PDA

View Full Version : Fender jaguar/jazzmaster



josszee
16 februari 2008, 20:26
Ik speelde even geleden op een jaguar. Ik vond deze gitaar geweldig klinken enorm goed bespeelbaar en goed afgewerkt ik ben van plan 1 te kopen de strat die ik wou vind ik toch niet... Ik heb nog nooit op en jazzmaster gespeeld. Is er een groot geluidsverschil ?
De jaguar die ik heb bespeeld was gemaakt in japan of mexico ik weet het niet maar de prijs was 750 euro. Wat is het beste een japanner of een mexicaan? Of welke zouden julie kopen de jazzmaster of de jaguar en made in japan of made in mex? :hippie:

Chroxy
16 februari 2008, 20:59
dr zijn geen made in Mex.. alleen made in Japan en Made in USA..

Het verschil met een Jazzmaster is vrij groot; naast een langere mensuur (van de Jazz) heeft deze ook totaal andere elementen.

Je zult ze echt moeten proberen om te kijken welk het beste klinkt en speelt voor jouw; voor mij is dat een jazzmaster :)

josszee
16 februari 2008, 21:10
Ok dus geen made in mexico... Een USA is veel te duur. Maar zijn de japanners ook al niet heel goed ? Vind je ze nog met matching headstocck ?

gerritje tralalalala
16 februari 2008, 21:22
volgens mij zijn er gewoon made in mexico jazzmasters hoor, maar ik kan het fout hebben.

Epipaul
16 februari 2008, 21:31
Ik heb op een Japanse Jazzmaster gespeeld en ik was zeer verrast. Een hele goede gitaar. Ik vond deze vele malen beter dan welke strat dan ook voor die prijs. Erg goede gitaar, maar gewoon testen zou ik zo zeggen.

Luke-wannabe
16 februari 2008, 21:54
volgens mij zijn er gewoon made in mexico jazzmasters hoor, maar ik kan het fout hebben.
Als je nou eens 1 keer op de Fender site gaat kijken, kun je zien dat er geen MIM jag's en jm's zijn.
Tuig :stop:

Mr.Fingers
16 februari 2008, 22:06
Fender Jaguar (die jij dus getest hebt) heeft een 24" mensuur, twee smalle singlecoils als elementen, en een uitgebreide schakeling (aparte aan/uit schakelaars voor de elementen, en een treble cut + Ritme/Lead schakeling)... Een Jazzmaster (in feite de voorganger van de Jaguar) heeft een 25.5" mensuur (zoals de telecaster/stratocaster), twee dikke "soapbar-achtige" elementen, en een iets simpelere schakeling (gewone 3-way switch, zonder treble cut, maar wel met de Ritme/Lead schakeling). Afgezien van de andere feel van de hals (24" (jaguar) icm dunne snaren geeft een ontzettend vinnig speelgedrag) is vooral de sound enorm verschillend. Waarbij de Jaguar een gitaar is die veel hoog produceert, is de Jazzmaster eerder een gitaar die in het Mid-gebied werkt, door de brede elementen, die het midden houden tussen een single coil & een humbucker...

Je kan tegenwoordig kiezen uit twee types van elk, de goedkope (+- 8/900€) Japanse versie, en de dure (+- 17/1800€) American Vintage ReIssue. Het voornaamste verschil zit'm in de sound, en die is vooral merkbaar bij de jazzmaster. Een AVRI klinkt zoals een echte '62 Jazzmaster, terwijl een Japanse eerder als een strat klinkt. Dit komt doordat een Japanse andere elementen gebruikt (strat-elementen in een jazzmaster behuizing), terwijl een AVRI de echte brede Jazzmaster elementen heeft)... Verder zijn de Japanse Jazzmasters best te pruimen, en mits een investering van een extra 150€ in een setje SD Vintage/Antiquity of AVRI elementen, heb je recht de '62 Jazzmaster sound.

De AVRI Jaguar en de Japanse Jaguar klinken best wel gelijk, maar de Amerikaan is wel volgens vintage specs gemaakt, terwijl de Japanse ietwat moderner is (gewone plasticdraad, geen cloth wire,...), maar echt merkbaar is het verschil niet.


Sound AVRI Jaguar (http://www.fender.com/products//sounds/guitars/0100900.mp3)
Sound AVRI Jazzmaster (http://www.fender.com/products//sounds/guitars/0100800.mp3)

Let wel, de Jaguar, en in mindere mate de Jazzmaster, zijn erg feedbackgevoelig bij High-Gain spelen (Dweezman spreekt uit ervaring), dus voorzichtigheid is geboden.

Neen, er zijn geen mexicaanse Jazzmasters/Jaguars

Alle Offset Waist guitars (Jaguar, Jazzmaster, Mustang) worden in Japan gemaakt.

EDIT: Als ik mocht kiezen, zou ik voor een Jazzmaster gaan, liefst met AVRI elementen, omdat ik de ietwat donkerdere sound wel apprecieer, en die Treble-cut van de Jaguar toch niet gebruik... Ook vind ik al het chroom op een Jaguar er een beetje over gaan.

Luke-wannabe
16 februari 2008, 22:09
Correctie, Meneer Vingers.
De Jazzmaster heeft geen soapbar elementen, en klinken al helemaal niet tussen een enkel en dubbel spoeler in. Ze klinken iets warmer dan een Strat, maar het is vooral de constructie die het geluid zo anders maakt.

Mr.Fingers
16 februari 2008, 22:11
Correctie, Meneer Vingers.
De Jazzmaster heeft geen soapbar elementen, en klinken al helemaal niet tussen een enkel en dubbel spoeler in. Ze klinken iets warmer dan een Strat, maar het is vooral de constructie die het geluid zo anders maakt.


Ik zei "Soapbar-achtig", waarmee ik het uitzicht bedoel... Ze klinken vooral warmer, omdat de snaren erg flauw over de brug heengaan (amper een paar graden verschil, en ze "getopload" worden, terwijl ze bij een strat vlak achter de brug fel naar beneden duiken, en ze "string thru body" zijn)

Luke-wannabe
16 februari 2008, 22:11
Ik zei "Soapbar-achtig", waarmee ik het uitzicht bedoel... Ze klinken vooral warmer, omdat de snaren erg flauw over de brug heengaan (amper een paar graden verschil, en ze "getopload" worden, terwijl ze bij een strat vlak achter de brug fel naar beneden duiken, en ze "string thru body" zijn)
Okeej gelukkig maar ;)

Mr.Fingers
16 februari 2008, 22:15
Om het helemaal duidelijk te maken...

Een jazzmaster element, zonder witte cover:
http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/specialized/SJM-2.jpg

Bij een Japanse Jazzmaster-element, loopt de wikkeling maar juist vlak langs de poolstaafjes, tot ongeveer 5mm ervandaan, en is de rest van de ruimte leeg. Bij een AVRI-element, loopt de wikkeling helemaal tot tegen de rand, zonder lege ruimte ertussen. Dit resulteert in een warmere sound

@Luke: Geef toe, ze zien er toch wat uit als soapbar-elementen he ;)

Luke-wannabe
16 februari 2008, 22:16
Om het helemaal duidelijk te maken...

Een jazzmaster element, zonder witte cover:
http://www.seymourduncan.com/images/products/electric/specialized/SJM-2.jpg

Bij een Japanse Jazzmaster-element, loopt de wikkeling maar juist vlak langs de poolstaafjes, tot ongeveer 5mm ervandaan, en is de rest van de ruimte leeg. Bij een AVRI-element, loopt de wikkeling helemaal tot tegen de rand, zonder lege ruimte ertussen. Dit resulteert in een warmere sound

@Luke: Geef toe, ze zien er toch wat uit als soapbar-elementen he ;)
I know, ze lijken er heel erg op. Maar ze zijn het niet. Veel mensen maken deze fout dat ze zeggen dat er p90's in zitten.

Mr.Fingers
16 februari 2008, 22:19
I know, ze lijken er heel erg op. Maar ze zijn het niet. Veel mensen maken deze fout dat ze zeggen dat er p90's in zitten.


Uhu, zelf al in de muziekwinkel de verkoper bij hoog & bij laag horen beweren dat er P-90's inzitten, terwijl ze alles behalve als een P-90 klinkt.

Swat: ik GAS zelf serieus achter een sunburst Jazzmaster, en dit topic doet er geen goed aan (kijkt vertwijfeld naar z'n bigsby telecaster, en de marktplaats "plaats een advertentie" knop) :sssh:

Wabbie
17 februari 2008, 00:13
uit persoonlijke ervaring: Zelfs met de japanse elementen klinkt een japanse jazzmaster toch nog behoorlijk anders dan een strat. Voor de rest zijn het prima gitaren, ik heb zowel op jaguars als op jazzmasters gespeelt en het is maar net wat je zelf het leukste vind klinken. Ik ben zelf voor een jazzmaster gegaan, met een upgrade naar een mustang brug ( niet totaal noodzakelijk, maar ik sla nogal hard aan en heb een hekel aan snaren die dikker zijn dan 010) en SD quaterpounders. Dat laatste zorgt voor een ietwat ander jazzmaster geluid, als in je gitaar zal dus niet meer klinken als een 62-tiger, maare het scheurt wel heerlijk.

overgens voor meer info over jazzmasters/jaguars en aanverwanten:
www.offsetguitars.com

josszee
17 februari 2008, 10:14
ik dacht dat ik die kerel van de RHCP ooit ook eens in een clipje zag spelen met een jaguar/jazzmaster ik weet niet meer welke. Klopt dit of vergis ik me?
Ik ga ze binnekort eens testen de beide gitaren.

Als er iemand hier er 1 heeft staan laat zeker weten en stuur een bericht... :hippie:

Dweezman
17 februari 2008, 10:30
goed topic, en een bijzonder goed antwoord van Mr. Fingers, hebben we wat aan.

Ik speel o.a. op Jaguars en vind het bijzondere gitaren. Beetje haat-liefde. Wat ik ervaren heb is dat het verschil tussen een goed en een minder exemplaar meteen betekent: geweldig of ruk. Het luistert veel nauwer dan bij een Strat, mss ook wel omdat er zoveel meer zaken op een Jag hiervoor kunnen zorgen. Ik heb een MIJ gehad (Nu in het bezit van een medeforummer) die erg goed was (na pup-switch en mustang-bridge), daarna een AVRI die fantastisch klonk, maar op 1 of andere manier echt niet fijn speelde (neckpocket was schandalig o.a.. had mustang bridge) Nu heb ik n 1965-er, met originele brug en buzzstop. Speelt heel erg goed, maar is nog onbetrouwbaar (electronica) en ben verwikkeld in het 'gevecht der elementen'.

mijn conlusie: Jaguar? Het luistert letterlijk nauw.

AutoStatic
17 februari 2008, 11:04
:dontgeti:Denkt met weemoed terug aan z'n '78 Sunburst Jazzmasterhttp://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_dontgetit.gif
Nee, een Jazzmaster is het niet voor mij, de klank was niet mijn ding. Een Jaguar daaraantegen staat momenteel hoog op mijn lijstje. Op onze laatste plaat veel nummers ingespeeld op een jaren 60 Jaguar en dat vond ik fantastisch klinken. Dat hoog is zo lekker gedefinieerd dat m'n top er lekker van ging ronken. En de soapbars in een Jazzmaster zijn zeker geen P90's, in vergelijking met mijn SG Pro was de Jazzmaster veel tammer en minder vuig. Of de TS hier wat aan heeft weet ik niet, ja het zijn sowieso ontzettend mooie gitaren om te zien.

Mr.Fingers
17 februari 2008, 11:06
ik dacht dat ik die kerel van de RHCP ooit ook eens in een clipje zag spelen met een jaguar/jazzmaster ik weet niet meer welke. Klopt dit of vergis ik me?
Ik ga ze binnekort eens testen de beide gitaren.

Als er iemand hier er 1 heeft staan laat zeker weten en stuur een bericht... :hippie:

Klopt, frusciante speelt "op hotelkamers" vaak op een "Fiesta Red" 1962 Fender Jaguar met Matching Headstock.

http://img231.imageshack.us/img231/6338/vlcsnap113576pw2.png

josszee
17 februari 2008, 13:49
Ik vind die kleur wel mooi. Heb eens gekeken naar de verschillende kleuren en vind het rood het mooiste. Maar verkopen ze de jaguars/jazzmasters nog met matching headstock ?

Ik heb eens gekeken en die kerel van de Van Jets speelt ook op een jaguar :hippie: geweldig (nog bekenden die op een jaguar spelen?)

Mr.Fingers
17 februari 2008, 14:26
Er staat nu een Japanse CAR (Candy Apple Red) met Matching Headstock op MarktPlaats (http://link.marktplaats.nl/128842706)

Carl Wilson (The Beach Boys) speelde op een witte Fender Jaguar
Steven Janssens (Daan) speelt op een 1965-66 Sunburst Fender Jazzmaster
Philip Bosschaerts (Mintzkov) speelt op een 1965-66 Sunbust Fender Jaguar
...

Bekende Jaguarspelers

* Frank Black of Pixies
* Paul Banks of Interpol
* Jonny Buckland of Coldplay
* James Dean Bradfield of the Manic Street Preachers
* Greg Camp of Smash Mouth
* Kurt Cobain of Nirvana
* Graham Coxon of Blur
* Mike Einziger of Incubus
* John Frusciante of Red Hot Chili Peppers
* Polly Jean Harvey of PJ Harvey
* Jimi Hendrix of The Jimi Hendrix Experience
* James Iha of The Smashing Pumpkins
* Mick Jagger of The Rolling Stones
* John Squire of The Stone Roses
* Johnny Marr of The Smiths and Modest Mouse
* Kelly Jones of Stereophonics
* Gavin Rossdale of Bush
* Nick Saloman of The Bevis Frond
* Kevin Shields and Belinda Butcher of My Bloody Valentine
* David Scott Stone of The Melvins
* Tom Verlaine of Television

josszee
17 februari 2008, 14:42
Speelde jimi hendrix op een jaguar? :hippie: Ik begin het meer en meer voor de jaguar te krijgen.... (ga ze natuurlijk testen en zie dan wel) :hippie:

Die van op marktpaats is voledig mijn ding maar ik heb enkel een gitaar te ruil geld heb ik verloopig niet (student) waarschijnlijk moet ik wachten tot achter de zomervakantie om er 1 te kopen :angry:

AutoStatic
17 februari 2008, 15:22
Oh ja, had Gavin Rossdale ook een Jaguar? http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_hand.gif Laat dan maar zitten ;)

Chroxy
17 februari 2008, 15:23
die lijst klopt zowiezo nie helemaal;
mike einziger speelt op een jazz, geen jaguar!

Daarnaast mis ik Chino Moreno (of hoe je het typt) van Deftones ;)

josszee
17 februari 2008, 15:27
http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/1966_fender_jaguar_guitar%20s.jpg ik zat nog naar wat foto's te kijken op internet en zag dat sommige jaguars "dezelfde" dot inlays hadden als een les paul. Ik vind dit geweldig maar deze heb ik nooit zien hangen in de winkel...

Mr.Fingers
17 februari 2008, 15:38
Dat zijn de befaamde B&B Jazzmasters & Jaguars, waarbij B&B staat voor Blocks & Binding... De binding werd geintroduceerd in 1965, de Blocks vervingen de Dots in 1966... Dit bleef zo tot het eindigen van de productie mid jaren '70.

http://www.blackguitars.com/gallery/jazzmaster.jpg

Er zijn Japanse Fenders, alleen voor de Japanse markt (wij krijgen de exportmodellen) die B&B zijn, af en toe zie je die wel eens op ebay verschijnen voor een 900$...

Steven Janssens speelt op een B&B Jazzmaster, en die van Mintzkov op een B&B Jaguar

EDIT: Als je een B&B Jazzmaster/Jaguar wilt, moet je dus op ebay gaan zoeken naar een model voor de Japanse markt, en die zijn best zeldzaam... Anders zal er niets anders op zitten dan of een echte vintage te kopen voor 3 à 6000€, of een warmoth hals te laten maken voor 400$

drap
17 februari 2008, 15:38
ik dacht dat ik die kerel van de RHCP ooit ook eens in een clipje zag spelen met een jaguar/jazzmaster ik weet niet meer welke. Klopt dit of vergis ik me?
Ik ga ze binnekort eens testen de beide gitaren.

Als er iemand hier er 1 heeft staan laat zeker weten en stuur een bericht... :hippie:

Under the bridge bedoel je. Die is ook opgenomen met een Jaguar. 'Around the world' op Californication trouwens ook.

Joey Handsome
17 februari 2008, 15:48
Wat men trouwens niet moet vergeten is dat een Jazz meer sustain levert dan een Jag. Ik speel al een tijdje op een Jag, maar ik moet zeggen dat het echt anders is met die shortscale. Het is even wennen.

Mr.Fingers
17 februari 2008, 15:51
Wat ik me nu al een hele tijd zit af te vragen is of je een Jazzmasterneck op een Jaguar kan plaatsen en omgekeerd, de scale is wel verschillend, maar de Jag heeft een 22 fret neck, en de Jazz een 21 fret, dus misschien compenseert dit wel?

josszee
17 februari 2008, 17:25
Ok Die BnB jaguars zijn ontzettend mooi maar toch iets te duur... Ik koop er nieuw 1 voor een 700 euros (ongeveer). Op 2dehands sites zie je vaak dat de brug vervangen is door een mustang brug. Waarom ? is het nodig ? :hippie:

Mr.Fingers
17 februari 2008, 17:36
Ok Die BnB jaguars zijn ontzettend mooi maar toch iets te duur... Ik koop er nieuw 1 voor een 700 euros (ongeveer). Op 2dehands sites zie je vaak dat de brug vervangen is door een mustang brug. Waarom ? is het nodig ?

De Jaguar & Jazzmaster (en ook de Telecaster Bigsby) hebben een Jazzmasterbrug. Die bestaat uit zadeltjes die gemaakt zijn van schroefdraad, dus met vele groeven ipv 1 groef, dit om de gitarist zelf z'n stringspacing te laten kiezen. Door de slappe hoek die de snaren maken over die brug, kan bij stevig doorslaan de snaar uit de gleuf wippen, wat tot ergernis & stemproblemen leidt. Je kan de brug vervangen door een mustang brug (zelfde brugdesign, maar met 1 groef per zadel, maar de zadels zijn niet in hoogte verstelbaar, en de mustang heeft een andere radius als de jazzmaster, dus je E snaren gaan "erg laag" staan, en je DG snaren "erg hoog". je hebt tegenwoordig ook gecompenseerde Mustangbruggen, waar de E,A,B,E zadeltjes wel in hoogte verstelbaar zijn... Veel goedkoper & even effectief is gewoon een vijl pakken, en de gewenste groef in je jazzmasterzadeltje iets dieper uitvijlen... Mits een goede set-up (wat bij een jazzmaster wel eventjes kan duren eer je die gevonden hebt) is dat allemaal niet nodig. Een andere "remedie" die men wel eens ziet is de toevoeging van een Buzz-Stop, een extra roller bar die de snaren harder naar beneden drukt, en zo het uit de groef wippen tegenhoud, en ook het stringbuzzen van de snaar tegen het zadeltje stopt, maar zoals als gezegd, mits goede set-up is dat allemaal niet nodig...

Ook vraagt vooral een Jaguar, door de kortere mensuur, en ook de Jazzmaster erg dikke snaren (liefst een setje 0.012/0.013, en flatwound). Die drukken zo hard op de brug, dat het uit de groef wippen erg moeilijk wordt, en stringbuzz behoort dan ook tot de verleden tijd...

grafisch:

http://pellegrinlowend.com/jazzbridgecopy.jpg
Jazzmasterbridge met de vele groeven, en "height adjustment screws"

http://www.northcoastmusic.com/buzzstop/Mustang.jpg
Niet verstelbare Mustangbridge, met 1 groef, maar geen "height adjustment screws"

http://www.warmoth.com/hardware/images/bridges/mustang_modified.jpg
Verstelbare Mustangbridge, met 1 groef, en "height adjustment screws" voor de E,A,B & E snaar

http://www.fenderjaguar.net/images/gallery/elias/1.jpg
Een buzz-stop roller-bar (zo lelijk eigenlijk, maar volgens sommigen effectief)

Micro-e
17 februari 2008, 17:50
Under the bridge bedoel je. Die is ook opgenomen met een Jaguar. 'Around the world' op Californication trouwens ook.

Around the World wel, maar Under the Bridge betwijvel ik. Waar heb je dat vandaan?

hezz
17 februari 2008, 17:55
GAAAAAS!!!

Ik had een tijdje geleden bij Dirk Witte een Jazzmaster uitgeprobeert, geweldig ding maar ze hadden er veel te dunne snaren opgezet. Waarschijnlijk .09 ofzo en roundwound. Kwam de sound op dat moment natuurlijk niet echt ten goede.

Mr.Fingers
17 februari 2008, 17:58
GAAAAAS!!!


Jij ook al ;)

Een goede vriend van me heeft een '62 Jazzmaster en een '67 Jaguar (ja, Blocks & Bindings), en die jazz, uitgerust met 0.011 flatwounds, de jaguar met 0.013 flatwounds, en dit met een goede springreverb door een Fender buizenbak... :soul:

Ik weet het zo niet goed, ik aas echt op een jazzmaster, maar ik wil m'n tele niet kwijt, en m'n strat ook niet, en m'n es335 ook niet... En m'n Gretsch heb ik maar pas, om die nu al recht te verkopen, want daar zitten ergens diep verborgen wel bruikbare sounds in...

drap
17 februari 2008, 17:59
Around the World wel, maar Under the Bridge betwijvel ik. Waar heb je dat vandaan?

Van Frusciante zelf. Ja, niet persoonlijk uiteraard, maar you know what I mean.

Joey Handsome
17 februari 2008, 18:00
Wat is het nut van flatwounds op een Jaguar? Heb sowieso nog nooit op flatwounds gespeeld. Bij mij ligt er een set Skinny Top Heavy Bottom van Ernie Ball op m'n Jag. Vind ik wel lekker moet ik zeggen.

Mr.Fingers
17 februari 2008, 18:02
Wat is het nut van flatwounds op een Jaguar? Heb sowieso nog nooit op flatwounds gespeeld. Bij mij ligt er een set Skinny Top Heavy Bottom van Ernie Ball op m'n Jag. Vind ik wel lekker moet ik zeggen.

Dikke snaren, dus een goede druk op de brug (grotere druk dan bij roundwounds), ook bij een kortere mensuur... In de jaren '60 deden ze het ook, en het komt de sound echt ten goede (probeer maar eens een setje 0.012-0.013 Flatwounds van D'Addario)

hezz
17 februari 2008, 18:04
Ik heb tot nu toe alleen Thomastik flats gebruikt, is er enig verschil tussen D'addario's en Thomastiks?

Mr.Fingers
17 februari 2008, 18:06
Ik heb tot nu toe alleen Thomastik flats gebruikt, is er enig verschil tussen D'addario's en Thomastiks?

Geen idee, maar D'addario is het huismerk van m'n muziekwinkel, en ik heb niet te klagen van die snaren, dus tot ik iets beter vind, blijf ik bij d'addario...

josszee
17 februari 2008, 18:11
stomme vraag mischien maar welke snaren gebruikte kurt cobain op zijn jaguar moest er dat hier iemand weten. Ik blijf er toch altijd fan van nirvana zo heeft bijna iedereen leren spelen. Niet ? Maar zoveel foto's vind ik niet van kurt en een jaguar... :hippie:

Mr.Fingers
17 februari 2008, 18:15
http://www.kurtsequipment.com/

Snuffel hier eens rond...

Nee, ik heb gitaar leren spelen door Steve Cropper ;) (Cobain kan ik nog steeds niet pruimen)

josszee
17 februari 2008, 20:10
Ik weet dat ik nu over iets totaal anders begin maar is G&L goed ? het gaat over een G&L tribute tele hoeveel zou deze waard zijn ? Hij dientachteraf toch voor verkoop voor men jaguar/jazzmaster.... :hippie:

Dastard
18 februari 2008, 13:33
GAAAAAS!!!

Ik had een tijdje geleden bij Dirk Witte een Jazzmaster uitgeprobeert, geweldig ding maar ze hadden er veel te dunne snaren opgezet. Waarschijnlijk .09 ofzo en roundwound. Kwam de sound op dat moment natuurlijk niet echt ten goede.

Zo komen ze toch echt bij Fender vandaan.

josszee
18 februari 2008, 17:55
De Jaguar/ jazzmaster kost me nieuw 725 euro. (gemaild naar de gitaarwinkel.) Is dit een goede prijs ? Ik heb wel al wat rondgekeken en vind dit niet heel erg goedkoop... Mischien kan ik hopelijk nog er 700 van maken. Ga ze dit weekend bieden testen. :hippie:

en bedankt voor de vele reacties!! Maar stuur er nog maar wat ik zou graag eens wat persoonlijke meningen horen. Ik zal me niet laten beinvloeden ga ze zowiezo eerst even testen....

Mr.Fingers
18 februari 2008, 18:02
De Jaguar/ jazzmaster kost me nieuw 725 euro. (gemaild naar de gitaarwinkel.) Is dit een goede prijs ? Ik heb wel al wat rondgekeken en vind dit niet heel erg goedkoop... Mischien kan ik hopelijk nog er 700 van maken. Ga ze dit weekend bieden testen. :hippie:

en bedankt voor de vele reacties!! Maar stuur er nog maar wat ik zou graag eens wat persoonlijke meningen horen. Ik zal me niet laten beinvloeden ga ze zowiezo eerst even testen....

Nette prijs, ik zie ze hier tussen de 720 & 790€ (maar ik mag er altijd nog een 50 à 100€ aflullen, of een mooie koffer bijkiezen)... Het is dan wel voor een Japanse Fender, die zijn niet slecht, en dat is zowat de prijs die je ervoor betaald.

Ik ga voor de jazzmaster, ik vind die beter klinken als de Jaguar (vooral dan als ze AVRI-elementen heeft) + ik mis de treble bleed niet + al het chroom van een jaguar is een beetje te + 25.5" hals is vind ik beter spelend als een 24".

josszee
18 februari 2008, 18:06
25.5" hals is vind ik beter spelend als een 24".

ik zag vele mensen dit al posten. Ik weet niet echt wat dit betekend... Is de neck dan langer of dikker? Sorry voor deze ietwat stomme vraag maar zoveel weet ik niet van gitaren af ik bespeel ze gewoon. :hippie:

Mr.Fingers
18 februari 2008, 18:08
ik zag vele mensen dit al posten. Ik weet niet echt wat dit betekend... Is de neck dan langer of dikker? Sorry voor deze ietwat stomme vraag maar zoveel weet ik niet van gitaren af ik bespeel ze gewoon. :hippie:

langer... hoe moet ik het zeggen


vergelijk het extreem gezien tussen een hals van een Fender Jazz Bass, die is 34", en die van een Jaguar, die is 24"... Een jazzbass hals is dus langer (maar geen 10"), maar de mensuur is 10" langer. Dit wilt praktisch zeggen dat de frets verder uit elkaar staan, het verschil tussen jag & jazz is miniem (1.5" = +-4cm) maar je zal het waarschijnlijk wel lichtjes merken dat de hals van de jaguar "wat klein" aanvoelt....

Ook geeft een langere hals meer laag, maar dit kan ook worden bereikt door een dikkere set snaren

josszee
18 februari 2008, 18:12
Ok ja heb ik al gevoeld als ik op men vriend zijn strat speel. (Ik heb een les paul) Volgens mij ga ik het bijna niet merken... Ik vind mijn lp neck lengte wel vet. Heeft deeze dezelfde lengte als de jaguar of als de jazzmaster? (Epiphone les paul standard 1996) Moets er dit iemand weten.

Mr.Fingers
18 februari 2008, 18:24
Ok ja heb ik al gevoeld als ik op men vriend zijn strat speel. (Ik heb een les paul) Volgens mij ga ik het bijna niet merken... Ik vind mijn lp neck lengte wel vet. Heeft deeze dezelfde lengte als de jaguar of als de jazzmaster? (Epiphone les paul standard 1996) Moets er dit iemand weten.

Juist ertussenin, een LP heeft een mensuur van 24.75", dus 3/4" meer als een jaguar, en 3/4" minder als een jazzmaster...

Gewoon testen, een jazzmaster heeft een stratneck

josszee
18 februari 2008, 18:43
Dan denk ik qua bespeelbaarheid dat het mischien een jazzmaster wordt.

http://i28.tinypic.com/3143xbd.jpg

http://i32.tinypic.com/s1q9fs.jpg

Pff wat een moeilijke keus jazzmaster/jaguar... Nog iemand die mooie kleurtjes weet die wat speciaal zijn ? (dan heb ik iets anders dan iedereen.) :hippie:

Mr.Fingers
18 februari 2008, 18:44
Candy Apple Red
Seafoam Green
Ocean Turquoise
Zwart (icm Tortoise plaat, zie je zelden)
Wit
...


Een sunburst/tortoise is de meest voorkomende

Jorikjet
18 februari 2008, 18:48
Het verschil met een Jazzmaster is vrij groot; naast een langere mensuur (van de Jazz)

ik heb een jaguar gehad, en een vriend van me heeft een jazzmaster, en ik kan je zeggen dat ze allebei precies even lang zijn!

Dweezman
18 februari 2008, 18:48
vond ik het mooist:
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jagsgbody.jpg

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jagsg.jpg

Dweezman
18 februari 2008, 18:54
en deez' heb ik nu:
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag65.jpg

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag65neck.jpg

josszee
18 februari 2008, 18:56
Waaaw!! Uit welk jaar is hij ?

Mr.Fingers
18 februari 2008, 18:56
ik heb een jaguar gehad, en een vriend van me heeft een jazzmaster, en ik kan je zeggen dat ze allebei precies even lang zijn!

FOUT!!! Kan echt niet, of de halzen moesten aangepast zijn, een jag is 4cm korter

Dweezman
18 februari 2008, 19:00
Waaaw!! Uit welk jaar is hij ?

'65.


en jij? ;-)

josszee
18 februari 2008, 19:02
Haha van 92' hoezo ? Zoiets wil ik me wel veroorloven maar dat kan ik gewoon niet... :hippie:

Heeft hij een Refin gehad ?

Dweezman
18 februari 2008, 19:06
Refin, idd.

Hier meer:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=99961

Aimé
18 februari 2008, 19:45
FOUT!!! Kan echt niet, of de halzen moesten aangepast zijn, een jag is 4cm korter

Niet persé toch? Ik dacht dat de jaguar qua neckplaats op de body meer eh..verdorie, kan het niet uitleggen. Je kan het wel zien door de afstand tussen dat ijzeren plaatje waar de snaren vasthangen en bv de strapknop/einde van body. edit :daar zit dus bij een jazzmaster minder afstand tussen, bij een jaguar iets meer.

Mr.Fingers
18 februari 2008, 19:48
Niet persé toch? Ik dacht dat de jaguar qua neckplaats op de body meer eh..verdorie, kan het niet uitleggen. Je kan het wel zien door de afstand tussen dat ijzeren plaatje waar de snaren vasthangen en bv de strapknop/einde van body. edit :daar zit dus bij een jazzmaster minder afstand tussen, bij een jaguar iets meer.

Hmm, zo... ik dacht dat je bedoelde dat de halzen van jag & jazz exact even lang waren wat niet zo is (jazz heeft een 25.5" 21 fret neck, en een jag een 24" 22fret neck)

de jagbody is wel anders idd... dus zo kan je wel gelijk hebben

Aimé
18 februari 2008, 19:53
Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit een jazzmaster of jaguar heb vastgehad natuurlijk ;) maar ik wil altijd al eentje hebben en heb ze al uitgebreid bestudeerd, héhé :)

(weet je toevallig of die japanse jaguars/jazzers dikke frets hebben?)

hezz
18 februari 2008, 20:43
Zo komen ze toch echt bij Fender vandaan.

Ja en Fender zet er zeker fantastische stock-snaren op?

Rouzy
18 februari 2008, 20:43
Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit een jazzmaster of jaguar heb vastgehad natuurlijk ;) maar ik wil altijd al eentje hebben en heb ze al uitgebreid bestudeerd, héhé :)

(weet je toevallig of die japanse jaguars/jazzers dikke frets hebben?)
Nee, ze hebben dunne frets

Luke-wannabe
18 februari 2008, 20:52
en deez' heb ik nu:
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag65.jpg

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/jag65neck.jpg
Is het nou al gelukt met die Pu's?

Joey Handsome
18 februari 2008, 21:49
Candy Apple Red
Seafoam Green
Ocean Turquoise
Zwart (icm Tortoise plaat, zie je zelden)
Wit
...


Een sunburst/tortoise is de meest voorkomende

CAR heeft trouwens bijna iedereen. Hier op het forum al, ik en Wabbie hebben allebei CAR. Hij een Jazz en ik een Jag.

Hoewel ze beiden nagenoeg hetzelfde uiterlijk hebben is het toch een wereld van verschil hoor, die twee. Ik denk dat de ts gewoon een paar keer op beiden moet spelen. Je moet het echt voelen. Feit is wel dat een Jazz zich voor wat meer stijlen leent denk ik.

vulvasonic
18 februari 2008, 21:53
Hoewel ze beiden nagenoeg hetzelfde uiterlijk hebben is het toch een wereld van verschil hoor, die twee. Ik denk dat de ts gewoon een paar keer op beiden moet spelen. Je moet het echt voelen. Feit is wel dat een Jazz zich voor wat meer stijlen leent denk ik.

Veelzijdiger weet ik niet, maar persoonlijk vind ik de Jazzmaster in ieder geval wel een stuk beter klinken. En dat zal voor een deel ook best met de langere mensuur te maken hebben. Ergens wel jammer, want met al dat chroom vind ik de Jaguar nu juist zo lekker om te zien......

Ach ja....., een mens kan nou eenmaal niet alles mee hebben. http://www.cosgan.de/images/smilie/ekelig/n025.gif

Mr.Fingers
18 februari 2008, 21:59
Ach ja....., een mens kan nou eenmaal niet alles mee hebben. http://www.cosgan.de/images/smilie/ekelig/n025.gif

op het offsetguitarforums.com is er iemand, en die heeft een Fender Jazzuar, dat is een Jazzmaster van body, neck & elementen, en een jaguar van schakeling & chroompartijen...

Joey Handsome
18 februari 2008, 21:59
Koop ze dan gewoon allebei, ben ik ook van plan. Ooit... :chicken:

Mr.Fingers
18 februari 2008, 22:00
Koop ze dan gewoon allebei, ben ik ook van plan. Ooit... :chicken:

Ik ook :D Alleen sta ik er al eentje achter op u (en op dweezman, frusciantefan,...) :(

Anti
18 februari 2008, 22:06
Is er trouwens iemand die ervaring heeft met die Jaguar HH? Loop al een tijdje te denken om zo'n beestje aan te schaffen maar ik kan hem hier in de buurt nergens in de winkel vinden.

Joey Handsome
18 februari 2008, 22:07
Tja, dat ding snap ik dan weer niet helemaal. Een gitaar met humbuckers en een shortscale neck. Zou ik eerder humbuckers in een Jazzmaster proppen.

Anti
18 februari 2008, 22:09
Ik heb die combinatie ook op mijn Vista Supersonic. Speelt super en klinkt super...

Wabbie
18 februari 2008, 23:43
CAR heeft trouwens bijna iedereen. Hier op het forum al, ik en Wabbie hebben allebei CAR. Hij een Jazz en ik een Jag.



Maar je moet met me eens zijn dat CAR wel een erg sexy kleur is voor een jazz/jag :D .

Joey Handsome
19 februari 2008, 13:09
Maar je moet met me eens zijn dat CAR wel een erg sexy kleur is voor een jazz/jag :D .

Zeker weten... al moet ik wel eerlijk bekennen dat Fiesta Red toch wel mijn droomkleur is.
Ga binnenkort trouwens een blauwe pearl slagplaat erop zetten. Vloekt lekker.

Wabbie
19 februari 2008, 16:45
hmm, dat klinkt interesant. Post je foto als het zover is? Ik zit stiekum zelf te denken aan zo'n gouden slagplaat.

josszee
19 februari 2008, 18:22
Pff Ik zit in een dilemma mijn huidige gitaar verkopen nog wat sparen en een jazzmaster/jaguar kopen of een prachtige ruil met een eastwood junior elite... De replica van johnny ramone!! Ik heb die gitaar altijd al ongeloofelijk gevonden. Zijn er mensen die ervaing hebben met eastwood (het hoort niet echt in het topic dus stuur maar een bericht...) alsins als ik de ruil aanvaardt dan koop ik na men vakantiejob tog een jaguar/jazzmaster.... Waarschijnlijk moet ik tog wachten tot aan de vakantie om een jaguar te kopen zonder die ruil dus als die eastwood goed is (ik test hem tenzij julie het echt afraden dat ze zo slecht zijn) zal ik hem waarschijnlijk wel ruilen. :hippie:

josszee
20 februari 2008, 19:08
Vandaag ben ik gaan testen!!! Maar ik weet het nog altijd niet... DE jazzmaster zijn nek was precies iets dunner dan de nek van de jaguar. De jaguar klonk dan wel super maar de jazzmaster ook. 1 ding is zeker het wordt een jaguar/jazzmaster in CANDY APPLE RED met matching headstock.... :hippie: kwa bespeelbaarheid neem ik de jazzmaster kwa sound zou ik eerder de jaguar nemen... Maar uit de jazzmaster kreeg ik ook wel een goed geluid.

Post nog maar veel meningen... Want hoe meer ik ernaar zoek hoe moeilijker het wordt. Als ik nog eens in de buurt ben ga ik nog wel eens testen. :soul:

Mr.Fingers
20 februari 2008, 19:11
Ik offer m'n gretsch electromatic jet op, en ga binnenkort een jazzmaster halen (of een jaguar? weet het zelf niet meer)...

Ik zou gaan voor de jazzmaster (louter persoonlijk)

josszee
20 februari 2008, 19:12
Ik zou gaan voor de jazzmaster (louter persoonlijk)


Waarom ? als ik vragen mag...

Mr.Fingers
20 februari 2008, 19:17
Waarom ? als ik vragen mag...

- De jaguar heeft net iets teveel chroom naar m'n goesting (ik moet veel zeggen met m'n jazz bass met chromen kappen)
- De 24" neck van de jaguar ligt me minder als de 25.5" van de jazzmaster (ik ben 196cm groot, en heb navenant grote handen)
- De treble-bleed van de jaguar gebruik ik toch niet
- Voor echt trebly geluid heb ik m'n bigsby telecaster, die mits wat foefelare wel als een jaguar kan klinken


+ De jazzmaster is een iets meer "no nonsense" gitaar
+ De jazzmaster heeft die warme klank die ik zoek (en helemaal met AVRI elementen)

Joey Handsome
20 februari 2008, 20:16
Dat van die handen maakt niet zoveel uit kan ik je zeggen. Ik ben 197m (HA!) en heb ook enorme handen, je went er wel aan.
Elementen zijn te vernvangen. Ik heb zelf in m'n Jag Curtis Novaks gezet, erg mooie elementen. De stock elementen vond ik wat tegenvallen.

Wabbie
21 februari 2008, 00:46
1 ding is zeker het wordt een jaguar/jazzmaster in CANDY APPLE RED met matching headstock.... :hippie: kwa bespeelbaarheid neem ik de jazzmaster kwa sound zou ik eerder de jaguar nemen... Maar uit de jazzmaster kreeg ik ook wel een goed geluid.



Goede keuze hoor die kleur :
http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/IMG_0554.jpg

josszee
21 februari 2008, 19:48
Ik vind het echt een geweldige kleur.... zou hij mooi zijn met zwarte slagplaat? Alsins ik hoop hem binnekort te hebben maar dan moet ik eerst mijn gitaar noch verkopen :hippie:

Mr.Fingers
21 februari 2008, 19:56
Ik vind het echt een geweldige kleur.... zou hij mooi zijn met zwarte slagplaat? Alsins ik hoop hem binnekort te hebben maar dan moet ik eerst mijn gitaar noG verkopen :hippie:

Ik vind CAR met zwart de lelijkste combinatie die er bestaat (naast blauw met zwart)

Dweezman
21 februari 2008, 20:02
+1..........

Mr.Fingers
21 februari 2008, 20:07
Even een kleine simulatie van een jaguar gemaakt (lang leve de speeltjes van offsetguitars) :D

http://img407.imageshack.us/img407/8035/carblakjagyb9.png

EIKEBAH!

josszee
21 februari 2008, 20:14
vind ik nog meevallen. Maar ik denk dat ik hem tog maar wit laat...

Joey Handsome
22 februari 2008, 11:10
Vind het mooier dan wit. Sowieso ben ik niet echt een fan van witte slagplaten. Ben benieuw hoe mijn blue pearl zal gaan staan. Als het maar goed vloekt.

Luke-wannabe
22 februari 2008, 11:25
Even een kleine simulatie van een jaguar gemaakt (lang leve de speeltjes van offsetguitars) :D

http://img407.imageshack.us/img407/8035/carblakjagyb9.png

EIKEBAH!
Deze vind ik gaaf! Zou dan ook zwarte elementkapjes doen denk ik..

Joey Handsome
22 februari 2008, 11:28
Zou ik dan weer niet doen. Hoe meer contrast, hoe beter! :)

Luke-wannabe
22 februari 2008, 11:29
Zou ik dan weer niet doen. Hoe meer contrast, hoe beter! :)
Haha jij houd van fout! Ben benieuwd naar die blauwe pearl van je :stop: :D

Joey Handsome
22 februari 2008, 11:34
Blauw en rood is heerlijk samen. Het knalt gewoon de kamer door. Hier, moet je kijken, welliswaar andersom, maar ook retegaaf:

http://www.wizardsofaz.com/guitars/images/000_0052s.jpg

Luke-wannabe
22 februari 2008, 11:55
Blauw en rood is heerlijk samen. Het knalt gewoon de kamer door. Hier, moet je kijken, welliswaar andersom, maar ook retegaaf:

http://www.wizardsofaz.com/guitars/images/000_0052s.jpg
Ja zo is het zeker vet.

Wabbie
22 februari 2008, 15:30
een zware slagplaat staat opzich ook wel erg cool inderdaad

josszee
24 februari 2008, 18:36
http://i30.tinypic.com/24o8qo7.jpg

Dit kleur vind ik geweldig :) Iemand eng idee hoe het noemt? :soul:

Mr.Fingers
24 februari 2008, 18:48
Shoreline Gold of Aztec Gold als ik me niet vergis... was vroegervroeger een van de Custom Colours die er mogelijk waren... Shoreline is meer donkergoud, terwijl Aztec echt geelgoud is...

EDIT: Dank U Josszee... Dankzij u ga ik binnen een paar weken een Sunburst Jazzmaster kopen!!!

josszee
24 februari 2008, 18:52
Heej dank jullie voor al die belangrijke info !!!

proficiat man dat gaat een vette gitaar zijn.. Beloof me wel om ze hier dan even te posten in het topic!! :hippie:

Mr.Fingers
24 februari 2008, 18:56
Heej dank jullie voor al die belangrijke info !!!

proficiat man dat gaat een vette gitaar zijn.. Beloof me wel om ze hier dan even te posten in het topic!! :hippie:

Ik zal zelf wel een topic aanmaken... Ik twijfel nog tussen sunburst/tortoise en zwart/tortoise...

Squier4ever
24 februari 2008, 19:14
zwart all the way man!
normaal ben ik niet van zwart maar ben geen fan van sunburst op jazz.

http://img106.imageshack.us/img106/262/jazzmastaee6.jpg

josszee
25 februari 2008, 17:09
Candy apple red !!! de mooiste kleur voor jazzmasters en jaguars!!

Mr.Fingers
25 februari 2008, 17:17
Candy apple red !!! de mooiste kleur voor jazzmasters en jaguars!!

Sorry, heb al een CAR tele & strat... Wil graag een beetje afwisseling ;)


P.S. Als het een beetje mee wilt zitten heb ik tegen het einde van de week m'n jazzmaster!

josszee
25 februari 2008, 17:58
Zo vlug... Pff kon ik maa zeggen ik wil een jazzmaster en ga die dan 2 weken later halen... Ik moet nu sparen voor een big muff hoe absurd is dat niet 60 euro(promo :) ) maarja dat is dan het leven van een student zeker...

over de kleur ik zou niet gaan voor een sunburts maar iets anders... (mening natuurlijk) :hippie: alsins gefeleciteerd nu al !!

Mr.Fingers
25 februari 2008, 18:03
Het paar maanden leven op "Croque Clochard" (oudbakken brood met schoenzool), "Spaghetti Etudiant" (Spaghetti van den Aldi met Ketchup) en "Chateau Migraine" (kartonnendozenwijn) zorgt ervoor dat je een jazzmaster kan kopen... Ook het feit dat ik m'n electromatic gretsch heb buitengepleurd zorgt al dat ik 50% van de fondsen heb...

(en trouwens, ik heb geen effectpedaaltjes, dus daar gaat m'n geld ook niet heen)

josszee
25 februari 2008, 18:13
Ik moet gewoon eens een goede distortion hebben... Ik heb enkel clean kanaal op mijn vox dusja ik speel bijna nooit clean ik word gewoon gedwongen om een distortion te kopen... :hippie:

Joey Handsome
25 februari 2008, 18:15
Een Big Muff is een fuzz, maar dat wist je ongetwijfeld al. Ik zou trouwens niet voor een reissue gaan. Ik heb voor 85 euro een oude versie drie Big Muff op de kop weten te tikken. Klinkt net even beter dan een reissue.

josszee
25 februari 2008, 18:18
Ja een fuzz.. Weet ik maarja fuzz/distortion... Maakt niet uit maar het klinkt goed dusja wat is het verschil tussen fuzz en dis ? (weet dat een big muff een fuzz is maar wat is nu het verschil ?)