PDA

View Full Version : Nieuwe amp zoektocht



D3nnis
17 februari 2008, 14:55
Hallo,

Na een aantal jaren spelen met de Hughes & Kettner Triamp mkII is het tijd voor iets nieuws...en ik hoop hier nog wat suggesties te vinden....

Ik ben op zoek naar een 3-kanaals versterker die wat heftiger is dan de Triamp op distortiongebied, en clean zou ik ook wel een wat andere voicing wensen.

Mijn zoektocht heeft tot nu toe het volgende opgeleverd, dat is wat makkelijker om aan te geven wat voor geluid ik zoek.

Soldano Decatone: geweldig voor leadpartijen (wat een mooie ronde toon!), geweldig voor stevig akkoordenwerk (speel gewoon een open G akkoord met veel gain, en dat klinkt echt geweldig)maar voor de heavy chugga chugga riffjes is dit niet de ideale versterker.

Diezel VH4: geweldige versterker, mooie clean, maar qua distortion zeker niet heftiger dan mijn Triamp (clean is de Diezel wel iets beter denk ik, maar dat is puur smaak), dus geen "waardige vervanger" (klinkt stom om dat over zo'n versterker te zeggen, maar ok).

Bogner ecstacy: nah, niet mijn ding...ik weet niet waarom.

Bogner Shiva (weliswaar geen 3-kanaals versterker, maar ja je moet alles toch eens geprobeerd hebben): supermooi clean, maar het is natuurlijk geen hi gain versterker, en op dat vlak mist ie dus duidelijk wat ik ook zoek.

Diezel Einstein: vond de clean eigenlijk ook niet verkeerd, maar zeker met de VH4 nog in het achterhoofd, lijkt het erop dat de Diezels toch wel wat hifi karakter hebben (nog meer dan de Triamp). Qua distortion geweldig voor de chugga chugga & triolenriffjes, maar het haalt bij lange na niet de mooie ronde lead toon zoals de Soldano Decatone dat wel heeft (compressie in de Diezel?)

Ik ben benieuwd of er iemand nog wat suggesties heeft?
Qua mogelijkheden ben ik echt niet op zoek naar een versterker als de VH4 (met al die aparte channel inserts en zo). De Decatone van Soldano is wel erg karig uitgerust, maar is in principe voldoende. Primair gaat het toch om de klank natuurlijk, maar hoe omschrijf je wat voor geluid je zoekt?
Wat ook lastig is, is dat er gitaargeluiden zijn die ik erg mooi vind om te horen, maar waar ik zelf niet mee kan/wil spelen!

Ik zat zelf te denken aan nog wel een aantal versterkers die wellicht het beluisteren waard zijn:
Engl SE (alhoewel ik vroeger Engl niet zo hoog had zitten qua geluid, maar verschillende soundsamples klinkten toch wel erg goed, alhoewel dit niet het juiste beeld weergeeft).
Bogner Uberschall (maar is deze wel strak genoeg??).

En wellicht nog wat tips van andere merken/typen waar ik nog niet eens aan gedacht heb, en niet zo voor de hand liggen?

Soulflyhigh
17 februari 2008, 15:33
Probeer de EVH 5150 III ook eens! Lekkere clean, goede crunch die lekker reageert op de volumeknop van je gitaar en de qua distortion zit het ook wel goed! Ze hebben in ieder geval bij Feedback Utrecht maar misschien ook wel bij andere fillialen.

charlie45
17 februari 2008, 20:48
Hallo,

Na een aantal jaren spelen met de Hughes & Kettner Triamp mkII is het tijd voor iets nieuws...en ik hoop hier nog wat suggesties te vinden....

Ik ben op zoek naar een 3-kanaals versterker die wat heftiger is dan de Triamp op distortiongebied, en clean zou ik ook wel een wat andere voicing wensen.

Mijn zoektocht heeft tot nu toe het volgende opgeleverd, dat is wat makkelijker om aan te geven wat voor geluid ik zoek.

Soldano Decatone: geweldig voor leadpartijen (wat een mooie ronde toon!), geweldig voor stevig akkoordenwerk (speel gewoon een open G akkoord met veel gain, en dat klinkt echt geweldig)maar voor de heavy chugga chugga riffjes is dit niet de ideale versterker.

Diezel VH4: geweldige versterker, mooie clean, maar qua distortion zeker niet heftiger dan mijn Triamp (clean is de Diezel wel iets beter denk ik, maar dat is puur smaak), dus geen "waardige vervanger" (klinkt stom om dat over zo'n versterker te zeggen, maar ok).

Bogner ecstacy: nah, niet mijn ding...ik weet niet waarom.

Bogner Shiva (weliswaar geen 3-kanaals versterker, maar ja je moet alles toch eens geprobeerd hebben): supermooi clean, maar het is natuurlijk geen hi gain versterker, en op dat vlak mist ie dus duidelijk wat ik ook zoek.

Diezel Einstein: vond de clean eigenlijk ook niet verkeerd, maar zeker met de VH4 nog in het achterhoofd, lijkt het erop dat de Diezels toch wel wat hifi karakter hebben (nog meer dan de Triamp). Qua distortion geweldig voor de chugga chugga & triolenriffjes, maar het haalt bij lange na niet de mooie ronde lead toon zoals de Soldano Decatone dat wel heeft (compressie in de Diezel?)

Ik ben benieuwd of er iemand nog wat suggesties heeft?
Qua mogelijkheden ben ik echt niet op zoek naar een versterker als de VH4 (met al die aparte channel inserts en zo). De Decatone van Soldano is wel erg karig uitgerust, maar is in principe voldoende. Primair gaat het toch om de klank natuurlijk, maar hoe omschrijf je wat voor geluid je zoekt?
Wat ook lastig is, is dat er gitaargeluiden zijn die ik erg mooi vind om te horen, maar waar ik zelf niet mee kan/wil spelen!

Ik zat zelf te denken aan nog wel een aantal versterkers die wellicht het beluisteren waard zijn:
Engl SE (alhoewel ik vroeger Engl niet zo hoog had zitten qua geluid, maar verschillende soundsamples klinkten toch wel erg goed, alhoewel dit niet het juiste beeld weergeeft).
Bogner Uberschall (maar is deze wel strak genoeg??).

En wellicht nog wat tips van andere merken/typen waar ik nog niet eens aan gedacht heb, en niet zo voor de hand liggen?

heb je overwogen om je triamp te laten modden?

Kaboemba
17 februari 2008, 21:04
heb je overwogen om je triamp te laten modden?

Of probeer eerst is wat andere buizen uit.
Kijk anders is even HIER (http://www.gitaar.net/forum/index.php?read,7,110449,page=1)

Een triamp is wat mij betreft een geweldige bak, helaas heb ik de mijn weg moeten doen (je kan niet alles houden).

R.W.
17 februari 2008, 21:12
mesa/boogie mark 4 een idee,
lekker clean, en zeker voldoende gain

D3nnis
17 februari 2008, 21:50
heb je overwogen om je triamp te laten modden?

Andere buizen heb ik wel overwogen maar ik heb nog niets gewijzigd.
Ik ben geen expert, maar ik kan me voorstellen dat ik met een buis verwisselen wel iets met het geluid kan doen, maar een compleet andere voicing creeren zal niet lukken met een buis vervangen.

Een amp modden..eigenlijk nooit in overweging genomen. Ik heb ook geen idee wat daarin mogelijk is, maar die optie moet ik toch eens achter de hand houden. Nadeel lijkt mij wel dat je van te voren dan niet exact weet wat je krijgt, wat je wel hebt als je gewoon een andere versterker probeert.

Hell's Engl
18 februari 2008, 07:35
Heb zelf ook 'n Triamp MKI gehad. Geweldige amp alleen loodzwaar...

Al eens naar 'n HOOK gekeken?


Joost

drap
18 februari 2008, 10:28
En pedalen? Andere voicing, chucka chucka, etc, lukt allemaal met een simpel pedaaltje ervoor. Ik denk dat er echt een wereld voor je open gaat als je een lekker pedaaltje hebt gevonden, al zou het over een nieuwe versterker zijn.

charlie45
18 februari 2008, 12:34
het gevaar is dat je met een nieuwe amp binnen 2 maanden weer even ver van huis bent. misschien is je scheur dan lekker maar vind je het clean te kil ofzo. een triamp lijkt me een topkwaliteitsversterker, wellicht kan een goeie ampguru je met een paar simpele wijzigingen een heel stuk gelukkiger maken. (de perfecte versterker bestaat niet, heus!)

Iceman
18 februari 2008, 12:40
Diezel Herbert?
Die is minder compressed dan de VH4.

H.G. Kaufman
18 februari 2008, 17:48
Ik zou zeker niet ENGL uit de weg gaan. De Invader en de Blackmore moet je zeker geprobeerd hebben (al helemaal voor de distortion!).

D3nnis
18 februari 2008, 18:38
Al eens naar 'n HOOK gekeken?


Gekeken wel, maar niet geluisterd ;-)
Nee, zonder gekheid, ik had niet het idee (door het uiterlijk) dat het een amp zou zijn die ook high gain geluiden kan produceren, maar misschien is dat uiterlijke schijn.


En pedalen? Andere voicing, chucka chucka, etc, lukt allemaal met een simpel pedaaltje ervoor. Ik denk dat er echt een wereld voor je open gaat als je een lekker pedaaltje hebt gevonden, al zou het over een nieuwe versterker zijn.

Dat zijn inderdaad ook opties die door mijn hoofd gaan, maar mijn ervaring met pedalen (even erbij vermelden: ik heb geen ervaring met de nieuwere pedalen als bv van Blackstar, Damage Control, etc etc) is dat de lekkerste distortion geluiden toch gewoon uit een dikke top komen, en niet uit zo'n klein doosje, maar zoals ik al zeg, misschien bij de nieuwe linie van pedalen dus wel.


de perfecte versterker bestaat niet, heus!)

Je hebt een heel goed punt. Dat is ook waar ik bang voor ben, misschien zoek ik wel het onmogelijke!



Diezel Herbert?
Die is minder compressed dan de VH4.


Ik zou zeker niet ENGL uit de weg gaan. De Invader en de Blackmore moet je zeker geprobeerd hebben (al helemaal voor de distortion!).

Dit zijn inderdaad versterkers die hoog op mijn lijstje staan om gehoord te worden. Ik heb laatst nog wel de Diezel Einstein beluisterd, die ik voor heavy riffs helemaal te gek vond, maar voor de klassieke ronde harde rocksounds wat minder (vergeleken met Soldano).
Verder ben ik ook nog heel benieuwd naar de Engl SE, lijkt me ook een erg mooi apparaat. Helaas heb ik nog geen winkels gezien die beide versterkers (plus nog wat ander spul) hebben staan (veel winkels hebben zelfs geen van beide..), en dat maakt het wel lastig!

Hell's Engl
18 februari 2008, 18:43
Gekeken wel, maar niet geluisterd ;-)
Nee, zonder gekheid, ik had niet het idee (door het uiterlijk) dat het een amp zou zijn die ook high gain geluiden kan produceren, maar misschien is dat uiterlijke schijn.

Check de video's op de HOOK site maar 'ns...

Succes Joost

interessander
18 februari 2008, 18:45
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Triamp zo braafjes klinkt, op welke cab gebruik je hem? Als je nu de greenback cab hebt dan kan ik me voorstellen dat een V30 cab hem ook wat aggressiever laat klinken.

Lexvandoef
18 februari 2008, 19:05
Gekeken wel, maar niet geluisterd ;-)
Nee, zonder gekheid, ik had niet het idee (door het uiterlijk) dat het een amp zou zijn die ook high gain geluiden kan produceren, maar misschien is dat uiterlijke schijn.

Check de video's op de HOOK site maar 'ns...

Succes Joost

Die vind ik niet echt high gain (als in heftige metal toestanden)

Hij klinkt wel super, maar voor hele heftige metal zou ik toch naar een andere amp uitwijken.

Jan-Willem
18 februari 2008, 19:17
Uhm VHT Ultra-Lead, Diezel Herbert inderdaad ;) en niet de vergeten de Soldano SLO-100 ik kan je garanderen dat die alles weg vaagd. Ik heb pas ook een versterker gekocht (een Diezel Herbert) en ik heb toen uiteindelijk gekozen tussen de Ultra-Lead, Herbert en de SLO-100 maar ik zou ook een Hook zeker proberen.

Een Hook heeft erg veel black metal potentie alleen met een Hook moet je zelf wel goed spelen anders klinkt het niet.

Maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik jou H&K amp niet ken (een van de weinige amps die ik niet getest heb)

D3nnis
18 februari 2008, 19:26
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Triamp zo braafjes klinkt, op welke cab gebruik je hem? Als je nu de greenback cab hebt dan kan ik me voorstellen dat een V30 cab hem ook wat aggressiever laat klinken.

Aan agressiviteit ontbreekt het niet met de Triamp, dat klopt. Maar de Triamp heeft een redelijk "gladde" gainstructuur, dus geen korrel zoals bv Soldano dat wel heeft. Voordeel hiervan is wel dat de Triamp enorm strak is, maar wat minder heftig over kan komen (alhoewel het aan gain ook niet ontbreekt).
Ik was erg te spreken over het Soldano (decatone) geluid voor stevige (hard) rock, maar miste daar wel heel erg de strakke attack voor sommige passages / nummers.
De "korrel" toevoegen aan het geluid is niet op te lossen met een cab. Ik heb verschillende cabinetten geprobeerd (en sommigen gehad), marshalls, bogners, hughes & kettner, met zowel V30's als greenbacks.
De VH4 van Diezel had een beetje hetzelfde als de Triamp. Wel agressief/veel gain, maar niet "heftig". (eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de Triamp echt niet zo ruilen voor een VH4, tenzij ik de VH4 zou verkopen om een Triamp terug te kopen :) )

D3nnis
18 februari 2008, 19:30
Uhm VHT Ultra-Lead, Diezel Herbert inderdaad ;) en niet de vergeten de Soldano SLO-100 ik kan je garanderen dat die alles weg vaagd. Ik heb pas ook een versterker gekocht (een Diezel Herbert)

Heb jij de Herbert toevallig ooit vergeleken met de VH4 en de Einstein?

Jan-Willem
18 februari 2008, 22:06
Heb jij de Herbert toevallig ooit vergeleken met de VH4 en de Einstein?

Ik heb de Herbert wel direct vergeleken met een VH4 en waar de VH4 een meer Rock amp is gaat de Herbert veel dieper in op het vlak met distortion enzo. De Herbert gaat gewoon verder dan de VH4 en is gebouwd voor rock/metal.

Maar ik heb zelf ook de Decatone geprobeerd en ik vond hem drie keer niks zeker in vergelijking tot de SLO-100 (hoewel die maar twee kanalen heeft, heb ik niks gehoord wat zo goed kwa geluid als de SLO-100)

Magic Bean
18 februari 2008, 22:36
Euhmm...

Laboga Mr. Hector: bruuuute high-gainer
Mesa Mark IV: door velen als de meest veelzijdige amp aangeprezen
Egnater of Randall MTS: idem als mark IV==> veelzijdig. Elke soundmodule zelf kiezen...

caliban
19 februari 2008, 01:51
Ik zou vooral naar ENGL zien, mark III of IV ook zeker niet wijken.

paulusdeBKB
19 februari 2008, 02:20
Ik ben niet zo thuis op High-gain gebied, maar moet er niet iemand 'Triple Rectifier' roepen?

Marc Oblivian
19 februari 2008, 08:53
Ik zou eens naar een Engl Invader, Savage of SE en evt de Blackmore kijken.
Marshall JVM?
Al deze versterkers kan je voor rock en high gain doeleinden gebruiken...
Om het allemaal naast elkaar te testen moet je wel even naar Jukebox te Boekel of zelfs naar Duitsland (Beyers ofzo) uitwijken.

D3nnis
22 februari 2008, 08:49
Ik heb de Herbert wel direct vergeleken met een VH4 en waar de VH4 een meer Rock amp is gaat de Herbert veel dieper in op het vlak met distortion enzo. De Herbert gaat gewoon verder dan de VH4 en is gebouwd voor rock/metal.

Maar ik heb zelf ook de Decatone geprobeerd en ik vond hem drie keer niks zeker in vergelijking tot de SLO-100 (hoewel die maar twee kanalen heeft, heb ik niks gehoord wat zo goed kwa geluid als de SLO-100)

Ik heb een aantal jaren geleden een keer over een Herbert gespeeld even, en ik herinner me nog een erg heavy distortion inderdaad. Ik moet misschien toch eens proberen om die getest te krijgen binnenkort!

Ik vond de Decatone écht goed voor de normale rockgeluiden, maar de strakheid van de Diezels haalt ie gewoon niet (ik heb de SLO nog nooit gehoord). Is ook niet voor elk repertoire nodig, maar ik hou van veelzijdigheid.


Voor wat betreft de andere tips...ik moet zeker nog wat versterkers gaan proberen als ik het zo hoor. Sommige ken ik al (bv de laboga mr hector..inderdaad erg bruut, maar ruisen doet ie ook best...).

Ik ga toch eens zoeken naar een Engl SE, en een mesa mkIV!

dml
22 februari 2008, 09:23
Koch Powertone II.

ben vanhoof
22 februari 2008, 10:22
Instellingen van versterker bij het testen is ook erg belangrijk. De jvm bijvoorbeeld begint naar mijn mening pas echt vet te klinken als je de levels van de kanalen op 3/4 zet. Maar dat wist je wrsch al wel...

Er staat btw een zwarte peavey 5150 III op kapaza.be

Jan-Willem
22 februari 2008, 11:06
Ik heb een aantal jaren geleden een keer over een Herbert gespeeld even, en ik herinner me nog een erg heavy distortion inderdaad. Ik moet misschien toch eens proberen om die getest te krijgen binnenkort!

Ik vond de Decatone écht goed voor de normale rockgeluiden, maar de strakheid van de Diezels haalt ie gewoon niet (ik heb de SLO nog nooit gehoord). Is ook niet voor elk repertoire nodig, maar ik hou van veelzijdigheid.


Voor wat betreft de andere tips...ik moet zeker nog wat versterkers gaan proberen als ik het zo hoor. Sommige ken ik al (bv de laboga mr hector..inderdaad erg bruut, maar ruisen doet ie ook best...).

Ik ga toch eens zoeken naar een Engl SE, en een mesa mkIV!

Als je van veelzijdig houd dan is de Soldano SLO-100 misschien niet de juiste versterker (hoewel ik hem wel kan aanraden voor een testridje) Waar je ook misschien naar zou kunnen kijken is de VHT Sig X dit is de nieuwste versterker van VHT en die schijnt heel erg veelzijdig te zijn. Ik denk dat je ze binnenkort wel een keer kan uit testen bij Haar (www.haarguitars.nl je moet alleen wel een afspraak maken)

Bernd Veenema
22 februari 2008, 11:35
TJong, Die SigX ziet er goed uit! Zal wel erg duur worden. Die VHT van mij heeft nieuw al iets van 2300 euro gekost (VHT Pitbull 50/12 met alle opties). Deze zal vast wel 1000 euro duurder zijn.

D3nnis
24 februari 2008, 11:59
Die VHT Sig X ziet er inderdaad goed uit!
Moeilijk te beoordelen vanaf Youtube, maar lijkt ook wel lekker te klinken!
Toch precies die "korrel" die ik in het distortion geluid zoek die de Triamp in mindere mate heeft.
Ik vond de Cameron CCM ook wel wat, zo te horen, maar da's jammer genoeg "maar" een 2-kanaals amp.

D'r is toch wel veel keuze...maakt het niet gemakkelijker!

caliban
24 februari 2008, 13:13
Die VHT Sig X ziet er inderdaad goed uit!
Moeilijk te beoordelen vanaf Youtube, maar lijkt ook wel lekker te klinken!
Toch precies die "korrel" die ik in het distortion geluid zoek die de Triamp in mindere mate heeft.
Ik vond de Cameron CCM ook wel wat, zo te horen, maar da's jammer genoeg "maar" een 2-kanaals amp.

D'r is toch wel veel keuze...maakt het niet gemakkelijker!
Dat is echt waar, de ampmarkt is groot, en vaak doe je nieuwe ontdekkingen, spijtig dat het moeilijk is om alle amps goed langs elkaar te kunnen vergelijken.
VHT is denk ik naar mijn smaak niet gesatureerd genoeg, Diezel valt me ook enorm tegen naar clips te horen, maar wie weet krijg ik een gas aanval als ik over die merken speel. Dat is uiteindelijk altijd waar ik veel schrik voor heb, telkens opnieuw andere coole amps ontdekken, en ze allemaal willen.

Jan-Willem
25 februari 2008, 17:53
De VHT Sig X is voor iets minder dan 3000 dollar in de markt gezet dus ik denk in euro's dat hij rond de prijs van een Pittbull Ultralead zal liggen (2650,- bij Juxebox dacht ik) maar je weet het maar nooit met nieuwe versterkers.

Engltje
25 februari 2008, 19:50
En vergeet de nieuwe koch supernova niet!!
Die komt ook binnenkort en schijnt erg veelzijdig te zijn.
Ik ken gasten die hem hebben geprobeert en waren er erg over te spreken..

Riffcrusher
19 maart 2008, 14:20
De VHT Sig X is voor iets minder dan 3000 dollar in de markt gezet dus ik denk in euro's dat hij rond de prijs van een Pittbull Ultralead zal liggen (2650,- bij Juxebox dacht ik) maar je weet het maar nooit met nieuwe versterkers.

Ultralead... Mmmm...

Engltje
19 maart 2008, 17:37
De sig x word goedkoper hoor.

Deze gaat rond de 1900 euro kosten !

robinvanloenen
31 augustus 2008, 19:14
Zijn er al mensen die de Sig:X ook geprobeerd hebben?

Mocht iemand er eentje over hebben wil ik wel een goed bod doen trouwens.

caliban
31 augustus 2008, 19:19
Die zou ik ook graag eens uitgebreid testen, heb nog nooit over een VHT gespeeld eigenlijk, maar deze komt in de clips naar mijn mening beter over dan de andere VHT amps.

x.a.d
5 september 2008, 10:26
Zijn er al mensen die de Sig:X ook geprobeerd hebben?

Mocht iemand er eentje over hebben wil ik wel een goed bod doen trouwens.


Jazekers !! Hele vette amp. Ook naast andere VHT's gehad en deze is naar mijn idee wel mooier en niet zo rommelig dan de meeste. 2dehands ga je ze niet vinden denk ik.