PDA

View Full Version : Vragen betreft recording



gitaarhaantje
18 februari 2008, 11:45
Hoi forummers,

Ik heb 2 vragen en hoop dat jullie er antwoord op hebben :


1: Als je de gitaar opneemt speel je vaak meerdere keren dit in zodat het voller klinkt.. is het ook de bedoeling dat je dit bij de basgitaar doet..? of hoe doen jullie dat?

2: Ik maak gebruik van de plugin ez drummer..
Nu heb ik hier een keer een screenshot gezien van iemand die had elke onderdeel van de drums op een andere spoor... hoe krijg je dit?
( ik maak wel gebruik van de grooves van ezdrummer en pas ze vervolgens aan..)


Ik hoop dat jullie er antwoord op hebben ;-)

Groeten Laurens

Humedo
18 februari 2008, 11:53
1) Ik niet, altijd 1 basgitaar, wel inderdaad meestal meerdere lagen gitaar.

2) Dat hangt af van de programmatuur die je hebt. Bij Cubase SX3 die ik heb, gebruik je EZ drummer als Virtual Instrument en kun je de aparte trommels aan de VI kanalen toewijzen via de EZ mixer output.

harrie-beton
18 februari 2008, 14:09
onze oren kunnen niet horen waar hele lage tonen vandaan komen. Vandaar dat er luidspreker setjes met een 1 subwoofer bestaan. Een bas dubbel opnemen is dus ook onzin.

gitaarhaantje
18 februari 2008, 14:55
onze oren kunnen niet horen waar hele lage tonen vandaan komen. Vandaar dat er luidspreker setjes met een 1 subwoofer bestaan. Een bas dubbel opnemen is dus ook onzin.



Maar hoe krijg je dan een vol bas geluid...?? Het zou dus volgens jouw niet werken om het 2 keer in te spelen..?

Bovenstaande klinkt mij bekend in de oren! maar ik dacht/denk dat dit niet zoveel te maken heeft met hetgeen waar ik op doel... maar natuurlijk kan ik het mis hebben haha :D...

amon
18 februari 2008, 15:08
hoe krijg je een vol basgeluid? ten eerste met je bas en versterker, maar in de mix kun je ook al een eind komen met een simpele compressor.

bass blom
18 februari 2008, 15:30
klein toefje chorus op de bas doet ook wonderen :hippie:

bert k
18 februari 2008, 15:51
Nou, een bas twee keer opnemen werkt echt wel. Ik heb het wel eens gedaan, op sommige stukken in een nummer, en je geluid wordt er echt voller door. Ik heb niets met de panning gedaan, allebei de partijen staan gewoon in het midden. Maar doordat je het twee keer speelt krijg je iets van phasing in het geluid, ik vond het wel lekker. Luister (http://www.sleepwalkers.nl/MP3/gevecht.mp3)maar! Eerste twee maten met bas zijn enkel, daarna dubbel.

bass blom
18 februari 2008, 15:57
lachen :D bert maakt nintendo ska!

Rinze
18 februari 2008, 16:04
Het gaat bij de bas ook niet om een stereo iets maar gewoon om het feit dat twee keer een partij met wat andere instellingen vaak vetter klinkt. Het kan ook juits gebeuren dat er frequenties verdwijnen die niet weg moeten, door faseverschillen. Uitproberen dus.

Ik zet op mijn software-synthbassen of iets van compressie, of ik gebruik een gratis plugin, de FreeAmp3 (http://frettedsynth.home.att.net/). Hiermee kun je behoorlijk vette basssen krijgen.

gitaarhaantje
18 februari 2008, 19:55
Oke dat van die basgitaar in spelen is dus gewoon proberen wat lekker klinkt..
maar verder nog tips over die vraag van EZ drummer???

'' Dat hangt af van de programmatuur die je hebt. Bij Cubase SX3 die ik heb, gebruik je EZ drummer als Virtual Instrument en kun je de aparte trommels aan de VI kanalen toewijzen via de EZ mixer output.''


Bovenstaande snap ik namelijk niet?

Groeten Laurens

Humedo
19 februari 2008, 09:37
Ik bedoelde dat het programma waar je EZ drummer samples inlaadt, geschikt moet zijn voor het weergeven van de aparte EZ drummer kanalen.

Wanneer je de EZ drummer als Virtual Instrument gebruikt binnen Cubase SX3, worden er vanzelf een aantal virtuele audio kanalen toegevoegd/gedefinieerd. Vervolgens kun je in de EZ drummer mixer de output van bijvoorbeeld het bassdrum kanaal toewijzen aan 1 van deze "virtuele" kanalen. Idem voor de rest van de kanalen.

Deze "virtuele" kanalen zijn vervolgens te bewerken net als ieder ander audio kanaal binnen Cubase.

Hoop dat dit het ietwat verheldert. Het helpt misschien als je even vermeld welk audio programma jij gebruikt in combinatie met EZ drummer.

gitaarhaantje
19 februari 2008, 12:34
Volgens mij begrijp ik het nu.. ik zat in cubase bij de kanalen te kijken maar ik moet dus bij de ez drummer mixer gaan kijken.. vanavond meteen eens proberen...

Ik laat het wel ff weten.. alvast bedankt.!

Gr Laurens

gitaarhaantje
19 februari 2008, 19:19
Ik heb even gekeken maar tis nog niet goed.. Daarom heb ik even een printscreen gemaakt.. mischien dat iemand zo kan zien wat er fout is..

Ik zal even uitleggen hoe ik bij deze "setup" kom.

- midi track aanmaken.
- map inladen en selecteren.
- F11 drukken ezdrummer toewijzen.
- output op ezdrummer zetten.
- Vervolgens een groove gesleept naar de miditrack..
- elk onderdeel van de drums toegewezen aan een track.

Als er iets niet duidelijk is wat hierboven staat, laat het even weten.

Groeten Laurens

oh ja de printscreen vind je op www.lwdehaan.nl > fotogallerij> videos

Tis een klein plaatje maar ik weet niet hoe ik hier een plaatje laat zien..

Thoom42
19 februari 2008, 22:00
Die site doet het dus niet..bij mij in ieder geval :hippie:

gitaarhaantje
19 februari 2008, 22:11
Bij mij wel...hmmm vaag....

Humedo
20 februari 2008, 11:35
Het lijkt me goed te zijn al is de foto ietwat klein.

Je hebt de channel outputs in de EZ drummer mixer dus naar de verschillende Virtual Instruments kanalen gerouteerd? Want dat is de laatste actie die je zou moeten doen.

Vervolgens kun je die VI kanalen verder gebruiken om je instellingen te maken. Ze werken als een normaal audio kanaal.