PDA

View Full Version : zangbalk



gengar
17 februari 2008, 18:34
sinds kort begonnen aan mijn eerste eigenbouw project. Gekozen voor een steelstring, met cutaway omdat daar veel bouwfacetten bij komen kijken en dan wil ik op korte termijn met een les paul beginnen. Ik doe een cursus gitaarbouwen in Bemmel.
Bedankt voor alle geweldige info die er al door jullie allen gepost is, al uren en uren in zitten te bladeren. Er is een onderwerp waar ik eigenlijk niks over heb kunnen vinden, misschien heb ik verkeerd gezocht? Ik vraag me af hoe het zit met de zangbalken, de houtsoort, de dikte, taillering, ervaringen enz. enz. Als ik op zangbalk zoek vind ik eigenlijk alleen info over strijkinstrumenten.
We zijn zelf met vuren volgens mij de balkjes aan het maken, maar ik zie dat ze bij stewart bijvoorbeeld cedar en spruce verkopen en geen whitewood. Maakt het niet veel verschil, is het ok om vuren te gebruiken?

KoenB
17 februari 2008, 18:54
Vuren is naar mijn weten een beetje cheapo bouwmarkthout, leuk om mee te oefenen maar echt klinken doet het niet. Ik zou zeggen, lees de houtfaq even.

Enra
17 februari 2008, 19:47
Spruce is vuren. Oftewel 'gewoon' sparren; en dat omvat weer diverse soorten, waarvan Fijnspar en Sitkaspar in de gitaarbouw wellicht de meest gebruikte zijn. En dat is er in vele kwaliteiten; van 'bouwmarkt kwaliteit' - waar heel vaak top stukken bij zitten voor zangbalken als je voldoende zoekt - tot de beste kwaliteit bij de 'klankhouthandel'.

Voor zangbalkjes wordt voornamelijk vuren gebruikt. Veelal kiest men hetzelfde hout als het bovenblad. Fijnspar voor fijnspar, Sitka voor Sitka, enz. Maar dat is niet bepalend.

Dikte en sterkte wordt bepaald door onder meer de eigen kwaliteit van het zangbalkmateriaal en de kwaliteit en stijfheid van de top. In literatuur worden richtinggevende maten gegegeven, maar elke professionele bouwer voelt aan hoe zwaar de bebalking van een een individueel bovenblad moet blijven.