PDA

View Full Version : John frusciante



Pagina's : 1 2 [3]

Stratocaster
24 oktober 2009, 17:17
Ik was even verward maar over welke Josh hebben we het?

Josh Klinghoffer, tis een vriend of neef oid van john frusciante

Riky
24 oktober 2009, 17:45
Pepperfans.nl, Stadium-arcadium.com, invisible-movement.net.. ga zo maar door. Trouwens het hele interview betreft "I did not quit my band" blijkt totaal verzonnen te zijn. Wat dus betekend dat het laatste wat hij gezegd heeft over de peppers is dat hij geen interesse heeft om in een band te spelen. Dus vul de rest maar in.. Trouwens, de peppers zijn inmiddels alweer bezig met repeteren zonder John, maar met Josh. :dontgeti:

Verleden heeft bewezen dat de peppers niks zijn zonder John... Josh is een zeer muzikale gast die ik ook enorm waardeer, maar ik zie hem niet graag in de pepper. Verander dan ook ff de naam van de band... Geen Peppers voor mij zonder John frusciante.

Pepe
24 oktober 2009, 17:53
Verleden heeft bewezen dat de peppers niks zijn zonder John...
Het verleden heeft bewezen dat de Peppers groot geworden zijn met Slovak. Zijn grootste fan was trouwens JF zelf.

soup
24 oktober 2009, 18:40
Enige wat ik wil, is John eens live zien met zijn eigen muziek. :makeup:

FruscianteFan
24 oktober 2009, 19:13
Josh Klinghoffer, tis een vriend of neef oid van john frusciante
Ze zijn elkaars beste vrienden, volgens John.

Maar wat ik net heb gelezen: vrij zeker is dat Josh bij Warpaint weg is voor de RHCP, en dat John een half jaar terug niet meer bij de RHCP wou. De rest is pure speculatie of komt van onbetrouwbare bronnen.

Rakker
24 oktober 2009, 21:04
Welke rest? lijkt me vrij duidelijk dan toch.

FruscianteFan
24 oktober 2009, 21:25
Welke rest? lijkt me vrij duidelijk dan toch.
Lekker genuanceerd. Dat Josh erbij komt zegt niks, want hij werkt wel vaker samen met Frusciante - en andere artiesten. Dat John er een tijd terug geen zin in had en tot voor kort moeilijk deed, wil niet zeggen dat hij er nu definitief uit is.

Ik sluit niet uit dat Anthony, Chad, Flea en Josh verder gaan zonder John, maar het heeft zo weinig zin om conclusies te trekken als je zo weinig weet. Mij maakt het verder weinig uit. Ik vind Josh, Flea, Chad, Anthony en John stuk voor stuk geweldige muzikanten.

Riky
26 oktober 2009, 11:55
Het verleden heeft bewezen dat de Peppers groot geworden zijn met Slovak. Zijn grootste fan was trouwens JF zelf.

Ben ik het niet mee eens. Ze hadden een leuk niveau met Slovak en ze waren ook zeker aan het groeien, maar de echte totale doorbraak kwam na BSSM en die plaat gemaakt met en deel door john frusciante.
Mothers milk was de plaat die hun ook al een beetje op de kaart zette, maar daar hebben ze ook al veel samen met John frusciante gemaakt.

De platen daarvoor zijn nou niet echt bekend te noemen en waren ook geen mega succes. Deden het goed in de vs voor een eerste paar platen, maar het was geen wereld verovering.

FruscianteFan
26 oktober 2009, 12:24
Ben ik het niet mee eens. Ze hadden een leuk niveau met Slovak en ze waren ook zeker aan het groeien, maar de echte totale doorbraak kwam na BSSM en die plaat gemaakt met en deel door john frusciante.
Mothers milk was de plaat die hun ook al een beetje op de kaart zette, maar daar hebben ze ook al veel samen met John frusciante gemaakt.

De platen daarvoor zijn nou niet echt bekend te noemen en waren ook geen mega succes. Deden het goed in de vs voor een eerste paar platen, maar het was geen wereld verovering.
Die bekendheid kwam natuurlijk ook doordat BSSM onder Warner Bros is uitgebracht, en niet onder EMI. Aan de andere kant: pas na Mother's Milk waren ze groot genoeg om bij WB te komen ;)

soup
14 november 2009, 15:34
Is er nog iets gebeurd, wordt frusciante nu vervangen?

Jordii
22 november 2009, 13:40
Ik had ooit een geweldig mooie achtergrond van hem gemaakt. Weg... :makeup:

M.COM
22 november 2009, 14:58
Het verleden heeft bewezen dat de Peppers groot geworden zijn met Slovak. Zijn grootste fan was trouwens JF zelf.

Het verleden heeft bewezen dat de Peppers groot geworden zijn met Frusciante. Sinds Mother's Milk is de werkwijze van de songs volledig omgedraaid. Waar het vroeger om de groove draaide die Flea vaak aanreikte met z'n übercoole baslijntjes, werd er toen meer gewerkt rond melodie/akkoordenschema's. Frusciante had alles wat Slovak grootmaakte en kon net dat tikkeltje meer in de schaal werpen om de Peppers op wereldniveau te krijgen.

Rakker
14 december 2009, 16:18
Het is nu vrijwel zeker...

http://www.musicradar.com/news/guitars/john-frusciante-has-left-red-hot-chili-peppers-says-source-229551

Zeer betrouwbare bron, Dezelfde die John een jaar geleden nog heeft geïnterviewd over The Empyrean.

Ik baal best wel op dit moment, maar ben stiekem toch best benieuwd wat Josh Klinghoffer te bieden heeft.

Herman
14 december 2009, 17:23
Dood zonde.. wat mij betreft is Frusciante essentieel onderdeel van RHCP.

FruscianteFan
14 december 2009, 17:31
Dood zonde.. wat mij betreft is Frusciante essentieel onderdeel van RHCP.
Ik heb liever dat er een soort van RHCP doorgaat en dat Frusciante lekker doorgaat met muziek maken, dan dat er een RHCP terugkomt waarvan je weet dat niet alle bandleden oprecht zijn.

Enige jammere is wel dat Frusciante nauwelijks de intentie heeft om zijn muziek uit te brengen.

soup
14 december 2009, 21:32
:cheerup::cheerup::cheerup:EINDELIJK :cheerup::cheerup::cheerup:

Heb nooit wat gehad met RHCP, enkel John zelf vond ik interessant.
Dus dit betekent dat ik hem binnenkort (?) wel eens live kan zien. :lovelove:

FruscianteFan
14 december 2009, 22:03
:cheerup::cheerup::cheerup:EINDELIJK :cheerup::cheerup::cheerup:

Heb nooit wat gehad met RHCP, enkel John zelf vond ik interessant.
Dus dit betekent dat ik hem binnenkort (?) wel eens live kan zien. :lovelove:
Reken er niet op...

Ik krijg steeds meer de indruk dat hij zowat een kluizenaar is. Touren is zonde van zijn tijd, en volgens mij hebben we al mazzel als hij überhaupt nog muziek uitbrengt.

Niettemin zou ik er enorm veel voor over hebben om hem eens in Doornroosje of Paradiso solo te zien.

BamBuFan1
14 december 2009, 23:26
Reken er niet op...
Ik krijg steeds meer de indruk dat hij zowat een kluizenaar is. Touren is zonde van zijn tijd, en volgens mij hebben we al mazzel als hij überhaupt nog muziek uitbrengt..

Ik hoop van harte dat we hem niet over een jaar of twee weer in een interview bij de VPRO gaan zien....

Ik krijg weer het verkeerde soort koude rillingen als ik eraan terugdenk... (http://www.youtube.com/watch?v=WL6a9ZbGhEw&feature=related)

Riky
15 december 2009, 00:02
NEEEEEEEE!!!! Als dit waar is ga ik het mezelf echt nooit vergeven dat ik er niet bij was in het goffert. Ook al speelden ze daar niet geweldig.

Doodzonde. Geen RHCP zonder frusciante hoe goed ik Josh ook vind.

rickert
15 december 2009, 07:48
Goffert speelde ze meer dan prima hoor! Ben erg blij dat ik er wel geweest ben:crazyhappy:!

Riky
15 december 2009, 09:33
ja hoor ook veel verhalen dat het een beetje tam was, maar ik had het toch wel super vet gevonden...

Bah...

FruscianteFan
15 december 2009, 10:44
Goffert speelde ze meer dan prima hoor! Ben erg blij dat ik er wel geweest ben:crazyhappy:!
dat dus.

Ook doordat John vlak voor me neerknielde in de break van 21st Century ;)

rudolf
15 december 2009, 12:32
Je hebt echt niks gemist als je niet bij dat optreden in het goffertpark was. Wat een kut show. naja show? het was gewoon totaal geen show. Eerst zo'n mongol in het voorprogramma die gewoon volkomen terecht alles naar zich toe kreeg geworpen wat men op dat moment in hun hand had.

Peppers waren daar een beetje kwaad over volgens mij en hebben vervolgens in 45 minuten snel wat nummertjes er door heen gejast en zijn weer vertrokken. Ongeïnspireerde bagger. Gelukkig heb ik ze een keer in het sportpaleis in België gezien en daar was het wel super. Die gasten moeten weer maximaal aan de drugs gaan anders wordt het niks meer denk ik. Stadium Arcadium vond ik ook niet zo heel denderend.

FruscianteFan
15 december 2009, 12:40
Je hebt echt niks gemist als je niet bij dat optreden in het goffertpark was. Wat een kut show. naja show? het was gewoon totaal geen show. Eerst zo'n mongol in het voorprogramma die gewoon volkomen terecht alles naar zich toe kreeg geworpen wat men op dat moment in hun hand had.

Peppers waren daar een beetje kwaad over volgens mij en hebben vervolgens in 45 minuten snel wat nummertjes er door heen gejast en zijn weer vertrokken. Ongeïnspireerde bagger. Gelukkig heb ik ze een keer in het sportpaleis in België gezien en daar was het wel super. Die gasten moeten weer maximaal aan de drugs gaan anders wordt het niks meer denk ik. Stadium Arcadium vond ik ook niet zo heel denderend.
Neem jij jezelf serieus?

soup
15 december 2009, 13:58
Reken er niet op...

Ik krijg steeds meer de indruk dat hij zowat een kluizenaar is. Touren is zonde van zijn tijd, en volgens mij hebben we al mazzel als hij überhaupt nog muziek uitbrengt.

Niettemin zou ik er enorm veel voor over hebben om hem eens in Doornroosje of Paradiso solo te zien.
Hmm oke maar waarom denk je dat hij als een kluizenaar leeft? Ik weet niet echt waar hij zich allemaal mee bezig houdt maar ik heb wel enkele foto's gezien waar hij samen met andere muzikanten aan het werken is, dus zich echt afzonderen van anderen/buitenwereld doet hij niet.

Ben er zelfs overtuigd van dat hij niet teruggrijpt naar de drugs.

FruscianteFan
15 december 2009, 14:36
Hmm oke maar waarom denk je dat hij als een kluizenaar leeft? Ik weet niet echt waar hij zich allemaal mee bezig houdt maar ik heb wel enkele foto's gezien waar hij samen met andere muzikanten aan het werken is, dus zich echt afzonderen van anderen/buitenwereld doet hij niet.

Ben er zelfs overtuigd van dat hij niet teruggrijpt naar de drugs.
Dat hij veel samenwerkt met muzikanten, weet ik. Ik las laatst een artikel van mtv (http://www.mtv.com/news/articles/1627350/20091201/story.jhtml) waar RZA het erover heeft hoe Frusciante en hij bij Frusciante thuis ontzettend veel muziek opnemen, die zij alleen te horen krijgen. Daarnaast was het er twee keer bijna van gekomen dat hij zou optreden met Venetian Snares (onder de naam Speed Dealer Moms), maar vervolgens zeiden ze dat ze liever hun tijd in de studio doorbrachten.

Ik krijg dus een beetje de indruk dat hij zich terugtrekt voor de buitenwereld. Niet in zijn eentje, maar volgens mij hoeven we niet erop te rekenen dat hij nog uitgebreid gaat optreden, en of hij veel muziek zal uitbrengen betwijfel ik ook.

Overigens heeft hij meerdere keren aangegeven dat hij wel drugs gebruikt, maar het binnen de perken houdt. Wat hij daar precies mee bedoelt, weet ik niet. Roken en drinken doet-ie sowieso wel weer.

Riky
15 december 2009, 14:46
Hij roept natuurlijk ook zijn gehele leven al dat hij nooit bekend wilde worden. Hij kwam bij een band te spelen die hij heel erg goed vond/vind en is daar nooit gelukkiger van geworden. Hij wilde niet de grote podia op. De andere wel en ze hebben hem steeds kunnen overhalen. Ook was zijn enige echte maatje in de peppers flea. Anthony heeft hij nooit lekker mee gekund volgens mij.

Ik heb hem alleen al eens horen zeggen dat hij nog wel wiet rookt. Verslaafd blijf je volgens mij voor je leven de een kan er alleen voor altijd afblijven. De ander dus niet.

Vind het heel erg jammer. Blijf voor mij toch een van de grootste inspiratie bronnen, maar ik wil nu wel eens wat nieuws van hem horen.

Erg jammer dat iemand met zoveel muzikaliteit het niet wil delen met fans, maar ik ken hem helaas te slecht om hem op andere gedachten te brengen;)

Zijn er nu al echte bevestigen? Als ik alles zo lees blijft het nog steeds wel een beetje een gerucht.

soup
15 december 2009, 14:56
Ik vind het gek, als je muziek maakt wil je dat toch delen?
Waarom is hij dan gitaar gaan spelen en heeft hij alle nummers van Jimi Hendrix geleerd, kan me niet inbeelden dat je dit enkel voor jezelf doet en niet om (deels) indruk te maken op anderen. :)

En als hij nooit beroemd was geworden, had hij dit ook niet kunnen doen, constant muziek maken en je van de rest niks aantrekken. Oftewel was zijn leven dan een hel geweest of was hij al dood.

FruscianteFan
15 december 2009, 16:02
Ik vind het gek, als je muziek maakt wil je dat toch delen?
Waarom is hij dan gitaar gaan spelen en heeft hij alle nummers van Jimi Hendrix geleerd, kan me niet inbeelden dat je dit enkel voor jezelf doet en niet om (deels) indruk te maken op anderen. :)

En als hij nooit beroemd was geworden, had hij dit ook niet kunnen doen, constant muziek maken en je van de rest niks aantrekken. Oftewel was zijn leven dan een hel geweest of was hij al dood.
Ik kan het me stiekem heel goed voorstellen. Ik vind het geweldig om met mijn band te spelen, en prachtig om te luisteren naar de muziek die we hebben gemaakt. Wat anderen van mijn of onze muziek vinden, doet me veel minder. Natuurlijk, als we willen optreden of muziek willen verkopen, is het handig als anderen het ook mooi vinden. Maar net als met andermans muziek gaat het me in eerste instantie om wat de muziek met mij doet.

En dat hij het vervelend vindt om beroemd te zijn, betekent niet dat hij er niks aan heeft dat hij beroemd is, of dat hij zich daar niet van bewust is.

edit: net gevonden:
http://www.boomkat.com/item.cfm?id=245166

EuroCinema
15 december 2009, 17:30
Nou het lijkt me heel leuk om bekend te zijn, dus voor mooi volle zalen te spelen en aardig te verdienen met je muziek. Maar om beroemd te zijn zoals RHCP, met alle bullshit en het totale verlies van privacy die daarbij horen lijkt me verschrikkelijk hoor. Neem nou dit onderwerp: allemaal mensen die hij niet kent, die alles weten van z'n psychologische eigenaardigheden en verslavingsproblemen en daar gezellig over discussieren. Daar moet je toch niet aan denken dat jij dat zou zijn :???:

soup
15 december 2009, 18:02
Daar heb je wel punt :), maar het is 'enkel' vervelend als het negatief is.

En ik denk toch dat niet iedereen hem herkend hoor, het is in zekere mate doenbaar om niet op te vallen/onherkenbaar te zijn.


Maar goed, mijn hoop is om eens een kleine akoestische show van hem bij te wonen in een setting zoals Nirvana toen had met MTV Unplugged.

FruscianteFan
15 december 2009, 18:47
Daar heb je wel punt :), maar het is 'enkel' vervelend als het negatief is.

En ik denk toch dat niet iedereen hem herkend hoor, het is in zekere mate doenbaar om niet op te vallen/onherkenbaar te zijn.


Maar goed, mijn hoop is om eens een kleine akoestische show van hem bij te wonen in een setting zoals Nirvana toen had met MTV Unplugged.
Dan denk ik eerder aan zijn tour in 2001 of zijn optreden op ATP in 2005.

Niet iedereen herkent hem inderdaad. Is wel grappig om te lezen op fora waar Venetian Snares heel geliefd is, want daar kennen ze JF nauwelijks.

Verder denk ik dat het niet alleen vervelend is als er negatieve dingen over je besproken worden.

rudolf
15 december 2009, 19:32
Neem jij jezelf serieus?

Niet al te erg nee, jij wel zo te horen.

Maar geef toe het was echt niet zo super? Misschien was voor jou heel je dag goed omdat Froosh vlak voor jou knielt, maar er was totaal geen interactie met het publiek, het was kort, Tony was slecht bij stem en ze waren fucking laat. Dus zet effe je fanboi brilletje af de volgende keer?

FruscianteFan
16 december 2009, 01:49
Niet al te erg nee, jij wel zo te horen.

Maar geef toe het was echt niet zo super? Misschien was voor jou heel je dag goed omdat Froosh vlak voor jou knielt, maar er was totaal geen interactie met het publiek, het was kort, Tony was slecht bij stem en ze waren fucking laat. Dus zet effe je fanboi brilletje af de volgende keer?
Interactie met het publiek moet je niet verwachten bij de RHCP, maar dat is ook niet iets waar je imo een band op kunt afrekenen. Dat het kort is klopt, maar het was voor mij niet te kort. Ik miste wel veel nummers, zo had ik Readymade, Desecration Smile, This Velvet Glove en I Could Have Lied graag gehoord.

Anthony is niet degene waar ik het meeste op let, en een kwartiertje langer wachten maakt mij niet uit als ik al letterlijk de hele dag heb gewacht.

Wat betreft die fanboy-bril: dat maak ik zelf wel uit.

En ja, ik neem dit serieus.

Badman
16 december 2009, 09:18
We zullen zien wat de toekomst brengt. Alhoewel ik wel besef dat John niet zomaar te vervangen valt. Het moet al een hele straffe zijn om de Peppers tot hetzelfde niveau te brengen...

Wat ik echter lees op Pepper-fora: nergens staat te lezen dat John de band gaat verlaten. Sommigen speculeren over een 5de lid, anderen zien het dan weer helemaal niet zo en zien John dan weer wel vertrekken: met de nodige tranen als gevolg ;)

FruscianteFan
16 december 2009, 10:58
Maar dat is allemaal zó speculatief! Ik bedoel, dat Josh er als 5e lid bij zou komen, dacht ik vlak na de SA-tour ook.

darkrazer
16 december 2009, 13:04
Op pinkpop 2006 waren ze fantastisch, een van de beste acts die ik ooit gezien heb, maar dat was ook een van de eerste optredens uit de SA tour, toen waren ze nog fris en in het goffertpark waren ze alweer een tijdje aan het touren.

Voor mij is de RHCP zonder Frusciante geen RHCP meer. En misschien kunnen ze dan maar beter stoppen ook. Het niveau van Californication halen ze toch nooit meer...

Badman
16 december 2009, 13:40
Had ik ze maar gezien op Pinkpop 2006... Ik heb ze net daarna in Werchter gezien en dat was het meest erbarmelijk optreden ooit. Even wat nummers komen afhaspelen om zo snel mogelijk weer weg te zijn.
John z'n geluid dat wegviel. Gevolg: John pissed... de boel even stilleggen en dan plots geen tijd meer voor een bisnummer. Was dat even balen zeg. Het leek meer tegen hun zin dan wat anders.

Mitch
16 december 2009, 22:13
Wat betreft die fanboy-bril: dat maak ik zelf wel uit.

En ja, ik neem dit serieus.

[minor mod break]
Toch wil ik je vragen je iets flexibeler op te stellen, een discussie is prachtig maar een ja/nee spelletje heeft niemand wat aan.

Rinze
16 december 2009, 22:22
Gelukkig heb ik ze in 1988 nog gezien in Paradiso met Hillel. Met aan het eind de sokkenact. En dat ging toch wel een stuk meer tekeer dan wat ze later gingen maken :rockon:

Pepe
16 december 2009, 22:31
Ja, ik ken ze ook van eind tachtig maar ik heb het idee dat voor veel fans de band pas interessant werd met Frusci. I beg to differ, de rauwe stampende randje vond ik juist zo charmant.

FruscianteFan
17 december 2009, 01:59
[minor mod break]
Toch wil ik je vragen je iets flexibeler op te stellen, een discussie is prachtig maar een ja/nee spelletje heeft niemand wat aan.
Mijn punt was vooral dat ik me bewust ben van het feit dat mijn beleving van het concert sterk beïnvloed werd doordat ik simpelweg superblij was om RHCP weer live te zien. Maar dat had ik ook wat mooier en minder geïrriteerd kunnen formuleren.

FruscianteFan
17 december 2009, 10:41
Het is officieel:

http://johnfrusciante.com/

John Frusciante is uit de Red Hot Chili Peppers gestapt.

lindstrom
17 december 2009, 10:51
ik vind het opzich geen verlies voor de peppers, ook frusciante zelf zal erop vooruit gaan.
om maar een impressie te geven van mijn achting richting de peppers en frusciante.

het laat me dus eigenlijk enorm koud.

FruscianteFan
17 december 2009, 11:13
Ik word er stiekem toch wel een beetje emotioneel van. Heb Slane Castle maar weer eens opgezet, en ik ging net even na wat de RHCP in hun afgelopen line-up voor mij hebben betekend, gewoon in mijn ontwikkeling. Een terugblik doet me wat. Als ik vooruit kijk, dan had ik niks anders verwacht en vind ik het beter en geloofwaardiger zo.

Tussen twee haakjes, ik stoor me eigenlijk wel een beetje aan dat de 'f' in de topictitel geen hoofdletter is. Is geen mooi Nederlands ;)

Riky
17 december 2009, 12:12
damn... Frusciante is ook voor mij een grote inspiratie bron en dan met name incombinatie met flea. Had echt zin in een nieuwe plaat met John erop. Erg erg jammer is dit.

Baal best wel eigenlijk...

rickert
17 december 2009, 12:16
Same for me, hoeveel ik van die dude heb geleerd w.b.t. akkoordenwerk bij RHCP is echt niet normaal! Maar toch wel erg blij dat ik ze dan in Nijmegen nog gezien heb:D!

Luke-wannabe
17 december 2009, 13:26
Zonde. Ben niet meer zo RHCP fanboy. Was ik wel. Maar het blijven natuurlijk allemaal juweeltjes van platen met Frusc derop.
Ach eigenlijk was het ook wel te verwachten denk ik.

beruk
17 december 2009, 13:36
Doet me niets, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar die nieuwe plaat:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/515-SgzjmmL._SL500_AA240_.jpg
Even de samples luisteren...

soup
17 december 2009, 15:21
:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:

caliban
17 december 2009, 15:38
Nog mensen die hem vrij hard overroepen vinden?

soup
17 december 2009, 16:07
Hoe bedoel je overroepen?

Als je het over zijn solo werk hebt, nee, absoluut niet.

J.B.
17 december 2009, 16:09
Wat gaat dat geven... wie weet gaan ze wel terug naar die zware funk zoals in het begin met Hillel, dat zou wel leuk zijn :blast: maar om eerlijk te zijn denk ik dat het naar de kloten is. Niemand kan Frusc vervangen en zeker die Josh Klingdinges niet.

FruscianteFan
17 december 2009, 16:12
Wat gaat dat geven... wie weet gaan ze wel terug naar die zware funk zoals in het begin met Hillel, dat zou wel leuk zijn :blast: maar om eerlijk te zijn denk ik dat het naar de kloten is. Niemand kan Frusc vervangen en zeker die Josh Klingdinges niet.
Ik zie in Josh nog best een aardig alternatief. Juist omdat hij wel kan spelen, en al heel dicht bij de band stond. Misschien niet zo'n talent als Frusciante, maar ik luister graag naar muziek waar hij een heeft bijgedragen - The Bicycle Thief, PJ Harvey, Warpaint, John Frusciante.

Bovendien is hij qua naam een goed alternatief: John of Josh maakt elkaar niet zoveel, en de achternaam is voor velen een probleem om uit te spreken.

J.B.
17 december 2009, 16:23
Ik zie in Josh nog best een aardig alternatief. Juist omdat hij wel kan spelen, en al heel dicht bij de band stond. Misschien niet zo'n talent als Frusciante, maar ik luister graag naar muziek waar hij een heeft bijgedragen - The Bicycle Thief, PJ Harvey, Warpaint, John Frusciante.

Bovendien is hij qua naam een goed alternatief: John of Josh maakt elkaar niet zoveel, en de achternaam is voor velen een probleem om uit te spreken.

Ik hoop wel dat Josh niet gaat proberen Johns stijl te imiteren. Dat zou zonde zijn. Maar wie weet komt er nog wel een verrassing uit de bus

Riky
17 december 2009, 16:45
vergeet niet dat die gasten al jaren zeer goed bevriend zijn en veel met elkaar spelen. Ik denk zeker dat je invloeden gaat terug horen.

caliban
17 december 2009, 17:05
Hoe bedoel je overroepen?

Als je het over zijn solo werk hebt, nee, absoluut niet.

Ik vind hem als gitarist gewoon wat overroepen. Goeie gitarist, maar niet uniek naar mijn mening. Qua RHCP vind ik Californication een mooi album, de eerdere albums zo en zo, en de laatste 2 complete rommel, irritant zelfs

FruscianteFan
17 december 2009, 17:11
Ik vind hem als gitarist gewoon wat overroepen. Goeie gitarist, maar niet uniek naar mijn mening. Qua RHCP vind ik Californication een mooi album, de eerdere albums zo en zo, en de laatste 2 complete rommel, irritant zelfs
Ik denk dat als je goed naar By The Way luistert, en dan met name I Could Die For You, Minor Thing en Venice Queen, dat je dan nog verbaasd kunt zijn hoe goed die gitaren in elkaar zitten. Als je het hebt over hoe goed hij als gitarist is, en niet over of je de muziek mooi vindt.

Tankman
17 december 2009, 17:18
Ik denk dat als je goed naar By The Way luistert, en dan met name I Could Die For You, Minor Thing en Venice Queen, dat je dan nog verbaasd kunt zijn hoe goed die gitaren in elkaar zitten. Als je het hebt over hoe goed hij als gitarist is, en niet over of je de muziek mooi vindt.

+1

En niet alleen dat. Het feit dat hij zelfs met 2 of 3 akkoorden een supervet nummer kan maken, dat is ook talent hebben. Ik kan het niet. Kijk nou eens naar het nummer Californication. Dat zijn een handvol basisakkoorden en een solootje, maar oh wat klinkt dat vet. Hij schrijft misschien geen 15 minuten durende prog nummers in 7/8 maat ofzo, maar hetgeen WAT hij doet is wel echt geniaal en goed.

Riky
17 december 2009, 17:22
Ik vind hem als gitarist gewoon wat overroepen. Goeie gitarist, maar niet uniek naar mijn mening. Qua RHCP vind ik Californication een mooi album, de eerdere albums zo en zo, en de laatste 2 complete rommel, irritant zelfs

hmm niet unique?

Ik ken eigenlijk geen andere gitarist die zo klinkt. Ok hij was vroeger nogal geinspireerd door Hendrix, maar hij heeft toch echt wel een eigen stijl ontwikkeld.

caliban
17 december 2009, 17:59
Ik vind zijn spel gewoon niet dat sprankeltje magie hebben.

humbucker
17 december 2009, 18:49
En ik ken er dan maar weinig die meer emotie in hun spel kunnen leggen dan John..

Meningen hé :D

Riky
17 december 2009, 19:19
En ik ken er dan maar weinig die meer emotie in hun spel kunnen leggen dan John..

Meningen hé :D

een van de weinige gitaristen die bij een gevoel kan losmaken alleen al bij het aanslaan van een A akkoord.

caliban
17 december 2009, 19:31
een van de weinige gitaristen die bij een gevoel kan losmaken alleen al bij het aanslaan van een A akkoord.

Dat moet ik wel sarcastisch opnemen. Ik vind David Gilmour qua gevoel leggen in zijn spel een van de betere gitaristen, maar een A blijft een A. Gilmour herken ik ook niet na 1 noot (tenzij zijn sound misschien), maar pas na een volledige lick.

Rinze
17 december 2009, 19:37
Dat moet ik wel sarcastisch opnemen. Ik vind David Gilmour qua gevoel leggen in zijn spel een van de betere gitaristen, maar een A blijft een A. Gilmour herken ik ook niet na 1 noot (tenzij zijn sound misschien), maar pas na een volledige lick.

Een A-akkoord is niet één noot, bestaat uit minstens drie :ok:

Riky
17 december 2009, 19:41
niks geen sarcasme. Een A is ook niet zomaar een A. Ik zeg niet dat ik gelijk kan horen dat het John frusciante is (misschien ook wel), maar dat hij mij met een simpel A akoord al kan raken.

FruscianteFan
17 december 2009, 19:50
Dat moet ik wel sarcastisch opnemen. Ik vind David Gilmour qua gevoel leggen in zijn spel een van de betere gitaristen, maar een A blijft een A. Gilmour herken ik ook niet na 1 noot (tenzij zijn sound misschien), maar pas na een volledige lick.
Gilmour is, net als BB King, Frusciante en Greenwood, uitstekend te herkennen aan één enkele noot. Één noot à la Shine On You Crazy Diamond, en je hoort of het Gilmour is of niet.

Dat terzijde, in sommige gevallen is een enkele noot of akkoord van Frusciante ook bij mij genoeg om mijn adem weg te nemen. Om het voorbeeld van de A maar aan te houden: With No one begint ermee. Prachtig!

Rakker
17 december 2009, 20:33
Hij schrijft misschien geen 15 minuten durende prog nummers in 7/8 maat ofzo

Dan zou ik eens naar Ataxia luisteren als ik jou was, daar doet Josh Klinghoffer tevens ook nog eens mee.

LesPas89
17 december 2009, 20:53
De live sound en performance van Frusciante hebben een enorm grote indruk op mij gemaakt. Het was voor mij een van de redenen om te gaan spelen, een aantal jaren geleden.

Ik lees hier dat hij geen unieke stijl zou hebben. Dat is natuurlijk een mening, oké. Maar youtube bijvoorbeeld eens John Frusciante, en je krijgt talloze lessons/improvisaties in zijn stijl. Het kan ook niet anders. Als je zoveel materiaal maakt, over zo'n lange periode, dan heb je gewoon een eigen, unieke stijl. Punt.

Wat vinden deze mensen eigenlijk van zijn soloalbums?

Ik vind het doodzonde dat hij eruit is. Of de Peppers nu minder worden? Weet ik niet. Ze zullen sowieso niet meer zijn zoals ze waren (logisch), en dat vind ik minder.
RHCP was voor mij Frusciante. En hoe die John K. ook speelt, live zal hij altijd vergeleken woden met Frusciante, en dat is niet te winnen in mijn ogen.

Tankman
18 december 2009, 00:00
Dan zou ik eens naar Ataxia luisteren als ik jou was, daar doet Josh Klinghoffer tevens ook nog eens mee.

Zal ik doen, ben wel benieuwd. Maar je snapt dus wel dat ik dat als voorbeeld gebruik en ff ter plekke heb verzonnen...gewoon lukraak wat getalletjes om mijn mening te onderbouwen...

Luke-wannabe
18 december 2009, 00:23
Ik denk dat als je goed naar By The Way luistert, en dan met name I Could Die For You, Minor Thing en Venice Queen, dat je dan nog verbaasd kunt zijn hoe goed die gitaren in elkaar zitten. Als je het hebt over hoe goed hij als gitarist is, en niet over of je de muziek mooi vindt.
Yeah hier nog een. Ik vind By the Way harmonisch en technisch gezien wel het hoogtepunt van RHCP. Echt prachtige melodieën, gitaarpartijen en samenzang staat daar op. Adembenemend.

soup
18 december 2009, 00:26
Dat moet ik wel sarcastisch opnemen. Ik vind David Gilmour qua gevoel leggen in zijn spel een van de betere gitaristen, maar een A blijft een A. Gilmour herken ik ook niet na 1 noot (tenzij zijn sound misschien), maar pas na een volledige lick.
zucht :)


luister aub eens naar John zijn solo albums en live opnames als hij akoestisch speelt

PeteRS
18 december 2009, 12:45
De peppers moeten er gewoon mee kappen. RHCP zonder John is een Rolling Stones zonder Keith. De vorige wissel met Dave Navarro was ook niet bepaald een succes.

EuroCinema
18 december 2009, 13:03
Hmm historisch gezien is RHCP zonder Frusciante eerder de Stones zonder Mick Taylor of Ron Wood. ;)

FruscianteFan
18 december 2009, 13:16
De peppers moeten er gewoon mee kappen. RHCP zonder John is een Rolling Stones zonder Keith. De vorige wissel met Dave Navarro was ook niet bepaald een succes.
De Peppers moeten gewoon lekker doen waar ze zin in hebben. Dave Navarro was nogal een mismatch met de (overige) Peppers, terwijl Josh vergelijkbaar is met hoe John zich tot Hillel verhield: grote invloed, maar toch een eigen stijl.

EuroCinema
18 december 2009, 14:24
Zijn er trouwens opnames van RHCP met Blackbyrd McKnight? Geweldige gitarist die met de Headhunters en P-Funk te gekke dingen heeft neergezet (o.a. de funkclassic God Made Me Funky), maar schijnbaar ook niet op z'n plek bij RHCP want hij was zo weer weg.

Mitch
18 december 2009, 15:52
Ik baal erontzettend van, ik houd ontzettend van de Peppers met John erbij. Ongelofelijk de pest erin dat ik ze nooit live heb gezien :(

Riky
18 december 2009, 15:56
Join the club Mitch:makeup:

LesPas89
18 december 2009, 17:40
Zijn er trouwens opnames van RHCP met Blackbyrd McKnight? Geweldige gitarist die met de Headhunters en P-Funk te gekke dingen heeft neergezet (o.a. de funkclassic God Made Me Funky), maar schijnbaar ook niet op z'n plek bij RHCP want hij was zo weer weg.

Niet dat ik weet. Hij heeft in ieder geval niet meegewerkt aan de albums eind jaren 80 begin jaren 90.

Hij was eigenlijk de eerste vervanger van Hillel. Maar de Peppers zagen liever Frusciante komen. :soinnocent:

Rakker
19 december 2009, 16:56
Hier trouwens een hele vette jam van John, Flea, en Josh: http://www.youtube.com/watch?v=6y1ooWvE_mc&feature=related

Welk effect gebruikt John hier? (ik gok een POG oid?)

Luke-wannabe
19 december 2009, 17:11
Klinkt als dat ding dat John Mayer voor In Repair gebruik heeft. EHX HOG.

Rakker
19 december 2009, 17:39
Zou je denken? ik twijfel al een tijdje tussen een POG of HOG maar dan ben ik nu om, ik vond een HOG namelijk altijd te gelikt en synthetisch, maar hier klinkt die echt heerlijk gritty

FruscianteFan
19 december 2009, 21:52
ergens op invisible-movement stond een foto van zijn pedalen op dat optreden. Stond een HOG tussen.

Tankman
19 december 2009, 22:04
Dit is de meest recente die ik kan vinden.

http://www.jftab.com/img/gear/effect/frusciante-pedalboard-2006a.jpg

1 - Moog Expression pedal
2 - MXR Micro Amp
3 - Electro-Harmonix Big Muff Pi USA
4 - Boss DS-2 TurboDistortion
5 - Mosrite FuzzRite
6 - Ibanez WH-10 Wah
7 - Electro-Harmonix Holy Grail Reverb
8 - Moog MF103 12-Stage Phaser
9 - Boss CE-1 Chorus Ensemble
10 - Moog CP-251 Control Processor
11 - Boss FV-50 Volume
12 - Line 6 DL4 Delay Modeler
13 - Electro-Harmonix Deluxe Electric Mistress
14 - DigiTech PDS 1002 Digital Delay
15 - Guyatone VT-X Tube Tremolo
16 - Line 6 FM4 Filter Modeler
17 - Moog MF-101 Low Pass Filter
18 - Moog MF-105B BassMuRF
19 - Moog MF-105 MuRF
20 - Moog MF-102 Ring Mod

En idd, een POG:

http://www.jftab.com/img/gear/effect/frusciante-pedalboard-2006b.jpg

In the beginning he had a Electro-Harmonix POG on his pedalboard but removed it later...
(AOL Sessions 2006)

FruscianteFan
19 december 2009, 22:30
Ja, maar dat is met de RHCP en niet van de jam @ Troubadour.

Tankman
19 december 2009, 22:33
Zal vast. Ik zei ook, dat is het meest recente wat ik kan vinden. Ik zou me hoe dan ook wel eens een keer willen uitleven om die massieve pedalenplank van hem...

FruscianteFan
19 december 2009, 22:37
http://www.invisible-movement.net/gallery/d/87053-1/20080904_luis_04.jpg

vlnr: Boss DS2, Dirty Boy Afro Fuzz, EHX The HOG, Moog MuRF, Ibanez WH-10, EHX Holy Grail, EB Volume (denk ik), Boss CE-1.

Rakker
20 december 2009, 00:16
Yo, thanks voor de foto, was erg benieuwd.

Daan_B
26 december 2009, 16:29
Stomme mods!:stop: Beetje mijn topic over Frusciante's vertrek sluit en dan zeggen dat er al een topic voor is, klik ik op de link, kom ik hier:makeup:..

Het lijkt me toch best oke zo'n topic voor Frusciante's vertrek? De meeste mensen weten hier niet eens van en Frusciante is hier voor velen een groot invloed!

FruscianteFan
26 december 2009, 16:51
Stomme mods!:stop: Beetje mijn topic over Frusciante's vertrek sluit en dan zeggen dat er al een topic voor is, klik ik op de link, kom ik hier:makeup:..

Het lijkt me toch best oke zo'n topic voor Frusciante's vertrek? De meeste mensen weten hier niet eens van en Frusciante is hier voor velen een groot invloed!
Kan toch ook prima hier besproken worden?

Al is er niet zo heel veel te bespreken, lijkt me. Frusciante heeft geen zin meer in een rockband, en wil alleen maar muziek maken - en heeft de middelen om dat te doen. Lekker toch?

Mitch
27 december 2009, 11:27
Inhoudelijke onderwerpen worden besproken in hun respectievelijke subforums. Als je het wil hebben over een artiest doe je dat dus ook in het subforum Bands/Artiesten en in dit topic ging het ook al een tijdje over het vertrek van John. Als jij vindt dat er één extra moet in Off Topic heb je pech.
In the spirit of christmas krijg je deze gratis, maar volgende keer gewoon een berisping wegens kritiek op de moderatie. Dat gaat per PB en niet in een topic.

Back on topic please.

soup
27 december 2009, 12:43
Dit is de meest recente die ik kan vinden.

http://www.jftab.com/img/gear/effect/frusciante-pedalboard-2006a.jpg

1 - Moog Expression pedal
2 - MXR Micro Amp
3 - Electro-Harmonix Big Muff Pi USA
4 - Boss DS-2 TurboDistortion
5 - Mosrite FuzzRite
6 - Ibanez WH-10 Wah
7 - Electro-Harmonix Holy Grail Reverb
8 - Moog MF103 12-Stage Phaser
9 - Boss CE-1 Chorus Ensemble
10 - Moog CP-251 Control Processor
11 - Boss FV-50 Volume
12 - Line 6 DL4 Delay Modeler
13 - Electro-Harmonix Deluxe Electric Mistress
14 - DigiTech PDS 1002 Digital Delay
15 - Guyatone VT-X Tube Tremolo
16 - Line 6 FM4 Filter Modeler
17 - Moog MF-101 Low Pass Filter
18 - Moog MF-105B BassMuRF
19 - Moog MF-105 MuRF
20 - Moog MF-102 Ring Mod

En idd, een POG:



In the beginning he had a Electro-Harmonix POG on his pedalboard but removed it later...
(AOL Sessions 2006)


MOOG pedalen + 2-3000 euro ? maar goed dat doet er niet toe.



Hoe gebruikt hij al deze pedalen, heeft er enkele die altijd aanstaan en dan enkele voor wat meer distortion/fuzz/overdrive/boost en dan delay of chorus of ...

Dus dat je niet staat te dansen op het podium? :)

LesPas89
31 december 2009, 17:00
MOOG pedalen + 2-3000 euro ? maar goed dat doet er niet toe.



Hoe gebruikt hij al deze pedalen, heeft er enkele die altijd aanstaan en dan enkele voor wat meer distortion/fuzz/overdrive/boost en dan delay of chorus of ...

Dus dat je niet staat te dansen op het podium? :)
Voor iedere song heeft hij haast een andere combinatie. Verschillende staan aan, verschillende op standby/uit. Hij heeft de meeste songs al honderden (duizenden) keren gespeeld, en dus is dat voor hem geen probleem, vanzelfsprekend.

Ik blijf toch zeggen dat die combinaties echt een geweldige livesound opleveren. Die drie Marshallstacks, z'n Fender's, en dan deze pedalen. Kan er alleen maar van dromen.

FruscianteFan
31 december 2009, 19:22
MOOG pedalen + 2-3000 euro ? maar goed dat doet er niet toe.



Hoe gebruikt hij al deze pedalen, heeft er enkele die altijd aanstaan en dan enkele voor wat meer distortion/fuzz/overdrive/boost en dan delay of chorus of ...

Dus dat je niet staat te dansen op het podium? :)
In de basis heb je een Strat en twee Marshalls. Vaak een Holy Grail erbij en als het even wat dikker/beefier moet, de MicroAmp. Uiteraard de DS2, fuzz en wah voor de basis-sounds.

En dan komt het aan op aparte pedalen voor geluiden die minder vaak nodig zijn. Een paar Low Pass Filters (met bijbehorende control processors) van Moog voor Dani California en Tell Me Baby, de Chorus voor Under The Bridge en Soul To Squeeze, Line6 FM4 voor Throw Away Your Television, een beetje dat idee. De MuRF, Ring Mod en Flanger zijn volgens mij alleen nog voor improvisatie.

Badman
5 januari 2010, 11:25
Ondertussen is Josh dus 'officieel' in de band. De moderator van het 'stadium arcadium-forum' heeft via een tussenpersoon de reactie van Josh zelf gevraagd: hij zit in de band :)

FruscianteFan
5 januari 2010, 11:28
Ondertussen is Josh dus 'officieel' in de band. De moderator van het 'stadium arcadium-forum' heeft via een tussenpersoon de reactie van Josh zelf gevraagd: hij zit in de band :)
Toch vraag ik me af hoe betrouwbaar dit is. Die tussenpersoon ken ik en vertrouw ik wel, de mod van S-A ken ik niet.

soup
12 februari 2010, 13:24
Gisteren even de tabs opgezocht voor untitled 10 en ik kan me niet inbeelden hoe hij hier is opgekomen ...

beruk
12 februari 2010, 14:46
Van deze (http://www.youtube.com/watch?v=ur3juD8uIbo&feature=related) weet ik et wel!:seriousf:
http://onore.web-log.nl/photos/uncategorized/heroine_1.jpg

FruscianteFan
12 februari 2010, 15:15
Gisteren even de tabs opgezocht voor untitled 10 en ik kan me niet inbeelden hoe hij hier is opgekomen ...
Positief of negatief?

Untitled 11 is cool. Vergelijk beruks link met dit:
http://www.youtube.com/watch?v=E-5VWolNN1I

soup
12 februari 2010, 21:45
positief

Ik vind alle nummers op dat album erg goed maar nuchter kun je nooit op zoiets zijn gekomen haha, kort maar krachtig en goed klinkend nummer en over heel de hals gespeeld.

berkayb
12 februari 2010, 23:02
Van deze (http://www.youtube.com/watch?v=ur3juD8uIbo&feature=related) weet ik et wel!:seriousf:
http://onore.web-log.nl/photos/uncategorized/heroine_1.jpg

Dat was maar even he:dontgeti:

bat
16 februari 2010, 14:31
Zo, zit net even naar het RHCP thema op TV te kijken (is nu op Nederland 2) met die beelden van Frusciante destijds. Het blijft elke keer weer slikken om hem zo te zien.

Tokaifan
16 februari 2010, 14:44
Heb laatste kwartiertje ook nog gezien. Ben onlangs weer begonnen met het luisteren van BSSM, blijft magistraal album.

soup
11 april 2010, 17:39
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/8611997.stm

Former Red Hot Chili Peppers guitarist John Frusciante has been voted the best guitarist of the past 30 years.


AXE FACTOR TOP 10
1. John Frusciante - Red Hot Chili Peppers
2. Slash - Guns n' Roses
3. Matt Bellamy - Muse
4. Johnny Marr - The Smiths
5. Tom Morello - Rage Against The Machine
6. Kirk Hammett - Metallica
7. Jonny Greenwood - Radiohead
8. Prince
9. Jack White - White Stripes
10. Peter Buck - REM

budje
11 april 2010, 17:45
een top tien waar Kirk Hammett en Peter Buck instaan neem ik niet serieus hoor :makeup:

(ps neemt niet weg dat ik meneer fruscdkgiante wel goed te pruimen vind!)

rijsberman
11 april 2010, 17:53
Met d'n Slesh op 2! :ok:

Mitch
11 april 2010, 19:06
Het blijft pure onzin om een dergelijke verkiezing te houden (de beste? Volgens welke normen dan??) maar op zich wel verfrissend dat ze gekozen hebben voor de laatste 30 jaar, dan staat Hendrix tenmisnte een keertje niet op 1 :D

FruscianteFan
11 april 2010, 19:11
Ontzettend grappig als je het interview voor The Heart Is A Drum Machine ziet, waarin hij ontzettend afgeeft op dit soort dingen.

http://www.youtube.com/watch?v=FNfLz3j33RE

LesPas89
12 april 2010, 12:09
Het blijft pure onzin om een dergelijke verkiezing te houden (de beste? Volgens welke normen dan??) maar op zich wel verfrissend dat ze gekozen hebben voor de laatste 30 jaar, dan staat Hendrix tenmisnte een keertje niet op 1 :D

Ze moeten in plaats van 'Beste gitarist', er gewoon 'Meest populaire gitarist' boven zettten. Dan klopt het wel. Ten minste, voor die mensen die gestemd hebben dan. Matt Bellamy zal in de USA niet op 3 staan, bijvoorbeeld.

LesPas89
16 april 2010, 15:50
Dit is zo vet: http://www.guitarmasterclass.net/ls/Jimi_Hendrix_Meets_John_Frusciante/

Riky
16 april 2010, 15:56
Vind het niet heel kenmerkend frusciante en/of hendrix eigenlijk...

Echt vet vind ik het ook niet.

TimoSomers
16 april 2010, 20:28
Vind het niet heel kenmerkend frusciante en/of hendrix eigenlijk...

Echt vet vind ik het ook niet.

Vind het wel lekker, maar echt niet frusciante (blegh) en een heeeeeel klein beetje Hendrix

Luke-wannabe
16 april 2010, 20:58
Veelste netjes en beheerst om een Frusci en/of Hendrixfeel te krijgen

M.COM
18 april 2010, 02:19
Vind het niet heel kenmerkend frusciante en/of hendrix eigenlijk...

Echt vet vind ik het ook niet.

Die kerel jamt 2 minuten lang rond het thema van Voodoo Child. Kenmerkend genoeg, lijkt mij :)

Riky
18 april 2010, 18:33
Die kerel jamt 2 minuten lang rond het thema van Voodoo Child. Kenmerkend genoeg, lijkt mij :)

Nou dat vind ik dus niet. Ik heb ook al eens gespeeld over Little Wing, maar dat heeft ook niets te maken met typisch hendrix of kenmerkend voor hendrix zijn stijl. Dat deze man rond vodoo child speelt zegt toch absoluut niet dat het kenmerkend is...

LesPas89
18 april 2010, 18:54
Ik heb heel veel DVD's van de Chili Peppers gezien, meerdere keren, en deze jam deed mij gewoon erg denken aan Frusciante's spel tijdens concerten.

Ieder zijn eigen interpretatie natuurlijk, dat maakt muziek ook zo mooi.

soup
20 april 2010, 20:04
Nu net ging het op DWDD over de uitslag van deze lijst en vragen ze aan het enige meisje daar wat zij van de uitslag vindt en antwoordt ze met ''ja ik hou niet echt van de red hot chili pepers '' waarop een andere gitarist antwoord dat het niet enkel RHCP is. Wat een ongelooflijk xxx wijf, volgens haar is Kerry King de beste.

Iedereen heeft recht op zijn mening maar ze lijkt ongelooflijk biased ook voornamelijk door haar muzieksmaak.

bat
20 april 2010, 20:07
Tsja, is het erg dat mensen Frusciante alleen kennen van RHCP? Persoonlijk vind ik dát z'n beste werk, z'n solo spul vind ik helemaal niks.

En King ís beter dan Frusciante.












;)

Pepe
20 april 2010, 20:18
Een kutwijf omdat ze lid is van een andere fanclub?:???:

Glaucus
20 april 2010, 20:22
Gitaristen zijn berucht om hun slechte muzieksmaak. Maar Kerry King is wel een gitarist die goed genoeg is om te weten dat zelfs de bassist van de RHCP een betere gitarist is dan Frusciante, want die is behoorlijk slecht voor een zogenaamde goede gitarist. En dat terwijl Kerry King beargumenteerbaar slechter is dan zelfs Frusciante.

Trouwens best trieste uitzending. De beste gitarist die genoemd werd is een zanger die multi-instrumentalist is (aangezien Blackmore niet mag tellen). En de gitaristen van de laatste 30 jaar zijn beduidend beter dan die van 30 jaar geleden.

soup
20 april 2010, 20:24
Een kutwijf omdat ze lid is van een andere fanclub?:???:
Nee geen kut wijf maar wou niet onbeleefd zijn dus liet ik het open.

Ik vind het een beetje kortzichtig van haar, natuurlijk kun je niet iedereen zijn repertoire kennen en was dit te kort door de bocht.

EGH
20 april 2010, 20:26
Nu net ging het op DWDD over de uitslag van deze lijst en vragen ze aan het enige meisje daar wat zij van de uitslag vindt en antwoordt ze met ''ja ik hou niet echt van de red hot chili pepers '' waarop een andere gitarist antwoord dat het niet enkel RHCP is. Wat een ongelooflijk xxx wijf, volgens haar is Kerry King de beste.

Iedereen heeft recht op zijn mening maar ze lijkt ongelooflijk biased ook voornamelijk door haar muzieksmaak.

Ook net gezien, en vind het niet zo heel gek. Ik vind Frusciante persoonlijk een geweldige gitarist, maar als je puur van death metal ed. houd is het toch niet zo gek dat je hem niet op 1 zou zetten?

Riky
20 april 2010, 20:26
Gitaristen zijn berucht om hun slechte muzieksmaak. Maar Kerry King is wel een gitarist die goed genoeg is om te weten dat zelfs de bassist van de RHCP een betere gitarist is dan Frusciante, want die is behoorlijk slecht voor een zogenaamde goede gitarist. En dat terwijl Kerry King beargumenteerbaar slechter is dan zelfs Frusciante.

Trouwens best trieste uitzending. De beste gitarist die genoemd werd is een zanger die multi-instrumentalist is (aangezien Blackmore niet mag tellen). En de gitaristen van de laatste 30 jaar zijn beduidend beter dan die van 30 jaar geleden.


wie beter is dan wie is smaak. Klaar...
John frusciante kon voor zijn drugs verslaving idioot goed spelen. Nu wat minder, maar hij is nu ook meer een muzikant dan gitarist. Hij speelt in dienst van de muziek.
De een vind dat geweldig, de ander vind dat een hoog niveau techniek, snelheid en moeilijkheid iemand een goede gitarist maakt.

Maar goed dit is ook al 100.000x gezegd.

Glaucus
20 april 2010, 20:30
Ik vind de kritiek nogal hypocriet. Frusciante stond in die poll op nummer 1 om dat al die mensen fan zijn van RHCP. Zij vindt de RHCP niet leuk dus ze kiest iemand anders.

Waarom is het wel kortzichtig als arugment tegen Frusciante maar niet kortzichtig als het voor Frusciante is?

Je ziet toch ook geen pianist zeggen dat Elton John de beste pianist is? Het is echt wel een gitaristen-ziekte. Misschien wordt het verschil tussen 'leukste' en 'beste' niet gesnapt.

Trouwens is 'smaak' een excuus voor kortzichtigheid. Muziek is goed of muziek is niet goed. Genre doet er niet toe. En het is misschien moeilijk om te zeggen wie de beste is, het is makkelijk om te bepalen wie niet de beste is.

soup
20 april 2010, 20:31
Ook net gezien, en vind het niet zo heel gek. Ik vind Frusciante persoonlijk een geweldige gitarist, maar als je puur van death metal ed. houd is het toch niet zo gek dat je hem niet op 1 zou zetten?
Ik vind dat je wel wat verder kunt kijken dan je eigen muziek smaak.

Fireburst
20 april 2010, 21:13
Trouwens is 'smaak' een excuus voor kortzichtigheid. Muziek is goed of muziek is niet goed. Genre doet er niet toe.

Als dit een statement is, ben je niet goed wijs. Of, als de 2e en 3e zin voorbeelden zijn voor je eerste zin, en dus voor kortzichtigheid, is het wat ongelukkig verwoord maar volg ik je wel.

puntdroad
20 april 2010, 22:35
Nu is het grappige dat ik niet zo van de RHCP én Death Metal houdt, maar binnen Slayer, en dit weet elke gitarist die Slayer kebt, is Jeff Haneman de beste gitarist. Kerry king ziet er alleen stoerder uit.....


Met andere woorden, fuck lijstjes en kweek je eigen mening!!!!!

Glaucus
20 april 2010, 23:03
Klopt. Jeff Hanneman is de betere gitarist en hij zegt zelf dat hij in Slayer speelt omdat hij niet goed genoeg is om 'echte' muziek te spelen.


Als dit een statement is, ben je niet goed wijs. Of, als de 2e en 3e zin voorbeelden zijn voor je eerste zin, en dus voor kortzichtigheid, is het wat ongelukkig verwoord maar volg ik je wel.

Waarom niet? Iets niet je smaak vinden is toch geen argument? Dan is zeggen: "Nee, dat vindt ik niets. Dat is muziek voor meisjes." Nog een beter argument.

Verder heb ik nooit iets over smaak of genres gezegd dus hoezo zijn mijn zinnen voorbeelden van m'n eigen kortzichtigheid?

Pepe
20 april 2010, 23:31
En de gitaristen van de laatste 30 jaar zijn beduidend beter dan die van 30 jaar geleden.

Nouja, hier voelde ik even een wenkbrauw trekken. Wat is beter? En dan nog, hoe kan je dat zo generaal stellen? Je hebt het over smaak en niet twisten maar nou ineens is het weer topsport met chronometers?

Glaucus
21 april 2010, 00:40
Het zou toch raar zijn dat ze nu slechter zijn? Gitaristen die 30 jaar geleden in hun hoogtepunt zaten zijn vaak meer dan 50 jaar geleden opgegroeid. Dat was voor de hoogtijdagen van de rockmuziek en de electrisch gitaar.
Maar de samenleving is ook veranderd. Nu heb je al de kennis van toen en veel meer. Nu zijn we rijker dus we kunnen meer. Nu hebben we allerlei technologische hulpmiddelen. Culturen staan niet stil. Er zijn bijvoorbeeld ook vast meer gitaarleraren. Meer gitaren. Meer studios. Meer was alles. Veel van de gitaristen van de de laatste 30 jaar zijn opgegroeid precies toen gitaarmuziek misschien wel het populairst ooit was. Dus ja, dat is wel een factor die je de komende 30 jaar minder gaat hebben. Dan wordt men vaker DJ of rapper ofzo.

Pepe
21 april 2010, 01:10
Ahja, ik zie de muzikant meer als uniek individu, dat zal het zijn.
Ik heb uit al die technologie en leraren nog geen betere Django Reinhardt tevoorschijn zien komen maar ik kan het mis hebben.

Beter of slechter.. bij dat soort kwalificaties denk ik meer aan een verbrandingsmotoren en stofzuigers.

TimoSomers
21 april 2010, 01:13
Gitaristen zijn berucht om hun slechte muzieksmaak. Maar Kerry King is wel een gitarist die goed genoeg is om te weten dat zelfs de bassist van de RHCP een betere gitarist is dan Frusciante, want die is behoorlijk slecht voor een zogenaamde goede gitarist. En dat terwijl Kerry King beargumenteerbaar slechter is dan zelfs Frusciante.

Trouwens best trieste uitzending. De beste gitarist die genoemd werd is een zanger die multi-instrumentalist is (aangezien Blackmore niet mag tellen). En de gitaristen van de laatste 30 jaar zijn beduidend beter dan die van 30 jaar geleden.

Helemaal driedubbelvierkantdwarswhatever eens met alles, behalve het onderstreepte.
Technisch wel, qua feeling niet perse.

FruscianteFan
21 april 2010, 07:19
Ik word hier een beetje moe van. Maar het is ook 7:15

Of een gitarist goed is, hangt af van je smaak. Want je smaak zorgt ervoor dat je verschillende kwaliteiten anders waardeert, en de heren van Slayer hebben andere kwaliteiten dan John Frusciante.

LesPas89
21 april 2010, 11:21
Betoog over kortzichtigheid

En dan je post zo openen:


Frusciante stond in die poll op nummer 1 om dat al die mensen fan zijn van RHCP.
Tja :soinnocent:

SEAL
21 april 2010, 13:21
persoonlijk vind ik dat Tom Morello op één had moeten staan.

als er iemand is die de grenzen van gitaarspel verkent, dan is hij het wel...

FruscianteFan
21 april 2010, 15:13
persoonlijk vind ik dat Tom Morello op één had moeten staan.

als er iemand is die de grenzen van gitaarspel verkent, dan is hij het wel...
Op een andere manier doet Frusciante dat ook. Hij neemt (tegenwoordig) niet zozeer het gitaarspel op zich als uitgangspunt, maar maakt werk van het gehele proces, vanaf de ideeën die hem gegeven zijn (want in een recent interview beweert hij dat ideeën voor nummers niet van mensen komen omdat ze al in de natuurwetten gegeven zijn) tot en met het eindproduct van de muziek op een plaat. Dat vind ik ook erg mooi, omdat je met o.a. de productie van de muziek juist ook heel veel kunt doen.

soup
21 april 2010, 15:28
persoonlijk vind ik dat Tom Morello op één had moeten staan.

als er iemand is die de grenzen van gitaarspel verkent, dan is hij het wel...
Een van de meest onderschatte gitaristen.

Glaucus
21 april 2010, 15:57
Helemaal driedubbelvierkantdwarswhatever eens met alles, behalve het onderstreepte.
Technisch wel, qua feeling niet perse.

Ja, maar het ding is dat ook iemand als Newton of Darwin maar 1 keer kan komen. Idem voor bijvoorbeeld Django Reinhardt. Iemand als Bireli Lagrene is in mijn ogen beter dan Django. Net zoals iemand als Dawkins de evolutietheorie beter begrijpt dan Darwin. Maar toch is Darwin de grote Darwin en Dawkins is maar een evolutiebioloog. Op dezelfde manier is Reinhardt de grote legende en Lagrene maar een hele goede gitarist. De vergelijking loopt een beetje mank, maar ik denk dat het punt duidelijk is.

Verder is praten over feeling nogal zinloos. Niemand weet wat het precies zou zijn. Noten blijven noten en emoties blijven toch in de hersenen van de mensen zelf, danwel de luisteraar of de speler. Je kunt niet horen of iemand met feeling speelt. De gitaar, de snaren en de luchtmoleculen hebben daar immers geen idee van. Dus ik snap niet wat het uit maakt. Kijk, als iemand zegt dat de een smaakvoller is dan weet ik wat er bedoelt wordt en smaak en nootkeuze zitten natuurlijk wel in de muziek.


En dan je post zo openen:
Tja :soinnocent:

Waarom denk je dat Kirk Hammett op nummer 6 stond? Omdat Metallica zo een obscuur bandje is? Kirk Hammett is misschien waarom ik ooit begon met gitaarspelen. Maar achteraf gezien is het misschien wel de slechtste gitarist die ik ken. Die kerel heeft een goede muzieksmaak, zeker vergeleken met iemand als Lars Ulrich, hij heeft les gehad van Joe Satriani en hij heeft alle kans en mogelijkheden gehad om heel goed te worden want als je prof wordt dan wordt je vanzelf best redelijk omdat je gewoon veel en vaak moet spelen. Hammett mag zelfs de veters van Hetfield niet strikken.
Ik weet zeker dat meer dan de helft van de gebruikers hier als ze dezelfde optimale omstandigheden hadden als Hammett ze beduidend beter zouden zijn dan hij is. Het is echt bizar hoe slecht hij is. Alleen aan z'n vibrato kun je al horen dat hij toondoof moet zijn want dat kan echt niet. Ik wil eigenlijk niet iemand zo de grond in trappen maar dat moet toch aangezien hij op 6 is gezet. Ookal kan hij daar zelf niets aan doen. Maar het zal hem natuurlijk ook worst wezen want hij is binnen en is onderdeel van de rock-historie. Hij was gewoon op het juiste moment op de juiste plaats.

Bijna de hele top tien zijn allemaal gitaristen uit popbandjes. Bijna allemaal typische anti-helden als het om gitaar gaat. Popmuziek is simpele muziek. Hoe kun je de beste wiskundige op de wereld zijn als je constant bezig bent met de meest simpele wiskunde? Het is heel duidelijk te zien dat dit puur een lijstje is van populaire gitaristen ipv goede. En dat inzicht hebben noem je kortzichtig?

EuroCinema
21 april 2010, 16:31
Het zou toch raar zijn dat ze nu slechter zijn? Gitaristen die 30 jaar geleden in hun hoogtepunt zaten zijn vaak meer dan 50 jaar geleden opgegroeid. Dat was voor de hoogtijdagen van de rockmuziek en de electrisch gitaar.
Maar de samenleving is ook veranderd. Nu heb je al de kennis van toen en veel meer. Nu zijn we rijker dus we kunnen meer. Nu hebben we allerlei technologische hulpmiddelen. Culturen staan niet stil. Er zijn bijvoorbeeld ook vast meer gitaarleraren. Meer gitaren. Meer studios. Meer was alles. Veel van de gitaristen van de de laatste 30 jaar zijn opgegroeid precies toen gitaarmuziek misschien wel het populairst ooit was. Dus ja, dat is wel een factor die je de komende 30 jaar minder gaat hebben. Dan wordt men vaker DJ of rapper ofzo.

Oneens. Een muzikant wordt pas echt goed door veel op de planken te staan. En muzikanten uit de jaren 50,60 en 70 begonnen vaak al als tiener professioneel op te treden. Mijn eigen vader speelde in de 60s als 17-jarige al 4 of 5 keer per week en zo waren er honderden indertijd. Tegenwoordig ben je dan nationaal nieuws.
Er waren namelijk gewoon veel meer podia met livemuziek, waar veel meer publiek veel vaker naar ging kijken en - belangrijk - op ging dansen. Bovendien ontstond er daardoor een soort van leerling-meester-systeem, jongere muzikanten speelden in de bands van meer ervaren mannen en leerden in 1 of 2 jaar toeren meer dan jij of ik ander in 20 jaar (kijk bijv. ook maar eens welke jazzhelden er allemaal bij Earl Hines of Art Blakey in de band zijn begonnen).

Eind jaren 70 werden de dansavonden overgenomen door de DJ's, veel goedkoper dan een band en lekker makkelijk voor de zaaleigenaar. Ondertussen zette toen al de financiele neergang in de muziekindustrie in (tijdelijk gestut door Thriller en in de 90s door boybands, maar nooit meer omgekeerd), waarbij steeds minder nieuwe talenten zomaar een kans krijgen en veel meer op vaste formules wordt ingezet.

Tot overmaat van ramp viel dit samen met het punktijdperk, waarin een sfeertje ontstond dat de "verantwoorde" muziekpers het verdacht vindt als iemand zijn instrument hoorbaar goed beheerst. Waardoor hele legers gitaristen nog steeds hun best doen om maar vooral harkerig te spelen, anders horen ze er niet bij.

Redenen genoeg waarom alles vroeger beter was, of in elk geval de gitaristen dan :seriousf:

FruscianteFan
21 april 2010, 16:40
Verder is praten over feeling nogal zinloos. Niemand weet wat het precies zou zijn. Noten blijven noten en emoties blijven toch in de hersenen van de mensen zelf, danwel de luisteraar of de speler. Je kunt niet horen of iemand met feeling speelt. De gitaar, de snaren en de luchtmoleculen hebben daar immers geen idee van. Dus ik snap niet wat het uit maakt. Kijk, als iemand zegt dat de een smaakvoller is dan weet ik wat er bedoelt wordt en smaak en nootkeuze zitten natuurlijk wel in de muziek.


Bijna de hele top tien zijn allemaal gitaristen uit popbandjes. Bijna allemaal typische anti-helden als het om gitaar gaat. Popmuziek is simpele muziek. Hoe kun je de beste wiskundige op de wereld zijn als je constant bezig bent met de meest simpele wiskunde? Het is heel duidelijk te zien dat dit puur een lijstje is van populaire gitaristen ipv goede. En dat inzicht hebben noem je kortzichtig?
ad 1e alinea: muziek is mooi doordat het werkt op de emotie van mensen. Een goed muzikant weet dus mensen emotioneel te bereiken (al is het maar zichzelf). Wat mij betreft kun je dus absoluut geen beste gitarist benoemen zonder een notie van emotie. Als jij dus emotie buitenspel zet omdat je dat niet kunt meten - waar je op zich gelijk in hebt - kan ik met jou niet zinvol spreken over hoe goed een gitarist is.

ad 2e alinea: ik ben het niet met je eens dat popmuziek per se simpele muziek is, en ik ben het niet met je eens dat je in simpele muziek niet kunt laten zien dat je er heel goed in bent. Daarnaast klopt het niet dat gitaristen in de popmuziek alleen maar bezig zijn met die popmuziek.
Er is namelijk popmuziek die stiemem toch best ingewikkeld in elkaar zit. Toegegeven, bij de helft van de populaire liedjes op de radio zou ik al bijna op gehoor kunnen zeggen welke akkoorden het zijn. Maar dat wil niet zeggen dat popmuziek per definitie simpele muziek is. Sterker nog - en daarmee kom ik op de 2e premisse aan - vaak is er enorm goed nagedacht over hoe een popliedje moet klinken. Misschien minder creatief, maar het zit dan wél goed in elkaar. Misschien ook wel heel creatief. Hoe dan ook, ik denk dat je juist een heel goede gitarist moet zijn om goed popliedjes in elkaar te kunnen zetten en ze goed kunt uitvoeren. Kijk, dat je als punkgitarist (bijvoorbeeld) eens een foutje maakt, boeit niet zoveel. In heel veel soorten muziek maakt dat weinig uit. Maar als popmuzikant kun je je veel minder fouten veroorloven.

En tot slot zijn er best wat gitaristen die ook obscuurdere projecten doen. Niet dat dat dan ingewikkelder is, maar het klopt gewoon niet dat een popmuzikant per se alleen maar popliedjes maakt.

Kortom, ik denk dat je weinig hebt gezegd waar ik het mee eens ben.

Pepe
21 april 2010, 19:25
Tot overmaat van ramp viel dit samen met het punktijdperk, waarin een sfeertje ontstond dat de "verantwoorde" muziekpers het verdacht vindt als iemand zijn instrument hoorbaar goed beheerst. Waardoor hele legers gitaristen nog steeds hun best doen om maar vooral harkerig te spelen, anders horen ze er niet bij.

Ik ben het grosso mode wel met het verhaal eens hoewel de Punk natuurlijk ook zijn eigen grootheden heeft zoals Robert Quine, Mark Ribot en Glenn Branca.

TimoSomers
21 april 2010, 19:43
Ja, maar het ding is dat ook iemand als Newton of Darwin maar 1 keer kan komen. Idem voor bijvoorbeeld Django Reinhardt. Iemand als Bireli Lagrene is in mijn ogen beter dan Django. Net zoals iemand als Dawkins de evolutietheorie beter begrijpt dan Darwin. Maar toch is Darwin de grote Darwin en Dawkins is maar een evolutiebioloog. Op dezelfde manier is Reinhardt de grote legende en Lagrene maar een hele goede gitarist. De vergelijking loopt een beetje mank, maar ik denk dat het punt duidelijk is.

Verder is praten over feeling nogal zinloos. Niemand weet wat het precies zou zijn. Noten blijven noten en emoties blijven toch in de hersenen van de mensen zelf, danwel de luisteraar of de speler. Je kunt niet horen of iemand met feeling speelt. De gitaar, de snaren en de luchtmoleculen hebben daar immers geen idee van. Dus ik snap niet wat het uit maakt. Kijk, als iemand zegt dat de een smaakvoller is dan weet ik wat er bedoelt wordt en smaak en nootkeuze zitten natuurlijk wel in de muziek.



Waarom denk je dat Kirk Hammett op nummer 6 stond? Omdat Metallica zo een obscuur bandje is? Kirk Hammett is misschien waarom ik ooit begon met gitaarspelen. Maar achteraf gezien is het misschien wel de slechtste gitarist die ik ken. Die kerel heeft een goede muzieksmaak, zeker vergeleken met iemand als Lars Ulrich, hij heeft les gehad van Joe Satriani en hij heeft alle kans en mogelijkheden gehad om heel goed te worden want als je prof wordt dan wordt je vanzelf best redelijk omdat je gewoon veel en vaak moet spelen. Hammett mag zelfs de veters van Hetfield niet strikken.
Ik weet zeker dat meer dan de helft van de gebruikers hier als ze dezelfde optimale omstandigheden hadden als Hammett ze beduidend beter zouden zijn dan hij is. Het is echt bizar hoe slecht hij is. Alleen aan z'n vibrato kun je al horen dat hij toondoof moet zijn want dat kan echt niet. Ik wil eigenlijk niet iemand zo de grond in trappen maar dat moet toch aangezien hij op 6 is gezet. Ookal kan hij daar zelf niets aan doen. Maar het zal hem natuurlijk ook worst wezen want hij is binnen en is onderdeel van de rock-historie. Hij was gewoon op het juiste moment op de juiste plaats.

Bijna de hele top tien zijn allemaal gitaristen uit popbandjes. Bijna allemaal typische anti-helden als het om gitaar gaat. Popmuziek is simpele muziek. Hoe kun je de beste wiskundige op de wereld zijn als je constant bezig bent met de meest simpele wiskunde? Het is heel duidelijk te zien dat dit puur een lijstje is van populaire gitaristen ipv goede. En dat inzicht hebben noem je kortzichtig?

De vergelijking die je trekt met Darwin is eigenlijk een tegenspreking op wat je zelf zegt.
Darwin is toch niet perse ''de grote darwin''.
Hij is de bekendste evolutiebioloog, niet de beste.

Ik vind feeling weldegelijk meespelen in hoe goed een gitarist is.
Maar als je dan toch zo redeneert, dan kun je zelfs feeling techniek noemen.
Feeling is voor mij de nootkeuze, intentie, passie (hard aanslaan, zacht, etcetc), vibrato (heel belangrijk), dit zijn in principe allemaal techniekjes, maar vele malen moeilijker te leren dan appergios, hybrid picking, blablabla.

Het blijft een smaak kwestie, hoewel ik denk dat veel mensen ''de beste'' gitarist verwarren met de populairste of voor hun belangrijkste, etc.
Brad Delson (van linkin park) is de rede dat ik ben begonnen met gitaarspelen, maar ik zou nooit kunnen zeggen dat hij de beste gitarist van de wereld is bijvoorbeeld. Terwijl veel mensen dan weer wel zeggen dat (Bijv) Frusciante de beste is omdat hij de rede is dat hij/zij speelt, nostalgie, etcetc.

LesPas89
21 april 2010, 20:38
En dat inzicht hebben noem je kortzichtig?
Dat zeg ik niet. Met dat verhaal kom je acheraf. Die eerste zin van je vorige post kwam kortzichtig op mij over.
En dat vind ik het nog steeds een beetje. Je kan gewoon niet in de hoofden van de stemmers kijken. Je eigen ervaring is niet per definitie hun ervaring.
Met je verhaal over Kirk Hamett kan ik verder wel leven.

rijsberman
21 april 2010, 21:23
Maar toch is Darwin de grote Darwin en Dawkins is maar een evolutiebioloog.
Fuck Darwin*. Dawkins is de Grote Dawkins. En niet (alleen) vanwege zijn evolutiebiologische verdiensten.

*Darwin zat meer thuis dan dat hij onderzoek deed. Daar had hij tijd om te schrijven. Zijn werk is in hoge mate een uitwerking van oorspronkelijke gedachten van Alfred Russell Wallace, die zo'n beetje z'n hele leven onderzoek deed in de Maleisische Archipel, in z'n levensonderhoud voorzag door specimen uit jungle te verkopen om opgezet in Europese salons terecht te komen en artikelen schreef over verschillen tussen soorten van eiland tot eiland. Hij stuurde zijn nogal onorthodoxe artikelen onder meer naar Darwin, die later met de Beagle op stap ging en zijn bekende boek schreef.
Darwin ging met de eer strijken voor wat in hoge mate aan Wallace toe te schrijven is. Maar ja, wie moest de wetenschappelijke wereld geloven? De respectabele, gestudeerde Darwin, of de 'zwerver' in het bos? (zie bijv. David Quammens 'Het lied van de Dodo', 1996)

FruscianteFan
21 april 2010, 22:27
De vergelijking die je trekt met Darwin is eigenlijk een tegenspreking op wat je zelf zegt.
Darwin is toch niet perse ''de grote darwin''.
Hij is de bekendste evolutiebioloog, niet de beste.

Ik vind feeling weldegelijk meespelen in hoe goed een gitarist is.
Maar als je dan toch zo redeneert, dan kun je zelfs feeling techniek noemen.
Feeling is voor mij de nootkeuze, intentie, passie (hard aanslaan, zacht, etcetc), vibrato (heel belangrijk), dit zijn in principe allemaal techniekjes, maar vele malen moeilijker te leren dan appergios, hybrid picking, blablabla.

Het blijft een smaak kwestie, hoewel ik denk dat veel mensen ''de beste'' gitarist verwarren met de populairste of voor hun belangrijkste, etc.
Brad Delson (van linkin park) is de rede dat ik ben begonnen met gitaarspelen, maar ik zou nooit kunnen zeggen dat hij de beste gitarist van de wereld is bijvoorbeeld. Terwijl veel mensen dan weer wel zeggen dat (Bijv) Frusciante de beste is omdat hij de rede is dat hij/zij speelt, nostalgie, etcetc.
Met het eerste kan ik het eens zijn, al moet je dan wel onderscheid maken tussen emotie en feeling. Emotie zit in de muzikant en in de luisteraar (voor de muzikant ook als luisteraar), maar niet in de muziek zelf. Toch vind ik dat essentieel voor of ik een muzikant goed vind of niet.

Verder kan ik voor mezelf zeggen dat het meespeelt dat John Frusciante mijn eerste muzikale held was, maar dat is niet waarom ik hem nu als één van de beste muzikanten ooit zie (misschien de beste, als mijn live-ervaring met Sigur Rós niet elke andere muzikale ervaring zou overtreffen). Ongeveer tegelijk met dat ik fan begon te worden van John Frusciante, begon ik Silverchair heel erg te waarderen en te leren spelen. Maar ik zie ook wel in dat Daniel Johns niet zo'n héél goede gitarist is.

EuroCinema
22 april 2010, 11:24
Ik ben het grosso mode wel met het verhaal eens hoewel de Punk natuurlijk ook zijn eigen grootheden heeft zoals Robert Quine, Mark Ribot en Glenn Branca.

Klopt helemaal. Hoewel Ribot's stijl soms ook een beetje op me overkomt als een soort geniale truc om als zeer begaafde muzikant toch de dictatuur van de punkesthetiek te overleven. Ik vind hem eigenlijk het mooist spelen als hij die avant-garde/punk-kant niet zo zwaar opspeelt. Zoals laatst op die plaat van McCoy Tyner.

Pepe
22 april 2010, 13:05
... en hoewel ze in geen ENKELE goed/beter/best lijstje zullen voorkomen:Andy Partridge en Tom Verlaine klinken nog steeds in mijn oren een stuk lolliger dan de Vai's, Malmsteens en Satriani's.

Het eerste album van Generation X.. wat een gitaarwerk. Dezelfde rock;n roll opwinding als Gliff Gallup' s toeren eind vijftig.
Maarja, creativiteit en opwinding zijn geen woorden die in die lijstjes van betekenis zijn.

Luke-wannabe
22 april 2010, 13:18
Het blijft een smaak kwestie, hoewel ik denk dat veel mensen ''de beste'' gitarist verwarren met de populairste of voor hun belangrijkste, etc.
Brad Delson (van linkin park) is de rede dat ik ben begonnen met gitaarspelen, maar ik zou nooit kunnen zeggen dat hij de beste gitarist van de wereld is bijvoorbeeld. Terwijl veel mensen dan weer wel zeggen dat (Bijv) Frusciante de beste is omdat hij de rede is dat hij/zij speelt, nostalgie, etcetc.
Mee eens, maar ik vind zelf Frusciante toch wel écht heel erg goed in wat -ie doet.
Ik ben 'vroeger', vanaf mijn 12de tot mijn 17de echt heel erg fan geweest van RHCP en Frusciante natuurlijk. Daarna echt een hele tijd uitgekotst omdat ik elk liedje van achter naar voren mee kon zingen/drummen/gitaar spelen. Maw: ik had het wel gehoord.
Toch ben ik weer voorzichtig bezig met soms een plaatje van RHCP of een soloalbum van Frusciante op te zetten en kan met de kennis en ervaring die ik nu wél heb niet anders concluderen dat Frusciante gewoon érg goed is in zijn ding.
Waarom? Goede toon, op zijn popmomentjes verdomde catchy, akkoorden, goede songs, etc.

FruscianteFan
22 april 2010, 19:01
Het stomme is dat ik al sinds mijn 14e naar RHCP luister, en inderdaad ook alles door en door ken. Maar als ik dan eens een live-video opzet ofzo, dan wil ik tóch weer ook dat ene nummer horen, en dat andere. En dan smelt ik nog steeds van bijvoorbeeld een intro van Soul To Squeeze, of het refrein van Charlie, of Don't Forget Me.

Glaucus
22 april 2010, 19:53
Ja, popmuziek is niet altijd even simpel en sommige popmuzikanten spelen als zij-project of solo-project ook popmuziek die minder mainstream is of wat helemaal geen popmuziek is. Maar dat doet verder niet veel af aan het punt.

En over Darwin, het doet er niet eens toe of Darwin terecht of onterecht gezien wordt als de ontdekker van de evolutietheorie. Als je het mij vraagt zijn al die theorieen over dat Darwin het helemaal gestolen had complottheorieen en gebaseerd op foute interpretatie van oa brieven of gewoon puur fictie.

Punt is, als Darwin het niet had gedaan dan had iemand anders het gedaan. In dit geval dus duidelijk Wallace. En dan was het de grote Wallace geweest ipv de grote Darwin. Qua muziek is het gewoon hetzelfde. Dat was het punt. Dat geld bijv ook voor Reinhardt en Lagrene.

De gitaar was het populairst in '70 tot '85 als je het mij vraagt. Als je toen opgroeide zit je bij de laatste 30 jaar.

FruscianteFan
22 april 2010, 19:56
Ja, popmuziek is niet altijd even simpel en sommige popmuzikanten spelen als zij-project of solo-project ook popmuziek die minder mainstream is of wat helemaal geen popmuziek is. Maar dat doet verder niet veel af aan het punt.
Maar jouw punt was juist dat popmuziek simpel is en dat popgitaristen dus niet zo goed zijn als andere gitaristen, maar wel meer worden gewaardeerd doordat ze populairder zijn. Ik erken wel dat er heel veel niet-bekende goede gitaristen rondlopen (neem Ohad Benchetrit van Do Make Say Think: niet heel bekend, maar wel extreem goed), maar ik vind het onzin dat bekende gitaristen al snel minder goed zijn omdat hun popmuziek hen beperkt in hun spel.

Pepe
22 april 2010, 20:28
Punt is, als Darwin het niet had gedaan dan had iemand anders het gedaan. In dit geval dus duidelijk Wallace. En dan was het de grote Wallace geweest ipv de grote Darwin. Qua muziek is het gewoon hetzelfde. Dat was het punt. Dat geld bijv ook voor Reinhardt en Lagrene..

Muziek is geen wetenschap waar aan een canon gewerkt wordt he, het is geen stapje verder maar meer een ander stapje en niet perse vooruit. Een gitarist moet hard werken voor een legendarische status en niet toevallig omdat iemand die schoenen moet vullen.

EuroCinema
22 april 2010, 21:08
... en hoewel ze in geen ENKELE goed/beter/best lijstje zullen voorkomen:Andy Partridge en Tom Verlaine klinken nog steeds in mijn oren een stuk lolliger dan de Vai's, Malmsteens en Satriani's.

Het eerste album van Generation X.. wat een gitaarwerk. Dezelfde rock;n roll opwinding als Gliff Gallup' s toeren eind vijftig.
Maarja, creativiteit en opwinding zijn geen woorden die in die lijstjes van betekenis zijn.

Uiteindelijk kun je die lijstjes inderdaad vooral beschouwen als een marketing award voor de platenmaatschappij en de manager. Als populariteit de graadmeter is, is McDonalds het beste restaurant ter wereld.

Luke-wannabe
22 april 2010, 21:20
Haha :D
Nou moet ik zeggen dat ik altijd smakelijk zit te eten bij de Mac!

Johan91
23 april 2010, 09:24
Uiteindelijk kun je die lijstjes inderdaad vooral beschouwen als een marketing award voor de platenmaatschappij en de manager. Als populariteit de graadmeter is, is McDonalds het beste restaurant ter wereld.

Zeker een breaking point voor dit topic:seriousf:

Johan91
3 mei 2010, 09:17
Nieuw album van Frusciante en Rodriguez
http://omardigital.rodriguezlopezproductions.com/album/omar-rodriguez-lopez-john-frusciante

Je kan het gratis downloaden, of een leuk bedragje doneren. :lp:

LesPas89
5 mei 2010, 12:27
Nieuw album van Frusciante en Rodriguez
http://omardigital.rodriguezlopezproductions.com/album/omar-rodriguez-lopez-john-frusciante

Je kan het gratis downloaden, of een leuk bedragje doneren. :lp:

Vind het een beetje tegenvallen. Een klein beetje te experimenteel. Bovendien heeft Frusciante een fijne stem, die hij hier wel had mogen laten horen hoor.

Maargoed. Ik zal het nog eens een paar keer beluisteren als ik niks anders te luisteren heb. Misschien ga ik het toch nog mooi vinden.

Pepe
5 mei 2010, 13:08
Geen zang want geen teksten geschreven omdat het een beetje pielen was met een microfoon in de buurt?
Ik ben geen Frusci fanboy maar Rodriguez, dat is een bijzonder getalenteerd manneke. Die schud het ene album na het andere uit zijn mouw en zingt en speelt gitaar alsof ie maar wat doet maar ondertussen zit dat behoorlijk ingewikkeld in elkaar.

Mitch
5 mei 2010, 13:13
Nou, nieuw.... this album was recorded many years ago....
Gitaren, effecten en een synth zo hier en daar, dat is het wel. Ik kan het hebben, maar ik ben toch meer een liefhebber van bandmuziek. Bij vlagen doet het denken aan good old Pink Floyd, ca. Atom Heart Mother/Meddle.
Nou ja, een paar dollar voor het goede doel kon geen kwaad voor de karma ;)

Riky
6 mei 2010, 11:24
ik vind het niet echt wat. Kan er niet op spacen, maar kan het ook niet helemaal volgen. Geen wow effect, bij lange na niet.

FruscianteFan
6 mei 2010, 12:34
ik vind het niet echt wat. Kan er niet op spacen, maar kan het ook niet helemaal volgen. Geen wow effect, bij lange na niet.
Ik had een beetje hetzelfde gevoel als bij verschillende performance-jams: fijn om op te zetten, maar niet bijzonder meeslepend.


Geen zang want geen teksten geschreven omdat het een beetje pielen was met een microfoon in de buurt?
Ik ben geen Frusci fanboy maar Rodriguez, dat is een bijzonder getalenteerd manneke. Die schud het ene album na het andere uit zijn mouw en zingt en speelt gitaar alsof ie maar wat doet maar ondertussen zit dat behoorlijk ingewikkeld in elkaar.
Grappig, in een interview zei Omar dat hij inderdaad op gitaar behoorlijk aan zit te kloten. Bij Frusciante heb ik dat juist helemaal niet, die weet altijd precies waar hij mee bezig is.

Either way, ik kan het werk van beide mannen erg waarderen ;)

soup
6 mei 2010, 19:13
Nog niet alles kunnen beluisteren maar ''0'' is erg goed.

edit:

ik dacht dat nog geen enkel nummer hiervan was uitgebracht maar 0 is al 3 jaar geleden gereleased

TDZH
11 juli 2010, 14:11
Is er nog wat nieuw beeldmateriaal bijgekomen met Josh? Kan nergens wat vinden, behalve die Neil Young cover...:???:

FruscianteFan
11 juli 2010, 14:12
Flea en Josh hebben een paar keer het amerikaanse volkslied gespeeld, maar wat heeft dat met John Frusciante te maken?

TDZH
11 juli 2010, 15:13
Als het verboden is om hier ook het een af anders over Josh te zeggen ben ik bang dat er een heleboel reacties verwijderd zullen moeten worden uit dit topic:chicken:

FruscianteFan
11 juli 2010, 15:32
Ik ben geen mod dus ik kan niks verbieden ;). Maar ik heb een tijdje terug ook een RHCP-topic aangemaakt, en Josh heeft op het moment niet zoveel met John Frusciante te maken.

cerpintaxt
12 juli 2010, 20:27
de RHCP moeten stoppen voor dat het te laat is! Ik vond stadium arcedium al niet zo'n toffe plaat... en nu de held weg is ja zie ik het nog niet beter worden.

soup
31 juli 2010, 14:21
Iemand nog nieuws over/van hem?



edit: http://www.invisible-movement.net/

FruscianteFan
31 juli 2010, 14:40
Iemand nog nieuws over/van hem?



edit: http://www.invisible-movement.net/
hmm. Het lijkt ook wel of alles wat die man aanraakt in goud verandert, terwijl hij juist heel anoniem wil blijven.

Mitch
1 augustus 2010, 17:08
Als het verboden is om hier ook het een af anders over Josh te zeggen ben ik bang dat er een heleboel reacties verwijderd zullen moeten worden uit dit topic:chicken:

Zo lang het om beiden gaat is het niet zo'n ramp. Maar vragen om nieuws over Josh liever in het RHCP topic.

soup
5 december 2011, 00:04
Iemand nog nieuws over hem, deze fansite zou normaal terug online moeten komen waar alle info verzameld wordt maar heb het de laatste maanden niet bekeken http://invisible-movement.net/ dus geen idee of hij nog iets gemaakt heeft? Ik vraag me af waar hij zich de hele dagen mee bezig houdt, klinkt misschien wat raar maar wat zou ik graag met hem muziek willen maken. :)

Nog een mooi interview met hem.


http://www.youtube.com/watch?v=8DGr0TUd6U4

FruscianteFan
5 december 2011, 00:20
Ik weet dat hij een tijdje terug getrouwd is met Nicole Turley(?), drummer van Swahili Blonde, verder ben ik niet zo op de hoogte.

soup
28 februari 2012, 18:26
Heb eindelijk het boek "Scar Tissue" van Anthony Kiedis uit en vond het interessant om bepaalde dingen te lezen over John Frusciante.

Daarna alle documentaires opgezocht van die Nederlandse docu maker/vriend van de peppers. Hij wou toen de peppers in 2007 terug waren voor een optreden in Nederland opnieuw een interview afnemen van John, eerst ging John er mee akkoord maar daarna wou hij niet meer omdat hij geen zin meer had om over zijn privé leven te praten.

Maar wat ik dus "vreemd" vind is wanneer je hem in de beginjaren ziet toen hij pas bij RHCP zat dat hij heel open/uitgesproken was en kinderachtige dingen zei en deed (bv. zijn piemel tonen toen Flea binnenkwam...) maar dat hij nu totaal anders is.

Zal wel veel te maken hebben met zijn drugs periode.

bat
28 februari 2012, 21:47
Maar wat ik dus "vreemd" vind is wanneer je hem in de beginjaren ziet toen hij pas bij RHCP zat dat hij heel open/uitgesproken was en kinderachtige dingen zei en deed (bv. zijn piemel tonen toen Flea binnenkwam...) maar dat hij nu totaal anders is.

Zal wel veel te maken hebben met zijn drugs periode.
Dat ie toen in het staartje van zijn puberteit zat en nu inmiddels 20 jaar ouder is, scheelt ook wel denk ik...

Mitch
28 februari 2012, 23:13
Dat ie toen in het staartje van zijn puberteit zat en nu inmiddels 20 jaar ouder is, scheelt ook wel denk ik...

Ja, wie weet! :seriousf:

soup
28 februari 2012, 23:34
Dat ie toen in het staartje van zijn puberteit zat en nu inmiddels 20 jaar ouder is, scheelt ook wel denk ik...
Flea is nog altijd even gek. :)

soup
28 mei 2012, 17:15
Binnenkort komt er een nieuw solo album uit van John. Ben benieuwd.



But on July 9th, the eccentric axeman will return with a new solo EP.

Letur Lefr
marks Frusciante’s first release since 2009′s
The Empyrean
. As
Invisible Movement reports (http://invisible-movement.net/2012/05/john-frusciante-new-ep-letur-lefr)
, the five-track effort “will most likely feature a song with R&B singer Tru th Hurts (a.k.a Share Watson), after she
revealed (http://stadium-arcadium.com/24-12-2011/john-frusciante-new-solo-album-share-watson-truth-hurts-collaboration/red-hot-chili-peppers-news/article14928)
she was collaborating with John for his new project back in December of 2011.”



http://consequenceofsound.net/2012/05/john-frusciante-announces-new-solo-ep-letur-lefr/



Kopiëren van dit bericht gaat niet echt dus check de link.

Luke-wannabe
28 mei 2012, 21:48
Ja, wie weet! :seriousf:
:seriousf: Whahahahahah

FruscianteFan
28 mei 2012, 22:59
http://www.youtube.com/watch?v=TFzKC8CJ_7A

maar om nou te zeggen dat het me heel erg aanspreekt...

Wel cool dat je hem op cassette kunt bestellen!

The Lo Lands
29 mei 2012, 10:52
http://www.youtube.com/watch?v=TFzKC8CJ_7A

maar om nou te zeggen dat het me heel erg aanspreekt...

Wel cool dat je hem op cassette kunt bestellen!
De 12" LP (EP) op het zwarte goud besteld (pre-order)! Cool, weer twee nieuwe albums van Frussie ;)

soup
29 mei 2012, 16:06
Waar heb je die LP besteld, via zijn site?

The Lo Lands
29 mei 2012, 16:35
Waar heb je die LP besteld, via zijn site? Via zijn website inderdaad, ga naar PRESALE en klik dan op 'International'. Je wordt dan doorgelinked naar een webshop in de UK.

FruscianteFan
20 juli 2012, 01:56
Letur-Lefr is inmiddels uitgebracht en gaat gepaard met een uitgebreid verslag van hoe John de afgelopen vijf jaar heeft besteed (http://johnfrusciante.com/). Komt erop neer dat hij zijn hele benadering van muziek heeft omgegooid door zich in andere genres en instrumenten de storten. Het verhaal erbij leidt er juist toe dat ik de muziek meer kan waarderen, waar ik een maandje terug nog dacht dat-ie ze ziet vliegen en zomaar uit het niks even een volslagen idioot - vermoedelijk briljant maar toch - album uitbrengt.

Dat-ie ze ziet vliegen is ongetwijfeld waar, maar de muziek die eruit voortkomt is gaaf.

The Lo Lands
21 juli 2012, 11:14
De lp afgelopen week binnengekregen. Had deze ook bij Bol voor iets minder kunnen bestellen maar goed :-) Naast één echt minder nummer met rap is het een aardige EP, niet meer en niet minder. We kunnen de man ophemelen en door zijn eerdere werk al bij voorbaat 'heilig' verklaren vind ik onzin. De EP klinkt overall wat onsamenhangend en sommige nummers hadden van mij nog wel iets beter uitgewerkt mogen worden. Je merkt dat hij nog zoekende is wat niet verkeerd is. Voor de prijs hoef je dit album niet te laten liggen maar het is imo zijn minste solo album tot nu toe. Ik ben benieuwd wat zijn 'echte' nieuwe solo album gaat opleveren. Pre Sale start ergens in augustus. Als ik deze EP een ster moet geven van 1 t/m 5 zou ik het 3 sterren geven.

Riky
21 juli 2012, 11:37
Hmm zijn minste plaat tot nu toe en nog 3 sterren? Wat is er dan zo tof aan dat het toch 3 sterren waard is en hoeveel sterren geef jij Smile from the Streets You Hold?

Ben groot Frusciante fan. Met name icm de Peppers. Wil weten waarom ik deze plaat zou moeten kopen.

FruscianteFan
21 juli 2012, 11:44
niet zo moeilijk doen, luister ernaar (youtube, torrent) en beslis zelf...

Rakker
21 juli 2012, 11:46
Als je met name een RHCP fan bent, kun je deze EP beter laten liggen.

Edit: En idd wat Frusciantefan zegt ;)

The Lo Lands
21 juli 2012, 14:41
Hmm zijn minste plaat tot nu toe en nog 3 sterren? Wat is er dan zo tof aan dat het toch 3 sterren waard is en hoeveel sterren geef jij Smile from the Streets You Hold?

Ben groot Frusciante fan. Met name icm de Peppers. Wil weten waarom ik deze plaat zou moeten kopen.
Als gezegt deze EP is redelijk onsamenhangend qua nummers, mede omdat de nummers over verschillende tijdperioden zijn gemaakt. Het voelt als een verzameling van nummers die hij op de plank had liggen, maar overall is het niveau best hoog en de inzet experimenteel te noemen vandaar mijn 3 sterren. Voor 10 euro kun je dit album op lp aanschaffen wat ik een koopje vind :)

Smile from the Streets You Hold vergelijk ik met zijn eerste album waarbij zijn drugsgebruik gevaarlijke vormen aannam. Vooral zijn eerste album met de kennis van zijn verslaving vind ik geniaal! Als je door de chaos en het verdriet heen luisterd zijn de partijen en melodiën soms hemels en op het randje van de afgrond te noemen. Deze muziek is zo intens dat het soms voor een 'normaal' mens niet te bevatten is. 4 sterren wil ik hier zeker voor geven!

Riky
21 juli 2012, 14:44
Dankje voor de uitgebreide reactie Tho Lo Lands! Blijkbaar denken we er behoorlijk hetzelfde over. Ga dus zeker de morite nemen de plaat te checken.

Luke-wannabe
22 juli 2012, 00:58
Ik vind die jaren 80 synthsounds dus echt helemaal het einde! Ik ben laatste tijd best wel in die lo-fi elektronische muziek, dus dat Frusciante nu hier mee komt is voor mij echt in de handjes vrijven!

10 sterren!

soup
17 september 2012, 20:01
Heb het album nu pas beluisterd en ik vind het echt goed. Onsamenhangend of onlogisch durf ik al helemaal niet in mijn mond te nemen.