PDA

View Full Version : Dé frustratie van de muziekant!!!



shredbeast
17 februari 2008, 11:35
yowkes,

Even een paar misschien simpele problemen aan het licht brengen:

1
Iets voor de driver professors :p

Mijn asio off-line instelling vindt geen wdm driver op mijn computer.
(zit deze niet in een geluiskaart verwerkt?????????)
Als ik dit open op een Xp computer me ook cubase op krijg ik de software
c-media real panel... (hier zit GEEEN extra soundcard op).

1B
Asio went out oof sync??? Wat is dat nu??-- komt altijd te voorzchijn als er een kleine storing optreedt bij het opnemen!!
2
Eporteren met flack zou geen klankverandering mogen gevn maar heb je daar eigenlijk een soort van "lame zoals bij mp3 "voor nodig? want het lukt niet bij audacity. Bij cubase vind ik geen flack export.

Hopelijk kan er iemand responsen!!!:)

amon
17 februari 2008, 12:37
wat je met je koptelefoon en oortjes nou precies bedoeld en hoe je daarmee werkt is me óf totaal onduidelijk óf "waarom?"

probleem 1:
is me ook nog altijd een beetje onduidelijk, waar luister je naar als je in cubase werkt? Heb je monitors? Of doe je dit met je koptelefoon? Het is niet gek dat je geluid anders klinkt op andere speakers - zeker als je alleen over goedkoop spul luistert zijn de verschillen groot. Daarom moet je het mixen naar een middenweg, heb je een mooie mix, switch naar je andere speakers, luister wat er gebeurd en pas dat aan in je mix.

Een geluidskaart van 16OO euro is niet nodig. Een geluidskaart van 100-150 is misschien wel zeer bruikbaar...

probleem 2:
exporteren als wav, ahja. Je moet je project bouncen. Exporteren pakt ie inderdaad alleen de wav die je geselecteerd hebt, MIDI is geen geluid, vertelt een "geluidsmaker" alleen wanneer en wat die moet spelen. Als je het hele boeltje bounce-t zal het nummer 1:1 afgespeeld worden (met alle MIDI, FX's, etc, etc) en zo gebounce-t worden. Zoek even onder File of in de buurt van het exporteren.

probleem 3:
De output van je track(s) die links komt te staan zal waarschijnlijk alleen naar het linkerkanaal van de master gaan. Bijvoorbeeld "Stereo 1", ipv "Stereo 1-2". Verander dat en het geluid zal aan beide kanten te horen zijn. En ik hoop dat ik niet hoef te zeggen wat de pan pot kan...(?)

probleem 4:
Snap wederom neit helemaal wat je bedoelt en daar komt bij dat ik zelf ook altijd loop te kutten met drivers etc.

probleem 3:

Han S
17 februari 2008, 13:07
Wat is een mengpaneel met 24 bussen en een tapemachine met 24 sporen toch eenvoudig, een kind kan de was doen.

Sorry, maar ik kan weinig voor je betekenen, maar hier komen mensen langs die er alles van weten.

bass blom
17 februari 2008, 14:19
gitaren die door groot bereik de zorgen deels wegnemen, professors, vamps, nee, ik kan er ook weinig van bakken :D

paulusdeBKB
17 februari 2008, 17:56
't is inderdaad bloemrijk opgeschreven maar daardoor nogal onduidelijk wat nou precies niet lukt. Mag ik je aanraden om eens een boekje te lezen? Tipboek recording is in veel muziekwinkels wel op voorraad, kost niet veel geld en helpt je zeer waarschijnlijk een stuk verder.

guhlenn
18 februari 2008, 12:45
wat een goede tip; als schrijver dient u uw collega's te vertrouwen en te ondersteunen. Maw; iok wil paulus tip nog wle wat sterker maken. KOOP es een boek. :)

shredbeast
19 februari 2008, 07:57
't is inderdaad bloemrijk opgeschreven maar daardoor nogal onduidelijk wat nou precies niet lukt. Mag ik je aanraden om eens een boekje te lezen? Tipboek recording is in veel muziekwinkels wel op voorraad, kost niet veel geld en helpt je zeer waarschijnlijk een stuk verder.


Lijkt mij een goed idee maar...

Recorden is een te breed aspect die waarschijnlijk geen antwoord zal geven op die problemen denk ik.

shredbeast
19 februari 2008, 08:08
RE:

probleem 1:
is me ook nog altijd een beetje onduidelijk, waar luister je naar als je in cubase werkt? Heb je monitors? Of doe je dit met je koptelefoon? Het is niet gek dat je geluid anders klinkt op andere speakers - zeker als je alleen over goedkoop spul luistert zijn de verschillen groot. Daarom moet je het mixen naar een middenweg, heb je een mooie mix, switch naar je andere speakers, luister wat er gebeurd en pas dat aan in je mix.


Meestal speel ik muziek in via een geluidskaart met koptelefoon als output (ook via geluidskaart)-- alles er op en eraan (virtueel 3D geluid, EAX effecten, basondersteunig enzovoort) maar zit nog op men honger.
Eigenlijk zou de klank toch niet mogen veranderen bij opnemen?
Mixen naar een middenweg? :)

shredbeast
19 februari 2008, 08:11
gitaren die door groot bereik de zorgen deels wegnemen, professors, vamps, nee, ik kan er ook weinig van bakken :D


Hier hetzelfde :p

Ik weet belange niet genoeg om zelf mijn problemen deftig op te lossen.
Zielig toch? :)

bass blom
19 februari 2008, 10:26
Hier hetzelfde :p

Ik weet belange niet genoeg om zelf mijn problemen deftig op te lossen.
Zielig toch? :)

ja das echt sneu.
wil je er over praten? :D

Dick Wolkendeck
19 februari 2008, 11:46
Meestal speel ik muziek in via een geluidskaart met koptelefoon als output (ook via geluidskaart)-- alles er op en eraan (virtueel 3D geluid, EAX effecten, basondersteunig enzovoort) maar zit nog op men honger.
Eigenlijk zou de klank toch niet mogen veranderen bij opnemen?
Mixen naar een middenweg? :)

Opnemen is met computer niet anders dan met een bandrecorder. Gitaar, amp, microfoon, mengtafel, recorder. Die recorder is dan computer. Mengtafel desnoods een tweekanaals microdinges. Luisteren doe je via speakers. Als een versterker met microfoon ervoor te veel herrie maakt, isoleer je gewoon je kledingkast en zet je een speakertje met microfoon ervoor in je kast. Deur dicht. Het hoeft niet echt heel hard. Ditch de Vamp. Dat heeft met gitaargeluid weinig van doen. Dat klinkt als Mario Bros.

Opnemen doe je zonder effecten of toonregeling, dan hoor je terug wat je opgenomen hebt zonder geluidsverandering.

Je hoeft toch niet veel extra's te kopen? Je stereosetje is je monitoring. Een tweekanaals mengtafel en een microfoon koop je voor 150 euri. En als het echt beter moet: een ART buizenvoorversterker à 100 euro ipv dat mengtafeltje.

harrie-beton
19 februari 2008, 17:07
Ik raad je ook aan om de FAQ te lezen, er staat duidelijk dat geluidskaarten van laptops niet geschikt zijn om muziek van hoge kwaliteit op te nemen.

Ik denk ook dat je opname ingang van je geluidskaart mono is, dat is bij veel laptops zo.

Als je een v-amp hebt kun je best thuis leuke dingen opnemen. De zwakste schakel is je laptop-geluidskaart. Als je een externe geluidskaart (100 euro) zou kopen dan zouden de opnames een betere weergave van je v-amp zijn.

shredbeast
20 februari 2008, 07:08
ja das echt sneu.
wil je er over praten? :D


absoluut :p

shredbeast
20 februari 2008, 07:22
Opnemen is met computer niet anders dan met een bandrecorder. Gitaar, amp, microfoon, mengtafel, recorder. Die recorder is dan computer. Mengtafel desnoods een tweekanaals microdinges. Luisteren doe je via speakers. Als een versterker met microfoon ervoor te veel herrie maakt, isoleer je gewoon je kledingkast en zet je een speakertje met microfoon ervoor in je kast. Deur dicht. Het hoeft niet echt heel hard. Ditch de Vamp. Dat heeft met gitaargeluid weinig van doen. Dat klinkt als Mario Bros.

Opnemen doe je zonder effecten of toonregeling, dan hoor je terug wat je opgenomen hebt zonder geluidsverandering.

Je hoeft toch niet veel extra's te kopen? Je stereosetje is je monitoring. Een tweekanaals mengtafel en een microfoon koop je voor 150 euri. En als het echt beter moet: een ART buizenvoorversterker à 100 euro ipv dat mengtafeltje.


Zou het kunnen dat het opname volume bepalend is voor de ruimte van je muziek.
Bevoorbeeld als je (in dit geval)de vamp te stil zet omdat er anders overvolume is, de klank zich niet kan ontplooien en als gevolg een doffe of ingehouden geluid verschijnt.
Ik ben genoodzaakt om hem echt stil te zetten om geen oversturing te hebben. Misschien is er een extra instelling daarvoor om hem toch lekker te kunnen opendraaien zonder gekraak ruis of alles wat taboe is...
Ik moet je ook vertellen dat het recordingsvolume van mijn extreme soundcard al op 44 ingesteld staat en niet lager of hoger mag in dit geval.

thanks

Dick Wolkendeck
20 februari 2008, 09:38
Zou het kunnen dat het opname volume bepalend is voor de ruimte van je muziek.
Bevoorbeeld als je (in dit geval)de vamp te stil zet omdat er anders overvolume is, de klank zich niet kan ontplooien en als gevolg een doffe of ingehouden geluid verschijnt.
Ik ben genoodzaakt om hem echt stil te zetten om geen oversturing te hebben. Misschien is er een extra instelling daarvoor om hem toch lekker te kunnen opendraaien zonder gekraak ruis of alles wat taboe is...
Ik moet je ook vertellen dat het recordingsvolume van mijn extreme soundcard al op 44 ingesteld staat en niet lager of hoger mag in dit geval.

thanks

Het volume van de Vamp, daar zou het niet aan moeten liggen. Ik denk dat de vamp uitgang en je kaartingang niet op elkaar ingesteld zijn. Ik zou er dan iets tussen zetten, bijvoorbeeld:

http://www.artproaudio.com/images/products/lg_tubemp_studiov3.jpg

Han S
20 februari 2008, 10:25
Zie ik daar nou rechts onder een volumeknoppie met 'output'?

bass blom
20 februari 2008, 10:43
Zie ik daar nou rechts onder een volumeknoppie met 'output'?

ja, maar dat is niet de vamp, jij bent nog wel een professor :D

zoiets erbij kan maar is niet nodig, ergens moet toch wel het line in volume van de geluidskaart in te stellen zijn.
anders dan op 44 :chicken:
44 wat? :D nee niet watt :satisfie:

shredbeast
21 februari 2008, 20:31
Het volume van de Vamp, daar zou het niet aan moeten liggen. Ik denk dat de vamp uitgang en je kaartingang niet op elkaar ingesteld zijn. Ik zou er dan iets tussen zetten, bijvoorbeeld:

http://www.artproaudio.com/images/products/lg_tubemp_studiov3.jpg



ben ik dan niet beter af met een klein mengtafeltje of is dit ongeveer hetzelfde systeem?

Dick Wolkendeck
27 februari 2008, 15:54
ben ik dan niet beter af met een klein mengtafeltje of is dit ongeveer hetzelfde systeem?

Deze kost € 98 en klinkt beter. Maar een mengtafeltje is wat meer inzetbaar voor andere dingen. Dit is geen mengtafeltje maar een pre-amp. dat brengt je signaal op line-niveau en wellicht dat je geluidskaart dat beter vreet. so test it...

shredbeast
28 februari 2008, 07:26
Na veel zoeken heb ik eindelijk gevonden dat mijn geluid apparatuur instelling van de computer niet op "studiokwaliteit" en "cd kwaliteit" mag staan maar op "Dvdkwaliteit" :)

Lag niet zo voor de hand vond ik zelf...

bedankt aan allen die gekomen waren :p

shredbeast
12 maart 2008, 09:53
Wie nog raad weet voor probleem 1... KOM MAAR AF!!!

grtz

harrie-beton
12 maart 2008, 12:40
dat is een hardware kwestie. 100 euro en je hebt een geluidskaart waar je mee aan kunt komen..

guhlenn
12 maart 2008, 12:52
Waarom heeft dit draadje vier sterren?

shredbeast
14 maart 2008, 23:52
Waarom heeft dit draadje vier sterren?



je vraagt me wat....

enige verstand van wdm drivers?