PDA

View Full Version : gibson wel willen, maar toch ook weer niet?



Noctiis
17 februari 2008, 14:27
Lang geleden dat ik hier iets gepost heb! Maar ik heb een probleem waar ik een beetje mee zit.

Ik weet al bijna 7 jaar dat een SG mijn favoriete bodyshape is. De balans, het (licht)gewicht, de tone, alles vind ik er fantastisch aan.
Toendertijd dan ook (na wat sparen) een Gibson SG Special gehaald, trots als een pauw natuurlijk en was helemaal verliefd op dat ding. Toch begon de liefde na een tijdje te slijten omdat er wat minpuntjes aan dat ding zaten waar ik me niet overheen kon zetten. Ten eerste waren de frets gewoon te scherp aan de uiteindes, heel vervelend en imho ook erg slordig voor een best dure gitaar. Daarnaast ben ik absoluut geen fan van nitro lak. Plakte als een gek, voelde stroef aan na wat zweet etc. etc. De enige manier om de hals lekker spelend te maken was elke week insmeren met guitarwax, en dat lijkt me niet de bedoeling. Ten derde was de hals me gewoon iets te dik.

Maar nu, tig gitaren verder, nog steeds niet tevreden! Veel geprobeerd en Dean gitaren kwamen aardig in de buurt (fantastische hals en afwerking, flying V model was helemaal mijn ding maarja die headstock, yikes! En ook niet het meest practische als je vaak op de fiets naar oefenruimtes wilt).
Comfort is dus erg belangrijk voor me maar er is maar 1 gitaar die me nu helemaal tevreden stelt, en da's een oude Yamaha SG. Inderdaad, weer een SG (achtige). En toch, toch blijft de Gibson SG me trekken... Grr...

Mijn oog valt nu op de SG faded. Onbewerkte hals dus geen gedoe met die nitrolak die kleeft. Maar zijn op de faded de frets ook zo scherp en slordig? En is er iets te doen aan de dikke hals? Schuren bijvoorbeeld? Risky business of kan elke gitaarbouwer dit zonder problemen voor je doen? Of gewoon 'get over it and play the fucker', zoals de Borg zeggen 'you will adapt'? ;)

Thanks!!

Orpheo
17 februari 2008, 14:31
ik heb een faded Vee en een faded SG, en ik heb gewoon zelf meer met de V vanwege de vorm enzo, maar mijn sg is echt geweldig, de vee trouwens ook maar goed, 't gaat hier om de sg.


de hals is gelakt, maak je geen illusies. hij is alleen heel DUN gelakt. na verloop van tijd gaat ie door veel spelen mooi glimmen, maar niet plakken. de hals is redelijk dik, en tja, dat is denk ik een kwestie van wennen. hoe het ook zij: je meot gewoon veel sg's testen. bij mijn sg zijn de frets gewoon goed, netjes vlak, niet scherp, gewoon lekker. bij de Vee trouwens ook.

ik heb mijn sg gepakt uit een set van 5 a 8 stuks uit mijn hoofd en de Vee ook.je moet gewoon veel testen en de lekkerste pakken .

R.W.
17 februari 2008, 14:32
ofwel probeer, en vind een goede,( die zoveel mogenlijk aan jou eissen voldoet).
Of waarom vraag je niet eens bij een gitaarbouwer wat het kost om JOU sg te laten maken.....
ik denk dat je dan meer kwaliteit krijgt dan bij gibson......

barno
17 februari 2008, 14:33
hals wat bijschuren (ruwer maken) en fretjes bijvijlen zijn echt minor ingrepen, dat kan je imo met enige voorbereiding perfect zelf doen.

Hals op dikte brengen, kan ook maar mss dat beter laten doen

Noctiis
17 februari 2008, 14:36
Bedankt voor de reacties!

Het idee om zelf een SG bij een gitaarbouwer te laten maken spreek me ook wel aan, maar dan zal de prijs wel wat omhoog schieten. Een poly-gelakte SG met V-shaped neck is echter wel erg verleidelijk ;)

Overigens, ik wil hier geen 'Gibson werkt z'n stuff slecht af' discussie van maken. Zoals Orpheo al zei, je hebt goeie en je hebt slechte. Misschien toch weer eens richting Nederland Muziek om het een en ander te proberen?

Orpheo
17 februari 2008, 14:37
polylak kan net zo makkelijk kleven ;) en als lak kleeft, pak dan gewoon een schuursponsje of schuurpapier grit 400, en ga effe over je hals. ben je er zo vanaf.

Noctiis
17 februari 2008, 14:40
Mijn Yamaha SG heeft een fantastisch gelakte hals, supersmooth en glad en razendsnel (da's natuurlijk persoonlijk). De enige (gelakte) halzen die in de buurt komen voor mijn gevoel zijn Deans. Why oh why maken die geen flying V met een hardtail headstock? :P

Orpheo
17 februari 2008, 14:52
Mijn Yamaha SG heeft een fantastisch gelakte hals, supersmooth en glad en razendsnel (da's natuurlijk persoonlijk). De enige (gelakte) halzen die in de buurt komen voor mijn gevoel zijn Deans. Why oh why maken die geen flying V met een hardtail headstock? :P

warmoth doet dat wel :chicken:


maar geloof me; dat is echt weerzinwekkend lelijk.


http://mcnaughtguitars.com/index655.htm

maar de rest is wel heeeel smakelijk!

gerritje tralalalala
17 februari 2008, 14:58
wat voor lak zit er dan op fender achtige gitaren??
die voelen toch vrij ongelakt aan :rockon:

Orpheo
17 februari 2008, 15:03
wat voor lak zit er dan op fender achtige gitaren??
die voelen toch vrij ongelakt aan :rockon:

poly of nitro ;) sommigen hebben nitro, meestal poly. het ligt niet aan het soort lak, maar aan de dikte. hoe dikker, hoe (vaak) plakkeriger. mijn eigen ouwe customs hebben een heel dunne laklaag (nitro) vanwege het vele spelen, en die plakken niet. mijn rooie studio/custom idem dito. Mijn warmoths...tja, das niet eerlijk. das massief rosewood of ziricote, en dat hoef je niet te lakken (gaat bij ziricote niet eens lekker).

Kaboemba
17 februari 2008, 16:45
Volgens mij moet je gewoon de SG aan laten passen als je het zelf niet aan kan/durft.
Andere lak en fretten bij laten werken kan je de kop niet kosten en als ze de oude lka flink weg schuren is je hals nog redelijk wat dunner ook (mits nieuwe lak niet dik is).

LP_CL
17 februari 2008, 17:52
@TS: Nooit gedacht aan een superstrat-achtige? Die hebben immers ook een goede upper fret access en zijn over het algemeen licht. Ze hebben een iets smallere hals en de duurdere modelletjes zijn imo stukken mooier en beter afgewerkt dan de doorsnee gibson. Je kan er nog altijd gibson elementen insteken als je dat wil.
Niet dat ik je gibson wil afraden, ik ben zelf heel tevreden over mijn LP, maar ik zie het als een mogelijkheid voor je.

Noctiis
17 februari 2008, 18:10
LP_CL : thanks voor het meedenken :) ik speel ook veel op stratocasters en hoewel ik dat fijne gitaren vind is de balans van een SG voor mij perfect. Zoveel vrijheid in je doen en laten op het podium, heerlijk. Love it or hate it kwestie, denk ik. Ik hoor vaak mensen die SG's topzwaar vinden maar dat heb ik juist met practisch elke andere gitaar, haha.

Ik heb ook gedacht aan een Dean Vendetta. Erg fijne gitaar maar mist een stuk mojo en van mojo komt het beste van mn spel ;) Lastig uit te leggen maargoed, ik geloof niet dat ik dat aan gitaristen hóef uit te leggen!

Eko
17 februari 2008, 22:53
Niet moeilijk doen bij een aankoop. Gewoon vragen/eisen dat hals perfect wordt afgewerkt. Het komt vaker voor dat een gitaar na de fabricage langer ligt opgeslagen. Bij iets te droge condities willen de frets nog wel eens iets uit gaan steken. ( eigenlijk is de hals iets dunner geworden). Is een job van niets voor een guitartech.
Gibson verwacht van de dealers ook gewoon dit soort zaken. De fabrieksafwerking is standaard. Het verder finetunen voor de klant wordt echt van de verkopers verwacht.
Nitro is de ouderwetse lak zoals die tientallen jaren werd gebruikt. Nitrocellulose is giftig en veelal verboden te verwerken. Alleen onder strikte omstandigheden kan dit. Het resultaat kan absoluut perfect uitpakken. Het heeft echter een groot verwerkingsnadeel. Het moet in dunne lagen worden opgebracht en tussendoor zeer goed drogen onder goede condities. Bij grote tijdsdruk wordt daar nogal eens de hand mee gelicht. Te snel na elkaar spuiten geeft problemen omdat de drijfgassen dan nog niet goed genoeg zijn verdampt. De lak is dan nog te kleverig en krijgt er dan weer een laag bovenop die voorkomt dat hij verder uitdampt. Het kan dan letterlijk jaren duren voordat dat weg is.

eazy G
17 februari 2008, 23:23
Koop gewoon een oude Gibson SG.
Vele betere afwerking en een dunnere hals.
niet te vergelijken met een nieuwere.

Orpheo
17 februari 2008, 23:50
Koop gewoon een oude Gibson SG.
Vele betere afwerking en een dunnere hals.
niet te vergelijken met een nieuwere.
niet mee eens. Ik heb genoeg ouwe sg's geprobeerd die niet kunnen tippen aan mijn eigen, nagelnieuwe, 2006 SG...

drap
17 februari 2008, 23:52
niet mee eens. Ik heb genoeg ouwe sg's geprobeerd die niet kunnen tippen aan mijn eigen, nagelnieuwe, 2006 SG...

Nou schroom je je er ook niet voor om je eigen spul wat extra te verhemelen boven ander spul en nou wil dat vlak voor een verkoop/ruil nog wel eens veranderen :satisfie: Mijn SG knalt al jouw gitaren weg, wedden? Of is dit nou zo subjectief als de neten...

Orpheo
18 februari 2008, 00:03
Nou schroom je je er ook niet voor om je eigen spul wat extra te verhemelen boven ander spul en nou wil dat vlak voor een verkoop/ruil nog wel eens veranderen :satisfie: Mijn SG knalt al jouw gitaren weg, wedden? Of is dit nou zo subjectief als de neten...

haha, weet jij iets wat ik niet weet? Ik ga mijn sg echt niet verkopen, of heb ik iets anders gesuggereerd?

maar kijk, jij speelt lefty ;) ik rechtshandig, hoe kan jij dan op mijn sg spelen? (en besides, vergeet niet dat 't nog heel erg smaaksgebonden is).

drap
18 februari 2008, 00:04
Euh... dat was niet echt wat ik bedoelde...

eazy G
18 februari 2008, 00:13
niet mee eens. Ik heb genoeg ouwe sg's geprobeerd die niet kunnen tippen aan mijn eigen, nagelnieuwe, 2006 SG...

Tuurlijk zijn er ook oude sg's die misschien niet aan je gitaar kunnen tippen bovendien ben je je gitaar gewend en natuurlijk is die dan fijner.
Maar over het algemeen zijn die oude gibson gewoon veel beter van maak, qua hout en bovendien afwerking.

de minpunten die de topicposter mbt zijn sg heeft zijn er bij oudere gewoon niet, en als ie de sg model het mooist vind en bovendien gibson ook nog gewoon erg cool vind.... tsja dan lijkt me een oudere proberen echt wel de moeite waard en zeker een goede optie.

Orpheo
18 februari 2008, 00:21
Tuurlijk zijn er ook oude sg's die misschien niet aan je gitaar kunnen tippen bovendien ben je je gitaar gewend en natuurlijk is die dan fijner.
Maar over het algemeen zijn die oude gibson gewoon veel beter van maak, qua hout en bovendien afwerking.

de minpunten die de topicposter mbt zijn sg heeft zijn er bij oudere gewoon niet, en als ie de sg model het mooist vind en bovendien gibson ook nog gewoon erg cool vind.... tsja dan lijkt me een oudere proberen echt wel de moeite waard en zeker een goede optie.

nog steeds: niet perse mee eens.

@ drap: sorry, ik volg je dan niet :) mijn excuus. ben er ook niet echt effe helemaal met m'n koppie bij nu...

eazy G
18 februari 2008, 00:31
nog steeds: niet perse mee eens.

@ drap: sorry, ik volg je dan niet :) mijn excuus. ben er ook niet echt effe helemaal met m'n koppie bij nu...

tsja das duidelijk, waar ben je het niet mee eens?

A:
"over het algemeen zijn die oude gibson gewoon veel beter van maak, qua hout en bovendien afwerking"

B
"de minpunten die de topicposter mbt zijn sg heeft zijn er bij oudere gewoon niet, en als ie de sg model het mooist vind en bovendien gibson ook nog gewoon erg cool vind.... tsja dan lijkt me een oudere proberen echt wel de moeite waard en zeker een goede optie"

en bovendien waarom ben je het er nie mee eens?

Orpheo
18 februari 2008, 00:39
tsja das duidelijk, waar ben je het niet mee eens?

A:
"over het algemeen zijn die oude gibson gewoon veel beter van maak, qua hout en bovendien afwerking"

B
"de minpunten die de topicposter mbt zijn sg heeft zijn er bij oudere gewoon niet, en als ie de sg model het mooist vind en bovendien gibson ook nog gewoon erg cool vind.... tsja dan lijkt me een oudere proberen echt wel de moeite waard en zeker een goede optie"

en bovendien waarom ben je het er nie mee eens?

de reden dat hij het probleem van scherpe frets niet zou hebben bij ouwe sgs is logisch. die frets zijn al veel langer bespeeld en gevlakt. dunnere hals hoeft niet perse. je hebt ook nieuwe sgs met luciferhalsjes, en oudjes met honkbalknuppels. bij beiden evenredig verdeeld.

ik vind oudje sg's niet perse beter dan nieuwe sg's, hooguit anders. ze zijn zwaarder, in massa en geluid, maar om dat perse beter te noemen gaat mij te ver. Ik heb genoeg 'nieuwe' sg's gehoord die me echt wegbliezen, en oudjes die klonken als een natte krant.

daarom ben ik 't niet met je stelling eens. qua afwerking hoeft een nieuwe echt niet onder te doen voor een ouwe. Immers, die oude, is oud, en de 'afwerking' (huidige staat van de gitaar) kan heel anders zijn dan hoe de gitar was 20, 30 jaar geleden.

drap
18 februari 2008, 00:42
Ik heb een ouwe SG met een boomstam van een hals en is helemaal niet zo zwaar. M'n strat is zelfs zwaarder. Nou wordt ie lastig he? :D

Orpheo
18 februari 2008, 00:45
Ik heb een ouwe SG met een boomstam van een hals en is helemaal niet zo zwaar. M'n strat is zelfs zwaarder. Nou wordt ie lastig he? :D

1989 toch? sorry, vind ik geen 'ouwe sg'. oud word bij mij pas 1983 en ouder. het jaar dat ze in nashville begonnen te bouwen is voor mij de scheidingslijn.

drap
18 februari 2008, 00:46
Die van mij is van '83 lief.

Orpheo
18 februari 2008, 00:51
Die van mij is van '83 lief.

hmm, ik dacht 89 ;)

maar goed, jij hebt echt een lichte? oh das geinig. ik heb eigenlijk alleen maar zware sg's gevonden die ouder zijn dan ikzelf. richting de 4, 5 kilo.

drap
18 februari 2008, 01:02
Ik heb 'm eigenlijk nooit gewogen, maar ik vind 'm niet echt zwaar. M'n strat is zelfs een klein beetje zwaarder. Maar ik heb eigenlijk nog nooit een gitaar in handen gehad die echt vreselijk zwaar was. Ik lees wel 's dat mensen zelfs fysieke klachten krijgen van een gitaar. Ik heb een verrotte rug, maar ik heb nog nooit geen last gehad met een gitaar. Ik vind dat dan ook altijd een vreemd fenomeen. Ik neem het direkt aan hoor, als mensen een gitaar zwaar vinden, maar ik moet dergelijke exemplaren nog tegenkomen dan. Ik weet eigenlijk ook niet eens hoe zwaar een gemiddelde gitaar weegt, als ie maar goed klinkt verder.

Orpheo
18 februari 2008, 08:47
Ik heb 'm eigenlijk nooit gewogen, maar ik vind 'm niet echt zwaar. M'n strat is zelfs een klein beetje zwaarder. Maar ik heb eigenlijk nog nooit een gitaar in handen gehad die echt vreselijk zwaar was. Ik lees wel 's dat mensen zelfs fysieke klachten krijgen van een gitaar. Ik heb een verrotte rug, maar ik heb nog nooit geen last gehad met een gitaar. Ik vind dat dan ook altijd een vreemd fenomeen. Ik neem het direkt aan hoor, als mensen een gitaar zwaar vinden, maar ik moet dergelijke exemplaren nog tegenkomen dan. Ik weet eigenlijk ook niet eens hoe zwaar een gemiddelde gitaar weegt, als ie maar goed klinkt verder.

tja, echt zwaar is bijvoorbeeld m'n warmoth-koa LP en mijn customs, die zijn ook flink aan de zware kant. (tussen de 5 en de 7 kilo). TE zwaar, of zo erg dat je er last van krijgt? herken ik niet echt. mijn rug is ook niet geweldig, maar volgens mij is het met een goeie, dikke brede strap allemaal goed te harden hoor.

Luke-wannabe
18 februari 2008, 08:49
Tussen de 5 en 7 kilo lijkt me niet.. Da's echt zo ongelofelijk zwaar..

Orpheo
18 februari 2008, 09:04
Tussen de 5 en 7 kilo lijkt me niet.. Da's echt zo ongelofelijk zwaar..

kom maar wegen zou ik zeggen. mijn zwarte is uit mijn hoofd bijna 7, mijn gouden tegen de 6, en de koa ook zoiets. (de massa's kloppen wel, maar ben even kwijt of ik ze ook bij de juiste gitaar noem, ghehe)

zeppo
18 februari 2008, 09:40
Ik zou er iig niet zo zwaar aan tillen.

bass blom
18 februari 2008, 10:35
5.2 kilo mijn 75 custom, mijn zwagers SG van 74 is veeeeeel lichter.

btw, niet mijn, er staat een 73 SG op mp.
niet heel duidelijke foto's, lijken minihums.

Luke-wannabe
18 februari 2008, 10:45
Okeej dan. Ik zou dat echt niet trekken!!

drap
18 februari 2008, 10:50
Dat gewicht zegt ook niet alles. Het zit 'm ook in de verdeling van het gewicht. En ik kan me niet voorstellen dat een gezonde jonge kerel geen 5 kilo kan hebben.

bass blom
18 februari 2008, 10:54
Dat gewicht zegt ook niet alles. Het zit 'm ook in de verdeling van het gewicht. En ik kan me niet voorstellen dat een gezonde jonge kerel geen 5 kilo kan hebben.

wat weegt die :soul: ?

Squier4ever
18 februari 2008, 11:32
5.2 kilo mijn 75 custom, mijn zwagers SG van 74 is veeeeeel lichter.

btw, niet mijn, er staat een 73 SG op mp.
niet heel duidelijke foto's, lijken minihums.

er staat ook een '69 SG op, voor 3500€

Noctiis
18 februari 2008, 13:19
tussen 'kunnen hebben' en 'willen' zit ook een verschil natuurlijk ;) Ik beweeg graag op het podium en dan is een lichte gitaar echt een verademing. Zeker in combinatie met een elastische strap!

bass blom
18 februari 2008, 13:22
tussen 'kunnen hebben' en 'willen' zit ook een verschil natuurlijk ;) Ik beweeg graag op het podium en dan is een lichte gitaar echt een verademing. Zeker in combinatie met een elastische strap!

jaaaaa, de number one, die heb ik ook, heerlijk :D

Noctiis
18 februari 2008, 15:03
haha ja verrek, Number one inderdaad! Kan je die nog ergens krijgen eigenlijk? Zou wel een backup willen :D

bass blom
18 februari 2008, 15:26
haha ja verrek, Number one inderdaad! Kan je die nog ergens krijgen eigenlijk? Zou wel een backup willen :D

ja, ik had ook al jaren weemoed, had ze ooit bij big one gehaald maar de rek gaat er echt een keer uit..
ik vond ze onlangs terug bij de moffen :D

http://www.thomann.de/nl/no1.html

zoon van Piet
19 februari 2008, 15:22
Dat jullie dat te gek vinden.. De mijne ligt na een keer gebruiken al een jaar of 20 in de kast. Nooit aan kunnen wennen. Wel ooit bijna m'n eigen tanden uitgeslagen met mn strat ;^)

bass blom
19 februari 2008, 15:25
Dat jullie dat te gek vinden.. De mijne ligt na een keer gebruiken al een jaar of 20 in de kast. Nooit aan kunnen wennen. Wel ooit bijna m'n eigen tanden uitgeslagen met mn strat ;^)

met mijn nieuwe stratje vind ik het lang niet zo noodzakelijk als met mijn 5.2 kilo les paul :D