no offence, maar squier blijft een budgetgitaar die op dit vlak bespaart en inlevert op vlak van klankdikte.

sugarfish
19 februari 2008, 10:19
Iemand die 10 jaar op LP speelt overschakelen naar een squier? don't think so, al was het maar omdat je dan echt een vet dik geluid gewoon bent dat komt uit kwaliteitshout, en no offence, maar squier blijft een budgetgitaar die op dit vlak bespaart en inlevert op vlak van klankdikte.

Daar zit een punt in! De reden waarom ik in mijn eerste post de Lite Ash had genoemd is dat deze wordt omschreven als een gitaar met een wat "dikkere sound" en verhouding tot andere strats.

zeppo
19 februari 2008, 10:20
en no offence, maar squier blijft een budgetgitaar die op dit vlak bespaart en inlevert op vlak van klankdikte.
Dat geldt waarschijnlijk wel voor nieuwe Squiers, maar voor 500-600 Euro kun je echt wel een van de betere Japanse Squiers kopen.
En voor iets minder mogelijk ook wel een Squier uit de (nog niet zo bekende) E-serie. Die heb ik zelf, en dat is gewoon een geweldige gitaar.
Probleem is dat je die oude Squiers niet zo heel vaak aangeboden ziet worden.
Dan hou je ook nog wat over om in een later stadium misschien wat te experimenteren met pickups.

rocker_71
19 februari 2008, 10:23
Iemand die 10 jaar op LP speelt overschakelen naar een squier? don't think so, al was het maar omdat je dan echt een vet dik geluid gewoon bent dat komt uit kwaliteitshout, en no offence, maar squier blijft een budgetgitaar die op dit vlak bespaart en inlevert op vlak van klankdikte.

Vind ik een beetje kort door de bocht. Enerzijds zijn er echt super Squiers (bv JV serie) en anderszijds zegt de topicstarter dat ze tevreden is met de London City tele. Dan kan dat ook het geval zijn met een Squier.

blademan
19 februari 2008, 10:45
probeer gewoon een leuke MIM Fender, bijv. een Bja Telecaster of een Classic 50s Tele. Supergitaren voor rond de 500 euro. De Baja heeft een soft V neck die ik zelf erg prettig vind, de Classic 50s een C profiel, ook lekker. Wel dikker dan de LC Teles

bass blom
19 februari 2008, 10:46
ik heb gisteravond om en om staan raggen op mijn custom met P94's en de nieuwe highway one strat.
viel me op dat de geluiden best dicht bij elkaar zitten.
uiteraard de LP iets lomper, voller brullender.
maar van de opname is het moeilijk het verschil te horen :D

Kim Wilson
19 februari 2008, 10:47
@ Kim Wilson
Kan inderdaad, maar zeg je hiermee dat ik beter naar een mexicaan moet kijken ipv die Lite Ash of LC?
(ik mis nog wat onderbouwing.....ik ben namelijk, ondanks jaren spelen, niet wereldkundig op gebied van gitaren zoals sommige van jullie)
De Mexican Classic Series is een lijn met Reissues. Goed afgewerkte gitaren, goeie sound en een lekkere feel. Ze zijn een klasse beter dan de Mex. Standards. American Vintage Strat elementen, Gotoh locking tuners, kortom, net even wat betere spullen.

Ik heb zelf een Classic Baja Tele, uit dezelfde serie, en het zijn echt fantastische gitaren. Niet alleen voor het geld, maar sowieso.

barno
19 februari 2008, 10:50
ik heb gisteravond om en om staan raggen op mijn custom met P94's en de nieuwe highway one strat.
viel me op dat de geluiden best dicht bij elkaar zitten.
uiteraard de LP iets lomper, voller brullender.
maar van de opname is het moeilijk het verschil te horen :D

kwilde al net zeggen, de overschakeling van LP naar strat verloopt het gemakkelijkst als je P90's op je strat gooit (dan heb je wel geen stratklank). naar echte scoils overschakelen: it's a giant leap ... :) maar oh so sweet

bass blom
19 februari 2008, 10:54
kwilde al net zeggen, de overschakeling van LP naar strat verloopt het gemakkelijkst als je P90's op je strat gooit (dan heb je wel geen stratklank). naar echte scoils overschakelen: it's a giant leap ... :) maar oh so sweet

ja, ik had dus ook nog wat op het net zitten loeren, reviews, voor eventueel andere pups in de strat maar voorlopig laat ik ze er mooi in zitten.
alleen grapthec spul heb ik besteld gister, zadels, topkam :sssh: en stringtrees.

barno
19 februari 2008, 11:42
ja, ik had dus ook nog wat op het net zitten loeren, reviews, voor eventueel andere pups in de strat maar voorlopig laat ik ze er mooi in zitten.
alleen grapthec spul heb ik besteld gister, zadels, topkam :sssh: en stringtrees.

en nog even zwaar off topic: noem mij een mierenneuker maar graph tech toestanden ben ik van terug gekomen, haalt echt wel wat hoog weg uit je sound. but then again: i'm a sucker voor hoog :)

Orpheo
19 februari 2008, 14:25
kwilde al net zeggen, de overschakeling van LP naar strat verloopt het gemakkelijkst als je P90's op je strat gooit (dan heb je wel geen stratklank). naar echte scoils overschakelen: it's a giant leap ... :) maar oh so sweet

ik heb 't geprobeerd, maar ik kom altijd weer terug bij humbuckers ghehe. liefst van die dikke, brullende hummies met veel output en een dikke hotte magneet. met een singlecoil krijg ik gewoon niet die brul die ik zo lekker vind. luister voor de gein naar the scorpions, en je begrijpt t precies, ghehe.


on topic: Ik zou gaan voor de lite ash tele of de lite ash strat. HEERLIJK klinkende gitaar, maar die hals lag me niet, ik kreeg echt kramp in m'n handen ervan...

Kim Wilson
19 februari 2008, 14:29
Ik vond de Lite Ash Tele niet zo lekker, eigenlijk. Beetje veel hoog, en niet zo'n levendige klank. Beetje dooie platte sound. Ik weet natuurlijk niet hoe een Lite Ash Strat klinkt, maar de Tele zou ik niet doen.

Orpheo
19 februari 2008, 14:40
Ik vond de Lite Ash Tele niet zo lekker, eigenlijk. Beetje veel hoog, en niet zo'n levendige klank. Beetje dooie platte sound. Ik weet natuurlijk niet hoe een Lite Ash Strat klinkt, maar de Tele zou ik niet doen.

hmm, had ik juist met de baja tele ;)

Orpheo
19 februari 2008, 14:47
en wie zegt dat je geen helder, open geluid kan krijgen met een les paul??

http://youtube.com/watch?v=YvC2_nsVJv0

Kim Wilson
19 februari 2008, 14:49
Misschien was het exemplarisch, maar ik heb ze destijds naast elkaar getest, en vergeleken met de Baja was de Lite Ash een beetje een karakterloze plank. Ik vond er weinig leven inzitten. De Baja had veel meer bite en karakter, dat was unplugged al te horen. Mitch schreef erover dat het leek alsof je meer naar de pickups en snaren zat te luisteren dan naar het hout zelf.

bass blom
19 februari 2008, 14:49
en wie zegt dat je geen helder, open geluid kan krijgen met een les paul??

http://youtube.com/watch?v=YvC2_nsVJv0

hahaa, en in offtopic zei net iemand, je laat een drummer toch ook niet op je snaren slaan? :seriousf:

Orpheo
19 februari 2008, 14:51
hahaa, en in offtopic zei net iemand, je laat een drummer toch ook niet op je snaren slaan? :seriousf:

haha ja, ik wist dat dit clipje er was voor 'op snaren slaan' maar vond t' ook mooi in dit topic passen.

drap
19 februari 2008, 14:53
en wie zegt dat je geen helder, open geluid kan krijgen met een les paul??

http://youtube.com/watch?v=YvC2_nsVJv0

Dat kan ik echt niet uit dit clipje halen Orph, sorry. Je hoort die gitaren nauwelijks. En wat ik hoor is ook niet te vergelijken met hoe een singlecoil gitaar kan klinken.

Ik vind het niet echt een tof nummer, maar dit haal je never nooit niet uit een Les Paul:

http://nl.youtube.com/watch?v=kHnGWX0kYgc

Dit gaat je sowieso niet lukken met een stel humbuckers in mahonie. Het zijn gewoon twee hele verschillende dingen die niet te vergelijken zijn.

LP_CL
19 februari 2008, 14:55
haha, supervideootje.

EuroCinema
19 februari 2008, 15:01
http://nl.youtube.com/watch?v=kHnGWX0kYgc



Regisseur: en waar is jouw instrument?
Drummer: oh, uh, moesten we die meenemen?
Regisseur: hm-hm
Drummer: ik kan wel even naar huis rijden, ben ik over twee uur terug...
Regisseur: je platenmaatschappij betaalt maar voor een halve dag filmen, vriend
Drummer: oh.
Regisseur: ga maar een beetje achter de zanger springen dan
Drummer: ja maar...
Regisseur... en actie!

Orpheo
19 februari 2008, 15:29
Dat kan ik echt niet uit dit clipje halen Orph, sorry. Je hoort die gitaren nauwelijks. En wat ik hoor is ook niet te vergelijken met hoe een singlecoil gitaar kan klinken.

Ik vind het niet echt een tof nummer, maar dit haal je never nooit niet uit een Les Paul:

http://nl.youtube.com/watch?v=kHnGWX0kYgc

Dit gaat je sowieso niet lukken met een stel humbuckers in mahonie. Het zijn gewoon twee hele verschillende dingen die niet te vergelijken zijn.

ben ik niet mee eens. als je flink oefent en goed je amp instelt krijg je dat er makkelijk mee.



geen zin om heel veel verder te zoeken, maar dit is een goed voorbeeld denk ik

http://nl.youtube.com/watch?v=5e5072S-hBg&feature=related

lang leve uli jon roth ;)


en dan leuk om te horen dat zijn sound in 30 jaar tijd nauwelijks veranderd is, ondanks dat zijn gear wel anders is:

http://nl.youtube.com/watch?v=Q5r16oIOfXY&feature=related

het is crappy geluidskwaliteit, maar ik denk dat mijn punt wel overkomt.

drap
19 februari 2008, 15:39
Eh.. nou nee, ik snap er eigenlijk geen fuck van. Het ging je toch om het heldere? En dan kom je aan met twee clipjes met vreselijk veel gain? :chicken:

Maar je hoort denk ik het verschil in attack niet. Een singlecoil heeft een veel fellere attack en dat lukt je gewoon niet met humbuckers en al helemaal niet in mahonie. Zo'n riff als bijvoorbeeld Can't Stop van de Peppers, dat lukt gewoon niet met humbuckers. Gewoon niet fel genoeg en te dichtgesmeerd.

Orpheo
19 februari 2008, 15:42
Eh.. nou nee, ik snap er eigenlijk geen fuck van. Het ging je toch om het heldere? En dan kom je aan met twee clipjes met vreselijk veel gain? :chicken:

Maar je hoort denk ik het verschil in attack niet. Een singlecoil heeft een veel fellere attack en dat lukt je gewoon niet met humbuckers en al helemaal niet in mahonie.

je wilt dus zeggen dat je sg een modderbak is, en totaal niet fel? hmm... interessant.

verder: zoveel gain heeft uli niet ;) maar goed... je hoort duidelijk dat die kerel waanzinnig veel punch en attack heeft, een bijna schel geluid zou ik zeggen, ala jou clipje dus, ala een singlecoil/ash/alder gitaar.

Kim Wilson
19 februari 2008, 15:42
Orph, ik weet hoe gek je bent met je Les Pauls, en terecht. Maar kom nou niet aan dat ze net zo kunnen klinken als een Strat, want dat KAN gewoon niet.

drap
19 februari 2008, 15:46
Orph, je snapt niet wat ik bedoel met fel en attack en nee, dat heeft mijn SG niet zo als dat m'n strat het heeft en ook niet zo als m'n tele het had. Misschien moet je toch echt een tijdje met strat of tele gaan spelen en dan met name in bandverband om het te begrijpen, want dat doe je serieus nog niet. Dat is geen verwijt, ik maak dat gewoon op uit je posts.

En a la mijn clipje?? Ik doelde op het cleane gedeelte in het begin van dat nummer. Knap als je dat lukt met een humbucker in mahonie.

Orgasmocaster
19 februari 2008, 15:58
Ik zeg ook niet dat je spel beter wordt van een duurdere gitaar en die '62 zijn er 2ehands voor rond de €900,-. Daarom dacht ik ook aan een 2ehandse. Maar met een budget van 600,- ga je het inderdaad niet redden. In dat geval zou ik gewoon een zooi strats/tele's uitproberen in de winkel. Dat is denk ik dan eigenlijk de enige goeie raad met alle respect.

hee, ik heb net 2 weken geleden mijn USA '62 RI verkocht voor 670 euro! (ofwel $995 ;))
Ik zou ook de MIM 60s classic series strat aanraden! die van mij speelt minstens zo goed als die USA 62.. de frets voelen zelfs beter.. (minder vierkant dan de '62) en de pickups klinken voller!

Orgasmocaster
19 februari 2008, 16:02
oh, en ik zou inderdaad niet gaan voor de lite ash! te duur voor een Koreaanse fender, en vaak slecht afgewerkt!
tevens kun je zelf goedkoper een mighty mite neck en body kopen en zelf een maken. die komen uit de zelfde fabriek nl.

barno
19 februari 2008, 16:57
Er zijn ongeveer 325.281 gitaristen in de states die met scoils country spelen omwille van hun specifieke sting en bite en clarity. Ik denk niet dat er zoveel LP-humbucker mannen zijn in dat soort muziek. En geloof het of niet, de brul die orpheo beschouwt als zijn basissound, kan die mannen gestolen worden, ze willen niet overstuurde heldere toon.

Niks tegen humbuckers overigens, voor mij komt de ultieme bluesklank uit een oude es335.

sugarfish
22 februari 2008, 13:06
Ik ben deze tegengekomen... die vind ik wel mooi eigenlijk.
(edit: Fender strat plus - 1991)
Ik vraag niet om een discussie over de lace elementen (want dat is subjectief) dat wil ik zelf beluisteren bij een testritje.

Kan ik kwalitatief/uiterlijk (ook uiterlijk vind ik belangrijk) beter ook een blik op een mexicaan/japanner of goedkopere USA werpen? (even gezien mijn budget van max 1200 euro)
Daarnaast zitten er wat slijtage plekken op hals (fretwear moet ik nog zien); ik ben geen relic-freak, is dat in de toekomst eventueel nog te verhelpen??
Ik hoop dat ik mijn vragen goed heb geformuleerd.

http://img.photobucket.com/albums/v644/sugarfish/stratplus91_005.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v644/sugarfish/stratplus91_006.jpg


http://img.photobucket.com/albums/v644/sugarfish/stratplus91_004.jpg

Braindead
22 februari 2008, 14:25
Kijk ook eens naar Musicman. De silhouette, Axis of Axis Sport/p90. Je kunt dan eventueel voor de elementen (Axis) een split toggle switch zetten. Spelen beter als een strat, vind ik tenminste. p.s.(Leo fender was medeoprichter van Musicman). Heb je toch de Gibson kwaliteit maar dan anders.

LP_CL
22 februari 2008, 14:56
Ik ben deze tegengekomen... die vind ik wel mooi eigenlijk.
(edit: Fender strat plus - 1991)
Ik vraag niet om een discussie over de lace elementen (want dat is subjectief) dat wil ik zelf beluisteren bij een testritje.

Kan ik kwalitatief/uiterlijk (ook uiterlijk vind ik belangrijk) beter ook een blik op een mexicaan/japanner of goedkopere USA werpen? (even gezien mijn budget van max 1200 euro)
Daarnaast zitten er wat slijtage plekken op hals (fretwear moet ik nog zien); ik ben geen relic-freak, is dat in de toekomst eventueel nog te verhelpen??
Ik hoop dat ik mijn vragen goed heb geformuleerd.

Budget 1200€? En je wil een strat?
Ik zou zeggen: Eric Johnson Strat tweedehands. Beste niet-customshop USA strat! Veruit!

Voor alle duidelijkheid: in het volgende filmpje wordt de eric J vergeleken met een CS. De witte is de EJ, de 3T sunburst is de CS
http://nl.youtube.com/watch?v=MF7GowyPYOY&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=h34G-L5TVM8&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=5llfHPzt4H4&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=FL8aeeSTthQ&feature=related

EDIT:
er staat er een op Marktplaats.nl voor 1375€, maar ik denk als je je best doet dat je daar wel nog 100€ van kan krijgen.