PDA

View Full Version : Metal geluid strat



xSophie
17 februari 2008, 20:49
Ik heb al een aantal keer geprobeert, maar ik krijg maar geen metal geluid uit mijn Strat.. met een Distortion kom ik wel iets in de buurt van een metal geluid, maar het is nog niet echt naar mijn zin...

Klik (http://nl.youtube.com/watch?v=PUXdbETaXR4&feature=related) Zoiets wil ik krijgen, maar het lukt niet... :mad:

Misschien kunnen jullie me helpen.

Groetjes Sophie

Mr.Fingers
17 februari 2008, 20:54
Brugelement gebruiken (of misschien Brug + Mid voor een iets dikker geluid), downtunen naar C, en ook een Line6 Toneport en Marshall JCM kopen...

Wiellem
17 februari 2008, 21:01
Brugelement gebruiken (of misschien Brug + Mid voor een iets dikker geluid), downtunen naar C, en ook een Line6 Toneport en Marshall JCM kopen...

Ik zou beginnen met Drop D is wat beter te doen met ws 010 snaren :)

xSophie
17 februari 2008, 21:05
Brugelement gebruiken (of misschien Brug + Mid voor een iets dikker geluid), downtunen naar C, en ook een Line6 Toneport en Marshall JCM kopen...

Ik heb geen geld....

Vonk
17 februari 2008, 21:15
Ik heb geen geld....

Die JCM is ook niet nodig. Als je nou eerst eens probeert te downtunen (kost niets) en kijkt of het al een beetje in de buurt komt.

Lenweë Míriel
17 februari 2008, 21:23
Drop D zo als hierboven is aan gegeven met een 010 setje, wellicht light top/heavy bottom voor wat meer ballen in de bas snaren. Daarmee zal je toch wel iets dichter bij komen.

xSophie
17 februari 2008, 22:19
Nou ja met die Drop D kom ik wel verder, Maar kan ik dat met alle snaren doen, 1 noot naar beneden...? misschien kan dat ook nog om een metal geluidje te krijgen

chubbyfan
17 februari 2008, 22:31
Nou ja met die Drop D kom ik wel verder, Maar kan ik dat met alle snaren doen, 1 noot naar beneden...? misschien kan dat ook nog om een metal geluidje te krijgen
Nee dat heeft totaal geen zin(je wint er niks mee,met die drop d heb je 2 tonen extra ,de E bes en de D ,en het is makkelijk met powerchords )

Blend
18 februari 2008, 00:02
gain voluit open, evenals de mid's, en maar powerchords beuken, hoe lelijker hoe beter denk ik altijd maar...

Eko
18 februari 2008, 00:11
Uit het fragment op Youtube is niet op te maken of de gitaar nog standaard is/was. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er geen echte singlecoils meer inzitten. Deze elementen geven een hogere output en dan ook een grotere mate van distortion. Daar kom je met singlecoils niet aan.

chubbyfan
18 februari 2008, 07:51
misschien je achterste single coil vervangen met een humbucker(hotrail)

Realeigo
18 februari 2008, 09:05
Nee dat heeft totaal geen zin(je wint er niks mee,met die drop d heb je 2 tonen extra ,de E bes en de D ,en het is makkelijk met powerchords )

Luie flikker. Als je alle snaren naar beneden stemt is imho veel vetter, en als je alleen drop d doet om dat je dan makkelijker powerchords kan spelen zou ik maar snel een schaar pakken en de andere 3 snaren afknippen, want daar kan je toch niks mee...

Dark_Tranquillity
18 februari 2008, 10:35
Sophie, "You don't need to tune low to sound heavy."

Geen nieuwe snaren, slechts je gain volluit, en metal spelen. Met alleen het geluid ben je er niet, je klinkt vanzelf metal als je ook echt metal speelt. Ga palmmuten, wees niet bang om je powerchords te spelen met de 2de snaar als root. Hoger klinkt niet per definitie minder metal (Stone als voorbeeld). Speel niet met veel bass, wel veel treble en mid. en probeer het niet te gek te maken wat gain betrefd, volluit kan, maar 8 of 9 mag ook ;).

Succes!

bass blom
18 februari 2008, 11:47
Uit het fragment op Youtube is niet op te maken of de gitaar nog standaard is/was. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er geen echte singlecoils meer inzitten. Deze elementen geven een hogere output en dan ook een grotere mate van distortion. Daar kom je met singlecoils niet aan.

niets gelezen zeker?

drap
18 februari 2008, 12:59
Uit het fragment op Youtube is niet op te maken of de gitaar nog standaard is/was. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er geen echte singlecoils meer inzitten. Deze elementen geven een hogere output en dan ook een grotere mate van distortion. Daar kom je met singlecoils niet aan.

Wedje doen dat het kan?

http://nl.youtube.com/watch?v=7vCOadoqMxA

Het geluid is wel slecht, maar je hoort het, het kan. En ik gebruik helemaal nog niet eens zoveel gain, dus het kan nog zwaarder.

F*R*E*A*K
18 februari 2008, 13:05
Het kan idd makkelijk hoor, ik doe het zelf ook vaak zat.
Ik gebruik de brug pup(duh), die gooi ik door een eq' en een tubescreamer, door het het overdrive kanaal van mn amp, beetje mid/midhoog weghalen,
Dan lekker natuurlijk palmmuten en op een strakke aanslaghand trainen en klaar.

chubbyfan
18 februari 2008, 17:42
Luie flikker. Als je alle snaren naar beneden stemt is imho veel vetter, en als je alleen drop d doet om dat je dan makkelijker powerchords kan spelen zou ik maar snel een schaar pakken en de andere 3 snaren afknippen, want daar kan je toch niks mee...
Daar is drop d toch voor,voor makkelijk powerchords te spelen :stop:dan kun je alle snaren wel lager stemmen maar dan is het geen drop d meer toch?En waar hadden we het hier over?,over DROP D !!! :satisfie:

The Mess
18 februari 2008, 18:58
Ik heb al een aantal keer geprobeert, maar ik krijg maar geen metal geluid uit mijn Strat.. met een Distortion kom ik wel iets in de buurt van een metal geluid, maar het is nog niet echt naar mijn zin...

Klik (http://nl.youtube.com/watch?v=PUXdbETaXR4&feature=related) Zoiets wil ik krijgen, maar het lukt niet... :mad:

Misschien kunnen jullie me helpen.

Groetjes Sophie

Humbuckers zijn toch wel heel makkelijk bij metal, en dat filmpje vind ik eerlijk gezegd niet echt metal klinken...

Ratdawg
18 februari 2008, 20:10
Uit het fragment op Youtube is niet op te maken of de gitaar nog standaard is/was. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er geen echte singlecoils meer inzitten. Deze elementen geven een hogere output en dan ook een grotere mate van distortion. Daar kom je met singlecoils niet aan.
Aan de dikte van de pooltjes van de elementen lijken het me quarterpounders of aanverwant. High output elementen maken het wel makkelijker om een metal sound te krijgen, maar is geen voorwaarde.

Met een dikke (metal-) distortion raak je al heel ver.

En om heavy te klinken moet je niet heel laag gestemd staan, cf. Slayer gebruikt standard stemming of halve noot omlaag gestemd.

Dark_Tranquillity
18 februari 2008, 21:53
Ik speel zelf bijvoorbeeld Black/Death en Trash in E ;)

Tho
18 februari 2008, 22:53
Hoppa! Death- en thrash in E hier!!

Madcow
18 februari 2008, 23:01
ik speel thrash/death/black in D En E (Immortal heeft D en E, Ouwe slayer&metallica = E. En obituary heeft ook in E d8 ik)

Undertaker-120306
11 april 2008, 11:54
Ik zou gewoon een nieuwe gitaar kopen. Ik had het ook eerst gebrobeerd met mn Strat of Humbucker inzetten dat kan ook is niet zo duur maar wel meer werk.

Geoffrey
11 april 2008, 17:34
Ik zou gewoon een nieuwe gitaar kopen. Ik had het ook eerst gebrobeerd met mn Strat of Humbucker inzetten dat kan ook is niet zo duur maar wel meer werk.

Ik hoop toch dat ze in die twee maanden al een keuze gemaakt heeft.. en niet zat te wachten op jou geniale antwoord!!

TimmU
12 april 2008, 11:43
Aan de dikte van de pooltjes van de elementen lijken het me quarterpounders of aanverwant. High output elementen maken het wel makkelijker om een metal sound te krijgen, maar is geen voorwaarde.

Met een dikke (metal-) distortion raak je al heel ver.

En om heavy te klinken moet je niet heel laag gestemd staan, cf. Slayer gebruikt standard stemming of halve noot omlaag gestemd.
Slayer staat op " God hates us all" toch echt nog wel een tikkie lager hoor!

't liefst speel ik trash in drop D .

Wickerman
12 april 2008, 12:34
Slayer staat op " God hates us all" toch echt nog wel een tikkie lager hoor!

't liefst speel ik trash in drop D .

Ja ? Ik speel liever Thrash. ;)

Wickerman
12 april 2008, 12:35
ik speel thrash/death/black in D En E (Immortal heeft D en E, Ouwe slayer&metallica = E. En obituary heeft ook in E d8 ik)

Behalve Redneck Stomp, D of dropped D.

Dark_Tranquillity
12 april 2008, 13:53
Ik zou gewoon een nieuwe gitaar kopen. Ik had het ook eerst gebrobeerd met mn Strat of Humbucker inzetten dat kan ook is niet zo duur maar wel meer werk.

Ik heb mijn EMG81 uit de Rhoads gesloopt en in mijn stratje gezet. kwartiertje werk he?

Slayer staat vana Reign in Blood in Eb

Undertaker-120306
13 april 2008, 23:40
Ik heb mijn EMG81 uit de Rhoads gesloopt en in mijn stratje gezet. kwartiertje werk he?

Slayer staat vana Reign in Blood in Eb

Ja okay het ligt denkik gewoon aan mij whahaha, ik was er keilang mee bezig en nu doet mn strat het dus helemaal niet meer maarja.

MadSteven
23 april 2008, 21:16
Het juiste effectpedaal is ook wel handig.

Een Boss MT-2 klinkt (hoe was het ook alweer?) volgens mij wat ik getest had vooral lekker met single-coil leads bijvoorbeeld. Maar de humbucker-ritme lijkt nergens op...


Persoonlijk gebruik ik een Line6 Über Metal en daar lukt het prima mee. Ook de Boss MD-2 (en feitelijk ieder Boss pedaal, probeer het maar eens) koppelt ook heel fijn met een strat voor een heavy distortion. Kom je ook een heel eind mee.

Gokjes: de Boss ML-2 vast ook. De Electro Harmonix Metal-Muff heb ik mijn twijfeltjes over (ervaring leert dat muffs het fijnste klinken met humbuckers).

Dark_Tranquillity
23 april 2008, 21:24
Ik zou zeggen, 100watt Marshall en een Boss DS-1 / HM-2, gegarandeerd succes! http://www.youtube.com/watch?v=rtmmWOZUg2E

arcane
23 april 2008, 21:25
Mijn ervaring met de MT-2 (de bekende metalzone) is dat het prima een stofzuiger kan imiteren. Heb er jaren lang mee gespeeld, tot ik doorkreeg wat een vet gitaargeluid éigenlijjk is.

TimmU
23 april 2008, 23:49
Ja ? Ik speel liever Thrash. ;)
Ik ook . heb je gezien hoelaat die post er was ? 9:34 . Als ik dan al wakker ben dan is er iets goed fout. Vandaar de typo!

Tho
26 april 2008, 12:19
Mijn ervaring met de MT-2 (de bekende metalzone) is dat het prima een stofzuiger kan imiteren. Heb er jaren lang mee gespeeld, tot ik doorkreeg wat een vet gitaargeluid éigenlijjk is.

Plant zo'n ding voor een Koch Multitone en je hebt een behoorlijk vet geluid hoor. Weinig hoog en veel laag dan wel. Niet echt lekker in de bandmix, maar toch.