PDA

View Full Version : music sales white pages



bassej
17 februari 2008, 21:48
music sales white pages , mischien ken je ze wel, 150 liedjes uitgeschreven, 1000 bladzijden, 2 keuzes. Voor mij een bestwel moeilijke keuze, tabs of notenschrift. Tabs is sneller af te lezen in 1 oogopslag , maar als ik na een tijdje notenschrift meer beheer , is dit dan beter? Je ziet ook sneller licks enzo die op een andere toonhoogte nog eens worden gespeeld, maar ik heb nog niet zoveel ervaring met noten, snap het wel, tel de stapjes en speel zoveel frets hoger. Welke kiezen, noten of tabs? :speed: :speed:

P.S. hoe noteer je een hoge E (octaaf hoger op de hoge E-snaar) , heel veel hulplijntjes? :satisfie:

supermagneet
18 februari 2008, 08:52
Het grote verschil is denk ik toch wel dat noten ook nog aangeven wat voor tempo het is en dergelijk.
Dus je zou het liedje in principe van papier alleen kunnen leren denk ik, terwijl bij tabs je toch meer moet luisteren en onthouden.

Vaak staat er bij notenschrift voor gitaar ook nog de tabs erbij volgens mij.

denis.hermans
18 februari 2008, 16:12
Heb ooit eens voorbeelden gezien van partituren van white pages en was inderdaad noten en tab.

Ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in die reeks.

Kan er iemand zeggen wat de kwaliteit van de partituren is ( betrouwbaar/onbetrouwbaar ?)

Moeilijkheidsgraad ?



Denis

Guitarmania
18 februari 2008, 17:23
Voordeel van TAB is dat je het niet hoeft te leren: er staat wat er staat.

Enige dat je wel moet leren met TABs is ritmisch lezen, maar dat werkt daar exact hetzelfde als met klassiek notenschrift. Dus daar win je ook niets.

TAB werkt alleen voor gitaar. Als je wilt kunnen communiceren met andere musici moet je klassiek notenschrift leren.

Dat is trouwen niet moeilijk. Hoewel je daar natuurlijk gradaties in hebt. A prima vista lezen is een kwestie van veel doen.

Voor gitaristen is TAB erg makkelijk omdat je meteen kan aflezen waar een gitarist een e pakt: op de losse e-snaar, op fret 5 van de b-snaar etc..

Wat dat betreft is klassiek notenschrift een typisch pianeske uitvinding: die e zit maar op een toets.

bassej
18 februari 2008, 17:34
kwaliteit van het papier weet ik niks van, zal wel niet te dik zijn.Het is officieel dus het zal wel kloppen op een engelse site was er iemand die de lettertjes niet zo goed kon lezen(ik weet niet hoe jong je ogen zijn?).
Ben zeker geintresseerd in dit boek, weet iemand de titels?

gorgasm
18 februari 2008, 21:13
Dat is trouwen niet moeilijk. Hoewel je daar natuurlijk gradaties in hebt. A prima vista lezen is een kwestie van veel doen.

ach gast...

bassej
19 februari 2008, 16:20
wat is dat voor reactie :hippie:

bassej
26 februari 2008, 10:48
hij is binnen !!! werkelijk een telefoonboek vol tabs en noten!! aanradertje :rockon:

RullyRulez
26 februari 2008, 11:15
maar er bestaat ook tablatuur waar je wel het ritme perfect kunt aflezen, kijk maar naar guitar pro. Daar kun je instellen of je 'noten + tabs' wil of 'ritmische tabs' noem ik het maar. Aan dit laatste geef ik de voorkeur aan....

--=HANS=--
26 februari 2008, 11:42
Ik weet niet wat dat telefoonboek kost maar als je Guitarpro koopt met een database van 80.000 songs dan ben je waarschijnlijk wel wat meer kwijt maar dan ben je wel supercompleet en je hebt een heel mooi programma waar je ook weer mee kan noteren.
Tablatuur, zeker van wat ingewikkelder muziek is bijna niet te doen zonder er een midifile of het origineel bij te hebben. Tenzij je noten kan lezen natuurlijk maar dan is guitarpro toch nog een ontzettend handige tool.
Groet, Hans

bassej
26 februari 2008, 12:24
mm jah maar voor mij is het altijd zo irri om alles op de computer op te moeten zoeken, ik wist nooit of het goed was?(versie 1,2,3 tot soms versie 9 :chicken: ) nu ga je ook muziek spelen die je in die 80000 nooit gevonden en vind je mischien je iegen stijl eerder :satisfie:

piet elektron
26 februari 2008, 12:45
Ik ken dat boek niet, wat staat er dan voor een muziek in, standards? pop/rocksongs? Klassieke partituren?

GP is echt supertof, ook omdat je er makkelijk zelf in kan kliederen en klooien, en dat voor nog geen 60,- euro :) !

Wel dient opgemerkt te worden dat het op punten tekort schiet, met name de akkoordfunktie is, bij kompleksere akkoorden, niet ok. Ook weet je niet, bij stukken die je van internet trekt, hoe betrouwbaar/autentiek de gegevens zijn, maar het kan vaak wel een hulpmidddel zijn bij het uitzoeken van songs....

--=HANS=--
26 februari 2008, 13:41
Origineel gepost door Bassej: nu ga je ook muziek spelen die je in die 80000 nooit gevonden en vind je mischien je iegen stijl eerder :satisfie:

A) Ik zie het verband niet. Of je nu tablatuur via de pc gebruikt of van papier dat maakt voor het principe niet uit.

B) Je zal versteld staan van wat er allemaal wel tussen die 80.000 tabs staat. 80.000 is gewoon heeeeeeeeel erg veel.

Op papier 150 liedjes in een boek van 1.000 pagina`s. Dus 80.000 : 150 = 533 boeken! Das een enorme berg papier.:chicken:

Groet, Hans