PDA

View Full Version : Yngwie - Far Beyond The Sun (eindsweep)



Maiden Michiel
10 februari 2003, 17:02
De laatste sweep, helemaal op het eind van het nummer. Hoe speelt hij deze? Op de tab staat hij zo:

E-----------------16-21-16----------------------
B--------------17----------17-------------------
G--------13-18----------------18-13-------------
D-----14----------------------------14----------
A--16----------------------------------16-------
E-----------------------------------------------

Maar hij kan ook zo:

T
E--------------12-16-21-16-12-----------------
B-----------14----------------14--------------
G--------13----------------------13-----------
D-----14----------------------------14--------
A--16----------------------------------16-----
E---------------------------------------------

Welke?

Megalodon
10 februari 2003, 19:40
Dat jij uberhaupt zin hebt om je daarin te verdiepen :smile:

Het blijft wel een gaaf nummer, dat wel.

Maiden Michiel
11 februari 2003, 08:49
Zeer interessant hoor!
Ik heb trouwens effe een video van dit nummer live gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat hij hem zo speelt zoals de tab, dus zonder de 21 te tappen. Volgens mij doet Malmsteen sowieso weinig aan tappen

Negative K3 fan
11 februari 2003, 08:56
als jem kan moet je hem wel even opnemen :smile:

Maiden Michiel
11 februari 2003, 15:38
Hahaha, ja, over 3 jaar ofzo!

Megalodon
11 februari 2003, 23:30
Op 2003-02-11 08:49, schreef Maiden Michiel:
Zeer interessant hoor!
Ik heb trouwens effe een video van dit nummer live gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat hij hem zo speelt zoals de tab, dus zonder de 21 te tappen. Volgens mij doet Malmsteen sowieso weinig aan tappen


Ik heb de Orchestra Suite op video cd, hehe. Was niet aan te komen hier in nederland, dus over laten komen.

Anyway, ik ken Malmsteen dus wel. Ik vind wel dat ie veel stukken heeft die wat overdreven zijn, maar andere stukken vind ik ook weer erg goed. Maar ik ga niet alles letterlijk nadoen. Dat is misschien leuk als oefening, maar verder bereik je er niet veel mee denk ik.

Hij tapt idd niet veel. Hij doet het wel in een nummer op die Orchestra Suite, maar een beetje gebrekkig vond ik. Dus hij kan 't beter laten tenzij hij erop gaat oefenen.

Wat ik niet snap is dat die vent zo fucking lang 300 km p/u kan shredden zonder problemen te krijgen... Ik bedoel, je houdt er van of niet, het is een enorme prestatie.

Ik ben ook een keer naar 'n optreden geweest van 'm. Persoonlijk vond ik dat iets minder goed omdat er zoveel bullshit bij zit. Op het laatst trok ie bijvoorbeeld de snaren 1 voor 1 van z'n gitaar (wat steeds een enorme klap gaf) om die dan vervolgens in 't publiek te gooien. Daarbij werd ie pissig op de geluidsman, omdat ie z'n monitor niet goed kon horen, haha.

Z'n presentatie van zichzelf op die Orchestra Suite is een stuk leuker om naar te kijken. Hij wordt daar in landan als japan enorm gerespecteerd.

Had je die mp3 al gehoord dat ie pissig wordt in het vliegtuig als er een vrouw haar glas over hem heengooit nadat hij negatieve homeuitspraken deed? Het is me een figuur hoor, haha:
http://www.blabbermouth.net/yngwie_tokyo_flight.mp3

Ik heb gemengde gevoelens over z'n gitaarspel in 't algemeen, maar ik weet dat ie tot mooie, goede dingen in staat is.

Maiden Michiel
12 februari 2003, 09:24
Ja, ik heb vaak nagedacht over dit soort dingen.
Ten eerste is Yngwie volgens mij ultra-arrogant, da's op zich niet zo cool. Van de andere kant vind ik hem een van de meest onderscheidende gitaristen ooit.
En inderdaad, voor de oefening is Yngwie ideaal, je leert ontzettend goed in andere modes spelen enzo.

Megalodon
12 februari 2003, 22:28
Overigens moet ik nog even nader toelichten over die bullshit bij z'n optredens. Hiermee bedoelde ik alleen maar dat ik de kritiek begrijp van veel mensen als ze zeggen dat ie soms wel heel veel noten poept. Ik vind het alleen jammer dat die mensen dan meteen Malmsteen afdoen als slecht, terwijl hij dus ook echt goede stukken op z'n naam heeft staan. Plus dat ie altijd als een gek improvisseert, en dat kan ik zeker waarderen.

Maiden Michiel
13 februari 2003, 10:41
Eén ding is zeker, Malmsteen is niet slecht. En ik wed dat de meesten zeggen dat ze hem slecht vinden uit pure jaloersheid...

Barret Wallace
13 februari 2003, 13:14
Malmsteen is master man, vooral prachtig hoe hij altijd zon ''klassieke'' feel geeft aan zen nrs

Anders Destium
15 februari 2003, 00:01
Hoe meer ik Yngwie luister hoe meer respect ik voor hem krijg, ik neem zelfs die zanger voor lief :smile:

Negative K3 fan
15 februari 2003, 00:03
Of apocalyptica die metallica solos op celli spelen...

sebass
15 februari 2003, 16:29
Even terugkomend op de beginpost. de tweede is de meest logisch. Maar ik zal even uitleggen hoe ik die twee speel.

E-----------------16-21-16----------------------
B--------------17----------17-------------------
G--------13-18----------------18-13-------------
D-----14----------------------------14----------
A--16----------------------------------16-------
E-----------------------------------------------

16 ringvinger 14 middelvinger 13 wijsvinger en dan je ringvinger met hammer on op 18 middelvinger 17 wijsvinger 16 pink hammer on op 21 en dan weer terug.



E--------------12-16-21-16-12-----------------
B-----------14----------------14--------------
G--------13----------------------13-----------
D-----14----------------------------14--------
A--16----------------------------------16-----
E---------------------------------------------

16 pink 14 middelvinger 13 wijsvinger 14 ringvinger 12 wijsvinger en dan middelvinger met hammer on op 16 en pink met hammer on op 21 en zo weer terug.

Ik tap hem wel want met die hak op mijn les paul is het anders niet fijn te doen.

Maiden Michiel
15 februari 2003, 20:01
Aber gut, Malmsteen tapt hem niet, en voor zover ik het heb kunnen zien was het die eerste.

ColtraneMatrix
16 februari 2003, 11:11
Op 2003-02-11 23:30, schreef Megalodon:
Daarbij werd ie pissig op de geluidsman, omdat ie z'n monitor niet goed kon horen, haha.



Yngwie met een monitor? wist'k niet :smile: ik dacht dat hij steeds alles uit zn torenhoge versterkercollectie haalde