PDA

View Full Version : Telecaster brugplaat/brug pu op een strat?



Acousticaster
18 februari 2008, 22:32
Onder het motto 'domme vragen bestaan niet' even deze. Ik ben een strat-fan, maar hou ook van de teletwang. Aangezien die teletwang uit de bridge pu komt, ik de bridge pu van de strat niet veel karakter vind hebben en de tremelo eigenlijk nooit gebruikt lijkt mij een originele oplossing: neck en middle strat pu's en dan een tele bridge pu met plaatje. Maarrr kan dat wel? (uiteraard zonder de hele gitaar te mollen). 't Is niet dat ik het dan morgen ook ga doen maar het resultaat lijkt me echt tof, of zal dat meevallen?

Kim Wilson
18 februari 2008, 22:34
De klank van de Tele zit hem niet alleen maar in de elementen. Waarom een Tele als een Tele klinkt, weet ik ook niet, maar zelfs unplugged klinken Tele's anders dan Strats.

Lexvandoef
18 februari 2008, 22:36
Kan wel idd ja.

Wat je ook zou kunnen doen is een nashvill tele proberen, en dan het neck element uitwisselen voor een strat neck pu. Er zit namelijk al een middelste strat pickup in een nashville tele.

Is wel het makkelijkst.

drap
18 februari 2008, 22:39
En dat moet op een bestaande strat komen? Want dan kan het niet. Los van dat een stratelement niet dezelfde maten heeft als een tele element, gaan bij een telecaster de snaren door de body en bij de strat door het blok van het tremelo systeem. Ik zou niet weten hoe je dat wil oplossen. Los daarvan zul je ook nooit de tele-twang krijgen. Dat heeft ook te maken met het massieve van een telecaster.

Mr.Fingers
18 februari 2008, 22:40
mits wat frezen in de slagplaat moet dit wel te doen zijn denk ik...

Vergeet wel niet dat een deel van de telecastersound bepaald wordt door de vorm van de gitaar...


*kuch... check signature *kuch

Lexvandoef
18 februari 2008, 22:43
de vorm van de gitaar...

Hmm, lijkt me best vaag eigenlijk, ik denk dat een tele in de vorm van een strat, nog steeds als een tele klinkt.

Acousticaster
18 februari 2008, 22:44
*kuch... check signature *kuch

De massieve body kan ik inkomen, maar de vorm?

iWishmaster
18 februari 2008, 22:46
Een deel van de twang van een tele komt van het plak metaal wat op de body geschroeft zit, de brug dus. Die moet je dus op je strat schroeven: oftewel zul je sowieso wat gaatjes moeten boren. Als je deze neemt (warmoth was t eerste wat in mij opkwam): klik (http://www.warmoth.com/hardware/bridges/bridges.cfm?fuseaction=vintage_tele_fixed) betekend 4 schroeven.

Waar je voor uit moet kijken is dat die schroeven niet in de routing achter je strat slagplaat komen, wat daar de afmetingen voor zijn weet ik niet. Dan gaan ze namelijk niet echt strak het hout in. De plaats waar je brug schroeft ligt behoorlijk vast aangezien de lengte van de snaren vrij precies komt.

Voor de rest is het type pickup natuurlijk van invloed, maar een strat brug pickup past niet in een tele en andersom (tenzij je dus de brug vervangt zoals jij voorsteld).

Wat voor de rest van een tele een tele maakt weet ik ook niet ... Maar klinkt wel als een leuk projectje :)

drap
18 februari 2008, 22:48
Nogmaals, hoe wil je het tremelo systeem van een strat oplossen? De snaren van een tele gaan door de body, op een strat niet.

iWishmaster
18 februari 2008, 22:51
Nogmaals, hoe wil je het tremelo systeem van een strat oplossen? De snaren van een tele gaan door de body, op een strat niet.
Uuuhm, ohja, wat hij zei ...

Dus ... Zonder de hele strat te mollen; dat gaat niet lukken. Probeer is een mailtje naar Warmoth, misschien dat zij zo'n aparte routing kunnen maken. Of anders wat Lexvandoef zei.

Hoe dan ook wordt het een strat-achtige tele of een tele-achtige strat, beide in gitaar gaat nooit 100% lukken.

barno
18 februari 2008, 23:19
volgens mij zijn vooral de vorm (en het solide karakter van de body) en de stringthrough bepalend in het onderscheid met een strat.

De bridgeplate ook wel wat maar ook zonder die plate klinkt een tele als een tele, zie de signature van straffe gitarist G.E. Smith

http://www.youtube.com/watch?v=SnQYoRYedF0

vulvasonic
18 februari 2008, 23:36
Fender heeft nog een tijd lang de Jerry Donahue stratocaster geproduceerd. Het typische van deze strat, los van de fraaie blauwe kleur, was het brugelement en de positie ervan. Het brugelement had een metalen grondplaatje, zoals de tele, het was gewikkeld om te klinken als een tele en het element stond NET EVEN IETS VERDER van de brug dan op een normale strat, net zoals dat bij de tele het geval is.

Kortom, een echte strat met het bruggeluid van een tele bestaat al. Sorry, bestond (hij is alweer een tijdje uit productie).

http://www.celebrityrockstarguitars.com/rock/hellecaster_files/BlueStratHelle_small.jpg

De Beer
19 februari 2008, 01:22
Ik moest aan deze denken:
http://members.home.nl/denisweening/Lag%20Fanclub%202005/Guitars/Internet/morgane-std-2005.jpg
Lag Morgane 1000

Ook de Lag "the blues" modellen hebbn iets strat/tele combi achtigs zie ik nu.

Hendriks
19 februari 2008, 08:41
En deze :http://www.usacustomguitars.com/51stp.html