PDA

View Full Version : MESA Boogie MARK IV uitgang...hoe doe ik het zonder de versterker te mollen?



Dootch
18 februari 2008, 09:26
Beste gitaarnetters Dit is een lang verhaal maar ik weet het echt niet meer… :chicken:

Vrijdag tegn mijn verstandsmuur gelopen… Eigenlijk ben ik meer een klassiek gitarist maar ik durf met mijn zoon (12 jaar) wel eens wat elektrisch afjammen in de veilige omgeving van onze oefenzolder. Daarvoor beschikken we over een MESA Boogie MARK IV (tweedehands :) ) en een kleine oefenamp (maar die doe niet terzake hier).

Vorige vrijdag was het zo ver; mijn zoontje ging op school optreden en ging de TOP GUN anthem solo spelen met gebruik van een backingtrack. :rockon:

Vrijdag was het soundcheck om zaterdag op te treden. Komen we dus toe; alles ingeplugd; backing track werd gedraaid door de geluidsman aan de PA en de MARK IV stond op het podium (zaal ongeveer 15 bij 35 meter). Backing track kwam goed uit de zaal speakers maar de MARK IV klonk eigenlijk afschuwelijk en kreiste er doorheen. Thuis zetten we het geluid zo ongeveer op 1,5 van de 10 en dat geeft ons een goeie klank “met ballen”. Maar nu had ik de verterker wel hoger gezet 3 a 4 maar dat gaf dus echt geen mooie klank (pijn aan de oren). Uiteindelijk volume geleidelijk terug verminderd naar ongeveer 1.7 en kregen we het knappe geluid dat we gewend waren. Maar het mengde niet met de backingtrack De geluidsman zij dat het beter zou zijn als we de out van de gitaarversterker door zijn PA zouden sturen. Ok, mij niet gelaten, hij is de beroeps en ik de amateur… Begon het probleem: waar tak je af om naar de PA te gaan. We hebben de slave out en recording out geprobeerd maar beiden gaven te weinig of geen output. (Let wel er was weing tijd om te experimenteren omdat ongeveer een 10 tal acts moesten gesoundchecked worden in een beperkte tijd.) Ik herinnerde me echter iets uit de manual dat er een weerstand moet gebruikt worden om de transfo te sparen bij gebruik van de recording out. Dus durfde ik de knop recording out niet “uit te trekken” om te zien of het dan werkte.

De klankman heeft het probleem opgelost door een microfoon voor de versterker (op volume 1,7) te plaatsen en dat signaal door zijn PA te sturen. Dit gaf een zeer bevredigend resultaat.

1) Ik hou van de MESA sound maar blijkbaar moet hij op hoog volume serieus bijgeregeld worden? (daar was geen tijd voor) Op kamerniveaus zet ik de EQ in “V”

2) De speaker gaf een geluid dat van 1 punt kwam en dat mengde niet met de backingtrack.
De micro loste dit op.

3) Gebruik ik nu de slave of de silent recording? En die soak resistor, waarom moet ik dat nu eigenlijk appart gaan kopen? Een versterker (nieuwwaarde +- 2700 Euri?) en een weerstand van een paar euro moet ik appart gaan kopen? Of zit die er al in? Remember dat ik deze amp tweedehands kocht. Misschien heeft de vorige eigenaar het al gedaan? Of is het echt de plug van de speaker uit trekken en daar de weerstand injacken? Ik heb niet genoeg money om te experimenteren met dit toch wel dure beest.

Hieronder een uittreksel uit de MARK IV manual… Kunnen jullie me nu eens in mensentaal uitleggen hoe ik het moet doen?

SILENT RECORDING: Pull Switch
This Push/pull switch turns off the signal at the output stage therefore muting the speaker. This enables you to record silently (using the RECORDING out jack, not the SLAVE D.I.) without the need to disconnect the speaker.

Signal strength to the recording circuit is still regulated by the OUTPUT LEVEL control, even though the speaker cannot be heard.

NOTE: remember… a load must be maintained on the amplifier to avoid damage to the transformer. A soak resistor (8 Ohm) can be purchased for just such purposes. See your local dealer…

RECORDING OUT:
Following the enormous success of this feature(…) this proven recording circuitry has been included into the Mark IV. This recording circuit can be used while performing live or silently at all hours of the night. Do not unplug the speaker when you wish to record silently. Merely use the SILENT RECORDING pull switch (located on the amps front panel)

Even though the recording out has its own LEVEL control, the amount of signal available is determined by the MASTERS and the OUTPUT LEVEL control.. You’ll find that the RECORDING OUT does a pretty remarkable job of simulating the complex functions of power amp, speakers and mictrophone while at the same time in very little need of any EQing.

Notice that the presence controls are inactive in the recording process, as they are part of the power amp section. The built in EQ works well for adjusting tonal nuances when recording and your mixing board’s EQ may also be helpful, though not much of either is needed. Finally, you may use the RECORDING OUT for driving the p.a. directly. For stereo recording, connect the RECORDING out to your stereo effect, then connect the left and right outputs of the effect into separate channels of the recording mixer.

SLAVE OUT (D.I.)
This is a traditional Boogie feature that offers an adjustable level signal for driving external slave power amplifiers. Here the signal is derived from the speaker terminal, so a speaker (or load resistor) must be connected at all times! The D.I. can also be used as a feed to a p.a. but quite a lot of EQ’ing will be needed at that board. For much better results, use the RECORDING OUT when feeding a p.a. board.

A final use for the SLAVE is to drive a string of effects. This is a complex setup requiring another power amp an two or three speaker cabs. In this hook-up the entire Mark IV functions as a tone generating preamp, with the output taken from the slave D.I. and fed into the effects string.

The output of the last effect is then used to drive a stereo power amp.(…) which in turn would power a pair of speakers.

Remember, the speaker jack of the MARK IV must be loade by ether a power soak type resistor (which alters the tone badly) or an actual speaker. This “middle” speaker will provide a dry or un-effected sound and is sometimes just a single 12 hidden under the stage.

NOTE: once signal is taken from the SLAVE D.I. Output, it cannot be inserted back into the MARK IV as a feedback loow will be created resulting in a terrible squeal. Think of the SLAVE as a one way send.

Raffel
18 februari 2008, 09:41
silent recording wil gewoon zeggen dat het signaal alleen via de achterkant via de direct recording output naar je weergave apparaat verdwijnt. Is gewoon een switch op de voorkant van de MarK IV toch?

Ik denk dat de Mark IV het beste uitkomt met een mic ervoor zoals de PA kerel had gedaan.

Een Mark series amp harder zetten, betekent eigenlijk altijd dat je meer treble in je sound krijgt. Dit is bij de Mark II en III ook zo. Dit kun je oplossen door die grafische EQ aan te passen (waarschijnlijk dus geen California V-shape meer, maar iets anders) Ik merk op mijn Mark III dat ik er op de GEQ veel meer lage hertzen in draai dan op laag volume.

Dootch
18 februari 2008, 09:47
OK,
Dan gebruik ik die pull switch op de voorkant, maar hoe zit het dan met die "soaking resistor"

Raffel
18 februari 2008, 11:04
je bedoelt de power soak resistor? Op een eindversterker, zoals die ook in een Mark IV zit, moet altijd een speaker aangesloten zijn, of iets vergelijkbaars, zoals een attenuator. Anders gaat je eindversterker naar z'n grootje.

Dit geldt dus waarschijnlijk ook voor als je silent recording gebruikt. Als je een combo hebt, maakt dat dus niet uit, dan zit die toch al op de speaker aangesloten. Als je een Mark IV top hebt, moet je hem als je silent recording gebruikt dus evengoed aan een speaker hangen.

Het feit dat ie zacht klinkt komt dus door het output level, zoals in de handleiding staat.

Ik zou het toch bij een mic houden.

JoVe
18 februari 2008, 11:21
Die 'soaking resistor' zal je niet nodig hebben, mits je de luidspreker gewoon aangesloten laat.

De Silent Recording zit op de versterker om de luidspreker te 'muten'. Bij sommige versterkers wordt in het geval van zo'n speakermute de eindversterker intern naar een dummyload (de 'soaking resistor) geschakeld, aangezien een buizenversterker nooit onbelast mag aanstaan. Met andere woorden: er moet altijd een luidspreker op de versterker worden aangesloten of iets dat de versterker aanziet voor een luidspreker, in dit geval een weerstand van 8 ohm, omdat Mesa Boogie over het algemeen luidspreker met een impedantie van 8 ohm gebruikt. Doe je dit niet dan sloop je op z'n minst de eindtransformator van de versterker.

Mesa Boogie gebruikt voor de Silent Recording echter geen interne dummyload, daarom moet de speaker aangesloten blijven ook al komt er geen geluid uit. Mocht je nou perse geen speaker willen meesjouwen als je toch weet dat je er geen gebruik van gaat maken, in dat geval moet je een 'soak resistor' kopen. Deze situatie lijkt me meer aannemelijk wanneer je in het bezit bent van een Mark IV top en niet in het geval van een combo (ik neem aan dat je een combo hebt).

Kortom, je kunt dus gewoon gebruik maken van de Silent Recording zolang je de speaker maar aangesloten laat.

Joost.

edit: Raffel was me al voor met een antwoord.

Dootch
18 februari 2008, 11:45
Dank voor de reacties.

Ik heb inderdaad een combo.

We hadden dus de recording out wel gebruikt maar de knop SILENT RECORDING had ik niet "pulled out". Daardoor kon ik ook de output level niet verhogen zonder de trommelvliezen te scheuren. Maar "pulling out the silent recording button " zal dus waarschijnlijk de speaker uitschakelen en toch de speakeruitgang beslast laten?
Ik had dus schrik dat de versterker onbelast is als de speaker geen geluid geeft.

Als ik jullie commentaar samenvat kunnen we dan stellen dat het veilig is de speaker uit te schakelen (door pull silent recording) zolang de jack van de speaker op de rug van de combo ingeplugd blijft op de "speaker out"?

Ik vond het vreemd dat ze in de manual van de combo over een soaking resistor spreken terwijl je bij de combo toch altijd de speaker meezeult. Wat zou je dan nog een soaking resistor nodig hebben? Daarom vertrouwde ik het zaakje niet...

"Do not unplug the speaker when you wish to record silently" Bedoelen ze dus letterlijk ! De plug moet er in zitten maar er komt geen geluid uit.

Ik begin het licht te zien :hippie:

Raffel
18 februari 2008, 12:36
Dat zegt men zo in de manual, omdat de manual voor zowel de tops als combo van de Mark IV bedoelt is. Dit is bij wel meer tops die ook als combo verkrijgbaar zijn. Zoals o.a. de ander Mark-series en ook toevallig mijn Trem-o-verb.

Dootch
18 februari 2008, 13:52
Betekent dit dat ik er op die manier ook een hoofdtelefoon kan aanhangen?

Of breng ik beter deze recording out eerst naar mijn mengpaneeltje en daar een hoofdtelefoon aan?

Of maakt het niet uit en zijn beide mogelijk?

Raffel
18 februari 2008, 14:21
het kan sowieso. Of het goed klinkt is een 2e. Wat ik gewend ben van mijn Quad, klinkt ie door een koptelefoon niet zo lekker.

Dootch
18 februari 2008, 14:52
Stel dat ooit de luidspreker kapot is en ik wil de recording out gebruiken, waar steek ik die weerstand dan?

Is het gewoon de 8 ohm weerstand aan een jackplug solderen en die in de speaker out stoppen?

Raffel
18 februari 2008, 15:06
in de 8 ohm uitgang van je eindversterker.

charlie45
18 februari 2008, 15:18
in de 8 ohm uitgang van je eindversterker.

ik denk dat met een 8 ohm soak resistor een speciaal apparaat bedoeld wordt en niet een gewone 8 ohm weerstand. de versterker moet een hoop energie kwijt, energie die normaal aan de speaker wordt overgebracht. de weerstand moet dus in staat zijn energie op te nemen door bijv. warm te worden. een THD hotplate is zo'n apparaat. als je een 8 ohm weerstand koopt bij de conrad krijg je hoogstwaarschijnlijk problemen (kapotte transformator).

MAAR.

een mesa mark IV gaat juist lekkerder klinken als je hem harder zet, alleen moet je hem anders instellen. mijn advies: laat die hele onzin met recording out en silent out achterwege, en besteed wat tijd om te leren die versterker in te stellen op hoger volume.

een microfoon is de meest gebruikte manier om een gitaar uit te versterken, die geeft ook meestal het beste resultaat.

Ibanez666
18 februari 2008, 15:43
Ik zou in ieder geval de eq. in een omgekeerde v zetten...

Dootch
19 februari 2008, 09:58
ik denk dat met een 8 ohm soak resistor een speciaal apparaat bedoeld wordt en niet een gewone 8 ohm weerstand. de versterker moet een hoop energie kwijt, energie die normaal aan de speaker wordt overgebracht. de weerstand moet dus in staat zijn energie op te nemen door bijv. warm te worden. een THD hotplate is zo'n apparaat. als je een 8 ohm weerstand koopt bij de conrad krijg je hoogstwaarschijnlijk problemen (kapotte transformator).


Dit brengt me weer in verwarring:
Als de soak weerstand hoog vermogen moet kunnen absorberen, hoe kan dan de ingeplugde speaker die echter "gemuted" is dit vermogen verwerken bij SILENT RECORDING? :???: Wordt de speaker dan "warm"?

Iceman
19 februari 2008, 10:28
Mijn ervaring is dat een combo (ik heb de Mark III als combo gehad, en 2 Mark IV tops) op hoger volume niet erg vet klinkt, mede dankzij de open achterkant.

Achterkant dichtmaken mag niet omdat je buizen koeling nodig hebben.

Live zou ik er een dichte 1x12 of 2x12 (V30) aan hangen en de speaker van de combo niet aansluiten.

Op hoog volume zal het waarschijnlijk het tophoog (6600 hrz) er iets uit moeten draaien, en het mid (750 hrz) er iets in.

Dat hele silentrecording werkt wel, maar het geluid sucks helaas. Rechtstreeks aangesloten op een PA klinkt het alsof je een distortionpedaaltje in je hifiset hebt gestoken.

Een H&K RedBoxPro tussen de eindtrap en de speaker kan ook goed, die tapt signaal af, filtert het en je houdt een redelijk mooi signaal (XLR) voor de PA over.

charlie45
19 februari 2008, 10:49
Dit brengt me weer in verwarring:
Als de soak weerstand hoog vermogen moet kunnen absorberen, hoe kan dan de ingeplugde speaker die echter "gemuted" is dit vermogen verwerken bij SILENT RECORDING? :???: Wordt de speaker dan "warm"?

als de speaker gemuted is is ie niet aangesloten, hij wordt dan ook niet warm of wat dan ook.

de ellende met die dingen is dat als je ze aansluit, ze direct geluid gaan maken!

Raffel
19 februari 2008, 11:21
Mijn ervaring is dat een combo (ik heb de Mark III als combo gehad, en 2 Mark IV tops) op hoger volume niet erg vet klinkt, mede dankzij de open achterkant.

Achterkant dichtmaken mag niet omdat je buizen koeling nodig hebben.

Live zou ik er een dichte 1x12 of 2x12 (V30) aan hangen en de speaker van de combo niet aansluiten.

Op hoog volume zal het waarschijnlijk het tophoog (6600 hrz) er iets uit moeten draaien, en het mid (750 hrz) er iets in.



Zo werkt het bij mijn Quad ook inderdaad, meer midden, vooral veeeeeel minder hoog en wat extra laag erin. De controls blijven gewoon staan natuurlijk, puur de GEQ aanpassen.

Ik vind trouwens de combinatie van dicht en open wel heel fijn. Ik gebruik momenteel een 2x12 dichte cab (bogner OS) met daar bovenop een half open TOV-combo met dezelfde speakers (v30's) de combinatie vult de ruimte heerlijk op. Ik krijg commentaar van bandleden dat de versterker te hard staat, maar hij vult de ruimte gewoon op. Projectie uit de cab, ruimtevulling uit de combo.

Die recording out schijnt toch op de een of andere manier bij sommige mesa amps goed uit de verf te moeten komen, maar ik heb het nog nooit gehoord! Daarentegen heb ik de mesa recording preamp of rectifier recording out nooit gehoord.

Iceman
19 februari 2008, 11:35
Ik heb de recording out's van de Studio Preamp en de Rectifier Preamp mogen beluisteren, en daar word je niet blij van.
Ik heb nooit gesnapt waarom ze daar recording out neer zetten. Zelfs in de manual staat zo'n mooie tekening dat ie rechtstreeks op een mengtafel/recorder is aangesloten.

Raffel
19 februari 2008, 11:53
toch heeft Di-rect op hun eerste plaat een rectifier recording preamp gebruikt (voor zover ik weet) en dat klinkt best lekker. Geen idee hoe het dan aangesloten is geweest.

Dootch
19 februari 2008, 12:03
als de speaker gemuted is is ie niet aangesloten, hij wordt dan ook niet warm of wat dan ook.

de ellende met die dingen is dat als je ze aansluit, ze direct geluid gaan maken!


Moet er dan toch nog een soaking resistor in, ook als de speaker jack nog ingeplugd zit?

Of zal de speaker niet automatisch "muten" als ik naar SILENT RECORDING schakel (zie dus ook de eerste posts in deze topic).

charlie45
19 februari 2008, 12:05
het is mij ook een raadsel waarom versterkerfabrikanten er zo trots op durven zijn, het klinkt meestal gruizig en kil in mijn oren. toch wordt het inderdaad wel toegepast, misschien moet je gewoon leren hoe je die klank moet laten werken in mix, als engineer zijnde.

bass blom
19 februari 2008, 12:14
enige direct out die ik ooit goed vond was op een trace elliot bass amp.

verder klikt het vaak alsof je het fout door een vies fuzz boxje jaagt :D

Raffel
19 februari 2008, 13:08
ja inderdaad. Veel te weinig headroom, veel te veel gain, alles klinkt schel en bijtend. Ik heb er ook geen goede ervaringen mee...

Iceman
19 februari 2008, 20:29
het is mij ook een raadsel waarom versterkerfabrikanten er zo trots op durven zijn, het klinkt meestal gruizig en kil in mijn oren. toch wordt het inderdaad wel toegepast, misschien moet je gewoon leren hoe je die klank moet laten werken in mix, als engineer zijnde.

Tegenwoordig kun je wel een hoop doen met "impulses" in je opnameprogramma.
Dat is een plugin (bijv. Voxengo Pristine) waarmee je je direkte geluid filtert tot een natuurgetrouw geluid. Die impulses zijn dan een soort presets die je overal kunt downloaden.

charlie45
20 februari 2008, 18:05
Tegenwoordig kun je wel een hoop doen met "impulses" in je opnameprogramma.
Dat is een plugin (bijv. Voxengo Pristine) waarmee je je direkte geluid filtert tot een natuurgetrouw geluid. Die impulses zijn dan een soort presets die je overal kunt downloaden.

ah, interessant! ik weet niet veel van signal processing, maar verschilt dit wezenlijk van andere modelers zoals amplitube?