PDA

View Full Version : Ohmpjes



Laus
10 februari 2003, 18:08
Hoi,

Kan iemand nog een keer dat verhaal over die weerstanden ophoesten?

Wat maakt het uit of je 2,4 0f 8 ohm gebruikt. Wat is de beste maatstaf om je vermogen te bekijken? Wat zegt hetmeest over je vermogen?

Hoe werkte het ook alweer met het aansluiten van meerdere speakers parrallell en serieel?

Waarom zijn er naast al die 2 ohm versterkers geen 2 ohm speakers?

Is 700 watt bij 2 ohm net zo 'hard' als 275 bij 8 ohm ofzoiets?

thnx

basswasp
10 februari 2003, 21:24
Het gaat hier niet over weetstanden, bij versterkers noem je zoiets de impedantie. Bij het kijken naar de impedanties en de vermogens moet je gewoon alle gegeven bekijken, waarbij de impedantie van jouw speakerkast natuurlijk extra belangrijk is.

2 Ohmige speakerkasten bestaan voor zover ik weet niet, ik denk dat dit komt doordat niet alle versterkers op 2 Ohm kunnen versterken. De 2 Ohm kan je toch bereiken door twee 4 Ohms speakerkasten parallel aan te sluiten.

De formules voor het berekenen van de impedanties:

Parallel; 1/Rt = 1/R1 + 1/R2
Serie; Rt = R1 + R2

basswasp
10 februari 2003, 21:25
Op 2003-02-10 18:08, schreef Laus:
Is 700 watt bij 2 ohm net zo 'hard' als 275 bij 8 ohm ofzoiets?


Dat ligt aan de versterker... meestal staan deze gegeven er wel bij vermeld.

AllodoX
11 februari 2003, 08:15
Ok.. uhm.. ff denken hoor.. hoe leg je zo iets uit in taal dat iedereen het nog snapt..

Ok.. standpunt : 't aantal Ohms ( lees : de interne weerstand ) van een speaker heeft direct invloed op je geluidskwaliteit.

Zoals we allemaal weten bestaat geluid uit golven.. de z.g.n. ' waveform '. Als we dan even logisch nadenken : Hoe hoger de weerstand, hoe minder signaal doorkomt..

Golven met een lage frequentie zijn hiervoor gevoeliger dan golven met een hoge frequentie.. Dus als je een speaker met een hoge interne weerstand ( bijvoorbeeld 16 ohm ) hebt, dan zullen er veel lage-frequentie golven tegengehouden worden, en zul je dus weinig bass uit die speaker krijgen.

Heb je daarintegen een speaker met lage weerstand ( 4 ohm bijvoorbeeld ), dan wordt er weinig tegengehouden en zul je dus meer lage frequenties krijgen, en klinkt je bass veel strakker.

Dan heb je nog het Wattage gedeelte.. als je weerstand gehalveerd wordt, zal het vermogen van je versterker ongeveer verdubbelen.. hoe meer vermogen je hebt, hoe strakker het geluid klinkt.

Dus een speaker met 4 ohm zal immer strakker klinken dan een speaker met 8 ohm.. puur en alleen omdat ie meer vermogen trekt en minder signaal tegenhoudt.

Maar wat ook invloed heeft op je geluid, is het aantal speakers die je aanstuurt.. als je een 4x10" en een 2x10" aansluit op een versterker, dan zal dat veel strakker klinken dan 2 4x10" speakers.. ook al heb je minder speakeroppervlak. Stel dat je een versterker van 400 watt hebt.. sluit je daar 2 4x10" speakers op aan, dan heeft elke speaker 50 watt te verwerken.. Sluit je er een 4x10 en een 2x10 op aan, dan heeft de 4x10 per speaker 50 watt, en de 2x10 per speaker 100 watt.. zal dus veel strakker klinken.

snappie ?

EDIT : wist je trouwens dat van al het vermogen dat je in een speaker pompt, meer dan de helft omgezet wordt in hitte ? :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2003-02-11 08:16 ]</font>

me2
11 februari 2003, 08:41
ik geloof dat zelfs slechts 4% van het totale vermogen om wordt gezet in geluid.

AllodoX
11 februari 2003, 10:20
Uhuh :smile: Als je van die speakers hebt met een hoog vermogen ( 2k of meer ), dan zit er meestal ook een heel systeem in de kast voor de koeling van de magneet / spoel :smile:

me2
11 februari 2003, 12:09
ja dat bedoel ik, het schijnt echt verbazingwekkend weinig te zijn.
Dan denk je bijvoorbeeld 300W geluid te kunnen produceren, is het maar 12W.
Of 25W krijg je er uiteindelijk maar 1!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: me2 op 2003-02-11 12:11 ]</font>

Laus
11 februari 2003, 13:27
bedankt voor de toelichting.

Maar waarom dan toch die impedanties?
Wanneer blaas je dan je versterker op en wanneer je boxen?

Is er een verschil een volume? > 700 watt op 2 ohm of 350 op 4 ohm? Of ligt dat weer ergens anders aan?

nu wil ik het weten ook...

AllodoX
11 februari 2003, 14:49
volume heeft geen ene aars met vermogen te maken..

volume heeft puurt te maken met speakeroppervlak en de hoeveelheid beweging die dat oppervlak maakt.

't enige verschil dat 700w VS 350w maakt is, dat de 700w amp op hogere volumes beter geluid geeft dan de 350w amp.

qua speakers.. die worden immer in RMS gemeten.. 700w RMS betekend dat die speaker minstens 24 uur lang op volcontinu 700w kan verwerken zonder door te fikken.

bassopotmus
11 februari 2003, 16:37
dus eigenlijk mag je best een uurtje je speaker over belasten? zolang maar niet 24 is??
Natuurlijk geen aanrader

basswasp
11 februari 2003, 18:01
Dat staat er niet...

Laus
11 februari 2003, 18:12
maar waarom geeft een 600 Watt H&amp;K 4x10 inch kabinet dan veeeeeel meer geluid, en beter geluid, dan mij Torque 240 Watt 4x10 kabinet?

zet dezelfde 200 Watt Trace Top?

AllodoX
12 februari 2003, 12:05
Dat heeft puur te maken met de studheid van de luidspreker.. een stugge luidspreker heeft strakker geluid, maar minder volume.. en een losse speaker heeft veel volume, maar weinig strakheid ( flappert te veel ).

Maar dat heeft ook te maken met de opbouw van de speakerkast.. een kast met ' ports ' heeft over het algemeen meer volume dan een kast zonder.. Open achterkant geeft meer volume, maar minder laag, etc, etc..

Overbelasten van een speaker mag.. maar het is hetzelfde als het opfokken van een brommertje.. hoe verder je het opfokt, des te korter de levensduur.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2003-02-12 12:08 ]</font>

bassopotmus
12 februari 2003, 15:26
Neej dat bedoelde ik niet, maar ff wat meer erover heen dan "kan" is niet meteen 100% zeker dat het meteen stuk gaat..ga het niet proberen hoor

Venomer
13 februari 2003, 14:04
En nog even als aanvulling:

De impedantie (aantal Ohm) van je speakers moet tenminste gelijk zijn aan de impedantie van je versterker. Nooit lager!

Let erop dat de gezamelijke impedantie van parallel geschakelde speakers (de meest voorkomende configuratie) LAGER is dan van losse speakers. Bijvoorbeeld: twee speakers van ieder 8 Ohm vormen samen 4 Ohm. (zie formule van basswasp)

Laus
13 februari 2003, 14:46
die wist ik idd..

maar waarom???

AllodoX
13 februari 2003, 15:43
Omdat je versterker anders overuren maakt :wink:

halvering van je Ohms is ( ongeveer ) verdubbeling van het vermogen.. en als er op een versterker staat 300w / 8 ohm dan staat dat er niet voor niks op.. maak je er 4 ohm van, dan moet ie 600w gaan pompen, en komt het verhaal van 't brommertje weer terug ( opfokken = levensduur korter )

Phyrexian
13 februari 2003, 15:56
Hoi

ik heb een Marshall 1960a cabinet... ik heb er nooit goed aanuit gekunt hoeveel ohm die juist is.

hij is normaal gezien 4x75 watt dus 280 in totaal. maar die ohms??? iemand?

ik snap ook niet goed die switch achteraan op die cab... stereo/mono, 4-16ohm.

do I sound stupid.

I heb die cab altijd maar aangesloten zoals die kerel die hem me verkocht zei dat ik het moest doen :sad:

Phyrexian
13 februari 2003, 16:02
okay dit vond ik op de marshall site

'To ensure the ultimate in flexibility, the 1960A (angled), 1960B (straight), 1960AV and 1960BV cabs are switchable between Mono (4 or 16 Ohms) and Stereo (8 Ohms per side). The two Mono impedance options provide extra amp matching capability while the cabinets' stereo capability makes them ideal for rack systems which typically run in stereo.'

het is dus duidelijk dat de cab 280watt aankan in mono, 4ohm... maar hoeveel kan hij aan in stereo, 8ohm?? even veel (ligt het dan enkel aan de amp?)

basswasp
13 februari 2003, 21:20
Even iets tussendoor... de impedantie van een speakerkast kan je toch gewoon meten door zo'n multimeter op stekker van de kast aan te sluiten?

AllodoX
13 februari 2003, 23:31
yep

Venomer
14 februari 2003, 15:38
["het is dus duidelijk dat de cab 280watt aankan in mono, 4ohm... maar hoeveel kan hij aan in stereo, 8ohm?? even veel (ligt het dan enkel aan de amp?)"]

Bij 8 Ohm stereo kan hij dan 2 x 140 Watt = 280 Watt aan. Denk ik...

Venomer
14 februari 2003, 15:41
["Omdat je versterker anders overuren maakt"]

Omdat je versterker-eindtrap anders doorbrandt!

Doordat de belasting te klein is, gaat er teveel stroom lopen door de eindtrap. Teveel stroom = teveel hitte = kaput!

dikkie dik
14 februari 2003, 16:38
hihi. weer wat geleerd :wink:

AllodoX
14 februari 2003, 21:46
Nee..

De cabinet heeft 4 speakers.. elke speaker is 8 ohm ( vermoedelijk.. is min of meer standaard bij bass speakers )..

stereo = 2 x 4 ohm ( 2 setjes van 2 parallelle speakers )

wat je kunt doen.. is de speaker openmaken en re-wiren tot 8 ohm..

je hebt nu 2 x 4 ohm.. zet die serieel en je hebt 8 ohm.. als je 't nie aandurft wil ik 't ook wel voor je doen :smile:

dumBASS
16 februari 2003, 23:49
zelf heb ik een 4 ohm combo, zonder speaker out...
Als ik t goed heb kan ik er dus zelf een op zetten, die dan dus in serie aansluiten, en een kast kopen met een zo laag mogelijke impedantie om een optimaal vermogen te houden?
En hoe sluit je iets ook al weer in serie aan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dumBASS op 2003-02-16 23:50 ]</font>

dumBASS
17 februari 2003, 23:38
niemand?
:sad: