PDA

View Full Version : Lak + Hitte = Witte mist?



LostHighway
18 februari 2008, 10:45
Hallo,
dit gaat eventjes niet over gitaren, maar het leek me hier wel op zijn plaats.
Op onze salontafel heeft een (te) heet glas water gestaan en nu zit er een soort witte mist in de lak, hij is wat mat geworden, een sluier of hoe moet ik het zeggen.
Het zou niet van het vocht mogen zijn want he glas stond op een paar keer gevouwen droge handdoek, dus moet het wel van de warmte geweest zijn.
Ik weet niet wat voor lak of vernis dit is, maar het tafeltje is donker gebeitst dus een stukje schuren en herlakken is sowieso nogal af te raden, gaat waarschijnlijk nog meer verschil geven dan zo laten, helemaal schuren is zeker al te vergeten, want wegens allerlei moluren en dergelijke is dit ook geen klus die goed zal eindigen.
Is deze schade dan helemaal onherroepelijk?

F*R*E*A*K
18 februari 2008, 11:30
Hoi,

Ik had op kamers ook een salon tafel met een dikke laklaag op de bovenkant, deze werd ook wit als je er iets opzette.
Bij mij trok het echter na een tijdje ook weer weg.

LostHighway
18 februari 2008, 12:13
Wel, het is al 2 dagen zo, hoe lang is dat tijdje?

no 1 hops
18 februari 2008, 12:16
het is de vraag of dat tafelblad in de was zit.
dan heb je kans dat je het weer met was in orde kan krijgen.
was reageerd op terpentine, dus als je ergens een verloren hoekje hebt wat niemand ziet zou je daar met een oude doek kunen proberen of de was loslaat met terpentine

LostHighway
18 februari 2008, 12:44
Neen, het is wel degelijk lak..

prs
18 februari 2008, 15:32
Je zou eens kunnen proberen of je met een polijstmiddel (eerst fijn en als dat niet werk wat grover) de witte mist eruit zou kunnen polijsten. Eerst ff op een klein stukje proberen!

Barré
20 februari 2008, 13:40
Kindertjes toch, heeft jullie moeder jullie nooit geleerd om een onderzettertje te gebruiken? Daar zijn ze voor uitgevonden namelijk, die kringen krijg je er niet uit.