PDA

View Full Version : juiste speelhouding rechterhand fingerpicking?



Berti
17 februari 2008, 21:54
bestaat er eigenlijk wel zoiets als een "juiste speelhouding"? over het algemeen krijg je het idee dat "als het voor jou werkt, is het ok" meer de houding is :)

toch heb ik moeite met de handpositie van mijn rechterhand. (ik ben een fingerpicker) en heb mijn pols iets naar buiten gedraaid om de juiste hoek te kunnen maken.
voelt niet als optimaal, moet erbij zeggen dat ik pas sinds kort met een duimplectrum speel, misschien dat dat iets ermee te maken heeft.

opinies/ suggesties/ ervaringen welkom.
greetz

Droffie
24 februari 2008, 00:03
hmmm...ik pick met mijn pink op de slagplaat...voor mij het makkelijkst om een steady pick te houden...los picken is het best denk ik, althans zo wordt het geleerd...was niets voor mij iig..

gewoon picked zoals je het beste ligt denk ik...

iWishmaster
24 februari 2008, 02:03
Ik speel vaak met mijn handpalm net achter de brug, of zwevend. Geeft ook wast verschil in klank, meer naar de brug is iets feller. Verder is mij altijd geleerd om je pols recht te houden, dat voorkomt kramp ...

Berti
24 februari 2008, 07:25
ondertussen ben ik eens aan het zoeken gegaan en kwam videoclips tegen op YouTube waar je heel goed kan zien hoe de hand wordt gehouden.
oa leo kottke, eltjo haselhoff, harry sacksioni, en tommy emmanuel natuurlijk.

het bleek dat de houding van mijn rechter arm op de gitaar het verschil maakte, nu heb ik dat iets veranderd waardoor ik EN geen last meer heb van mijn rechterarm bij de rand van de kast EN ik nu met een rechte pols kan spelen en dus meer ontspannen.

ahhh de voordelen van internet....ze zijn talrijk ;)

greetz

looneycooney
26 februari 2008, 19:09
mja niet simpel heh :p
Ben nu reeds een goed jaar aan het oefenen op fingerpicking en het lukt ondertss heel aardig.
Wat mij vooral hielp was de juiste zithouding , iets wat ik met elektrische guitaren nooit echt belangrijk vond en bespeelde deze meestal staand.
Toen ik wilde fingerpicken op mijn akoustic begon de pijn...
Toen vond ik in een van mijn lesboeken een afbeelding van iemand en hierop zag je duidelijk dat :
-je vrij hoog moet zitten ( mijn stoeltje was wel wat laag)
-de rechtervoet(in dit geval) iets hoger moet plaatsen , ik gebruik gewoon een pedal natuurlijk maar plaats zelfs hieronder nog een 5cm hoog doosje ofzo . Je voelt dan al meteen dat het beter zit.
-de guitaar ets meer voor je uit moet houden

Door deze punten kom je automatisch ook rechter te zitten , de guitaar wat hoger en dus ook meer ruimte aan de linkerhand.
Het kan best zijn dat ik als amateur gewoon verkeerd zat altijd, maar het zijn toch nuttige tips.
Moet wel zeggen , nu eens het vingerpicking wat begint te lukken , doe ik het ook staand etc . Het beterd dus wel...

Mvg

Harald
26 februari 2008, 19:33
mja niet simpel heh :p
Toen vond ik in een van mijn lesboeken een afbeelding van iemand en hierop zag je duidelijk dat :
-je vrij hoog moet zitten ( mijn stoeltje was wel wat laag)


Grappig, wil juist een lagere stoel dan normaal, voor spelen, zodat ik zonder voetenbankje kan. Eltjo had bij onze gig in Duitsland een kruk van Ikea (voor een schamele €7,95 daar ook gehaald, ik speel met plectrums die meer kosten :D)mee, waarvan hij de poten korter gemaakt had. En dat werkt idd goed. En zal me nog benieuwen welke kruk nu het laagst is. Zou me niets verbazen als dat die van Eltjo is, terwijl hij toch echt langer is dan ik.

Zjef
26 februari 2008, 20:07
Ik speel meestal gezeten op een barkruk. Voor mij is dat het ideaal. Als ik er mooi recht op zit hangen mijn armen automatisch op de juiste plaats om geen kramp te krijgen.

Berti
26 februari 2008, 20:22
raar, ik had het over de houding van de rechterhand en jullie jongens gaan het allemaal over de zithouding hebben *ahem*

greetz