PDA

View Full Version : Vernieuwende muziek (metal)



Arvoitus
18 februari 2008, 23:40
Hallo,
Ik zal mezelf even voorstellen: Lenny, 17 jaar, 2 jaar electrisch gitaar, muziek voorkeuren: Heavy metal/Thrash metal/Crossover met nog wat death en melodische metal.

Persoonlijk vind ik alle death/black metal bands afschuwelijk vanwege de grunt/scream die (naar mijn mening) niet om aan te horen is. Maar een band zoals Carcass vind ik nou wel plezierig om aan te horen.
Veelal vind ik de eentonige riffs en solo's die ik veel death/black metal bands hoor ook gewoon overal hetzelfde klinken.

Dan kom ik op mijn punt.
Ik zou graag zelf een band willen opstarten, maar ik wil graag niet alleen aankloten in de plaatselijke jongeren centra/cafe's.
Ik wil graag resultaat zien, wat albums opnemen, bekendheid maken in de buurt/nederland.

Maar hoe val je in hemelsnaam als metalbandje nu op in de (tien)duizenden verschillende bands die er alleen al in nederland zijn?

Mijn band zal in de richting van het onderstaande zijn:
- Genre kan als thrash omschreven worden
- Veel death invloeden qua riffs en gitaar spel.
- Vocals tussen thrash/death.

Drone is de band waar het het meeste op zal lijken:
http://nl.youtube.com/watch?v=OF_tDOlcs_o
Vocals zijn uitstekend in deze band, gitaar spel mag harder maar verder is dit een super band naar mijn mening.

"Talent". Dat is niet echt nodig, maar wel handig. Als ik slipknot als (slecht) voorbeeld neem, dan is dat niet echt een band die talent heeft.
"Anders zijn". Tegenwoordig is het vrij moeilijk op nog anders te zijn in metal.
"Serieus zijn". Een paar vrienden van mij zijn bezig met een symphonisch band, hebben al een serieus album opgenomen en veel concerten gedaan. Maar ze maken niet echt bekendheid.

Ik vraag me gewoon af, hoe kan je nu anders zijn en opvallen in een scene waar bijna alles al in gedaan is?

PS: ik weiger het om ook maar iets van een commerciele sellout band te worden.

interessander
18 februari 2008, 23:57
Je valt mooi met de deur in huis met een aantal statements.
Als je wilt opvallen dan moet je niet nu al met een voorbeeld komen wat (in mijn ogen) ook nog eens een behoorlijke 13 in een dozijn band is.

Verder kun je van slipknot zeggen wat je wilt, het is ook mijn smaak niet, maar talent op gitaarvlak kun je ze echt niet ontzeggen.

Als je bekend wil worden met een metalband dan moet je heeeel simpel gezegd gewoon goed genoeg zijn, niet per sé anders of extreem serieus (wel in je aanpak) en dus wel getalenteerd.

TimmU
19 februari 2008, 00:21
Hallo,
Ik zal mezelf even voorstellen: Lenny, 17 jaar, 2 jaar electrisch gitaar, muziek voorkeuren: Heavy metal/Thrash metal/Crossover met nog wat death en melodische metal.

Persoonlijk vind ik alle death/black metal bands afschuwelijk vanwege de grunt/scream die (naar mijn mening) niet om aan te horen is. Maar een band zoals Carcass vind ik nou wel plezierig om aan te horen.
Veelal vind ik de eentonige riffs en solo's die ik veel death/black metal bands hoor ook gewoon overal hetzelfde klinken.

Dan kom ik op mijn punt.
Ik zou graag zelf een band willen opstarten, maar ik wil graag niet alleen aankloten in de plaatselijke jongeren centra/cafe's.
Ik wil graag resultaat zien, wat albums opnemen, bekendheid maken in de buurt/nederland.

Maar hoe val je in hemelsnaam als metalbandje nu op in de (tien)duizenden verschillende bands die er alleen al in nederland zijn?

Mijn band zal in de richting van het onderstaande zijn:
- Genre kan als thrash omschreven worden
- Veel death invloeden qua riffs en gitaar spel.
- Vocals tussen thrash/death.

Drone is de band waar het het meeste op zal lijken:
http://nl.youtube.com/watch?v=OF_tDOlcs_o
Vocals zijn uitstekend in deze band, gitaar spel mag harder maar verder is dit een super band naar mijn mening.

"Talent". Dat is niet echt nodig, maar wel handig. Als ik slipknot als (slecht) voorbeeld neem, dan is dat niet echt een band die talent heeft.
"Anders zijn". Tegenwoordig is het vrij moeilijk op nog anders te zijn in metal.
"Serieus zijn". Een paar vrienden van mij zijn bezig met een symphonisch band, hebben al een serieus album opgenomen en veel concerten gedaan. Maar ze maken niet echt bekendheid.

Ik vraag me gewoon af, hoe kan je nu anders zijn en opvallen in een scene waar bijna alles al in gedaan is?

PS: ik weiger het om ook maar iets van een commerciele sellout band te worden.
Hoe je op kan vallen?
Ik vind sowieso dat jij een aantal ,eigenlijk belachelijke statements maakt over de huidige metalwereld. Ik kan wel gaan roepen dat Progressive-Metal de toekomst is, maar dat weet ik ook niet. Het is zo , dat in de muziek nooit iets vaststaat, wat jij moet doen is je eigen ding , dan ben je origineel en kun je je onderscheiden van de anderen. Ik speel zelf ook in een erg rare band eigenlijk , we gebruiken invloeden die variëren van jazz tot Doom/Drone-metal . Het is op dit moment zo , dat als je je 'eigen ding' niet doet , dan val je sowieso niet écht op . Je moet met iets nieuws komen.

Verder begrijp ik ook niet echt dat je zegt dat je band naar jouw mening tussen thrash en death in moet gaan zitten, en dat je vervolgens met een 'drone' idee komt. Dat is nou niet echt een genre wat daar tussenzit.

En , nu ik toch bezigben. Ik ben , durf ik te zeggen, wel enigszins een die-hard metalhead. Je hoort veel dat mensen een hekel hebben aan commerciële bands,zoals jij dat ook hebt blijkbaar. Tegelijk zeg je dat je niet in afgelegen cafés , kroegen en jongerencentra wil spelen. De HMH boekt geen bands die niet bekend zijn hoor , om je even uit je droom te helpen. Underground en "commercieël" is een verschil, maar je kunt nog steeds de dingen doen die je leuk vind, zolang je dat maar vol overtuiging brengt. Commerciëel betekent niet altijd slecht.Commercie betekent voor een groot deel geld verdienen met wat je doet, en laat dat nou iets zijn wat een kleine 90% van de muzikanten wil doen, daarom vind ik het ook een raar statement.

Arvoitus
19 februari 2008, 10:23
Verder kun je van slipknot zeggen wat je wilt, het is ook mijn smaak niet, maar talent op gitaarvlak kun je ze echt niet ontzeggen.

Als je bekend wil worden met een metalband dan moet je heeeel simpel gezegd gewoon goed genoeg zijn, niet per sé anders of extreem serieus (wel in je aanpak) en dus wel getalenteerd.
Slipknot is nou niet echt een band die goed is of "talent" heeft. Als ik kijk naar DreamTheater of Paul Gilbert, dan zijn dat pas bands die talent hebben.
Slipknot is goede band, en ze hebben leuke nummers uitgebracht maar toch...


Hoe je op kan vallen?
Ik vind sowieso dat jij een aantal ,eigenlijk belachelijke statements maakt over de huidige metalwereld. Ik kan wel gaan roepen dat Progressive-Metal de toekomst is, maar dat weet ik ook niet. Het is zo , dat in de muziek nooit iets vaststaat, wat jij moet doen is je eigen ding , dan ben je origineel en kun je je onderscheiden van de anderen. Ik speel zelf ook in een erg rare band eigenlijk , we gebruiken invloeden die variëren van jazz tot Doom/Drone-metal . Het is op dit moment zo , dat als je je 'eigen ding' niet doet , dan val je sowieso niet écht op . Je moet met iets nieuws komen.
De statements die ik maak over de huidige metalwereld zijn géén statements, maar mijn meningen.
Als ik zou optreden dan wil ik niet dat mensen denken, "owh daar is weer een standaard metalbandje" maar denken van, "heey, dat is best wel anders, maar het klinkt echt lekker" en muziek maken waarbij je niet stil kan zitten.

Stel:
Je wil een bandje opzetten met een dubbelbass + downtunde gitaren en een zanger die over satan/ingewanden schreeuwt.
Je hebt zo'n band, ze zijn serieus in aanpak en alles klinkt mega strak. Maar de mensen blijven denken: "Het is niks nieuws".


Verder begrijp ik ook niet echt dat je zegt dat je band naar jouw mening tussen thrash en death in moet gaan zitten, en dat je vervolgens met een 'drone' idee komt. Dat is nou niet echt een genre wat daar tussenzit.
Drone is ook een band ;) Het is niet een genre waar ik het over heb, check de link die erbij zat.


En , nu ik toch bezigben. Ik ben , durf ik te zeggen, wel enigszins een die-hard metalhead. Je hoort veel dat mensen een hekel hebben aan commerciële bands,zoals jij dat ook hebt blijkbaar. Tegelijk zeg je dat je niet in afgelegen cafés , kroegen en jongerencentra wil spelen. De HMH boekt geen bands die niet bekend zijn hoor , om je even uit je droom te helpen. Underground en "commercieël" is een verschil, maar je kunt nog steeds de dingen doen die je leuk vind, zolang je dat maar vol overtuiging brengt. Commerciëel betekent niet altijd slecht.Commercie betekent voor een groot deel geld verdienen met wat je doet, en laat dat nou iets zijn wat een kleine 90% van de muzikanten wil doen, daarom vind ik het ook een raar statement.
Allereerst wil ik juist in afgelegen cafés , kroegen en jongerencentra spelen omdat contact met het publiek gewoon veel beter is en de sfeer. Maar hoe kom je uit die cafe's en kan je in een zaal komen met nóg meer publiek.
Ik wil muziek maken omdat ik het leuk vind en er echt veel lol in heb, niet om rijk te worden.
Veel mensen associëren bekendheid met (meer) geld verdienen.

TimmU
19 februari 2008, 10:32
Veel mensen associëren bekendheid met (meer) geld verdienen.
Weet je hoe dat komt? als je bekender word, ga je in grote zalen spelen, waar je meer verdient.

Jellyfish00
19 februari 2008, 10:34
Slipknot is nou niet echt een band die goed is of "talent" heeft. Als ik kijk naar DreamTheater of Paul Gilbert, dan zijn dat pas bands die talent hebben.

Het is maar wat je talent noemt. Dat de gitaristen van Slipknot hun talent uiten in beukende metal-riffs wil niet zeggen dat ze minder talent hebben de Dream Theater of Paul Gilbert, het is maar hoe je het gebruikt. En ik denk niet dat je een objectieve vergelijking kan maken tussen het talent van een Heavy Metal-band en iets als Dream Theater....

Ever Dying
19 februari 2008, 10:47
Kijk naar een band als Opeth.. Ik weet niet of je ze kent, maar als je ze wel kent, zul je zeker begrijpen wat ik bedoel..

Ze doen helemaal niets nieuws, nee, ze nemen verschillende oude genres, prog rock en old school death metal.. Voegen het bij elkaar en maken gewoon goeie muziek..
Het gaat er dus niet altijd om dat je iets vernieuwends doet in metal.. Er is juist een groot gebrek aan goeie bands..

Een band als Dream Theater, vind je dat vernieuwend? Ze zijn gewoon goed..


En over dat je slipknot een band zonder talent noemt, ze zullen zeker wel talent hebben.. Kijk naar die zanger, die heeft heel wat vocaal talent al zeg ik het zelf..
Ze gebruiken het alleen niet..

En als laatste, ik denk dat als je geld wilt verdienen met metal.. Je hele slechte muziek wilt maken, veel aggressie en veel cliche's.. Dat is blijkbaar het enige wat de mensen nog aantrekt tegenwoordig..

Arvoitus
19 februari 2008, 10:58
Weet je hoe dat komt? als je bekender word, ga je in grote zalen spelen, waar je meer verdient.
Klopt, maar dat is iets wat ik niet persee wil.
Grotere zalen geeft voor mij meer publiek. Dat je dan meer verdient is leuk meegenomen.


Het is maar wat je talent noemt. Dat de gitaristen van Slipknot hun talent uiten in beukende metal-riffs wil niet zeggen dat ze minder talent hebben de Dream Theater of Paul Gilbert, het is maar hoe je het gebruikt. En ik denk niet dat je een objectieve vergelijking kan maken tussen het talent van een Heavy Metal-band en iets als Dream Theater....
Ik had slipknot ook eigenlijk niet als voorbeeld moeten nemen.


Kijk naar een band als Opeth.. Ik weet niet of je ze kent, maar als je ze wel kent, zul je zeker begrijpen wat ik bedoel..

Ze doen helemaal niets nieuws, nee, ze nemen verschillende oude genres, prog rock en old school death metal.. Voegen het bij elkaar en maken gewoon goeie muziek..
Het gaat er dus niet altijd om dat je iets vernieuwends doet in metal.. Er is juist een groot gebrek aan goeie bands..
En dat is juist wat ik wil. Gewoon goede muziek maken.


Een band als Dream Theater, vind je dat vernieuwend? Ze zijn gewoon goed..
Ze zijn niks vernieuwds, maar ze zijn wel goed. En vallen op.


En over dat je slipknot een band zonder talent noemt, ze zullen zeker wel talent hebben.. Kijk naar die zanger, die heeft heel wat vocaal talent al zeg ik het zelf..
Ze gebruiken het alleen niet..
Slipknot is geen band zonder talent. Alleen er zijn gewoon veel betere bands qua talent die het gewoon meer verdienen als slipknot.


En als laatste, ik denk dat als je geld wilt verdienen met metal.. Je hele slechte muziek wilt maken, veel aggressie en veel cliche's.. Dat is blijkbaar het enige wat de mensen nog aantrekt tegenwoordig..
Ik wil geen grof geld verdienen met mijn muziek.

Ik wil niet met corpse paint en me hele arm vol met spikes in een leren broek vol met kettingen rondrennen en roepen dat alles en iedereen *** is.
Geef mij maar gewoon een paar gympies, een 3/4 legerbroek en een blanco t-shirt zodat mensen (en ik zelf) kunnen concentreren op de muziek.

Alleen het probleem is dat mensen dat niet meer cool/vernieuwend vinden.

Rinze
19 februari 2008, 11:07
Ik zou beginnen met iets minder pretenties en wat meer zelfrelativering, maakt het allemaal wat verteerbaarder.


Ik hoor overigens 10 keer liever Slipknot dan Dream Theater of Paul Gilbert, ik denk dat je smaak (waar zoals bekend niet over te twisten valt) met talent/kwaliteit verwart.

Wat je vraag betreft: speel jezelf en dan maar hopen dat jij afwijkend en boeiend genoeg bent...

Arvoitus
19 februari 2008, 11:45
Ik zou beginnen met iets minder pretenties en wat meer zelfrelativering, maakt het allemaal wat verteerbaarder.
Vooruit dan ;) Ik geef toe dat ik een beetje hard van stapel loop.


Ik hoor overigens 10 keer liever Slipknot dan Dream Theater of Paul Gilbert, ik denk dat je smaak (waar zoals bekend niet over te twisten valt) met talent/kwaliteit verwart.
Op een paar leidjes na, vind ik ze alledrie maar saai.


Wat je vraag betreft: speel jezelf en dan maar hopen dat jij afwijkend en boeiend genoeg bent...
Dat beloof ik, ik zal altijd mezelf blijven in mijn spel.

Maar wat zijn nu goede kwaliteiten/eisen die je als band moet hebben om goed te zijn?

Kim Wilson
19 februari 2008, 11:52
Ligt eraan wat je definitie van goed is. Als je de grote zalen vol wil spelen, moet je spelen wat 'men' wil horen. Met alleen maar een retestrakke band met hartstikke goeie muzikanten word je niet zomaar heel bekend.

Dus, wat voor beeld heb je bij "een goeie band"?

Wiellem
19 februari 2008, 11:58
Volgens mij heb je juist talent nodig om zover te komen als Slipknot, ik vind het knap.

En ik denk dat je hier op een forum niet heel makkelijk ff een nieuw soort muziekgenre kunt bedenken met iets aparts, is denk ik veel een kwestie van mensen met dezelfde smaak in een band pleuren en dan iets maken wat ook apart is maar door de band ook echt mooi gevonden word en kijken wat het word.

Wanneer ik met wat vrienden samen een nummer probeer te bedenken vindt ik dat je vooral NIET moet beginnen met het kiezen van een band of muzieksoort waarop het moet lijken, anders word het zon imitatienummer.

Bloodline
19 februari 2008, 15:30
Hallo,
Ik zal mezelf even voorstellen: Lenny, 17 jaar, 2 jaar electrisch gitaar, muziek voorkeuren: Heavy metal/Thrash metal/Crossover met nog wat death en melodische metal.

Persoonlijk vind ik alle death/black metal bands afschuwelijk vanwege de grunt/scream die (naar mijn mening) niet om aan te horen is. Maar een band zoals Carcass vind ik nou wel plezierig om aan te horen.
Veelal vind ik de eentonige riffs en solo's die ik veel death/black metal bands hoor ook gewoon overal hetzelfde klinken.

Dan kom ik op mijn punt.
Ik zou graag zelf een band willen opstarten, maar ik wil graag niet alleen aankloten in de plaatselijke jongeren centra/cafe's.
Ik wil graag resultaat zien, wat albums opnemen, bekendheid maken in de buurt/nederland.

Maar hoe val je in hemelsnaam als metalbandje nu op in de (tien)duizenden verschillende bands die er alleen al in nederland zijn?

Mijn band zal in de richting van het onderstaande zijn:
- Genre kan als thrash omschreven worden
- Veel death invloeden qua riffs en gitaar spel.
- Vocals tussen thrash/death.

Drone is de band waar het het meeste op zal lijken:
http://nl.youtube.com/watch?v=OF_tDOlcs_o
Vocals zijn uitstekend in deze band, gitaar spel mag harder maar verder is dit een super band naar mijn mening.

"Talent". Dat is niet echt nodig, maar wel handig. Als ik slipknot als (slecht) voorbeeld neem, dan is dat niet echt een band die talent heeft.
"Anders zijn". Tegenwoordig is het vrij moeilijk op nog anders te zijn in metal.
"Serieus zijn". Een paar vrienden van mij zijn bezig met een symphonisch band, hebben al een serieus album opgenomen en veel concerten gedaan. Maar ze maken niet echt bekendheid.

Ik vraag me gewoon af, hoe kan je nu anders zijn en opvallen in een scene waar bijna alles al in gedaan is?

PS: ik weiger het om ook maar iets van een commerciele sellout band te worden.

Wat je ten 1ste moet weten is dat je aan metal moet wennen. Toen ik 12-13 was vondt ik Slayer verschrikkelijk, eng!! Nu is het een van mijn grootste invloeden. Jij zegt "Persoonlijk vind ik alle death/black metal bands afschuwelijk vanwege de grunt/scream die (naar mijn mening) niet om aan te horen is". Dat is natuurlijk een kwestie van smaak !! Maar als je er aan gewend raakt heb je al een veel groter arsenaal aan bands die je leuk zult vinden.

Het antwoord op jou vraag "Ik vraag me gewoon af, hoe kan je nu anders zijn en opvallen in een scene waar bijna alles al in gedaan is?" is heel, heel simpel.

Als je goede muziek maakt, en je kan goed in een band omgaan ( dingen regelen, managen maar ook je stage performance ) dat van je op..."in een scene waar alles is gedaan".

Zo ging ik afgelopen vrijdag met mijn drummer en vriendin naar dismember.
De 1ste 2 bands waren zo ruk wij konden het gewoon niet geloven.
1ste band had totaal geen stage performance, stonden gewoon still niet eens een kleine headbang.

Als een band goed is dan val je op jh maar wat is goed ?

voorbeeld:

Die 2de band heette fall of serenity http://www.myspace.com/fallofserenity .
De drummer slaat ontzettend zacht op zijn drumstel niet normaal, wij werden er gewoon boos om. Zanger had coole stage performance !! maar de rest sloeg totaal nergens op. Wat je op die myspace hoort valt zelfs nog mee, maar live is het gewoon bar en bar slecht.

Toen kwam de band waarop we aan het wachten waren... Hatesphere.

Drummer tikt af en ?.......BAM !!! SUPERHARD BEUKEN DIKKE MOSHPIT HEADBANGEN LOS GAAN!!!

Arvoitus
19 februari 2008, 17:21
Ligt eraan wat je definitie van goed is. Als je de grote zalen vol wil spelen, moet je spelen wat 'men' wil horen. Met alleen maar een retestrakke band met hartstikke goeie muzikanten word je niet zomaar heel bekend.

Dus, wat voor beeld heb je bij "een goeie band"?
Een goede band:
- Een band die zich concentreert op hun sound en niet op de looks.
- Een band die zowel live als op cd je kan overtuigen.
- Een band waarbij alles klikt, en alle instrumenten elkaar opvullen.
- Een band die mij kan overtuigen om lekker los te gaan.
- Een band waarbij elke instrument/vocal goed klinkt, en bij elkaar past.

Verder is dat een vrij goede vraag en moeilijk om uit te leggen ;) daar moet ik nog even over nadenken.


Volgens mij heb je juist talent nodig om zover te komen als Slipknot, ik vind het knap.

En ik denk dat je hier op een forum niet heel makkelijk ff een nieuw soort muziekgenre kunt bedenken met iets aparts, is denk ik veel een kwestie van mensen met dezelfde smaak in een band pleuren en dan iets maken wat ook apart is maar door de band ook echt mooi gevonden word en kijken wat het word.
Sorry, maar
jJe hebt me verkeerd begrepen, ik wil geen nieuwe muziekgenre bedenken.
Ik wil een band oprichten in een genre die al heel groot is, maar toch opvallen als band.


Wat je ten 1ste moet weten is dat je aan metal moet wennen. Toen ik 12-13 was vondt ik Slayer verschrikkelijk, eng!! Nu is het een van mijn grootste invloeden. Jij zegt "Persoonlijk vind ik alle death/black metal bands afschuwelijk vanwege de grunt/scream die (naar mijn mening) niet om aan te horen is". Dat is natuurlijk een kwestie van smaak !! Maar als je er aan gewend raakt heb je al een veel groter arsenaal aan bands die je leuk zult vinden.
Ik kan veel die bands luisteren, maar ik vindt er gewoon niks aan. Als ik een goede scream hoor in een death metal band dan gaat die band meteen in mijn favorietenlijstje.
Ik zal even een voorbeeld geven van bands die ik echt super vind en vaak luister:
Children of Bodom, Carcass, Kreator, Sepultura, slayer, Norther, aborted, arch enemy. De grunts/screams bij Epica vind ik ook zeer gaaf.
Zelf ben ik ook al bezig met oefenen voor grunts/screams.


Zo ging ik afgelopen vrijdag met mijn drummer en vriendin naar dismember.
De 1ste 2 bands waren zo ruk wij konden het gewoon niet geloven.
1ste band had totaal geen stage performance, stonden gewoon still niet eens een kleine headbang.

Als een band goed is dan val je op jh maar wat is goed ?
Een band die mij kan overtuigen om me hoofd te bewegen is zowiezo al een goede band.

interessander
19 februari 2008, 18:41
Wat je ten 1ste moet weten is dat je aan metal moet wennen. Toen ik 12-13 was vondt ik Slayer verschrikkelijk, eng!! Nu is het een van mijn grootste invloeden. .......


Zeer herkenbaar! Na rustig begonnen te zijn met metallica ook zo rond 12 jaar oud luisterde ik eens in een cd winkel naar vile van cannibal corpse, ik schrok me rot, eerste keer carcass (reek of putrefaction dan ook nog) werd ik bijna misselijk van..... maar als je er zo langzaam aan went ontdek je geweldig veel goede bands.

@arvoitus: Je stelt de vraag te algemeen denk ik, je hebt je eigen meiningen die je niet onder stoelen of banken steekt en je hebt zo je meningen over een goede band. Maar als je in een band zit dan heb je te maken met nog een aantal mensen met elk een eigen mening over diezelfde zaken. Je kunt natuurlijk ook als een dictator een band oprichten die geheel aan je eisen voldoet maar ik denk dat het je bar weinig op gaat leveren.

Grote kans dat je compromissen zal moeten sluiten maar met die mensen maak je dan uiteindelijk wel muziek met elementen die je zelf niet zou verzinnen.

Arvoitus
19 februari 2008, 19:02
@arvoitus: Je stelt de vraag te algemeen denk ik, je hebt je eigen meiningen die je niet onder stoelen of banken steekt en je hebt zo je meningen over een goede band. Maar als je in een band zit dan heb je te maken met nog een aantal mensen met elk een eigen mening over diezelfde zaken. Je kunt natuurlijk ook als een dictator een band oprichten die geheel aan je eisen voldoet maar ik denk dat het je bar weinig op gaat leveren.

Grote kans dat je compromissen zal moeten sluiten maar met die mensen maak je dan uiteindelijk wel muziek met elementen die je zelf niet zou verzinnen.
Ik heb inderdaad mijn meningen over bepaalde bands, en ik snap dat mensen daar totaal niet mee eens zijn.
Qua bandgeluid maak ik me eigen niks druk. Daarover heb ik een vrij breede smaak.

Mijn positie in een band zou gewoon als lead/rhythm gitarist zijn met mogelijk nog vocals (ik ben nu bezig met grunten, maar als mijn uiteindelijke grunt me niet bevalt dan stop ik er ook mee).

Zolang ik mijn eigen riffjes kan bedenken ben ik allang tevreden. Maar ik wil juist dat mijn complete band opvalt en bekendheid maakt.

Tho
19 februari 2008, 19:23
Beste Arvoitus.

Het zal je vast al verteld zijn maar ik heb de reacties hier niet gelezen dus bij deze:

Als jij per definitie ALLE deathmetal bands eentonig of slecht vind, heb je nog nooit een deathmetal band gehoord. Ook het bijbehorende grunten is een hele kunst.

Verder over de band die je wilt beginnen:

Iedereen begint onderaan. Ik ben op het moment druk bezig om mijn deathmetalband op de regionale kaart te plaatsen (Regio Utrecht), en na een jaar begint dat redelijk te lukken, en dat is al bizar snel.

Je wilt anders klinken dan de rest? Dat kan niet, of het klinkt belachelijk kut. Alles is al een keer gedaan, dus je kan beter riffs goed jatten dan slecht verzinnen.
Ik schrijf zelf mijn muziek door heel veel inspiratie op te doen. Soms een gaaf riffje horen en die zodanig transformeren dat hij imo gaver wordt, en niet meer de herleiden is.

Nogmaals: Iedereen begint onderaan de ladder. Het is onmogelijk om op te vallen als beginnende band, je zult de bekendheid zelf moeten verdienen door heel veel op te treden, keihard vallen, en langzaam weer opkrabbelen.

Ik durf mijn eigen band goed te noemen uit de feedback van ons publiek en steeds terugkomende 'fans'. Ook wat wij doen is al 10000 keer gedaan. Waarom komen ze steeds naar ons kijken? Onze riffs zijn catchy, en toch bruut. En ik denk dat dat het hele geheim is om dezer dagen metal te maken :)

Arvoitus
19 februari 2008, 21:32
Beste Arvoitus.

Het zal je vast al verteld zijn maar ik heb de reacties hier niet gelezen dus bij deze:

Als jij per definitie ALLE deathmetal bands eentonig of slecht vind, heb je nog nooit een deathmetal band gehoord. Ook het bijbehorende grunten is een hele kunst.
Tho, ik zal al te wachten op je reactie ;)
Ik vind death metal bands niet slecht. In tegendeel, naast Thrash is Melodische death metal is een van mijn favoriete genre's. In metal ben ik een redelijk gevordende om zo maar te noemen.
Ik zal het maar zo zeggen: Over het algemeen kunnen veel death/black metal bands mij niet veel boeien met hun scream/grunt. Een band die dat wel kan is bijvoorbeeld Carcass.

Ik ben zelf ook bezig met grunten/screamen. Ik krijg daar veel hulp bij van mijn vriendin die al 5 jaar in klassieke zang is geoefend.
En ik weet hoe moeilijk het is ;)


Je wilt anders klinken dan de rest? Dat kan niet, of het klinkt belachelijk kut. Alles is al een keer gedaan, dus je kan beter riffs goed jatten dan slecht verzinnen.
Ik schrijf zelf mijn muziek door heel veel inspiratie op te doen. Soms een gaaf riffje horen en die zodanig transformeren dat hij imo gaver wordt, en niet meer de herleiden is.
Een van mij grootste brainstorm gedachtes waren: Als je bekend wil worden en eruit wil steken, dan moet je anders zijn dan de rest.
En die aandacht steek ik liever in mijn gitaarspel/geluid steek dan in smink of maffe kleding.

Ik moet zelf zeggen dat ik geniaal ben in het bedenken van riffs. Veel van die deuntjes komen gewoon spontaan in me kop, die ik dan tot complete leidjes in me hoofd kan uitwerken.
Nadeel is wel dat ik die "zelfgeschreven" riffjes vaak terug hoor in al bestaande leidjes.


Ik durf mijn eigen band goed te noemen uit de feedback van ons publiek en steeds terugkomende 'fans'. Ook wat wij doen is al 10000 keer gedaan. Waarom komen ze steeds naar ons kijken? Onze riffs zijn catchy, en toch bruut. En ik denk dat dat het hele geheim is om dezer dagen metal te maken :)
En dat laatste is precies de reactie die ik wou horen! Ik dank u.

Maar het probleem is dat veel van die riff's gewoon weglekken in andere instrumenten (teveel bass, teweinig mids, te laag getuned).

Vooral live zie ik dat probleem vaak, veel van die bands lijken gewoon hetzelfde (ongeoefende zanger die maar wat schreeuwt, veel te lage gitaren, veel bass + slecht klinkende pedaaltjes).

Tho
19 februari 2008, 21:44
Ik moet zelf zeggen dat ik geniaal ben in het bedenken van riffs. Veel van die deuntjes komen gewoon spontaan in me kop, die ik dan tot complete leidjes in me hoofd kan uitwerken.

Hey! Dan ben ik net zo geniaal als jij! :D

Weet je wat ik eigenlijk denk vriend? Dat je je gewoon te druk maakt, en te veel op een zeker soort roem gefocussed bent. Gewoon lekker muziek maken man! Dat hebben wij ook altijd gedaan, dan komt het vanzelf.

Nog even over je opmerking van riffs die live niet tot hun recht komen: Vind maar eens een zaal waar de akoestiek perfect is ;) De eerste 50 keer dat je optreedt is dat 40 keer in een rotte kroeg. Maar zelfs met slechte akoestiek is elke riff, hoe moeilijk ook, gewoon te horen. Zo niet, dan speel JIJ niet strak, of je BAND speelt niet strak. Strak spelen is iets wat in beginnende bands nog steeds erg onderschat wordt, en dus werken ze daar niet aan.

Het is inderdaad waar dat alles veel beter te horen is op een album, maar het metal publiek wil gewoon opgezweept worden, moshen en lekker uit hun dak gaan!

nogmaals, vind eerst maar eens een band, want kundige muziekanten vinden is bizar moeilijk, zéker de drummer, en een bassist met een eigen idee is ook nogal zeldzaam. Ga lekker muziek maken! Als je eenmaal een band hebt met een repertoire klop dan gerust aan, dan spelen jullie gewoon een paar keer in ons voorprogramma! :D ;)

Pais
19 februari 2008, 21:48
Zelf ben ik ook al bezig met oefenen voor grunts/screams.

Waarom post je daar niet een filmpje van in Sounds? Ik weet zeker dat een hoop mensen hier op het forum je van goedbedoelde adviezen en kritiek kunnen voorzien. ;)

Mephistocles
19 februari 2008, 22:04
...Ik moet zelf zeggen dat ik geniaal ben in het bedenken van riffs. Veel van die deuntjes komen gewoon spontaan in me kop, die ik dan tot complete leidjes in me hoofd kan uitwerken.
Nadeel is wel dat ik die "zelfgeschreven" riffjes vaak terug hoor in al bestaande leidjes...
Een kinderhand is gauw gevuld...

Arvoitus
19 februari 2008, 23:46
Waarom post je daar niet een filmpje van in Sounds? Ik weet zeker dat een hoop mensen hier op het forum je van goedbedoelde adviezen en kritiek kunnen voorzien. ;)
Dat ligt tijdelijk even uit de weg ivm verkoudheid. Ik heb zelf pseudo-kroep en kinkhoest gehad toen ik klein was, dus bij elke verkoudheid is dat best pijnlijk.
Ben er op dit moment ongeveer 3 maanden mee bezig, maar ik focus me nu nog op ademhalings technieken. Ik wil echt fatsoenlijk kunnen grunten dmv van het gebruik maken van me diafragma etc.

Zodra ik vind dat ik het wel goed genoeg is dan krijgen/moeten jullie het aan horen ;)


Nog even over je opmerking van riffs die live niet tot hun recht komen: Vind maar eens een zaal waar de akoestiek perfect is De eerste 50 keer dat je optreedt is dat 40 keer in een rotte kroeg. Maar zelfs met slechte akoestiek is elke riff, hoe moeilijk ook, gewoon te horen. Zo niet, dan speel JIJ niet strak, of je BAND speelt niet strak. Strak spelen is iets wat in beginnende bands nog steeds erg onderschat wordt, en dus werken ze daar niet aan.
Om maar even een voorbeeld te geven.
Afgelopen vrijdag hebben een paar vrienden hun eerste optreden gegeven: http://nl.youtube.com/watch?v=n-dDy7r-cRY
Normaal gesproken gebruikt de gitarist een Digitech Death Metal pedaaltje en stopt zijn gitaar rechtstreeks in de P.A.
Dat klinkt slecht, maar het is te doen.
Afgelopen vrijdag mocht hij een ENGL Powerball gebruiken, dus wat doet hij.
Gitaar -> Digitech D-M pedaaltje -> Powerball
Verkloot het hele band geluid naar mijn mening, en dit laat de riffjes niet echt lekker doorkomen.
Dat geef ik maar als voorbeeld, maar ik heb echt veel bandjes gezien die hun geluid uit een effectpedaaltje halen. Dat kan wel goed klinken, maar er wordt altijd veel te veel bass ingedraaid en te weinig mids.


Weet je wat ik eigenlijk denk vriend? Dat je je gewoon te druk maakt, en te veel op een zeker soort roem gefocussed bent. Gewoon lekker muziek maken man! Dat hebben wij ook altijd gedaan, dan komt het vanzelf.

Nogmaals, vind eerst maar eens een band, want kundige muziekanten vinden is bizar moeilijk, zéker de drummer, en een bassist met een eigen idee is ook nogal zeldzaam. Ga lekker muziek maken!
Een volle zaal speelt nu eenmaal lekkerder dan een lege!
Ik ben niet echt gefocused op roem, maar ik wil met een band gewoon iets bereiken.
Ik denk dat je enigszins wel gelijk hebt dat ik me iets te druk maak ;)

Damn, zo'n peptalk zorgt ervoor dat ik echt een band wil gaan oprichten!
Maar eerst nog eens meer oefenen ...


Als je eenmaal een band hebt met een repertoire klop dan gerust aan, dan spelen jullie gewoon een paar keer in ons voorprogramma!
Kan dat even zwart-op-wit gezet worden ;)

Kim Wilson
20 februari 2008, 07:32
Een goede band:
- Een band die zich concentreert op hun sound en niet op de looks.
- Een band die zowel live als op cd je kan overtuigen.
- Een band waarbij alles klikt, en alle instrumenten elkaar opvullen.
- Een band die mij kan overtuigen om lekker los te gaan.
- Een band waarbij elke instrument/vocal goed klinkt, en bij elkaar past.

Verder is dat een vrij goede vraag en moeilijk om uit te leggen ;) daar moet ik nog even over nadenken.


...
Ja, dat zijn idd de kenmerken van een goeie band. En als ik het goed begrijp, wil jij dus ook zo'n band. Maar alleen met deze dingen ga je natuurlijk niet zomaar grote volle zalen volspelen. Als je wil opvallen, moet je uist ook letten op je looks. Publiek is niet geinteresseerd in het gemierenneuk over je sound. Het klinkt al gauw goed. Met de mensen die daar wel op letten, krijg je een grote zaal echt niet vol.

Ik denk dat je toch ergens iets moet bijstellen in je pretenties. Of minder ambitieus zijn wat betreft je aantal bezoekers, of consessies doen in je muziek en looks.

Pais
20 februari 2008, 09:36
Je bent wel een ambitieus mannetje hoor, met je twee jaar speelervaring. Of is metal zo simplistisch dat je na twee jaar oefenen alles in huis hebt om metal-nederland op zn kop te zetten?

Tho
20 februari 2008, 10:28
Kan dat even zwart-op-wit gezet worden ;)

Haha, ik maak geen grapje hoor, waarom niet? ;)

Hey gozer, Je kan gerust een keertje bij ons in de oefenruimte komen kijken hoe het er aan toe gaat bij ons. Ik weet niet waar je woont, misschien is het te ver reizen, maar kom gerust eens langs

Harry
20 februari 2008, 16:18
Beste topicstarter, schrap om te beginnen je lijstje met het bandje dat je wilt. Want dat is niet reeel. Zet 5 mensen bij elkaar en je zult zien dat ze allemaal een eigen mening hebben, werkwijze, mate van ambitie en dergelijke.
Ga dus gewoon lekker een paar jaar in een bandje pielen en geniet ervan.
Als je goed genoeg bent en hard genoeg werkt heb je misschien een klein kansje dat een deel van je lijstje ingevuld gaat worden. Succes!

Azrael
20 februari 2008, 16:20
Gnegnegne, mooi topic is dit. :hippie:

hendrix_appendix
20 februari 2008, 16:52
Ik moet zelf zeggen dat ik geniaal ben in het bedenken van riffs. Veel van die deuntjes komen gewoon spontaan in me kop, die ik dan tot complete leidjes in me hoofd kan uitwerken.
Nadeel is wel dat ik die "zelfgeschreven" riffjes vaak terug hoor in al bestaande leidjes.


:seriousf:

En om dan nog even op je topic in te gaan; als je nu eens al je tijd besteed aan spelen, muziek luisteren en vooral, een band bij mekaar zoeken en de bereidheid ophoest om keihard te werken zul je misschien enogzins opvallen in metalland. De kans dat je echter in een band terecht komt die ook in het buitenland potten weet te breken is hoe dan ook zeer klein.

Oftewel, niet zo ouwehoeren mafkees!

Bloodline
21 februari 2008, 12:13
[QUOTE=Arvoitus]

Om maar even een voorbeeld te geven.
Afgelopen vrijdag hebben een paar vrienden hun eerste optreden gegeven: http://nl.youtube.com/watch?v=n-dDy7r-cRY
Normaal gesproken gebruikt de gitarist een Digitech Death Metal pedaaltje en stopt zijn gitaar rechtstreeks in de P.A.
Dat klinkt slecht, maar het is te doen.
Afgelopen vrijdag mocht hij een ENGL Powerball gebruiken, dus wat doet hij.
Gitaar -> Digitech D-M pedaaltje -> Powerball
Verkloot het hele band geluid naar mijn mening, en dit laat de riffjes niet echt lekker doorkomen.
Dat geef ik maar als voorbeeld, maar ik heb echt veel bandjes gezien die hun geluid uit een effectpedaaltje halen. Dat kan wel goed klinken, maar er wordt altijd veel te veel bass ingedraaid en te weinig mids.
QUOTE]

Hier een voorbeeld van wat ik precies bedoel. En niet ego bedoelt hoor! gewoon om iets duidelijk te maken.

dit is de band die jij in je link had: http://nl.youtube.com/watch?v=n-dDy7r-cRY

Dit is mijn band: http://nl.youtube.com/watch?v=AeAyiLaq6Ls

En ik weet het is een totaal andere muzieksoort, maar presentatie is belangrijk !!

De zanger flipt um, headbangen i.p.v stil te staan en te grunten.

Tho
21 februari 2008, 16:36
Sorry even offtopic, maar Bloodline, what the fuck.. De muziek klinkt niet alleen als Dew-Scented, maar zelfs jullie zanger klinkt als Dew-Scented!! :eek:

Wiellem
21 februari 2008, 17:54
Is jouw band trash metal?

Klinkt meer als hardcore punk :rockon:

Tho
21 februari 2008, 17:56
thrashmetal is met een H. tHrash metal

Vonk
22 februari 2008, 23:16
thrashmetal is met een H. tHrash metal

Altijd ga je iedereen in elkaar rammen na een achterlijke uitspraak, en nou hou je het netjes. Kom op, doen we het samen ;)